Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsfjell Superlight vs Soulo i forhold til kondens


Anbefalte innlegg

Hei

Ser etter nytt enmannstelt, til bruk om vår, sommer og høst. Etter litt research står det mellom Helsport Reinsfjell Superlight 2 og Hilleberg Soulo. En ting jeg ikke klarer å finne ut av, er hvordan disse teltene er i forhold til kondens, hvem av disse leverer best på å unngå kondens? Er det noen andre telt jeg burde vurdere i stedet i forhold til dette, som også er (relativt) lette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutes ago, murmeldyret said:

Hei

Ser etter nytt enmannstelt, til bruk om vår, sommer og høst. Etter litt research står det mellom Helsport Reinsfjell Superlight 2 og Hilleberg Soulo. En ting jeg ikke klarer å finne ut av, er hvordan disse teltene er i forhold til kondens, hvem av disse leverer best på å unngå kondens? Er det noen andre telt jeg burde vurdere i stedet i forhold til dette, som også er (relativt) lette?

Reinsfjell er et mye større telt med mer lufting, så du vil nok oppleves både tørrere og luftigere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til Reinsfjell mellom de to.

Barents Outdoor sitt Stetind (nesten akkurat samme teltet som Reinsfjell) har mulighet til å løfte skjørtekanten i hode- og fotende, kan man det samme på Reinsfjell? Det er en ganske genial løsning for vesentlig bedre lufting.

Jeg har hatt lyst på Soulo lenge, men så lenge det har så begrensede luftemuligheter blir det litt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har Reinfjell Pro selv, og det er helt håpløst med kondens noen ganger. Er det ikke godt med vind er "luftingen" i disse teltene mest for syns skyld. Den største fordelen er at man kan åpne begge dørene på Reinfjell å få mer trekk gjennom, dette er veldig deilig på morgenen når solen titter fram også. Du blir ikke like kokt i Reinsfjell, som med mange andre telt. 

Men eneste måten å unngå kondens er å booke en hytte 😂 Du må bare lære å leve med det, eller så må du kikke på en av de amerikanske telt produsentene som har ytterduk som stopper halvveis ned på innerteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to veldig forskjellige telt du ser på, og kondensegenskaper er ikke det jeg ville sett mest på.  Det blir kondens i alle telt, under de rette (gale...) forholdene.    Selv har jeg Soulo (og noen andre telt), og har aldri opplevd særlig kondens i det, utenom når man må forvente kondens (som ved lav temperatur og høy luftfuktighet).

Soulo er litt tungt solotelt, kanskje for tungt til å være en allrounder.   Der det kommer til sin rett når det kan bli høy vind, og der det er vanskelig å finne gode teltplasser.   Så jeg bruker Soulo-teltet stort sett bare i høyfjellet.

Reinsfjell har to dører, som gir herlig lufting når det er varmt og sola står på.   For å sette opp Reinsfjell trenger man en større flate enn med Soulo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

At man ikke helt kan unngå kondens er jeg inneforstått med, men noen telt må være bedre på det enn andre?

Viste seg at XXL har tilbud på Reinsfjell denne uken, så da ble pris det som avgjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hilleberg Unna har definitivt lite kondens. Jeg har sovet i dette teltet mye, i skikkelig vått vær, og det er lite kondens i forhold til mye annet.

Det skyldes nok at luftvolumet i forteletet, og arealet mot bakken i forteltet, er lite. Mens volumet i innerteltet er ganske stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.