Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nytt snøre og snelle?


Nybegynner10

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte en stund siden «Cardinalsett Ørret» fra Abu Garcia som har fungert greit. (https://www.xxl.no/abu-garcia-cardinalsett-orret-fiskesett/p/1186720_1_Style)

Snellen er en Cardinal Classic 30 RD og senen er på 0.3mm. har fått tips om at man burde helst bytte ut både snelle og snøre på denne, noe som også virker som en god ide etter min opplevelse :). Er det noen som har tips til en nybegynner på studentbudsjett om hva man evt. burde oppgradere til? Tenker hovedsakelig fiske etter ørret i marka og på fjellet med mark (og kanskje dupp) og eventuelt sluk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt ville jeg ha anbefalt en Shimano Miravel 2500 men den koster jo 3 ganger så mye som hele settet du har nå. Og så er det slik at de fleste som fisker ørret, spesielt i fjellet gjerne har 0.10mm braid, feks Berkley Fireline, X9 eller Sick braid.

Når du går fra 0.30 til 0.10mm senetykkelse så får du noe sånt som 40 til 50% økt kastelengde, og økt kastelengde kan i mange tilfeller resultere i mer fangst. Jeg har feks stått mye på et godt sted i fjellet hvor man skjelden får fisk på korte kast, men svært ofte får fisk på lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ved å oppgradere til en Shimano Sienna i 1000 eller 2500-størrelse og 0.20 mm monofilament vil du få en veldig mye bedre opplevelse. Snellen som følger med det settet du kjøpte er, unnskyld uttrykket, søppel.

Dersom du ønsker en snelle som virkelig er god, men ikke koster skjorta, kan jeg varmt anbefale Shimano Nasci. Fåes på skittfiske til tusenlappen nå. Dersom du ikke er vandt med multifilament og vil ha det enklest mulig er det bare å fortsette med monofilament. Med multifilament er det litt mer styr mtp å montere fortom. Gevinsten er dog ofte lengre kast og bedre "kontakt" med fisken pga at snøret er helt uten strekk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.