Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Haukeliseter, Hardangervidda på langs om vinteren. Hvor mye bensin trenger man?


Anbefalte innlegg

Da selges leiligheten på Ustaoset, blir nå telt og pulk om vinteren. Spørsmål; hvor mye bensin trenger man på sånn 7 dagers-tur (jeg bruker da 10, feit og gammel vettu) på en xkg expedition primus for å smelte snø osv? Har ikke tenkt å varme opp teltet med det, for farlig med avgasser. Har tenkt å krysse vidda nå en gang neste vinter. Har alt bortsett fra pulkdrag. Og en nyere xkg primus (min er satt sammen av kleshengere osv). Blir da en del smelting av snø, samtidig bensin (jeg bruker 4-takts miljø bensin som virker bra, men åpent for andre alternativer) er meget giftig i sammenkomst med mat. Noen forslag? Eller burde jeg bare ta med en 4 liters dunk fra bensin-stasjonen? Nei godt å være tilbake på forum, har vært borte i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://asnes-academy.com/fjell-og-sikkerhet/fyring-av-brenner-vinterstid/

Åsnes sier 2,5 dl per person per dag. Jeg tenker det er et godt utgangspunkt. Med mindre man er gramjeger så spiller det ikke så stor rolle om man sitter igjen med 0,5 liter bensin når turen er slutt.

Hvis du tar med 2 liter så har du for en dag ekstra om du skulle bli værfast. Ellers er det jo hytter på Hardangervidda hvis alt går til helvete.

Endret av ryback
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med 3 dl i døgnet, da har man også til litt varme og tørk.

Kan du grave ned i snøen oppå isen, kommer du ned til friskt overvann og kan spare mye drivstoff. 
 

Vannflaske kan fylles underveis på DNT hytter om de er åpne, hvis du vil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

hvis du har multifuelbrenner, så vurder og prøv hvordan den går på Tennveske! Dampene ikke så eksplosjonsfarlige, men ingen brennstoffer er tilrådelige sammen med maten!! Mer eller mindre giftig og smaker Pyton!!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (8 timer siden):

Hei,

hvis du har multifuelbrenner, så vurder og prøv hvordan den går på Tennveske! Dampene ikke så eksplosjonsfarlige, men ingen brennstoffer er tilrådelige sammen med maten!! Mer eller mindre giftig og smaker Pyton!!

Elgen

Tennvæske er også merkbart drøyere i bruk, men veier mer per liter.

Vektmessig kommer man nok ut likt, men volummessig vinner parafin/tennvæske.

Jeg brukte 111T på tennvæske når jeg gikk hardangervidda på langs i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen brenner du bruker (eller selvkontroll på justeringsventil) har myye å si på forbruket ditt. Eneste rette svar er å prøve deg frem og finne ut hva som passer for deg og din type tur.

På 12-dagers tur tidligere i år brukte jeg litt over 2l bensin og hadde overestimert med godt over 4l i pulken. Dette med en bensingjerrig brenner, Omnilite Ti.

Den lille perioden jeg brukte en Soto Stormbreaker på vinterturee gikk det med vesentlig mer bensin for hver dag enn med Omnilite Ti. Oppkokene og snøsmeltingen var også raskere selvfølgelig.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 18.7.2024 den 11.46):

Tennvæske er også merkbart drøyere i bruk, men veier mer per liter.

Vektmessig kommer man nok ut likt, men volummessig vinner parafin/tennvæske.

Jeg brukte 111T på tennvæske når jeg gikk hardangervidda på langs i vinter.

De forholdsvis marginale forskjeller i massefylle (parafin 0,8kg/l, bensin 0,74kg/l ) og i brennverdi betyr i praksis lite i forhold til evt forskjeller i brenner, bruk av justeringsventil, og ikke minst vindskjerming - læ i forhold til gryte mm. Trangia med parafin/tennveskebrenner gir fx bra le og utnyttelse av varmen opp langs kjelen.

Gassbokser syns jeg personlig er noe besverlig å forholde sig til restmengde. Man kan selvfølge ta en fin vekt med, men på fuelflasker kan man bare åpne korken og se ned i flasken. Keep it simple!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 timer siden):

De forholdsvis marginale forskjeller i massefylle (parafin 0,8kg/l, bensin 0,74kg/l ) og i brennverdi betyr i praksis lite i forhold til evt forskjeller i brenner, bruk av justeringsventil, og ikke minst vindskjerming - læ i forhold til gryte mm. Trangia med parafin/tennveskebrenner gir fx bra le og utnyttelse av varmen opp langs kjelen.

Gassbokser syns jeg personlig er noe besverlig å forholde sig til restmengde. Man kan selvfølge ta en fin vekt med, men på fuelflasker kan man bare åpne korken og se ned i flasken. Keep it simple!

Elgen

Jeg opplever ihvertfall litt forskjell på ukesturer med bensin og parafin, hva angår forbruk. Dyseåpningen på en parafindyse er mindre enn for bensindyse, og om man bruker en multidyse er det merkbar forskjell på makseffekt mellom bensin og parafin.

Men jeg har ikke målt forskjellen i forbruk, så det kan jo hende brennerne jeg bruker har noe å si. (XGKII=bensin, Optimus 111 og 111T=parafin).

Vindskjerming hjelper på forbruk ja, men det bruker jeg helst ikke på vintertur. For min del foregår snøsmelting i fortelt eller innertelt, og da er det bra at det søles litt varme til omgivelsene slik at man får litt varme i teltet samtidig. Fyrer man utendørs er det selvsagt lurt med vindskjerming ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.