Gå til innhold
  • Bli medlem

Knutehjelp


Andso89

Anbefalte innlegg

Hei. Har tidligere brukt dobbel uni knute for å skjøte mono og multi. Syntes denne bygget litt mye og bremset for mye i kastet. Gikk derfor over til Albright knuten. Har sett flere videoer og lest hvordan man skal gjøre dette. Brukte idag 12 surringer på vei opp og 6 på vei ned. Klippet monotappen som ble til overs helt innpå knuten som jeg så noen har anbefalt og lot ca 2 mm av multitappen være igjen. Knuten la seg perfekt slik jeg så det og ga minimal motstand gjennom ringene. 

Opplever idag at knuten bare glir opp idet sluken lander i vannet etter kastet. Hva har jeg gjort feil? Har jeg klippet mono for nære knuten? Jeg starter alltid med å stikke multi i løkken fra undersiden på vei "inn" og fra oversiden på vei "ut". Har lest at den skal samme vei ut som inn i løkken men dette strides det om flere steder. 

Endret av Andso89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å si. Jeg har alltid brukt Albright til å skøyte multi og mono. Jeg dytter alltid den løse enden inn samme vei i løkka, som starten av knuten. Jeg fikk demonstrert en gang hvor mye sterke knuten blir på denne måten. Det er mulig du har klippet for mye av monotråden. 

Med så mange turninger som du har brukt, så kan det oppstå slakke i knuta, som har glidd opp?

 

Jeg bruker 8 opp og 4 ned når jeg knyter Albrightknute, og jeg har til gode å ryke i denne knuten. Det ryker alltid framme ved sluken først. Kanskje jeg bare lager dritdårlige slukknuter 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (26 minutter siden):

Vanskelig å si. Jeg har alltid brukt Albright til å skøyte multi og mono. Jeg dytter alltid den løse enden inn samme vei i løkka, som starten av knuten. Jeg fikk demonstrert en gang hvor mye sterke knuten blir på denne måten. Det er mulig du har klippet for mye av monotråden. 

Med så mange turninger som du har brukt, så kan det oppstå slakke i knuta, som har glidd opp?

 

Jeg bruker 8 opp og 4 ned når jeg knyter Albrightknute, og jeg har til gode å ryke i denne knuten. Det ryker alltid framme ved sluken først. Kanskje jeg bare lager dritdårlige slukknuter 😅

Har lest at man bør bruke flere surringer når multi er tynn? Jeg bruker 0,10 mm. Så om du starter å dytte inn i løkken fra undersiden så avslutter du også med å dytte fra undersiden? På videoer ser jeg at de dytter fra undersiden inn og oversiden ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da går jeg ut av løkka igjen på undersiden. 

Det kan nok være et poeng med flere surringer på tynn multi. Jeg bruker 0,12 eller 0,17 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tynn line er FG-knuten best, den bygger lite og glir godt.

 

Men personlig har jeg gått helt bort i fra å skjøte multi direkte til mono eller fluoro. I stedet så bruker jeg Multi -> Swivel -> Fluoro -> Snap -> Sluk og da bruker jeg kun palomar-knute.

 

Først fester jeg snap og swivel til fluoro-linen med palomar i begge ender. Så fester jeg swivelen til multifilament med en ny palomar-knute helt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kirurgknuten til så og si alt av fortomskjøtinger for både flue og slukfiske. Også multi mot mono. Den er så enkel at jeg kan gjøre den i mørket, og har veldig god bruddstyrke. Jeg pleier å fiske med minst to meter monotupp, og den tåler godt å bli dradd gjennom ringene i kast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det hjalp å avslutte ut av løkka samme vei som inn og la en liten tapp av mono være igjen. Gir noe mer motstand under kastet dog og sannsynligvis slitasje over tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
6 hours ago, Andso89 said:

Ser at noen anbefaler en dråpe lynlim for å unngå at knuten glir. Noen som vet hvilken type lim og hvor på skjøteknuten man egentlig legger denne dråpen med lim?

Kanskje på tide å lære seg skikkelige knuter i stedet for å styre på med lim på knutene... Bruk FG knuten, den glir ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.