Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Kort om utstyrserfaringer fra årets Finnmark fjelltur. Relevant for oss som er pingete på å bære tunge sekker :-)

https://flyalfscreek.wordpress.com/2024/07/09/lettvekts-erfaringer-fra-finnmark-tur-2024/

Litt om:
Durston X-mid 2 Pro lettvektstelt
Patagonia Middle Fork Packable Waders LR - lettvektsvadere
Nvii Crazy Light XXC19 UK11, 45,5 – utralette løpesko som vadesko
Rab Mythic Ultra 180 dun sovepose
Sea to Summit Ultra-Sil Nano daypack
ENLIGHTENED EQUIPM Men's Torrid jacket
Black Yak M Reira pants #1 lightweight trousers
Hyperlite Mountain Gir Versa midjeveske som fluevest

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 hours ago, chatmaster said:

Nydelig bloggpost med fine bilder og beskrivelser, men 18,4 kg for 5 dager er jo ikke i nærheten av "lettvekt." 

Både og, dette er jo norsk fisketur, de lager maten (krever hakker mer utstyr enn å koke vann) og han har med seg vadebukser og vadesko. Fisketur gir alltid høyere vekt enn rene gåturer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chatmaster skrev (12 timer siden):

Nydelig bloggpost med fine bilder og beskrivelser, men 18,4 kg for 5 dager er jo ikke i nærheten av "lettvekt." 

Takk, oppdatert post med pakklister. Som du ser er sekk uten fiskeutstyr og mat 9 661 gr. Ikke ultralett, men for *meg* lettvekt :-)  Venter spent på andres vekt for tilsvarende tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken er pakket. Klar for «lignende» tur. Lett nok sekk havnet på ca 9-10 kilo. Da gir det rom for mat, drikke og fiskeutstyr i tillegg. 

Blir 1,5 kg ekstra i vekt når jeg tar Storsekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jofa19 skrev (4 timer siden):

Sekken er pakket. Klar for «lignende» tur. Lett nok sekk havnet på ca 9-10 kilo. Da gir det rom for mat, drikke og fiskeutstyr i tillegg. 

Blir 1,5 kg ekstra i vekt når jeg tar Storsekken. 

Takk :-) I praksis synes jeg det er vansklig å komme under ca 10 kg uten for store kompromisser for forhold fra 5 grader nordavind med regn opp til 30 grader med sol på samme tur i høyfjells terreng uten hytter.
God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk☺️ Turen ble strålende. Sekken veide knapt 16 kg ved endt tur. Da var det igjen noe mat ca 1-2 kg, fiskeutstyr, og søppel på toppen av de 10 kg i basisvekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Blir fort mer vekt med fiskeutstyr. Kanskje blir det med en tarp også på slike turer, for min del.

Var på en slik tur i helga (3 døgn) med totalvekt inkl. mat på ca 11kg.

Skal gå Padjelanta neste uke, og ender på 14kg med all mat, men det er for opp mot 10 dager.

Durston X-mid pro 1, Katabatic Gear Flex 22f quilt, Montbell Versalite regnsett og Montbell plasma 1000 down parka dunjakke, Senchi 90 bukse og genser, Evernew pastapot i titanium, Durston Kakwa 55 sekk. Uten mat og vann er sekken på i underkant av 6kg. Altså uten noe fiskutstyr eller tarp.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krut skrev (1 time siden):

Blir fort mer vekt med fiskeutstyr. Kanskje blir det med en tarp også på slike turer, for min del.

Var på en slik tur i helga (3 døgn) med totalvekt inkl. mat på ca 11kg.

Skal gå Padjelanta neste uke, og ender på 14kg med all mat, men det er for opp mot 10 dager.

Durston X-mid pro 1, Katabatic Gear Flex 22f quilt, Montbell Versalite regnsett og Montbell plasma 1000 down parka dunjakke, Senchi 90 bukse og genser, Evernew pastapot i titanium, Durston Kakwa 55 sekk. Uten mat og vann er sekken på i underkant av 6kg. Altså uten noe fiskutstyr eller tarp.

Opprett gjerne egen tråd med pakkliste. Den utstyrslisten ser veldig spennende ut så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (Akkurat nå):

Opprett gjerne egen tråd med pakkliste. Den utstyrslisten ser veldig spennende ut så langt. :)

Kan lage en post etter turen👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.