Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverse spørsmål ang Hardangervidda på langs


Anbefalte innlegg

Hardangervidda på langs fra Dyranut til Rjukan nærmer seg. Jeg lurer på en ting, hvordan forhindrer dere liggeunderlaget i å bli vått hvis du pakker det på utsiden av sekken, og det begynner og regne ? Samme med soveposen. Blir dette vått så sliter man jo kraftig. For info bruker jeg Bergans Extreme som liggeunderlag, tenkte tanken med å legge det oppi en søppelsekk. Med mindre det er bedre råd ? :D

Lurer også på hvordan det er med mobil-dekning langs den ruta ?

Samme tingen med fiskekort langs den ruta, finner ingen fiskekort som dekker de vannene langs veien der. Og fisk må vi fiske for å kunne spise på turen. Hvor går jeg får å finne ut av fiskekort ting ?

Hvis det ikke er dekning, så får man vel heller ikke ringt nødanrop dersom det skulle være noe. Er det nødtelefon inne i en av hyttene langs veien ?

Er meldt 8 grader på dagen og nedi 3 på natta, med regn og overskya her og der. Så bør pakke dette på en smart nåte. Gjerne kom med innspill. Takk

Endret av Mountainking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minute ago, Fiskepadde said:

Inatur har fiskekort for ulike områder på vidda, tror du vil trenge to kort på den ruta. Søppelposer utenpå bamse fungerer fint, men soveposen er for meg naturlig å ha oppi sekken. God tur!

Takk skal du ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose og liggeunderlag går inni sekken. 
jeg har også en ekstra vanntett pakkpose på utsiden av trekket til soveposen siden posen må være tørr. Og kommer man utfor en skikkelig syndeflod så er det ikke sikkert at sekken og regntrekket holder tett. 
 

bruker dog oppblåsbart liggeunderlag. 

Endret av Øystein_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggeunderlaget er i skumgummi. Det blir ikke gjennomvått, så det går greit utenpå sekken. Rist og/eller tørk av.

Soveposen derimot, blir ekstra gjennomvåt. Den bør pakkes i noe vanntett og en søppelpose fungerer helt utmerket. Rull sammen toppen av posen og legg det i bunnen av sekken, så presser resten av lasten posen sammen.

Vet ikke akkurat hvor du går, men de betjente hyttene i området (Sandhaug, Rauhelleren, Mår og Mogen) har kommunikasjon. Ikke vanlig på ubetjente hytter.

Regntrekket utenpå sekken holder ikke i vedvarende regn, nei. Kan kanskje være det svære hullet i ryggen. En poncho/fjellduk som dekker både deg og sekken (og liggeunderlaget), er det nærmeste jeg kommer "tørr" når det bøtter ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Grimner said:

Liggeunderlaget er i skumgummi. Det blir ikke gjennomvått, så det går greit utenpå sekken. Rist og/eller tørk av.

Soveposen derimot, blir ekstra gjennomvåt. Den bør pakkes i noe vanntett og en søppelpose fungerer helt utmerket. Rull sammen toppen av posen og legg det i bunnen av sekken, så presser resten av lasten posen sammen.

Vet ikke akkurat hvor du går, men de betjente hyttene i området (Sandhaug, Rauhelleren, Mår og Mogen) har kommunikasjon. Ikke vanlig på ubetjente hytter.

Regntrekket utenpå sekken holder ikke i vedvarende regn, nei. Kan kanskje være det svære hullet i ryggen. En poncho/fjellduk som dekker både deg og sekken (og liggeunderlaget), er det nærmeste jeg kommer "tørr" når det bøtter ned.

Takk for mange bra råd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, GrendelRaptor8 said:

Det var oppskriften i mange, mange år i Forsvaret: sovepose i vanlig sort søppelsekk og liggerunderlag av skumgummi utenpå.

Dette funker fortsatt selv om jeg nå foretrekker å få alt i sekken, og det finnes mange fine vanntette pakksekker.

Blir sannsynligvis søppelsekk ! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (45 minutter siden):

Jeg har med kart og kompass. Men går det ann å gå hele på langs uten kart og kompass. Det er bra merket eller ?

Godt merkede løyper og trolig en del folk i terrenget, men jeg er "gammeldags" og reiser aldri uten papirkart og kompass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountainking skrev (1 time siden):

Jeg har med kart og kompass. Men går det ann å gå hele på langs uten kart og kompass. Det er bra merket eller ?

Ja. Hvert fall hvis du kan bruke kart og kompass.

Jeg har gått Hardangervidda på kryss og tvers sommer og vinter, sol og snøstorm. På og utenfor DNT ruter. Jeg har aldri brukt GPS. Kun kart og kompass på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, GubbePaaTur said:

Godt merkede løyper og trolig en del folk i terrenget, men jeg er "gammeldags" og reiser aldri uten papirkart og kompass.

Skal ta det med. Bedre å være på den sikre siden. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, GrendelRaptor8 said:

Ja. Hvert fall hvis du kan bruke kart og kompass.

Jeg har gått Hardangervidda på kryss og tvers sommer og vinter, sol og snøstorm. På og utenfor DNT ruter. Jeg har aldri brukt GPS. Kun kart og kompass på meg.

Takk for svar. Skal bli bedre vant med det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær, sovepose og elektronikk er viktig å holde tørt, og jeg har alltid vanntette poser på dette. Da kan det bøtte ned og jeg kan bli våt og alltid ha tørre klær og en tørr sovepose å krype ned i. Søppelsekk som nevnt tidligere i tråden funker fint, men er litt mer ømfintlig sammenlignet med en solid pakkpose.

God tur 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2024 at 9:10 PM, Bjellesau said:

Klær, sovepose og elektronikk er viktig å holde tørt, og jeg har alltid vanntette poser på dette. Da kan det bøtte ned og jeg kan bli våt og alltid ha tørre klær og en tørr sovepose å krype ned i. Søppelsekk som nevnt tidligere i tråden funker fint, men er litt mer ømfintlig sammenlignet med en solid pakkpose.

God tur 👍

Takk for innspill ! Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva reklamen eller andre sier så trekker Bergans Extreme mat vann så det holder. Du burde dekke det til. Det enkleste er to handleposer i hver ende.

Er du god på å rulle Bergans-matta kompakt passer dette utgåtte Therm a rest regntrekk/posen perfekt (bruker det ofte selv på samme matte). Veier kun 57g.

Therm-a-rest Universal Mattress Stuff Sack 15L. Det er å oppdrive litt her og der på nett.

Helt vanlig stor plastpose ala XXL o.l. Fungerer toppen rundt soveposens orginaltrekk så lenge soveposen er inne i sekken og man ikke skal svømme med den.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2024 at 4:28 PM, Mountainking said:

Blir å ta det i søppelsekk denne gangen. Men den du sendte skal jeg kjøpe en annen gang 👍

Skal kjøpe den tenker jeg. Pakker jeg soveposen rett i, eller selve sovepose sekken oppi denne sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Nikolaikp said:

Jepp, bare å pakke soveposen rett i👍

Alright. Er nok lønnsomt, om soveposen blir gjennomvåt, uten tilgang til bålfyring.. Hva gjør man da? 😂 Er nok verdt investeringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk soveposen i sekken om mulig, i vanntett trekk. Sea to summit blant annet har trekk/pakkposer som egner seg. Ellers vil jeg anbefale å kjøpe et brettbart skumunderlag med lukket cellestruktur først som sist (typ thermarest z lite). Bare fordeler med denne typen. Lettere å pakke ut/sammen og trekker null vann. Vil du ha en billig utgave av z-lite kan jeg gå god for Robens  zigzag slumber/slumber pro. 

God tur!

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Mountainking said:

Alright. Er nok lønnsomt, om soveposen blir gjennomvåt, uten tilgang til bålfyring.. Hva gjør man da? 😂 Er nok verdt investeringen

Hvis først posen har blitt våt så tror jeg man bare må prøve å få luftet den så mye som mulig. Legg den på en stein i vinden feks eller heng den over bardunsnora på telt eller tarp👍 

Anbefaler veldig invisteringen, ikke noe digg å legge seg i en søkk våt pose om kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.