Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av packraft


Anbefalte innlegg

Hei! 

Sliter med valg av packraft. Skal ha en som jeg kan dra på tur med selv, og samtidig ha mulighet for å ha med et barn på 5 til 10 år. Ikke veldig lange bæringer. Jeg er 191 cm lang. Har vurdert Norseraft Longship, VD Femund Twin 350 og Kipara Ravdu 310 XXL. Disse koster ca.7000. 

Jeg har også mulighet til en pent brukt Kipara Char 285XL til 7000. Hvilken ville dere gått for? 

Eventuelt denne, hvis noen har erfaring med dette merket:

https://www.sportslivet.no/products/mode-packraft-270-rock-solid-gronn

Endret av Arne1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd noen av dem, men bare noen generelle kommentarer. Den siste det er lenket til er fryktelig bred. Bredden har mye å si for praktisk padling. En packraft er vanskelig å padle retningsstabilt, og dess bredere, dess mer vingling (og tyngre for armer/skuldre). 
De største her kan nok bli vanskelige å padle alene. 
Hvis du føler dere får nok plass i Kipara Char 285 xl hadde jeg nok gått for den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da er det nok flere som er utelukket. Andre tips mottas selvfølgelig også.

Kanskje hadde det vært en idé med en i noe samme størrelse som Char, men som har Tzip? Det vil vel frigjøre endel plass i raften de gangene jeg har med barn, men samtidig blir den da ikke for stor til å padle selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tzip er litt so-so, det er det første som ryker på en packraft med god margin.

 

Den blir samtidig aldri egentlig for stor til å padle selv, er den lengre og du får plassert vekten lengre fremme så blir den mer retningsstabil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort tur er vel 1-2 overnattinger med barn med ikke så lang padledistanse.

Har vurdert kano, men har lyst til å dra på egne litt lengre turer, og da ønsker jeg packraft i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Arne1 said:

Kort tur er vel 1-2 overnattinger med barn med ikke så lang padledistanse.

Har vurdert kano, men har lyst til å dra på egne litt lengre turer, og da ønsker jeg packraft i sekken. 

Kjøp begge deler.

 

Jeg var mye på kanotur med faren min når jeg var yngre, og kjøpte packraft for å prøve å gjenskape noe av den magien. Og for å si det rett ut, packraft er noe dritt.

 

Og det kommer fra en person som eier 3 stykk. Jeg kjøpte først en liten og lett på 1,6 kg for å teste. Den var ikke god nok å padle i men tok allikevel mye plass hvis jeg skulle ha den med meg. Så kjøpte jeg en til, den var god å padle i men tung og tok enda mer plass.

 

Så kjøpte jeg en ultralett packraft, Anfibio Nano, packraft + åre veier ikke mer enn 1,3 kg totalt. Helt fantastisk å ha i sekken, men ikke noe jeg vil padle langt i.

 

Og etter å ha kjøpt 3, så måtte jeg tyvlåne en kano for å få løsnet oteren min som hadde satt seg fast. Padlet bare et par hundre meter men det var en vekkelse. Det er så ufattelig mye bedre glid og retningsstabilitet i en kano enn en packraft. En packraft er faktisk så dårlig at en 4 grams spinner kastet fra packraft er nok til å totalt forandre retningen på båten. I tillegg sitter du lavt så du blir konstant våt, det er ikke som en kano hvor du sitter på et sete og vannet flyter rundt skoene dine.

 

Det betyr ikke at jeg fraråder å kjøpe en packraft, det er et helt utrolig verktøy. Av og til kan det jo faktisk være slik at en 15 minutters padletur i packraft kan spare deg for mange timer med vandring. Det åpner opp nye områder og turmuligheter. Men vær klar over fordelene og ulempene. Hvis du faktisk skal padle et par dager er en kano en mye hyggeligere opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 minutter siden):

Kjøp begge deler.

 

Jeg var mye på kanotur med faren min når jeg var yngre, og kjøpte packraft for å prøve å gjenskape noe av den magien. Og for å si det rett ut, packraft er noe dritt.

 

Og det kommer fra en person som eier 3 stykk. Jeg kjøpte først en liten og lett på 1,6 kg for å teste. Den var ikke god nok å padle i men tok allikevel mye plass hvis jeg skulle ha den med meg. Så kjøpte jeg en til, den var god å padle i men tung og tok enda mer plass.

 

Så kjøpte jeg en ultralett packraft, Anfibio Nano, packraft + åre veier ikke mer enn 1,3 kg totalt. Helt fantastisk å ha i sekken, men ikke noe jeg vil padle langt i.

 

Og etter å ha kjøpt 3, så måtte jeg tyvlåne en kano for å få løsnet oteren min som hadde satt seg fast. Padlet bare et par hundre meter men det var en vekkelse. Det er så ufattelig mye bedre glid og retningsstabilitet i en kano enn en packraft. En packraft er faktisk så dårlig at en 4 grams spinner kastet fra packraft er nok til å totalt forandre retningen på båten. I tillegg sitter du lavt så du blir konstant våt, det er ikke som en kano hvor du sitter på et sete og vannet flyter rundt skoene dine.

 

Det betyr ikke at jeg fraråder å kjøpe en packraft, det er et helt utrolig verktøy. Av og til kan det jo faktisk være slik at en 15 minutters padletur i packraft kan spare deg for mange timer med vandring. Det åpner opp nye områder og turmuligheter. Men vær klar over fordelene og ulempene. Hvis du faktisk skal padle et par dager er en kano en mye hyggeligere opplevelse.

Takk for et godt og utfyllende svar. Hva tenker du om Kipara Ravdu 310 xxl da? En god mellomting kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Arne1 said:

Takk for et godt og utfyllende svar. Hva tenker du om Kipara Ravdu 310 xxl da? En god mellomting kanskje? 

Har ikke prøvd 2-manns packraft så det kan jeg ikke helt svare på, men hvis du er helt avhengig av å bære den med deg så er det sikkert fint.

 

Men da snakker du om 5900 gram packraft, så skal du ha 2 årer også som sannsynligvis vil veie ca 1 kg per. Du vil også gjerne ha redningsvest, spesielt med høyt fiskesete. Da er det gjerne 9 kg ekstra å bære. Men de 9 kiloene vil i tillegg være ganske så massive og uhåndterlige.

 

Igjen, så sier jeg ikke at det er en dårlig ting men vit hva du går til. Packraft har sin plass, sin rolle, og den rollen er kombi-turer med både vandring og padling hvor man ikke vil bære med seg en mye tyngre kano.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, Arne1 said:

https://www.westsystem.no/produkt/vd-packraft-rondane-250-2/

Denne er jo veldig billig. Har 155 cm innerlengde. Kanskje ikke så dumt førstekjøp? Eller er dette bare noe ræl?

image.png.8c7df59f0afd1cabdebaffa49c696b99.png

 

Kort bak, du sitter med tyngdepunkt veldig langt bakover i den. Jo lenger bakover tyngdepunktet er, jo mindre retningsstabil vil den være.

 

https://frivannsliv.no/products/mrs-ponto-packraft

 

Syntes denne så alreit ut, men litt usikker på hvor lang den er inni. Det kan godt hende du finner noe bedre til tilsvarende pris.

 

https://www.milrab.no/utstyr/annet-utstyr/annet-diverse/cruz-packraft-black-1/?srsltid=AfmBOoqFCpJgXlsxaD-rSYMz5GaOyf4dttAuk4l4IEpZ070n_9hLG7TALek

 

Denne var litt kortere, men hadde sprut-trekk.

 

Det er ikke enkelt å kjøpe packraft, feil form eller vektfordeling gir dårlige padleegenskaper, så bør man jo også tenke på feks vekt, soliditet osv. Samt hva man skal bruke den til, skal du prøve deg i stryk eller padle over lange avstander på flatt vann? Havpadling? Store vann? Fiske

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (2 timer siden):

image.png.8c7df59f0afd1cabdebaffa49c696b99.png

 

Kort bak, du sitter med tyngdepunkt veldig langt bakover i den. Jo lenger bakover tyngdepunktet er, jo mindre retningsstabil vil den være.

 

https://frivannsliv.no/products/mrs-ponto-packraft

 

Syntes denne så alreit ut, men litt usikker på hvor lang den er inni. Det kan godt hende du finner noe bedre til tilsvarende pris.

 

https://www.milrab.no/utstyr/annet-utstyr/annet-diverse/cruz-packraft-black-1/?srsltid=AfmBOoqFCpJgXlsxaD-rSYMz5GaOyf4dttAuk4l4IEpZ070n_9hLG7TALek

 

Denne var litt kortere, men hadde sprut-trekk.

 

Det er ikke enkelt å kjøpe packraft, feil form eller vektfordeling gir dårlige padleegenskaper, så bør man jo også tenke på feks vekt, soliditet osv. Samt hva man skal bruke den til, skal du prøve deg i stryk eller padle over lange avstander på flatt vann? Havpadling? Store vann? Fiske

Takk for strålende hjelp. Mest flatt vann, ikke veldig store vann 😊 med mulighet for fiske fra raften.

Endret av Arne1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.