Gå til innhold
  • Bli medlem

Nokre skotips til deg med breie føter eller andre fotraritetar


Tessatroll

Anbefalte innlegg

Når begge i hushaldninga har breie føtter, gir det utfordringar når ein skal kjøpe nye sko.

Eg har breie føtter, rett stortå og låg vrist. Breiaste punkt er veldig langt fram (kvalifiserer for personnummer i Andeby).

Sambo har breie føter, høg vrist og volum, og meir "vanleg" stortå. Han har breiaste punkt litt lenger bak på foten enn meg. 

Vi er begge aktive med friluftsliv og jakt, og treng gode sko til varierte aktivitetar. No har vi nettopp hatt eit nytt handlerafs, då mykje var utslitt både for sommar og vinterbruk. Mange par sko har kome i posten, og mange i retur. På grensa til pinleg overfor postdama. 

Etter denne handlerunden tenkte eg her oppsummere litt "dagens" skogarderobe, kanskje kan det hjelpe andre med liknande kroppslege raritetar 😂

Fint om andre med breie eller utfordrande føter hiv seg på med sine tips :)

Skogarderobe frøken Andeby; 

Women's Kayland Globo goretex.

Nokre av dei breiaste støvlane eg har prøvd nokon gong, skal no tas i bruk. Nokså stive for skafthøgda si, og krev nok ein tur eller to med litt inngåing. Skal få bli med i norske fjell når sekken er tung, terrenget tøft og på jakt. For den med vanleg stortå vil eg tru den sitt med ein gong. For meg som har rett stortå, kan det hende eg tek han med til skomakar for å få nokre mm til for stortåa sidevegs, dersom det ikkje ordnar seg etter inngåing. Uansett den støvelen eg har prøvd som truleg krev minst arbeid sidevegs for stortå. Bra med volum, så eg må snøre tett. Brukar min vanlege storleik.

Scarpa women's SL active

Utan membran. Ikkje fullt så breie som Kayland i heilt front, men god breidde baketter. Sitt godt rundt foten for meg som har lågt volum, men eg trur at den også kan høve den med meir volum då snøringa går langt fram.

Ikkje fullt så stiv som Kayland. Skal få bli med på tur i fjellet i moderat terreng eller ved sekk under 20-25 kg. Blir med til Island på 6 dagerstur med 4 dagar moderat terreng og 2 dagar meir krevjande. Vonar å kjøre sekken under 20 kg. Gjekk opp ein halv storleik.

Topo traverse

God terrengsko utan membran. Litt demping slik at han funkar greit å hardare underlag med dagstursekk. Tåbeskyttelse som faktisk funkar.

Veldig god plass til mi rette stortå, den får verkeleg gjere jobben sin. Sitt tett på foten, kan kanskje bli knapp om ein har stort volum/høg vrist? Usikker. 

Både drenerer og tørkar raskt når ein har plumpa i vatn. Brukar same str som fjellstøvlar og skisko for å fære fint med tæra.

Altra Olympus gtx 

Gode terrengsko med mykje demping, stabil sole. God plass til mi rette stortå. Ein del volum, så denne må eg snøre tettare enn Topo, og lage kameløyrer med dei to bakaste hola. Blir med som eit ekstrapar til Island. Mistenker mykje harde parti og har hatt nokre utfordringar med bekken siste månadane, så harde støt kan bli litt tøft i lengda. Same storleik som for Topo.

Bergans jaktstøvlar 

Breie og god, plass til stortåa mi. Blir berre brukt når eg absolutt må då eg eigentleg likar å gå med så lett fottøy som mogleg. Det vil sei i veldig vått og myrete terreng, der eg treng meir støtte enn eg ville fått i ein gummistøvel.

Noko rette i hælkappa, så eg har levert dei til skomakar for å få banka hælen litt mjukare og "hole" den litt. Steike god yttersåle, både i gjørme og på stein. Brukar min vanlege storleik.

Nytt innlegg med ymse Crispi, La Sportiva og Meindl kjem ved høve.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin oversikt! La oss få samboens føter med! De svarer nok mer til min str 46-47 og modell. Se også denne tråden, eller ennda bedre: slå dem sammen.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brei forfot, tær som krøller seg oppover (og som da ikke hjelper på balansen), smal rundt hælen. 

Eneste skoen jeg har i dag som er komfortable for også de små tærne er et par Topo M-Specter løpesko for asfalt. Alle andre sko og støvler presser mer eller mindre på tærne, og om de ikke gjør det passer de ikke rundt hælen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (18 minutter siden):

Fin oversikt! La oss få samboens føter med! De svarer nok mer til min str 46-47 og modell. Se også denne tråden, eller ennda bedre: slå dem sammen.

Elgen 

Absolutt. Skal prøve å få sambuarens skogarderobe inn også :)

Så er håpet at fleire bidreg, så vi kan få samla mange ulike føter og erfaringar i ein tråd her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (3 minutter siden):

Brei forfot, tær som krøller seg oppover (og som da ikke hjelper på balansen), smal rundt hælen. 

Eneste skoen jeg har i dag som er komfortable for også de små tærne er et par Topo M-Specter løpesko for asfalt. Alle andre sko og støvler presser mer eller mindre på tærne, og om de ikke gjør det passer de ikke rundt hælen. 

Kjenner til problemet med smal hæl. Difor har det vore vanskeleg for meg å gå over på herremodell for meir breidde framme, då skoa då stort sett vert for rome i hælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (7 minutter siden):

Absolutt, og litt om Keen kjem også i seinare innlegg. Dei høver sambuar godt, men for meg blir det for mykje volum. 

Kom gjerne med dine erfaringar!

Har ikke den store erfaring med keen, kun haft et enkelt par som dog gav fin plads til en bred skandinavisk fod.
Desvære var de med goretex, og det bliver for varmt til mine fødder. 
Indtrykket af det ene par, var bra kvalitet og så var de ikke dyrere end de andre frilufts sko på markedet her i Danmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruker Keen sandaler fordi de har tåbeskyttelse, så man ikke får stein i sandalen hele tiden. - Og så fordi de er breie. men min erfaring tilsir at de bør være 1 nummer større enn vanleg. Eller det er "amerikanske" størrelser, som blir oversatt noe ulikt. Den jeg bruker er nok i realiteten 46 2/3 og ikke 47 som noen mener. Bruker eller 46 i lengden, men må ofte ha 47 pgr av bredde, men vil helst ikke ha lange "snabelsko". Og så er der mange i str. 47, som er flate som brevkonvolutter!! De får jeg ikke på foten i det hele tatt. jeg bruker også Salomon wide modell med suksess. + Noen australske Howler workboots med spikertramp og tåkappe, men de er litt utenfor tema her.

Meindl gjør wide modeller og Hanwag wide og Hallux Vallux, som vel kan ha samme effekt

Elgen 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (20 timer siden):

Merrell har som regel brede sko hvor det også er høy vrist. Altså en skikkelig Nordisk fot 😅

Jah da, men... Det mente en faktisk ganske flink ekspedient i XXL Hønefoss også - og kanskje med en viss rett. Men jeg fikk knap nok Merrel skoen på foten. Så fant han en Salomon X-ultra i wide modell frem, som faktisk er brukbar for meg. Sålen er ganske bra, men ikke alverdens slitetsserk. Mer joggesko med skaft enn fjellstøvle.

Faktisk finnes det visst 2 systemer for mål av bredde på sko (lest). Dessverre rukes det lite av fabrikanter på eskene og er som regel helt ukjent for ekspeditører. Kun få nettfirmaer bruker det -og ikke nødvendigvis konsekvent.

Vi må danne en klubb for brede føtter! Og litt OT, men hva med finsko?

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei "Bigfoot"

Jeg var innenom fabrikksutsalget hos Brusletto på Geilo. De er kjøpt opp og produksjonen flyttes - ikke til KIna! - men til Ringebu. Trist for Geilo å miste den gamle smedevirksomhet. Ut over diverse kniver har de også sko og støvler på opphørssalg!! De selger Alpina fjellstøvler, hvis passform jeg ikke kjenner eller prøvde - smale antar jeg ut fra skiskoene?!

Men de har også både tursko og lette trekkingstøvler fra "Joe NImble" sko. Disse er fotformet og romslige om tæerne og med noenlunde "høyde" Fler ulike tursko og støvler, men dessverre ikke i min str. 46, Jeg prøvde 47/48, men de var jo for lange! De har både damestørrelser og herre str, men altså ikke 46. Det virker som bra kvalitet, visstnok fra Canada?

Så hvis noen bigfoot kommer innenom Geilo i dagtimene er det sjangse for å finne noe romsligt - eller en kniv da, til utsalgspris.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

Hei "Bigfoot"

Jeg var innenom fabrikksutsalget hos Brusletto på Geilo. De er kjøpt opp og produksjonen flyttes - ikke til KIna! - men til Ringebu. Trist for Geilo å miste den gamle smedevirksomhet. Ut over diverse kniver har de også sko og støvler på opphørssalg!! De selger Alpina fjellstøvler, hvis passform jeg ikke kjenner eller prøvde - smale antar jeg ut fra skiskoene?!

Men de har også både tursko og lette trekkingstøvler fra "Joe NImble" sko. Disse er fotformet og romslige om tæerne og med noenlunde "høyde" Fler ulike tursko og støvler, men dessverre ikke i min str. 46, Jeg prøvde 47/48, men de var jo for lange! De har både damestørrelser og herre str, men altså ikke 46. Det virker som bra kvalitet, visstnok fra Canada?

Så hvis noen bigfoot kommer innenom Geilo i dagtimene er det sjangse for å finne noe romsligt - eller en kniv da, til utsalgspris.

Elgen

Supert med tips om nye merker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i sommeren,

Kan anbefale å ta en titt på Lundhags Unisex Vandra II Mid Wide. Har brukt dem på et par fjellturer i krevende terreng, og er så langt veldig fornøyd. Jeg gikk ned en størrelse, og da satt de veldig bra. Har aldri opplevd (før nå) å ha sko som sitter så bra, og hvor jeg samtidig kan vifte med tærne. Ikke antydning til gnagsår. Sålene på dem er også gode. Føler meg som en gekko på steinete underlag.
 

Kan også nevne at Lundhags lager costume made sko. Koster sikkert en god slump, men kan kanskje være verdt det om alt annet svikter.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sliter også med å finne sko, særlig forfoten er jeg avhengig av god bredde. 

 

På alt av joggesko/treningssko osv har jeg gått over til topo. 

På fjellstøvler sliter jeg mer. Jeg har kjøpt et par lundhags vandra mid wide som foreløpig leverer sånn passe. Størrelse og passform føles fin, men jeg får fremdeles gnagsår, både på ei tå og på hel. Siden dette er en lærstøvel så er planen å legge den i vann og gå med den fuktig slik vi gjorde med m77 i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fikk nettopp et par Alfa Munro. kraftige trekking sko betegnet av Alfa som brede,  tilsendt fra Alfa Outlet, hvor de var bra nedsat i pris - visst utgående modell. Tog str. 47, hvor min fotlengde egentlig tilsir str 46, fordi str. 46 var utsolgt.  Litt lange men så OK i tåbredden og akkurat romslige nok over vristen rett nedenfor snøringen. Med litt inngåing og senere et par tykkere sokker enn sommersokkene tror jeg at det blir bra. Men innersålen er som alltid egentlig ganske dårlig. 

Og de hemper som sitter på hel-kappen for å trekke skoen på er for pyser! Jeg kan så vidt få pekefingertuppen inn i hempen!! Og jeg har altså ikke pølsefingre!!! Men bruker str 11 i hansker. Man skulle tro at Alfa skjønner, at menn med str 46 i sko ikke har barnefingre!! 

Mange merkverdigheter ved sko størrelser. Har noen par italienske badesko i str. 45 = megastore, samme i størrelse i 46 = også megastore! Og de er egentlig til å bruke barfotet uten sokker ved bading fra fjell, krækeboller mm. De passer fint for meg å ha utenpå ganske tykke våtsokker, hvilket så også er formålet for meg.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

Man skulle tro at Alfa skjønner, at menn med str 46 i sko ikke har barnefingre!! 

Sambu med samme storleik som deg både på føtter og hanskar, og han gir deg absolutt og 100% medhald 😅😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.