Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose og liggeunderlag for fersking!


Anbefalte innlegg

Har endelig funnet tilbake til turgleden, og trenger derfor sovepose for turene som er planlagt fremover. For en som ikke har kjennskap til utstyrsverden er det ikke så lett å bli klok på hva som kommer til å funke og ikke funke ut fra å lese beskrivelser. Turene vil jo primært være om sommeren, men vil gjerne ha muligheten til å gå når det blir litt kjøligere på høsten og våren. Er 185, 80 kg, og vil såklart lavest mulig ned på vekten. Et sted går vel smertegrensa for skille mellom vekt og pris, men den finner man vel fort ut av. Budsjett kommer jo helt an på hvor høyt opp man kommer før man treffer den smertegrensa. 

Er mye utstyr jeg også trenger, men det kan jeg eventuelt komme tilbake til å andre tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, vi hadde snø, type 10cm over dovre i Juni. Så en sovepose med komfort temp -10 eller rundt det tallet er absolutt å anbefale. På varmere dager kan du åpne den å bruke den som dyne. (Dun) 

Liggeunderlag finnes det i bøtter av spann. Exped, AMOK, Thermarest, Mammut, finn et som er billig og tåler noen minusgrader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på Helsport Rago Down til 1799,-. Så egentlig for meg å måtte ut med mer, spesielt om man skal få noe som har vekt og volum? Den har comfort på 0, noe man trodde skulle holde som tre-sesongs-pose. Har du noen konkrete tips på poser? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRTGP skrev (1 minutt siden):

Så litt på Helsport Rago Down til 1799,-. Så egentlig for meg å måtte ut med mer, spesielt om man skal få noe som har vekt og volum? Den har comfort på 0, noe man trodde skulle holde som tre-sesongs-pose. Har du noen konkrete tips på poser? 

Jeg har selv Rago Down Winter (vet ikke om den selges lengre) Denne er -10 og jeg bruker jeg som 3 sesong sovepose. Det blir fort ned mot 0 grader på vår og høst. Da er ikke en 0 pose god nok. Du blir kald, eller må kle mye på deg eller bruke varmeflaske 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg til komforttemp på -1/0 området til ditt bruk. Det er ikke så stas å bli for varm og klam i posen heller. Under årets 12-dagers langtur i påskefjellet ønsket jeg at jeg hadde tatt med 3-sesongsposen og ikke vinterposen. Det var rett og slett for varmt.


Blir det kjøligere temperaturer kan du kle på deg litt mer i soveposen, eventuelt forsterke den med en billig sommerpose inni/utenpå. Når turgleden din blir enda sterkere (når er nøkkelordet), så kommer du til å ville ha en dedikert sovepose for vinterbruk også, da er det greit å ikke ha landet på en som er litt mellom to verdener først.

Jeg er blitt veldig glad i Norrøna Falketind (t-comf 0) soveposen min. Veier relativt lite (960g) og tar opp lite plass. Veldig god og romslig passform for meg (183/80kg).

Glidelås på midten og tre glidelåsdragere er en instant hit. Da kan du enkelt lage en "lufteluke" midt på posen på de varmere dagene, uten å bli kald på overkroppen.

Prisen er dog ganske ekstrem og du får nok vel så gode poser til mye mindre.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Mountain Equipment Heliium 600 på salg i vinter til 2599,-.

Den veier 1030g og har i mine nordnorske øyne en perfekt komforttemperatur for 3-sesongsbruk: -5°C. 

God passform, og veldig pakkbar. Ser Milrab har den til 2999,-. Usikker på veil pris, men den koster 5999,- på Fjellsport nå.

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (2 timer siden):

Jeg ville holdt meg til komforttemp på -1/0 området til ditt bruk. Det er ikke så stas å bli for varm og klam i posen heller. Under årets 12-dagers langtur i påskefjellet ønsket jeg at jeg hadde tatt med 3-sesongsposen og ikke vinterposen. Det var rett og slett for varmt.

Det jeg også tenkte litt på. Kommer definitivt til å bli brukt mer i dette segmentet. Blir man skikkelig hekta og vil ha det med om høsten når temperaturene blir ned mot -5 osv om nettene så tenker jeg heller at jeg kan alltids ha en sovepose nummer to. Trenger ikke én til alle jobber. 

0/-1, ned under kiloen, så har man en vinner? 

 

Så også på ME Helium 600. Om jeg ikke ser helt feil så har Milrab kun wmns på salg? 
 

Endret av NRTGP
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For liggeunderlag er det umulig å trå feil med skumunderlag som Mammut Bamse, Bergans Extreme, Thermarest Ridgerest og Thermarest Z-Lite. Styr dog unna de superbillige etterligningene hos XXL m.m. De er som regel stivere og glattere.

For alle barmarksturer holder det med skumunderlag for meg, men enkelte MÅ ha oppblåsbart for å sove godt. Et skumunderlag behøver du ikke å være redd for å ødelegge eller herje med, og prisen er gjerne også en brøkdel av et godt oppblåsbart. I det siste har jeg byttet ut mitt trofaste Bergans Extreme liggeunderlag med Thermarest Z Lite da jeg innså at jeg sov like godt på det, selv om det er noe tynnere og isolerer litt mindre.  Z lite er noe lettere (381g vs 613g) i tillegg til å være litt mer håndterbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoten1 skrev (1 time siden):

Blir den med mindre jeg kommer over et bedre tilbud et annet sted på nettet tenker jeg. På milrab og fjellsport fant jeg flere interessante, men kun wmns som er på redusert pris. 

Takk for tips! Angående telt har jo XXL et solid tilbud på Helsports Reinsfjell superlight 2, så trenger vel ikke så gjøre det så mye mer vanskeligere enn å bestille det også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

For alle barmarksturer holder det med skumunderlag for meg, men enkelte MÅ ha oppblåsbart for å sove godt. 

Enkelte må ha oppblåsbart for å sove godt, sier du. Jeg tror at 9 av 10 må ha oppblåsbart for å sove godt, men ENKELTE, ubegripelig nok, klarer å sove på skumunderlag. 

Er det snakk om et skumunderlags-gen?

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (46 minutter siden):

Enkelte må ha oppblåsbart for å sove godt, sier du. Jeg tror at 9 av 10 må ha oppblåsbart for å sove godt, men ENKELTE, ubegripelig nok, klarer å sove på skumunderlag. 

Er det snakk om et skumunderlags-gen?

Det kan godt hende det er den veien det står, men jeg tror frliluftsfolk sov godt ute før det ble poppis med oppblåsbare liggeunderlag også ;) Det er nok mye hva man er vandt med. Oppblåsbart liggeunderlag er nesten 99% objektivt bedre å sove på, men det betyr ikke at man ikke kan sove godt på et billig skumunderlag heller. Man må selvfølgelig være litt mer nøye ved valg av teltplass.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå veldig godt på Ajungilak Bamse til jeg var 27 år, og veide 73 kilo. 

Så fikk man kontorjobb, ble gamlere, fikk barn, pappamagen vokste, og nå ligger jeg usedvanlig dårlig rett på Bamse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRTGP skrev (4 timer siden):

Blir den med mindre jeg kommer over et bedre tilbud et annet sted på nettet tenker jeg. På milrab og fjellsport fant jeg flere interessante, men kun wmns som er på redusert pris. 

Takk for tips! Angående telt har jo XXL et solid tilbud på Helsports Reinsfjell superlight 2, så trenger vel ikke så gjøre det så mye mer vanskeligere enn å bestille det også. 

Helsport Rago til den prisen er mye pose for pengene. 
Jeg har selv Rago Superlight og er superfornøyd(!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig velger jeg 3-sesongspose (eller sommerpose som vi kaller det i Finnmark) som har comf-temp et par grader ned på minusssiden. Her kan vi fort få ned i 0 på fjellet selv på sommeren

Jeg bruker ikke dunposer og har da noen litt tyngre,  men også greit billige soveposer fra Mountain Hardware. 

Til høst- og vårturer bruker jeg gjerne med comf-temp rundt -8. Fordi vi her fort får noen minusgrader selv tidlig i jakta (sept-okt).

Så kommer anbefalingene litt an på hvilke temperaturer du vil oppleve i dine turområder når du skal på tur dit. Det er fullt mulig å lese fornuftig temperaturstatistikk på yr.no enda tror jeg. Det er også fornuftig å vite at temperaturverdier for soveposer tar utgangspunkt i at man sover med tynt ullundertøy på. Dersom jeg tenker at en gitt tur vil ligge i grenseland for soveposens egenskaper tar jeg gjerne med tykt ullundertøy og tykke sokker å sove i. Jeg har da også som opsjon å fylle en flaske med varmt vann for å hjelpe på i posen. 

Skal du ha oppblåsbart underlag så anbefaler jeg et som kan brukes ikke bare om sommeren når man strengt tatt ikke trenger særlig isolasjon. Et superlett skumunderlag delt av på midten er et godt tillegg. Superlett oppblåsbare med lav isolasjonsverdi kan du heller gå for når du finner ut at turene blir veldig lange og du ønsker å minimalisere vekt ytterligere. Til det er det fornuftig med utstyr med bredere bruksområde selv om det kanskje gir bittelitt tyngre sekk...

 

God tur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Personlig velger jeg 3-sesongspose (eller sommerpose som vi kaller det i Finnmark) som har comf-temp et par grader ned på minusssiden. Her kan vi fort få ned i 0 på fjellet selv på sommeren

+ 1 på denne. Minusgrader og snø i sommarfjellet er noko som oppstår rett som det skvett i heile landet. Skal eg vere i fjellet lenger enn eg lit på vermeldingane (som stort sett er semipålitelege maks 2-3 dagar) så vel eg ein pose som går nokre grader ned på minussida. Kanskje med unnatak av dei få gongane ein er inne i ein langvarig stabil varmeværsperiode. 

Skal eg opphald meg meir i skog eller langs kysten så vel eg gjerne lettare pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bestilte Helsport telt og sovepose (Rago og Reinfjell) fra XXL. Så ut som jeg måtte mye høyere opp i pris for å eventuelt finne alterntiver som er bedre. Gikk også til innkjøp av et par Sportiva Ultra Raptor II mid. Fortsatt mye utstyr man kan sette seg ned å nerde på! Liggeunderlag vil jeg faktisk ta fysisk i butikk og kjenne litt på! Andre tips til en som er ny i gamet taas eventuelt imot med stor takknemlighet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.