Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til Turklær/merker for Varmblodige kjemper?


MrVikingJack

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke langt under 2m, samt litt bred og sykt varmblodig...  (skal en del Minus grader før jeg fryser, når det er sommer lever jeg nesten nær en aircon..).
Sliter nok som jeg gjør med og finne vanlige jakke\gensere som ikke er for tykke\tynne ect.. 

Når det kommer til Tur\fjell og skogvandrings klær er jeg helt Grønn\ny! 
Som en ekstra vanskelighetsgrad\for og gjøre det enda mer "gøy"... Så bor jeg i en liten by på østlandet.. Så mye må bestilles online! 

Hva er noen klesmerker\modeller folk kan anbefalle for klær som vil holde meg tørr, men ikke for varm? 
Samt tåle litt skraping av busker og basker og steiner/rubbel.. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du kler deg så kler du deg vanligvis lagvis.

Feks var jeg på tur i helgen og da hadde jeg med meg:

* Skalljakke

* Lett isolert vindtett vest

* Sun hoodie, tynn syntetisk genser med hette.

* Ullundertøy

 

Da har jeg muligheten til å ha på meg hettegenseren alene når det er varmt.

Så tar jeg på meg vesten hvis det er litt vind og kaldt.

Hvis det regner lett så tar jeg av meg vesten og på med skalljakken. Eventuelt hvis det er litt kaldt så bruker jeg både hettegenser, vest og jakke utenpå.

Og om været skulle bli skikkelig guffent, da er det frem med ullundertøyet.

Så det du ser etter er i grunn bare tilsvarende plagg som passer deg, mye av det blir samme skiten uansett og det meste har fordeler og ulemper.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen betraktninger fra en på 207cm/110kg som svetter som en gris bare jeg tenker på å være i aktivitet:
Konsekvensen for meg er at jeg prøver å minimere hvor mye jeg svetter ved å heller være litt for kald enn for varm når jeg er i bevegelse (på topptur om vinteren er dette spesielt utfordrende). Jeg er veldig glad i nettingundertøy (feks fra Brynje) som både er veldig luftig uten noe lag over, samtidig som det isolerer ganske bra med en gang du tar på et lag som stopper vinden. Ganske enkelt å regulere temp mao.
Ang ytterlag bruker jeg ikke Gore Tex etc med mindre det regner ganske bra. Når det ikke regner synes jeg det blir altfor klamt å skulle bruke det som en vindjakke.

Så når du sier du vil holde deg tørr, er spm om det er viktigst for deg å unngå fuktighet som kommer ovenfra eller innenfra. ;) Det er ikke gitt at du får til begge deler, ihvertfal ikke på én gang...

Store klær:

Bukser: Fjällräven har noen modeller med "rålengde" som er ment å syes opp. Dvs de er VELDIG lange i beina i utg pkt og du bør kunne finne noe som passer. Ellers er det noen merker som opererer med "lang" utgave av buksene sine, bl.a Bergans og Arcteryx. 

Jakker: Her er det nok færre (ingen?) lange utgaver ute og går, da blir det nok mer et spm om å prøve forskjellige modeller. Hvis du klarer å leve med returfrakt-skammen :D er det bare å bestille hjem X antall plagg fra et sted som har billig/gratis returfrakt, og sende tilbake det du vil beholde. Jeg har gjort dette flere ganger med hell.

 

Ellers støtter jeg meg på det @Gabs88 sier. Layering is king!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere paraply. Jeg kjøpte flere turparaplyer fra Euroschirm for å teste de han festes direkte til en sekk slik at de blir handsfree.

 

Finnes ikke bedre regntøy enn paraply.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.