Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda 10-14 dager.


fjellræv

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, fjellræv said:

Alt for mange folk på lågen. Strips virker alt for spinkelt. Maten blir med på neste tur istedet tenker jeg. Så skal jeg gå over utstyr å se hva jeg kunne lagt igjen hjem. Brukte et 3 mannstelt siden jeg har hund og litt usikker på ringstind 2 teltet om det er tett etter at jeg reiv i noen sømmer 😅jeg har med meg hoftebelte til hund som jeg skal prøve å feste litt utstyr i så jeg får avlasta skuldrene noe. 

Tykke strips fra Biltema holder over 80kilo pr strips, så tror du skulle fått til noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (4 minutter siden):

Tykke strips fra Biltema holder over 80kilo pr strips, så tror du skulle fått til noe :)

Kanskje det. Boltene skulle vell klare vekta de også men den gang ei 😅 det hadde blitt ei bekymring når stripset ryker og da hadde jeg ikke fått slappa av. Drar hjem i mårra, fikser sekken og tar med verktøy neste gang. Det skal være garanti på sekken også om det gjelder her. P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (Akkurat nå):

Nei, nei, nei min venn. 
Du skal ikke ta med enda mer neste gang. Du skal ta med mye mindre.

😉

Men noe verktøy får å kunne skru sammen en ikea sekk skal jeg koste på meg. Hittill er overflødig en 750ml titankopp, wire til hunden, sele til hunden. Kunne klart meg med 1 powerbank ikke 2 men siden jeg hadde med lykt, inreach og tlf var det greit å være sikker. Dunjakka og superundertøy kunne også blitt igjen hjem tror jeg, iallfall dunjakka. Har med en god del fiskeutstyr også, 1 knekt telestop til å brukte til mark å søkk/dupp, haspelstang og fluestang. Slukskrinet kunna vært slanka men jeg sliter vanvittig til sluker 😅

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (6 timer siden):

Kjedelig. Men det var jo en hinsides sykt vekt på sekken din. Kanskje derfor den har gått i stykker?

Sekker med slik vekt har jeg bare vært borte i i rimelig operative avdelinger i Forsvaret og under deltakelse på ekspedisjoner.

Min siste alene tur på fjellet i telt så var sekken min på 17-18kg inkludert telt, mat og drivstoff til primus.

Hvor mange dager varte alene turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kommer fra dette uten varige mén. Å gå med såpass i fungerende sekk er en ting, 40 kg rett på skuldrene er noe helt annet.

Norrøna Recon skal klare det og mer. Kjenner ikke sekken ut over det, men ut fra bildene virker det som om de skruene ikke har Lockit på i det hele tatt? Burde være standard med noen dråper på skruer som får små bevegelser på seg.

Neste gang er du fluefisker og legger igjen grillen hjemme :)

 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (2 timer siden):

Håper du kommer fra dette uten varige mén. Å gå med såpass i fungerende sekk er en ting, 40 kg rett på skuldrene er noe helt annet.

Norrøna Recon skal klare det og mer. Kjenner ikke sekken ut over det, men ut fra bildene virker det som om de skruene ikke har Lockit på i det hele tatt? Burde være standard med noen dråper på skruer som får små bevegelser på seg.

Neste gang er du fluefisker og legger igjen grillen hjemme :)

 

Det var låsemutter ja. Fikk gjenga på delvis så får se hvor langt det holder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett/hørt flere steder at disse skruene kan gå opp. Burde jo tillegge sekken noen ekstra gram egenvekt for umbrako-nøkkelen man alltid må ha i sekken 🙃

Skjedde aldri med min Recon-pack jeg hadde en liten periode. Ble solgt til fordel for mindre og mer praktisk sekk. Går man fra 120l til 65l kapasitet er det en viss automatikk i at man ikke tar med seg for mye ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar meg stadig fascinere over at folk kan pakke en sekk på oppimot 40 kg, selv på toukersturer. Hva tar man med for å oppnå den vekta? Kontinentalseng og peis? 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (50 minutter siden):

Sett/hørt flere steder at disse skruene kan gå opp. Burde jo tillegge sekken noen ekstra gram egenvekt for umbrako-nøkkelen man alltid må ha i sekken 🙃

Skjedde aldri med min Recon-pack jeg hadde en liten periode. Ble solgt til fordel for mindre og mer praktisk sekk. Går man fra 120l til 65l kapasitet er det en viss automatikk i at man ikke tar med seg for mye ;)

Vel, del gjerne pakklista for 14 dager der du bruker 65L sekk. Det klarer jeg også, men da får jeg ikke gjort noe av det jeg liker å gjøre på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (4 minutter siden):

Lar meg stadig fascinere over at folk kan pakke en sekk på oppimot 40 kg, selv på toukersturer. Hva tar man med for å oppnå den vekta? Kontinentalseng og peis? 

Jøss, for en innstilling. Det er mange måter å ture på. Startet med 52kg i fjor for å gjennomføre en 3 ukers tur. Full foto pakke med drone, nødvendig elektronikk som solpanel, ledninger og powerbank. Fiskeutstyr , selvfølgelig. Pluss packraft med tilhørende utstyr. God mat og drikke, samt alt det andre man har i grunnutdanningen. Hvordan man gjør det?

Jo man bruker 30 år med erfaring og planlegger nøye. Etapper, dobbelbæringer der det er nødvendig, hvile, kosthold, og, er i stand til å endre planer/justere etter forhold, form og andre uforutsette ting. Slutt å  ha slike fordomsfulle tanker om andre sitt friluftsliv, la folk få ture som de selv vil.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (51 minutter siden):

Jøss, for en innstilling. Det er mange måter å ture på. Startet med 52kg i fjor for å gjennomføre en 3 ukers tur. Full foto pakke med drone, nødvendig elektronikk som solpanel, ledninger og powerbank. Fiskeutstyr , selvfølgelig. Pluss packraft med tilhørende utstyr. God mat og drikke, samt alt det andre man har i grunnutdanningen. Hvordan man gjør det?

Jo man bruker 30 år med erfaring og planlegger nøye. Etapper, dobbelbæringer der det er nødvendig, hvile, kosthold, og, er i stand til å endre planer/justere etter forhold, form og andre uforutsette ting. Slutt å  ha slike fordomsfulle tanker om andre sitt friluftsliv, la folk få ture som de selv vil.

Del gjerne din pakkliste også. 😁 Gratulerer med å starte med 52kg, mange folk her pakker akkurat det samme utstyret som deg for 3 uker, dog 30kg lettere. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne det, men du må da legge ut en pakkliste. Uten å vite akkurat hva du har med deg, blir det bare synsing i løse lufta.

Vil også være nyttig å høre hva du ønsker deg av en tur. Hvis turen din f.eks er å gå inn til et fiskevann, slå leir og kose deg med fisk, mat og fjellets ro, da er det mindre aktuelt å kutte mye vekt.

Prinsipper for grubling på kammerset:

Pakkliste i detalj og vekt. Den skal svare på "hva har jeg med meg?" og "hva veier det?"... ned til siste halve tannpirker. Ingen unntak, ingen overraskelser - ingen nisser på lasset.

Hva veier sov (inkludert underlag, pute), telt og sekk til sammen? Gjerne her de største besparelsene ligger, men også de dyreste. Kanskje ikke her de første kuttene kommer.

Ingenting er hellig. "Mat" er så mangt og mye av det er svintungt. Telt er viktig og dyrt; antagelig ikke det første som skiftes ut, men kanskje er det et vintertelt som kan rigges ned for sommerbruk? Fort vekk en kilo eller to der.

Hva er målet? Det kan være "Ikke bære mer enn sekken tåler" eller "ikke bære mer enn jeg er komfortabel med" eller "gå i to uker, 3-5 mil om dagen, startvekt 18 kg". Eller hundre andre varianter.

Pakk for turen og de gjeldende forhold.

Gå din egen tur, men vit hva du gjør.

 

Litt synsing:
At sekken ryker er et varsel. Kanskje for deg, kanskje for Norrøna. Jeg tror ikke du er så veldig interessert i å bli superduperlett (og det er helt greit), men hva med 5-10 kilo mindre på ryggen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er ofte ute for å fiske men flytter ofte leir hver dag når jeg er mere enn et par dager. Men er det nødvendig å veie alt? Det jeg først å fremst lurer på er hva man faktisk har med seg på tur av utstyr. Har relativt stramt budsjett så vekta for jeg ikke gjort så mye med med tanke på å bytte ut ting per dags dato. Sekken min ble forresten veid på personvekt og den er noe upresis. Den veide ca 38 før fiskeutstyr ble slengt på men med fiskeutstyr ble den 37.5. Har opplevd at sekk veid med fiskevekta mi ofte er kanskje 3kg lettere. Jeg har vanskelig for å følge pakkliste når jeg pakker (har et snev av ADD) så kan prøve å sette sammen ei liste men da kommer den sikkert om et par dager. Men det jeg lurer på er mest hva som er nødvendig av utstyr.

Nei jeg blir nok ikke superlett eller noen gramjeger  men 5-10kg mindre hadde ikke skada. Jeg mister også følelsen på utsiden av låra når jeg belaster sekken på hoftene, det skjer egentlig uavhengig av vekt. Muligens fordi jeg har hatt prolaps i ryggen? Både i korsryggen og midt på ryggen. Og nakken forsåvidt men regner med det ikke er relevant.

Her kunne jeg krympa på fiskeutstyr og klær iallfall. Mat er ikke tatt med men bikkja hadde 450g per dag/6,3kg totalt. Jeg hadde noe over 10kg med mat ca. 1 stor gassboks og 2 små vintergassbokser der ene var halvfull ble også med.

En dagsrasjon med mat var 100g havregryn med sukker, kanel, og smør til frokost, noen striper sjokolade mens jeg gikk (totalt 5x185g plater) pose med 50g beef jerky, rett i koppen toro, realturmat for 10 dager ble brukt som middag om jeg ikke fikk fisk, 3 stk spekepølser på ca 275g hver og 10 poser potetmos.

 

 

Hundeutstyr
 

Strikkbånd

Bånd

Wire (kunne blitt igjen)

Matskål

Kloklipper

Halsbånd

Sele (kunne blitt igjen)

Jordskrue

Hareøre


 


 

Kjøkken


 

Skje

Filiteringskniv

Titankopp

Kaffekopp

Stekepanne

Gass

Gassbrenner

Børste


 


 

Klær

Regnjakke (siden skalljakka ikke var helt tett)

Skallbukse

Skalljakke

Boblejakke

Superundertøy

Sandaler


 

Utstyr/Elektronikk

Bok

Teltlykt

ladekabel

InReach

Powerbank x2

Fyrstikker/lighter

Førstehjelp med paracet

Tannbørste/tannkrem

Dopapir

Såpe

Kartmappe/kompass

Håndduk (Denne veier ca 80g)


 

Sove

Telt 3,9kg

Sovepose 1,5kg med trekk

Liggeunderlag x2 650 og 330 ca

Stol (ca 600g)


 

Fiskeutstyr

Teleskopstang

Fluestang

Haspelstang

Vekt

Slukskrin/flueboks

Fortom

Nylonsnøre

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (1 time siden):

Jeg er ofte ute for å fiske men flytter ofte leir hver dag når jeg er mere enn et par dager. Men er det nødvendig å veie alt? Det jeg først å fremst lurer på er hva man faktisk har med seg på tur av utstyr. Har relativt stramt budsjett så vekta for jeg ikke gjort så mye med med tanke på å bytte ut ting per dags dato. Sekken min ble forresten veid på personvekt og den er noe upresis. Den veide ca 38 før fiskeutstyr ble slengt på men med fiskeutstyr ble den 37.5. Har opplevd at sekk veid med fiskevekta mi ofte er kanskje 3kg lettere. Jeg har vanskelig for å følge pakkliste når jeg pakker (har et snev av ADD) så kan prøve å sette sammen ei liste men da kommer den sikkert om et par dager. Men det jeg lurer på er mest hva som er nødvendig av utstyr.

Nei jeg blir nok ikke superlett eller noen gramjeger  men 5-10kg mindre hadde ikke skada. Jeg mister også følelsen på utsiden av låra når jeg belaster sekken på hoftene, det skjer egentlig uavhengig av vekt. Muligens fordi jeg har hatt prolaps i ryggen? Både i korsryggen og midt på ryggen. Og nakken forsåvidt men regner med det ikke er relevant.

Her kunne jeg krympa på fiskeutstyr og klær iallfall. Mat er ikke tatt med men bikkja hadde 450g per dag/6,3kg totalt. Jeg hadde noe over 10kg med mat ca. 1 stor gassboks og 2 små vintergassbokser der ene var halvfull ble også med.

En dagsrasjon med mat var 100g havregryn med sukker, kanel, og smør til frokost, noen striper sjokolade mens jeg gikk (totalt 5x185g plater) pose med 50g beef jerky, rett i koppen toro, realturmat for 10 dager ble brukt som middag om jeg ikke fikk fisk, 3 stk spekepølser på ca 275g hver og 10 poser potetmos.

 

 

Hundeutstyr
 

Strikkbånd

Bånd

Wire (kunne blitt igjen)

Matskål

Kloklipper

Halsbånd

Sele (kunne blitt igjen)

Jordskrue

Hareøre


 


 

Kjøkken


 

Skje

Filiteringskniv

Titankopp

Kaffekopp

Stekepanne

Gass

Gassbrenner

Børste


 


 

Klær

Regnjakke (siden skalljakka ikke var helt tett)

Skallbukse

Skalljakke

Boblejakke

Superundertøy

Sandaler


 

Utstyr/Elektronikk

Bok

Teltlykt

ladekabel

InReach

Powerbank x2

Fyrstikker/lighter

Førstehjelp med paracet

Tannbørste/tannkrem

Dopapir

Såpe

Kartmappe/kompass

Håndduk (Denne veier ca 80g)


 

Sove

Telt 3,9kg

Sovepose 1,5kg med trekk

Liggeunderlag x2 650 og 330 ca

Stol (ca 600g)


 

Fiskeutstyr

Teleskopstang

Fluestang

Haspelstang

Vekt

Slukskrin/flueboks

Fortom

Nylonsnøre

Du er inne på noe som jeg synes er veldig viktig. 
Man må ikke føle og tro at man må ha ultralett, super-duper ekspedisjonsutstyr for å nyte norsk friluftsliv. 
«Vanlig» friluftsutstyr er godt nok. 
Jeg er helt sikker på at du kan ha mange fine turer med det utstyret du har nå.

Så kan man heller se på vekt/ytelse/pris når noe av utstyret må byttes eller oppgraderes i fremtiden.

Min reise til det jeg har av turutstyr nå har tatt meg 35 år. 
I mine yngre år brukte jeg kun det tunge militære utstyret og klærne jeg hadde gjennom jobb i Forsvaret. Gikk kjempefint det. Mange av mine fineste opplevelser har jeg hatt i feltuniform liggende under åpen himmel i lyngen mens jeg spiste knekkebrød med tubeost og drakk vann fra feltflaske. Frysetørket mat eller primus hadde jeg ikke.

Bursdager og jul er fine anledninger til å ønske seg turutstyr. Det kan ta mange år, men det gjør ikke noe.

Kos deg på tur med det du har sier nå jeg.

 

PS. Trenger du klosaks til en fjelltur? Hvis jeg klipper mitt svære beist før avreise så holder det fint et par uker.

Endret av GrendelRaptor8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (40 minutter siden):

Du er inne på noe som jeg synes er veldig viktig. 
Man må ikke føle og tro at man må ha ultralett, super-duper ekspedisjonsutstyr for å nyte norsk friluftsliv. 
«Vanlig» friluftsutstyr er godt nok. 
Jeg er helt sikker på at du kan ha mange fine turer med det utstyret du har nå.

Så kan man heller se på vekt/ytelse/pris når noe av utstyret må byttes eller oppgraderes i fremtiden.

Min reise til det jeg har av turutstyr nå har tatt meg 35 år. 
I mine yngre år brukte jeg kun det tunge militære utstyret og klærne jeg hadde gjennom jobb i Forsvaret. Gikk kjempefint det. Mange av mine fineste opplevelser har jeg hatt i feltuniform liggende under åpen himmel i lyngen mens jeg spiste knekkebrød med tubeost og drakk vann fra feltflaske. Frysetørket mat eller primus hadde jeg ikke.

Burdager og jul er fine anledninger til å ønske seg turutstyr. Det kan ta mange år, men det gjør ikke noe.

Kos deg på tur med det du har sier nå jeg.

 

PS. Trenger du klosaks til en fjelltur? Hvis jeg klipper mitt svære beist før avreise så holder det fint et par uker.

Nei, klosaksa kunne sikkert blitt igjen hjemme men jeg synes at klørne blir litt lange bare på ei uke men du har nok rett ja. Jeg er ikke supererfaren enda og på hver tur ser jeg nesten hva jeg trenger og ikke trenger og har bytta ut endel utstyr siste årene. Jeg har også en liten toppmontert gassbrenner som er mindre enn den jeg hadde med og lettere men den er noe ustabil med bikkja i teltet om han plutslig skulle velte den tenkte jeg. Skal prøve å veie litt fiskeutstyr får å se hva som trengs. Jeg har med alt for mange sluk men jeg er en vandrende definisjon på murphys lov så det kan fort ryke 2-3 sluk på en dag.

Om fluestang og teleskop stang blir igjen hjemme er ca 1,2kg spart. Legger jeg igjen dunjakka, superundertøy og boksern (redd for å drite meg ut når jeg bærer tungt) jeg hadde med er det totalt 2,2kg spart bare der med fiskestengern, og da er ikke slukskrinet slanka eller flueboksen tatt ut. Kjøkkenutstyret, har jo ikke trengt å tatt med den titankoppen men unnskyldte med at den var 114g. Vurderer nesten å legge igjen stekepanna også det er så jævlig grisete å fikle med fisk full av smør og olje. Enklere å koke. 100g havregryn ble i overkant mye og maks 75g neste gang. Før har jeg skrapa bollen for havregryn men nå var jeg ikke sulten i heletatt. Det kan muligens være da det ble jævla mye stress med en sekk som holdt på å takka for seg.

Det er mulig jeg får til en tur til børgefjell før det kommer snø men da skal jeg ikke være lengre enn at bikkja klarer å bære all maten selv og da kan jeg prøve å se hva jeg får slanka bort. Bruker jeg ringstind-teltet mitt så er det fort 5kg med alt det andre som er borte sett bort i fra maten da.

Endret av fjellræv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye info her og verre blir det :)

ADD er veldig utbredt når sekken skal pakkes, paranoia og demens likeså.

Ja, du bør ha en skikkelig pakkliste med vekt notert. Du er på vei, men det er når du ser vekta på ting at overraskelsene kommer. OG.... du kan bruke pakklista til å gjøre opp status etter hver tur: hva hadde jeg med, hva brukte jeg, hva kan jeg legge igjen neste gang.

Liker tankegangen din om stekepanna. Du har erfart at dette går ut over kosen og da blir det enkelt å la den være hjemme. Ikke sikker, men jeg lurer på om kokt fisk ikke også bruker mindre brensel.
Observasjonen om havregryna stemmer med min egen erfaring. Det er en slags sjokkreaksjon. Passe sprøtt når man stavrer rundt med x kg på ryggen og nærmest vemmes av mat. Matlysten kommer tilbake etter en uke eller så.

Klær er ikke enkelt, men en skalljakke som ikke er tett er i praksis en vindjakke/vindskjorte. De finnes i ørten varianter: mange lettere og billigere enn en skalljakke. En vanlig skjorte i syntetisk stoff er billig og utmerket til formålet. Med din oppakning, så trenger du ikke varme når du går (det finnes dermed fordeler og vektbesparelser ved en tung sekk 🫣 ). I regn har du regnjakke og skallbukse. I leir og på fiske kommer antagelig dunjakke og superundertøy godt med. I skikkelig dårlig vær har du alt tøyet.

"Den veier jo bare...": klassisk unnskyldning i nær familie med "Kjekt å ha!" og "Tradisjon".

Stol? Så du er spretten nok til å dra avgårde med 40 kg på ryggen, men å sitte på bakken eller en høvelig stein blir for tøft?

Matskål? Et par (en i reserve) papptallerkener gjør jobben.

Sovedelen er rimelig lett. Kanskje teste om du trenger to underlag - ett eller 1 1/2 er muligheter - men hvis det er det du trenger en god natts søvn, så fortsett med det.

Du må ha med sekken i lista. Særlig når du selv har nevnt hvor mye vraket veier.

Maten ser rar ut. Er det to middager pr dag? Og hvordan er den menyen "kresen"? På litt lengre turer er det fint å gjøre hva du kan for å få litt variasjon. Skal ikke mye til. Krydder, fett og en liten dessert. Du ligger godt an med kombinasjoner av potetmos, spekepølse, frysetørret og fisk.

Jeg fisker ikke, men det forekommer meg at du utøver tre disipliner. Hva med å kutte ned til en? Fiskevekt ødelegger alle gode fiskeskrøner, så den kan du trygt legge igjen hjemme :)

"Førstehjelp" - her kan det skjule seg mye rart. Kan du bruke det som er i pakka? Kan du eventuelt pakke om til en lettere beholder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Grimner skrev (58 minutter siden):

Mye info her og verre blir det :)

ADD er veldig utbredt når sekken skal pakkes, paranoia og demens likeså.

Ja, du bør ha en skikkelig pakkliste med vekt notert. Du er på vei, men det er når du ser vekta på ting at overraskelsene kommer. OG.... du kan bruke pakklista til å gjøre opp status etter hver tur: hva hadde jeg med, hva brukte jeg, hva kan jeg legge igjen neste gang.

Liker tankegangen din om stekepanna. Du har erfart at dette går ut over kosen og da blir det enkelt å la den være hjemme. Ikke sikker, men jeg lurer på om kokt fisk ikke også bruker mindre brensel.
Observasjonen om havregryna stemmer med min egen erfaring. Det er en slags sjokkreaksjon. Passe sprøtt når man stavrer rundt med x kg på ryggen og nærmest vemmes av mat. Matlysten kommer tilbake etter en uke eller så.

Klær er ikke enkelt, men en skalljakke som ikke er tett er i praksis en vindjakke/vindskjorte. De finnes i ørten varianter: mange lettere og billigere enn en skalljakke. En vanlig skjorte i syntetisk stoff er billig og utmerket til formålet. Med din oppakning, så trenger du ikke varme når du går (det finnes dermed fordeler og vektbesparelser ved en tung sekk 🫣 ). I regn har du regnjakke og skallbukse. I leir og på fiske kommer antagelig dunjakke og superundertøy godt med. I skikkelig dårlig vær har du alt tøyet.

"Den veier jo bare...": klassisk unnskyldning i nær familie med "Kjekt å ha!" og "Tradisjon".

Stol? Så du er spretten nok til å dra avgårde med 40 kg på ryggen, men å sitte på bakken eller en høvelig stein blir for tøft?

Matskål? Et par (en i reserve) papptallerkener gjør jobben.

Sovedelen er rimelig lett. Kanskje teste om du trenger to underlag - ett eller 1 1/2 er muligheter - men hvis det er det du trenger en god natts søvn, så fortsett med det.

Du må ha med sekken i lista. Særlig når du selv har nevnt hvor mye vraket veier.

Maten ser rar ut. Er det to middager pr dag? Og hvordan er den menyen "kresen"? På litt lengre turer er det fint å gjøre hva du kan for å få litt variasjon. Skal ikke mye til. Krydder, fett og en liten dessert. Du ligger godt an med kombinasjoner av potetmos, spekepølse, frysetørret og fisk.

Jeg fisker ikke, men det forekommer meg at du utøver tre disipliner. Hva med å kutte ned til en? Fiskevekt ødelegger alle gode fiskeskrøner, så den kan du trygt legge igjen hjemme :)

"Førstehjelp" - her kan det skjule seg mye rart. Kan du bruke det som er i pakka? Kan du eventuelt pakke om til en lettere beholder?

Jeg har ingen problemer med 40kg på ryggen sånn sett, men i leir har jeg lett for å få vondt i ryggen. Når jeg går med sekk så er jeg i bevegelse. Problemet er når jeg ikke er det og stolen har vært til stor hjelp når den har vært med. Uten den kan jeg gå rundt krokrygget selv om jeg har bært 15kg 3km. Ganske sikker det er pga prolaps jeg har hatt. Er så stiv i ryggen noen ganger at jeg bruker muskelavslappende for å klare ta på strømpene mine selv og trekke pusten uten smerter. 

Matskål er til hunden, jeg bruker vann i fôret så en papptallerken hadde ikke funka der. Ene liggeunderlaget er til meg og det andre til hunde, mest for å spare teltduken og sist kom det godt med da bikkja begynte og klore i bakken før han la seg ned. Hadde han gjort det på teltduken og ikke liggeunderlaget hadde det vært høl.

Nei det er ikke 2 middager per dag. Jeg har med real turmat som middag for 10 dager, men muligens potetmos for alle 14. Real turmat er i grunn bare nødmat. Men jeg ser uansett at en halv pose potetmos er nok til meg.

Fiskinga er det jeg bruker mest tid på når jeg er ute. Men det holder i grunn med en stang men fluestanga er med litt for øving og det at jeg faktisk ikke har fått fisk på den. 

Førstehjelpspakka så vet jeg det er plaster (kutta meg 3 ganger på 3 dager sist) usikker på resten men kunne sikkert vært litt slankere. Har også putta en pakke paracet oppi. Får jeg skikkelig skallebank går det med 1 brett paracet på rappen noen ganger.

Angående pakkliste så har jeg dratt på butikken med handleliste der jeg hadde total 2 ting jeg skulle kjøpe men klarte bare å komme hjem med 1 av 2. Bare for å gi et bilde over hvor lett ting glemmes.

 

Jeg har forresten lagt inn en del på lighterpack.com men det er et mareritt å sitte å veie opp alt og lage liste hver gang.

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nikke skrev (På 26.7.2024 den 19.08):

Vel, del gjerne pakklista for 14 dager der du bruker 65L sekk. Det klarer jeg også, men da får jeg ikke gjort noe av det jeg liker å gjøre på langtur.

Her har du'n på 60L ;) Ved å bare legge på noen hundre gram til kan fiskestanga være med også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (12 timer siden):

Her har du'n på 60L ;) Ved å bare legge på noen hundre gram til kan fiskestanga være med også.

Vi driver med ganske så forskjellig former for tur. Pakkliste for type turer der lav vekt har nærmest alt å si gir ingen mening for meg. Tror nok dette er den klassiske "crashen" mellom gramjegeren og fløyelskjortefiskeren 😅.

Bare for å illustrere. Du skriver; legge på noen hundre gram... Mitt fiskeutstyr består som oftest av 3 stenger, 3 sneller og endel nikk nakk tilbehør. Og, vadere og vadesko. Da er det ikke nødvendig å begynne på fotobaggen, du forstår tegninga😏.

Tro det eller ei, teltet jeg har brukt mye veier 1,3kg, men skal faktisk opp i vekt igjen på telt fordi det rett og slett er irriterende upraktisk på turer over 14 dager. Jeg skal ikke bare sove i det, jeg skal "bo" komfortabelt i det. En tarp hjalp noe på soloturer i sommer, men når vi er flere på tur blir tarpen satt opp slik at den blir en sosial plass.

1000000567.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er listen min fra ei uke i Børgefjell. Er på ingen måte fanatisk på lett sekk, men turen blir veldig mye mer komfortabel med 20 kg på ryggen enn med 40 kg. 
 

https://lighterpack.com/r/xd3cyw
 

Erfaringer fra turen: Ekstra ladebank kunne blitt igjen hjemme. 1 fluestang hadde holdt. Vadere ble nesten ikke brukt. GoPro ble heller ikke brukt. 
Savnet Helinox stolen og filiteringskniv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte pakklisten din @rk og jeg ser at du har ganske mye superlett utstyr. Telt på godt under kiloen og sovepose under halvkiloen  blant annet. Jeg klarer ikke det. Soveposen min veier det teltet ditt veier. Holder du varmen i pose på under halvkiloen? Jeg fikk en kollega en gang til å lage ett exelle regneark til meg, der alt jeg eier og har som noen gang er puttet i en sekk er veid og lagt inn. Det har hjulpet meg. Var en uke på Hardangervidda nå nettop, og klarte å holde sekk rett under 16 kilo med alt for å bo ute. Maten blir som med deg den største bulken. Når du har med mer enn 3 kilo fiskeutstyr forteller det meg at du er hardcore fisker og det er ikke jeg. En liten  lett teleskop stang og ett skrin for kroker/sluker  er alt jeg har med.  Derimot har jeg med over kiloet med fotoutstyr. Det er forskjellig hva man mener man bare "må" ha med. Jeg har en god kamerat som sier at han heller vil legge igjen soveposen hjemme, enn fotostativet på mer enn 2 kilo. Apropos boken din, jeg har med en Kindle som veier det samme. Og der har jeg noen hundre bøker. Jeg er blitt flinkere til å bruke Drytech mat. Men har oppdaget en pasta, litt flate stenger som kommer som små garnnøster i pakken og koker på 8 minutter. Ved å kombinere dem med Drytech blir det mer mat. Og de små posene med rett i koppen havre/byggrøt jeg kjøper på Coop Mega til rett over tieren  er supre synes jeg. Med å gi den ett oppkok på noen sekunder blir grøten myk og fin. Som rett i koppen bare med varmt vann er den ikke det. Jeg klarte likevel ikke å dy meg denne gangen heller, og tok med litt bacon. Maten og kosen er en betydelig vekt faktor, men gjør også turen triveligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

 Holder du varmen i pose på under halvkiloen?

Cumulus er bra greier. X-lite 300 har komfort temperatur på 4 grader. I praksis litt høyere, sånn er det med alle poser. Før jeg dro på ukesturen til Børgefjell sjekket jeg selvfølgelig værmeldingen og så at det ikke var meldt kaldere enn 6 grader på natten. Da er det ingen problemer med denne posen. Jeg har uansett med et ekstra lag ull og en dun/primaloft jakke, som blir løsningen om nettene blir for kalde. Men med mye vind og ca 7-8 grader på natten brukte jeg ei mellomtykk ulltrøye ei natt. Med ca 10 grader og ingen vind et par netter, ble posen så varm at jeg brukte den kun som dyne/quilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.