Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobildekning i fjellet, hva kan man gjøre for å forbedre dekning i grenseland? Eventuelt spare batteri når man er i områder med variabel dekning.


Gabs88

Anbefalte innlegg

Kort fortalt så har jeg brukt helgen i et område med variabel mobildekning, et område hvor jeg kunne ligge i hengekøyen (ligge helt i ro) for så å ha 4g (1 stripe), Edge (1 eller 2 striper) eller null dekning i løpet av et kort tidsrom.

Jeg kunne feks ligge helt i ro i hengekøyen i en halvtime med 4g dekning, for så å reise meg opp, komme tilbake til samme sted 5 minutter senere, legge meg i hengekøyen og da var dekningen helt borte.

Og utenom irritasjonen på at man ikke vet om man har dekning eller ikke, så dro det også noe så enormt på batteriet. En mobil som lå på kjøkkenbordet kunne fint gå fra 100% oppladet til 20% batteri i løpet av natten. Helt uten at den var brukt i det hele tatt. Bare fordi det konstant søkes etter nettverk og byttes mellom forskjellige nettverk.

Forsøkte å skru av 4g, men batteriet ble tømt nesten like fort da. Mens hvis vi satte telefonen i flymodus, da dro den plutselig ikke noe batteri i det hele tatt.

Noen som har noen råd, spesielt med tanke på om noe kan gjøres for å forbedre dekningen?

Eventuelt er det noen som kan forklare hva som gjør at mobildekningen kan gå fra at man kan sitte og se youtube-videoer i det ene øyeblikket for så å være helt uten dekning i det neste? Til tross for at man er på helt samme sted. Med tilsvarende vær også (solskinn, noen få skyer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slår av telefonen når jeg vet at jeg ikke har dekning. Og har den alltid avslått i sekken når jeg går. Da varer batteriet lenge. Det er jo ellers ganske utenkelig at man skal stoppe og ta telefonen fordi en eller annen selger vil ha penger av meg. Og i leiren er en god bok bedre enn telefonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du skal benytte telefonen til som krever dekning på tur?

Jeg kjører enten avslått eller i flymodus litt avhengig av om den brukes til noe logging eller ei. 

Legger aldri opp til at jeg er avhengig av dekning når jeg er i utkantstrøk på tur.

Med mindre du kjøper deg en 4G-repeater eller lignende som takler svake signaler tipper jeg det er fint lite å gjøre med...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en steinaldermann når det gjelder mobil og har ikke smarttelefon. 
Jeg har en dum-telefon med 2 sim kort: hovedabonnement fra Telia og et ring-kontantkort fra Telenor som backup.

Da har jeg tilgang til begge de som eier den mobile infrastrukturen i Norge (foreløpig).  Da har jeg på en måte optimalisert mulighet for mobildekning.

Når det er sagt: søking etter dekning sluker strøm så jeg har den som regel i flymodus eller helt av i sekken med mindre jeg trenger den. Mobilen har over 40 dager standby tide så jeg er godt dekket.

Folk er forskjellig og noen har sikkert behov for dekning av årsaker jeg ikke har. Om det skyldes sikkerhet (kontakt med familie), gps/kart, sosiale medier, underholdning m.m.  Hva vet jeg? For de så tror jeg det som hjelper er flymodus når du ikke trenger den. Kanskje avtale noe faste tidspunkt hvor du slår den på. Bare husk å samtidig avtale noen kjøreregler så ingen ringer Hovedredningssentralen bare fordi du slapper av på fjellet i fin form utenfor mobildekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør den i flymodus til det er nødvendig å bruke eller sjekke for dekning. 

Når det kommer til SOS funksjonen i telefonen, er det beste å ta ut sim kortet om man er i et område uten dekning, da "låser" du ikke telefon opp mot et nettverk, eller en type nettverk. Som f.eks Telenor. Da fisher den alle nettverk i området og det fungerer bedre. Dette er et triks få vet om tror jeg. 

 

Edit: Noen med bedre kunnskap på nettverk, frekvenser og annen type bølgelengde kan sikker utdype dette bedre. For jeg vet ikke hvorfor det fungerer. 

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Kjør den i flymodus til det er nødvendig å bruke eller sjekke for dekning. 

Når det kommer til SOS funksjonen i telefonen, er det beste å ta ut sim kortet om man er i et område uten dekning, da "låser" du ikke telefon opp mot et nettverk, eller en type nettverk. Som f.eks Telenor. Da fisher den alle nettverk i området og det fungerer bedre. Dette er et triks få vet om tror jeg. 

 

Edit: Noen med bedre kunnskap på nettverk, frekvenser og annen type bølgelengde kan sikker utdype dette bedre. For jeg vet ikke hvorfor det fungerer. 

113 appen til Norsk Luftambulanse fikser dette. Når du ringer med appen, blir også posisjonen din "sendt med" samtalen til AMK. Dette er uavhengig om du har posisjonen på, så det eneste du trenger ved et nødsfall er å åpne og kjøre appen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (25 minutter siden):

113 appen til Norsk Luftambulanse fikser dette. Når du ringer med appen, blir også posisjonen din "sendt med" samtalen til AMK. Dette er uavhengig om du har posisjonen på, så det eneste du trenger ved et nødsfall er å åpne og kjøre appen.

overkjører denne sim kort som står i mobilen? vet du dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å finne det, men det sto bare at du trengte "mobildekning".

Uansett, så fant jeg i alle fall ut at 112 er felleseuropeisk, og softwaren i telefonen overstyrer sim kortet. (Kilde: NKOM)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Jeg prøvde å finne det, men det sto bare at du trengte "mobildekning".

Uansett, så fant jeg i alle fall ut at 112 er felleseuropeisk, og softwaren i telefonen overstyrer sim kortet. (Kilde: NKOM)

Skal gjøre en oppdatert research på akkurat dette. Var et "ukjent" triks for mange en stund, men mulig det har blitt bedre i dag. Dette må vi finne ut av kjenner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 minutter siden):

Skal gjøre en oppdatert research på akkurat dette. Var et "ukjent" triks for mange en stund, men mulig det har blitt bedre i dag. Dette må vi finne ut av kjenner jeg. 

Leser du app beskrivelsen til Luftambulansen er det link til NKOM i den hvor 112 er forklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden ble Advanced Mobile Location (AML) innført i Norge. Nødsentralene 110, 112 og 113 måtte før innføringen basere posisjonen til innringer på posisjonsdata fra mobilnettverket, noe som kunne gi stor variasjon i nøyaktighet.

Kort fortalt er AML «(…) en teknologi for posisjonering som kombinerer informasjonskilder som satellitt, WiFi-nettverk og basestasjoner for å få mest mulig nøyaktig posisjon» og såvidt jeg kan huske snakker vi om en nøyaktighet på rundt <50 meter. Altså mer enn godt nok dersom man, som nok de fleste her er opptatt av, befinner seg ute. 
 

Selv om 113-appen har annen funksjonalitet som kan være kjekk å ha, erstatter AML egentlig denne. 
 

Man kan lese mer om AML hos NKOM: https://nkom.no/aktuelt/forbedret-posisjonering-av-nodsamtaler-fra-mobiltelefonAML hos NKLM 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Gabs88 said:

Eventuelt er det noen som kan forklare hva som gjør at mobildekningen kan gå fra at man kan sitte og se youtube-videoer i det ene øyeblikket for så å være helt uten dekning i det neste? Til tross for at man er på helt samme sted. Med tilsvarende vær også (solskinn, noen få skyer).

Jeg har telefonen i flymodus, bortsett fra nødvendig sjekking av værvarsel og evt SMS. Men jeg har opplevd samme fenomen som deg på fjelltopper med sikt til nærmeste basestasjon. Jeg er ikke radioingeniør eller fysiker, men jeg tror dette skyldes at telefonens algoritme som forsøker å optimalisere batterilevetiden nedjusterer sendeeffekten. Når du ligger i hengekøyen og ser på YT bruker telefonen sannsynligvis mye batteri fordi signalstyrken skrus opp (langt til nærmeste basestasjon). Så er du inaktiv og telefonen nedjusterer effekten til det høyst nødvendige. Det handler ikke om at den søker etter nettverk (hvis telefonen er stasjonær), men at distansen fra telefonen til basestasjonen er 10 eller 20 kilometer og ikke noen hundre meter slik som i en by. 

Det som alltid har fungert for meg er å sette telefonen i flymodus i 5-6 sekunder og forsøke igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gammeldags dumtelefon er nok det enkleste. Den trenger ikke engang sim-kort for at du kan ringe 113. Antennene på slike telefoner er vel også sterkere, samtidig som telefonen er mer robust mot slag, vann, temperaturforskjeller (leste at enkelte smarttelefoner slutter å virke når det blir for kaldt?) 

113 appen funger vel best dersom du er helt sikker på at du har dekning.

Ellers er jo en slik dingz en fiffig, liten og smart ting å ha med i teltet:
https://tinyurl.com/yh2kw82x

Finnes andre 4g boostere, slik som wifi-routere på batteri som gjerne har ekstra sterk antenne, og utgang for enda sterkere antenne. Men da kan man risikere å få DSA på nakken; særlig om man importerer ting selv fra Kina. 

Var en  gang jeg rota meg langt inni en skau og ikke hadde dekning på tre dager.... det var en interessant erfaring. Trærne blokkerte for GPS-signalet, som jeg utelukket satset på. Heldigvis gikk jeg bare feil en dag, som endte med en 16 km lang bomtur. Plutselig hadde jeg gått i ring.... på tampen av dagen, la jeg merke til et vann som jeg følte jeg hadde sett før. Det var en spesiell lærepenge..... Kjøpte meg kompass etter dette. 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (48 minutter siden):

En god gammeldags dumtelefon er nok det enkleste. Den trenger ikke engang sim-kort for at du kan ringe 113. Antennene på slike telefoner er vel også sterkere, samtidig som telefonen er mer robust mot slag, vann, temperaturforskjeller (leste at enkelte smarttelefoner slutter å virke når det blir for kaldt?) 

113 appen funger vel best dersom du er helt sikker på at du har dekning.

Ellers er jo en slik dingz en fiffig, liten og smart ting å ha med i teltet:
https://tinyurl.com/yh2kw82x

Finnes andre 4g boostere, slik som wifi-routere på batteri som gjerne har ekstra sterk antenne, og utgang for enda sterkere antenne. Men da kan man risikere å få DSA på nakken; særlig om man importerer ting selv fra Kina. 

Var en  gang jeg rota meg langt inni en skau og ikke hadde dekning på tre dager.... det var en interessant erfaring. Trærne blokkerte for GPS-signalet, som jeg utelukket satset på. Heldigvis gikk jeg bare feil en dag, som endte med en 16 km lang bomtur. Plutselig hadde jeg gått i ring.... på tampen av dagen, la jeg merke til et vann som jeg følte jeg hadde sett før. Det var en spesiell lærepenge..... Kjøpte meg kompass etter dette. 😜 

Lenken din virker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette behage herren? https://www.starlink.com/no/roam

Kostbar halvspøk til side så gjør jeg som de fleste her og har tlf på flymodus og skrur den på innimellom hvis jeg tror jeg har dekning. Sånne steder med små blaff av 4G  som du nevner, har jeg irritert meg grønn over før og har innsett at jeg det er bare å gi opp surfing etc da. SMS bruker å skli gjennom når dekningen er lunken, så lurer jeg på været og har dårlig dekning så sender jeg en SMS eller Inreachmelding til noen jeg veit at fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (På 16.7.2024 den 15.50):

Lenken din virker ikke.

Prøver igjen; 

Noe slikt: https://www.aliexpress.com/item/1005006801934328.html
Denne skal fungere med Telenor og Telia sitt nett.

Eller en slik: https://www.aliexpress.com/item/32862667597.html (dersom man har strøm via USB-port tilgjengelig vel å merke).
Har brukt noe lignende tidligere med god erfaring. Mest på hyttetur osv, der den lille streken med signal man trenger ofte befinner seg i en vinduskarm. Helt til været forandrer seg, og signalet også "skifter kurs". 😜 

Det beste er vel uansett å være offline på tur. Jeg krysser alltid fingrene for dårlig dekning, så dama ikke fingrer frem mobilen og scroller på sosiale medier på tur. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 15.7.2024 den 18.37):

Når det kommer til SOS funksjonen i telefonen, er det beste å ta ut sim kortet om man er i et område uten dekning, da "låser" du ikke telefon opp mot et nettverk, eller en type nettverk. Som f.eks Telenor. Da fisher den alle nettverk i området og det fungerer bedre. Dette er et triks få vet om tror jeg. 

Det kan sikkert fungere med tradisjonelt SIM-kort. Men nå som bank-id, ikke lenger krever fysisk-SIM, så vil flere gå over til e-SIM, altså elektroniskSIM, som kodes til ditt nummer av din teleoperatør. (med e-sim kan du ha flere sim aktive samtidig i telefon).

Jeg pleier å sette telefon i flymodus, og slå av bakgrunnsaktivitet for apper, for å spare på strøm. Telefonen brukes til å navigere så for meg så må den være påslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt svar på spørsmålet men en avslått garmin InReach mini og telefon i flymodus er min fremgangsmåte på tur, så sjekker jeg som oftest tre ganger ila en dag om det har kommet noe. Da holder batteri på begge deler lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 15.7.2024 den 15.55):

Noen som har noen råd, spesielt med tanke på om noe kan gjøres for å forbedre dekningen?

Det er 3 leverandører av mobiltelefoni i Norge. Du må ha alle 3 for å finne ut hvem som er best der du er.

matf_ skrev (På 16.7.2024 den 14.30):

Det som alltid har fungert for meg er å sette telefonen i flymodus i 5-6 sekunder og forsøke igjen. 

Dette har jeg også fått opplyst av NKom. Da søker den opp på ny.

Gabs88 skrev (På 15.7.2024 den 15.55):

Eventuelt er det noen som kan forklare hva som gjør at mobildekningen kan gå fra at man kan sitte og se youtube-videoer i det ene øyeblikket for så å være helt uten dekning i det neste? Til tross for at man er på helt samme sted. Med tilsvarende vær også (solskinn, noen få skyer).

Dette går på radiobølger, atmosfæriske forstyrrelser, og går egentlig ikke an å få 100% svar på. Er gammel radioomatør, så det er kjent stoff.

 

Gabs88 skrev (På 15.7.2024 den 15.55):

Forsøkte å skru av 4g, men batteriet ble tømt nesten like fort da. Mens hvis vi satte telefonen i flymodus, da dro den plutselig ikke noe batteri i det hele tatt.

Ved lite eller ikke noe signal, bruker telefon 100% sendereffekt, er du nære en sender blir dette justert nesten ned til null. Flymodus tar minst strøm.

Skru av telefon fysisk og på igjen kan også hjelpe.

Omnilite skrev (På 15.7.2024 den 21.04):

Uansett, så fant jeg i alle fall ut at 112 er felleseuropeisk, og softwaren i telefonen overstyrer sim kortet. (Kilde: NKOM)

Jeg har også fått oppgitt dette. Men for å være mest mulig sikker, skru av mobilen, start den igjen og tast enten 112 eller 911 uten å slå inn pinkode. 
Da bruker den beste nettet, selv om dette skal være implementert på nyere telefoner. 
 

Omnilite skrev (På 15.7.2024 den 20.05):

113 appen til Norsk Luftambulanse fikser dette. Når du ringer med appen, blir også posisjonen din "sendt med" samtalen til AMK. Dette er uavhengig om du har posisjonen på, så det eneste du trenger ved et nødsfall er å åpne og kjøre appen.

Etter det jeg har fått på mail, fra NKom er at dette krever datadekning (4G) men nødnr ikke krever data dekning. 
 

Det finnes også en tjeneste for døve, hvor du kan sende SMS til Nødetatene, men da må du være registrert på forhånd. SMS går ofte gjennom på steder med dårlig nett.

Men Inreach bør være med i sekken, og koster 129kr i mnd om du har årsabonnement.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.