Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyneema/lett telt


banan

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal over dammen snart og tenkte å ta med meg et telt hjem. Nå er jo kursen dårlig, men slipper toll og moms i hvertfall.

Teltet blir ikke brukt om vinteren, men skal kunne tåle vår, sommer og høst på fjellet. Har sett en del på Hyperlite Ultamid 4 med hel eller halv insert, men dette er i overkant dyrt.

Har dere forslag til noe tilsvarende bra og lett telt ?

Teltet bør ha god plass til 2 voksne😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

Det bør ihvertfall ha god plass til 2 voksne, så slik sett holder det med 2 manns om det virkelig er 2 manns.

Har også tittet på Zpacks Duplex/triplex, men kjenner jeg er på ukjent farevann med disse "nymotens" telta.

Har på følelsen at de fleste fortsatt foretrekker Hilleberg-Helsport ect..... og det er kanskje gode grunner til det?

 

Endret av banan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
4 hours ago, banan said:

Har på følelsen at de fleste fortsatt foretrekker Hilleberg-Helsport ect..... og det er kanskje gode grunner til det?

Dyneema puster ikke i det hele tatt, som skaper mer kondens på innsiden av teltet. Så mens det er et fantastisk lett materiale så har det også sine nedsider.

Det er heller ingen tvil om at feks Hilleberg sine telt er bedre rustet for det du faktisk kan møte på i norske fjell mtp vind og vær. Selv Yellow Label tåler veldig mye. Feks vil alle teltene være laget med litt omtanke til matlaging og liknende inne i teltet.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon

Spørs om jeg skal titte litt på Hilleberg Yellow serien. Ser ut som feks Rogen er sabla fint, uten at det er altfor tungt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, banan said:

Takk for god informasjon

Spørs om jeg skal titte litt på Hilleberg Yellow serien. Ser ut som feks Rogen er sabla fint, uten at det er altfor tungt

 

Der er jeg enig, både 2 og 3 personers Rogen ser veldig bra ut. Utrolig kjappe og sette opp og så begynner 2-dørs telt å friste veldig. For når du setter opp teltet i sterk sommervarme så vil 2-dører gi muligheten til å ha begge åpne slik at du får god gjennomlufting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

Dyneema puster ikke i det hele tatt, som skaper mer kondens på innsiden av teltet. Så mens det er et fantastisk lett materiale så har det også sine nedsider.

Det er heller ingen tvil om at feks Hilleberg sine telt er bedre rustet for det du faktisk kan møte på i norske fjell mtp vind og vær. Selv Yellow Label tåler veldig mye. Feks vil alle teltene være laget med litt omtanke til matlaging og liknende inne i teltet.

Hvilke teltduker er det som er pustende? Bergans hadde en stund en (enduks) modell med pustende teltduk, men sluttet med det. Det er vel knapt noen andre.. 

Mengden kondens er avhengig av hvor god luftingen er på det enkelte teltet. Typen duk i innerteltet har også noe å bety for om man opplever «drypp» fra kondensen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en generell misforståelse der ute om dyneematelt kontra andre teltstoff og kondens. Misforståelsen ligger i at mange lettvektstelt lages i dyneema samtidig som de ikke har dedikert innertelt, men kommer som endukstelt. Da vil kondensen bli mer fremtredende om luftsirkulasjonen er dårlig i forhold til hvordan man merker kondensen i et tomannstelt med tilsvarende dårlig lufting. 

For kjøp av lettvektstelt over dammen ville jeg tenkt på hvor man får tak i slike. Mitt inntrykk er at de fleste produsentene av dyneematelt er små aktører som kun selger via nett eller over disk i fabrikklokalet. Dersom man har kontakter i Unaiten som telt kan sendes til vil man slippe unna fraktkostnad osv, ellers tror jeg man må oppsøke de enkelte. 

For øvrig; Dan Durston x-mid 2 pro får masse skryt for god plass til to personer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (22 timer siden):

Dyneema puster ikke i det hele tatt, som skaper mer kondens på innsiden av teltet. Så mens det er et fantastisk lett materiale så har det også sine nedsider.

 

Silnylon som Hilleberg og Helsport bruker puster heller ikke. Ei heller silpoly.  Dyneema har sine nedsider, men manglende pusting er ikke en av dem. Eller det er en nedside, men den deler Dyneema mede de andre normale dukmaterialene. 

Endret av Krankman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere dyneema-telt, men har faset de ut til fordel for silpoly. 
 

Greia er at jeg går en del i nord-norge og har oppdaget at den tynne plastfilmen fungerer som et drivhus døgnet rundt. Det kan bli så hinsides varmt. 
 

Silpoly er ikke fullt så lett, men gir veldig god beskyttelse mot sol og trekker ikke til seg vann som silnylon (og strekker seg ikke i løpet av natta). Også er det MYE billigere og vil holde lengre.  Durston X-mid er et kjempetelt, men er jo mange andre alternativer som feks Mountain Laurel Designs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (9 timer siden):

Jeg har hatt flere dyneema-telt, men har faset de ut til fordel for silpoly. 
 

Greia er at jeg går en del i nord-norge og har oppdaget at den tynne plastfilmen fungerer som et drivhus døgnet rundt. Det kan bli så hinsides varmt. 
 

Silpoly er ikke fullt så lett, men gir veldig god beskyttelse mot sol og trekker ikke til seg vann som silnylon (og strekker seg ikke i løpet av natta). Også er det MYE billigere og vil holde lengre.  Durston X-mid er et kjempetelt, men er jo mange andre alternativer som feks Mountain Laurel Designs. 

Takk for input!
 

Så både  Durston X-mid og Mountain Laurel Designs lages i silpoly?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan skrev (11 timer siden):

Takk for input!
 

Så både  Durston X-mid og Mountain Laurel Designs lages i silpoly?

 

Jepp. De lager også i Dyneema hvis du ønsker det. Andre som lager i Silpoly er Yama Mountain gear, Six Moon Designs og tror Tarptent lager ett telt i det. I Europa tror jeg det er en produsent som heter tipik, og mener å ha lest at også trekkertent lager noen telt i silpoly. 

Endret av Tjohansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ser ut som det er bedre tilgang på Big Agnes her, men de selges jo også hjemme tidevis rabattert.

Ser det er mange forskjellige modeller. Noen anbefalinger til letteste og beste versjon, som tåler norske fjell i 3 sesonger ?

(3 personers)

Endret av banan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (På 16.7.2024 den 23.18):

Jeg har hatt flere dyneema-telt, men har faset de ut til fordel for silpoly. 
 

Greia er at jeg går en del i nord-norge og har oppdaget at den tynne plastfilmen fungerer som et drivhus døgnet rundt. Det kan bli så hinsides varmt. 
 

Ja, varme er oftere et problem enn kulde i sommer-nord-norge ;-) Hvilke telt har du hatt varmeproblemer i, og er dette telt med åpninger i begge ender? Selv har jeg harr Tarptent og Durston i dyneema uten varmeprobelmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (11 timer siden):

Ja, varme er oftere et problem enn kulde i sommer-nord-norge ;-) Hvilke telt har du hatt varmeproblemer i, og er dette telt med åpninger i begge ender? Selv har jeg harr Tarptent og Durston i dyneema uten varmeprobelmer.

Det har vært pyramidetelt med én åpning ja. Tipper durston sin løsning med gjennomlufting funker bedre 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke av de letteste? 1115 gram for et tomannstelt kaller jeg lett nok, særlig når det ikke er dyneema, men silpoly. Vel å merke seg så er denne vekten uten stenger: teltet trenger to rette stenger for å stå, enten gåstaver eller karbonstenger, de som selges av Durston veier 88 gram pr stk, dvs 176 gram for paret. Gir en eventuell totalvekt på 1291 gram for et fullverdig tomannstelt som settes opp med ytterteltet først. 

Har selv bare enmannsversjonen, venter på et kuppeltelt Durston har i utvikling, utenom det står dette høyt på ønskelista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar @ost

Sant, dette er utrolig lett! Tipper kuppelteltet også vil bli en vinner!

Ville du tatt med originale stakes?

Ville du tatt med «groundsheet»? 

Og ville du tatt med carbonstengene eller er gåstaver mer fleksibelt om ikke underlaget er rett? Ser nå at Durston stavene kan reguleres….

😊

 

Endret av banan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (1 time siden):

 Vel å merke seg så er denne vekten uten stenger: teltet trenger to rette stenger for å stå, enten gåstaver eller karbonstenger, de som selges av Durston veier 88 gram pr stk, dvs 176 gram for paret. 

Ganske hot tips egentlig. Jeg har blitt mer og mer fan av tarp i kombinasjon med gåstaver, enten for seg selv eller som baldakin på teltet. For tiden bruker jeg stavene særs lite til å gå med, så de kunne sikkert vært byttet ut med noe sånt for å halvere vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan skrev (1 time siden):

Takk for svar @ost

Sant, dette er utrolig lett! Tipper kuppelteltet også vil bli en vinner!

Ville du tatt med originale stakes?

Ville du tatt med «groundsheet»? 

Og ville du tatt med carbonstengene eller er gåstaver mer fleksibelt om ikke underlaget er rett? Ser nå at Durston stavene kan reguleres….

😊

 

Jeg har et X-Mid 2 Solid, og bruker det til det meste av turene. Ang. plugger og groundsheet er dette turavhengig. Jeg har noen standardplugger, men velger også etter forventa bakkeforhold (myr, steinete, hard bakke). Groundsheet bruker jeg vanligvis ikke. Sikkert fint hvis du dropper innerteltet, for å få et rent område under tak. Ellers er jeg nøye med valg av teltplass for å beskytte teltduken.
Tidligere gikk jeg mye med gåstaver pga. en dårlig ankel. Nå går jeg mest uten, så da har jeg med carbon-stengene som er vel 100g lettere. Går du med staver til vanlig sparer du vekt ved å bruke de som teltstenger, ellers er carbonstengene lettere.
 

PXL_20230710_200130518.jpg

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

hvor holdbar er bunnduken vs hilleberg og helsport feks. 
alltids greit å unngå å kjøpe for mye ekstra stasj om en kan klare seg uten…

om en først skal kjøpe Carbon stang er det sikkert like greit å kjøpe originalt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett lettvektstelt så vil det være kompromisser på vekt/holdbarhet. Jeg har X-Mid 2 Solid. Kompis har Helsport Ringstind SL. På tur i Femundsmarka i fjor så fikk han furunåler opp gjennom bunnduken. X-Mid fikk ingen hull. Sist gang jeg brukte mitt X-mid, så oppdaget jeg en liten rift i bunnduken, helt skarpt snitt litt under 1cm langt, lappet med en bit Tenacious tape og det ser bra ut.

Jeg er ikke redd for å bruke mitt, og har heller ingen tanker om ekstra bunnduk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (23 minutter siden):

Uansett lettvektstelt så vil det være kompromisser på vekt/holdbarhet. Jeg har X-Mid 2 Solid. Kompis har Helsport Ringstind SL. På tur i Femundsmarka i fjor så fikk han furunåler opp gjennom bunnduken. X-Mid fikk ingen hull. Sist gang jeg brukte mitt X-mid, så oppdaget jeg en liten rift i bunnduken, helt skarpt snitt litt under 1cm langt, lappet med en bit Tenacious tape og det ser bra ut.

Jeg er ikke redd for å bruke mitt, og har heller ingen tanker om ekstra bunnduk.

Takk for informasjon, det høres bra ut!

Hvordan vurderer Ringstind i forhold?

fullpris er vel noenlunde sammenlignbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.