Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med digitale kart


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å bruke mer og mer digitale kart. Mange fordeler med det hvor jeg kan bruke GPS, men også digitalt kompass og ev. slippe å kjøpe papirkart.

Var nylig på en flerdagerstur og hadde lastet ned kart i appen som heter NorgeskartFriluftsliv, som i det store og det hele er en fin app med veldig høy oppløsning. Midtveis så sletter den plutselig alle mine nedlastede kart. Det blei litt klønete selv om jeg hadde med papirkart i reserve. 

Jeg ønsker meg noe jeg kan stole på. Ja, jeg vet at man ikke kan stole 100% på noe, og heller ikke teknologi, men dog. Tenker en slik feil er ganske unødvendig og kunne ha blitt kritisk. 

Noen som har noen gode anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanderer du på deg et årsabonnement på Norgeskart Friluftsliv (du trenger ikke pro, den billigste holder) kan du laste ned kartene og bruke de offline. Du får også f.eks "snøskred bratthet", som gir forskjellig farge på hellinger som er brattere enn 25°. Loggene du lagrer blir lagret i "skyen", og du kan eksportere og importere ruter++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (6 minutter siden):

Spanderer du på deg et årsabonnement på Norgeskart Friluftsliv (du trenger ikke pro, den billigste holder) kan du laste ned kartene og bruke de offline. Du får også f.eks "snøskred bratthet", som gir forskjellig farge på hellinger som er brattere enn 25°. Loggene du lagrer blir lagret i "skyen", og du kan eksportere og importere ruter++

Jeg har spandert på meg et pluss-abonnement til og med. Grunnen til at det ble sletta var en feil i appen som nå skal være retta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edward skrev (29 minutter siden):

Jeg har spandert på meg et pluss-abonnement til og med. Grunnen til at det ble sletta var en feil i appen som nå skal være retta. 

Da skal du være dekket. Jeg bruker stort sett bare appen. GPS og kartet ligger bare i sekken i tilfelle.

Jeg har ved 2 anledninger tatt kontakt med app utvikler vedrørende forbedringer de burde se på. Responsen var umiddelbar, og de fikset det i løpet av kort tid.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 minutt siden):

Da skal du være dekket. Jeg bruker stort sett bare appen. GPS og kartet ligger bare i sekken i tilfelle.

Jeg har ved 2 anledninger tatt kontakt med app utviklet vedrørende forbedringer de burde se på. Responsen var umiddelbar, og de fikset det i løpet av kort tid.

Jeg var i kontakt med utvikler. Selv om feilen var allerede rettet så følte jeg meg ikke veldig betrygget av forklaringen på hva feilen var. Heller det motsatte. Usikker på om jeg hadde turt å dra til et område hvor jeg ikke har papirkart som backup. Ikke alltid jeg har kart klart innkjøpt til tur. 

Men du viser til bare gode erfaringer og ikke opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene var at de tok vekk et kartlag når de la inn ett nytt med utvidet funksjon (Snøskred bratthet og bratthet og aktsomhet). Da fikset de kjapt at begge kunne velges.

Det andre var at markøren var noen ganger helt på bærtur, mens loggingen viste riktig. Dette begynnte når jeg byttet telefon. Litt sjekk av innstillinger og test, og det kom en ny versjon 3uker etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.