Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi er tre kamerater som har funnet ut at vi skal prøve å bestige Matterhorn om 3 uker, rundt 25. Juli (Lite vindu der vi har ferie samtidig). Vi har ingen erfaring fra sånt tidligere, annet enn typ Galdhøpiggen og andre norske toppturer.

Vi har lite tid når vi kommer, så vi har da tenkt å komme oss opp på fjellet og sove en natt der før vi begynner på siste etappen, to i én både akklimatisering og å kunne komme tidlig avgårde på turen.

 

Vi har ikke gjort så mye research og synes det var veldig mye forskjellig og motsigende info flere steder.

Noen spørsmål:

1. Kan man sove i noe hytte der oppe? Typ turistforeninghytte eller en man kan leie? Og hvis ikke, er det greit å sove i telt der?

2. Hvilke sko bør vi gå på? Har sett noen skriver at man kan gå på gode fjelljoggesko? Og må man ha med ispigger?

3. Hva slags klatreutstyr trenger man? Typ hjelm, klatresele og noe tau, evt. karabiner? Må man ha ishakke?

Takk på forhånd for seriøse svar.

 

Annonse
Skrevet

Litt for dyrt og tidkrevende med guide for oss, dessverre. Men jeg ser absolutt poenget med det.

Vi får følge etter noen andre, det skal visst være veldig mange grupper som går opp hver dag den perioden.

Skrevet

Jeg vet ikke, det høres ut som om dette ikke er det beste å "rushe", spesielt med begrenset erfaring og kunnskap? Matterhorn virker som et mye mer seriøst fjell enn Galdhøpiggen (som er kanskje et av Norges enklere fjell å gå opp). Det kanskje helt fint å bare "winge" det, men kanskje ikke med den korte akklimatiseringen dere planlegger. Èn dag vs Fjellguide sitt program:

Sitat

Vi ønsker primært at du bruker 6 dager totalt med oss for å sikre at du er godt forberedt og at du er godt nok akklimatisert. Da bruker vi 3-4 dager i relevant terreng og sover 2 netter høyt for å venne oss til høyden.

Ut i fra noen kjappe Google-søk virker det som om det ikke lov å telte på fjellet(?). Da kan jeg se for meg at det _kan_ være litt styr å booke hytte(r). Jeg var litt på samme tanken om å gå Mont Blanc på egenhånd tidligere også, men slo det fra meg med at det blir mye styr å booke og få plass på hyttene når man ikke vet konkret når man kommer til å være på de. Endte med at bare det er verdt det å ta en guidet tur for, i tillegg til all ekstra sikkerheten det medfører på en ganske eksponert tur om man ikke har erfaring med det.

  • Takk 1
Skrevet (endret)

Jeg besteget både Matterhorn og Mont Blanc alene i 1993. Den gang var det nok mindre regler (eller så ble de bare håndhevet dårlig). På begge mine bestigninger så gjorde jeg det bare alene uten guide.

På Matterhorn er det ikke lenger tillatt å campe over 2800 meter. Dette blir håndhevet av politi. Løsningen er å overnatte på Hörnlihütte hvor dere må booke rom i forkant. Ser ut som de faktisk fortsatt har litt ledig nå i sommer.
Hele året så er det også tilgang til en emergency shelter som har ca 18-20 madrasser på gulvene. Det er null fasiliteter i dette shelteret utenom vegger og tak. Her kan man ikke booke, men må betale CHF 20 hvis dere bruker det.

Nå skal ikke jeg fortelle folk hva de skal eller ikke skal gjøre. Jeg aner ingenting om deres bakgrunn og forutsetning, men min personlige erfaring er at Matterhorn er ingen "walk in the park", og noe klatre/alpinisme erfaring vil jeg anbefale, selv om man går i kø i høysesongen. Normalruten som er nordøst Hörnli route kan ha så mange som 150 personer opp hver dag. Da blir det kø :-) Jeg var der litt utenom høysesongen og det var neppe mer enn 10-12 stk der den dagen jeg var der.
Som det står på nettsidene til
Hörnlihütte  "There are fixed ropes on parts of the route to help. Still, it should be remembered that several climbers may die on the mountain each year."

Her er en utstyrsliste spesifikt for Matterhorn som jeg synes virker fornuftig: https://highmountainguides.com/kit-list/matterhorn-equipment-list/

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 1
  • Takk 2
Skrevet

Veldig grei den lista @GrendelRaptor8.

Bestilte de Mammut skoene der nå, og så ser det ut til at vi kan leie stegjern og isøks der nede. Skal kontakte et av utleiefirmaene.

Vi tar med "vanlige" klatreseler og petzl hjelmen fra jobb. Vi tar med to-tre lengder med tau og noen karabiner og.

Ingen av oss har prøvd å klatre i is før, burde nok testet det først. Mener jeg har sett det finnes en innendørs vegg i oslo en plass, noen som har vært der? Verdt å ta turen der?

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi kom ned litt dårlig forberedte, med litt nytt utstyr vi ikke hadde fått prøvd enda og to av tre i for dårlig form.

Det startet med at en ble syk rett før vi kom til Zermatt. Vi kjøpte noe utstyr der og prøvde å finne noe form for kart eller guidebok i "byen" der, uten hell. Etter en natt der reiste vi torsdag morgen med første gondol opp mot Hörnlihütte. Det var tungt å gå de høydemeterne fra gondolen opp til hytta, med litt for mye baggasje ifht. det vi faktisk hadde bruk for - Spesielt for han som var syk. Vi pakket med altfor mye tøy blant annet.

Det første vi møtte når vi nådde hytta var noen som hadde snudd før Solvay hut fordi det raste så mye stein fra folk som klatret over, og det dessverre var en dame som datt ned om omkom foran dem.

Vi hadde egentlig planlagt å ha to netter der oppe for å akklimatisere, for så å prøve på toppen på lørdagen. Men værmeldingen var litt skummel på lørdagen, med fare for tåke, så vi bestemte oss for å klatre allerede neste dag. Det ville da bare bli 17 timer i høyden.

Vi la fra oss sekker på hytta etter en liten pause og startet å klatre litt oppover for å se og bli litt kjent med veien og prøve oss litt frem, da ingen av oss hadde noe erfaring med dette fra før av. Jeg har drevet flere år med fjellsikring og det gjorde at jeg syns det var mye skumlere enn de andre da jeg så hvor ustabilt "fjellet" var. I Norge hadde vi egentlig klassifisert dette som en røys. Ingenting har noe med fast fjell å gjøre i hvertfall. Det var sprekkmålere som måler bevegelse "overalt" og du hørte det rase stein høyt oppefra jevnlig.

Vi så hvor utrolig lett det er å gå feil og havne i farlige situasjoner, med fotspor som gikk alle veier. Jeg begynte nå å få ganske vondt i hodet.

Vi kom ned til hytta igjen og før vi la oss bestemte han som var syk seg for å stå over. Vi havnet faktisk på rom med 3 tsjekkiske som kom tilbake i år med guide etter å ha gjort som oss, i fjor, uten hell.

Jeg fikk økende hodepine og følte meg glovarm i toppen, noe som ledet til bare et par timer søvn da vi stod opp 03.00.

Vi ble sluppet ut etter at alle guidegruppene hadde gått, med bare 4-5 bak oss. Hodepinen hadde heldigvis gitt seg da jeg våknet, men det var blytungt å begynne å gå. Bare etter den kanskje 15m lange trappa rett bak hytta fikk jeg melkesyre i lårene og følte meg utmattet.

Vi bestemte oss for å gå uten noe sikring oppover, siden vi var så utrente med tau osv, for å spare tid. I motsetning til alle de andre som hadde tau festet til guiden. Kompisen min som er i mye bedre form enn meg pisket meg godt, så vi klarte å henge på "køen" ca 2 timer i mørket. Til slutt orket jeg ikke tempoet, med blodsmak i munnen og tung pust måtte vi bare la de andre dra fra til de forsvant ut av syne. Det gikk mye fortere med bare lyset fra hodelykta, for da så jeg ikke hvor langt ned det var og klarte å blokkere ut høydeskrekken. 

Etterhvert kom soloppgangen, som var verdt turen bare det. Men så begynte vi å gå feil, flere steder. Og vi gjorde den feilen å speide etter tau eller annet utstyr som var festet, for å anta at det var veien opp. Vi skjønte etter flere skumle situasjoner der vi nærmest klatret i en loddrett vegg, at det var plasser andre hadde rappelert ned og ikke klatret opp. Dette tok utrolig mye tid og vi følte oss mer og mer usikre.

Etter en god stund med dette kom vi oss sakte men sikkert nærmere Solvay Hut. Vi gikk skikkelig feil et par plasser og fikk ropt til noen som hadde snudd, og som fikk ledet oss tilbake til riktig vei. Jeg fikk en skikkelig skummel episode med en stein på str. med en håndball som nesten traff meg hodet.

Rett under 4000 meter stod vi litt fast og bestemte oss for å vente til det kom folk for å se etter veien. Det gjorde det dessverre ikke på lenge. Dette var plassen damen døde dagen før og mens vi stod her litt fortvilet bestemte vi oss for å snu mens vi enda hadde livet i behold. Vi var egentlig fornøyde med å ha kommet så langt med det utgangspunktet.

Vi brukte nesten tre ganger så lang tid ned som opp, mye surr med tau og å prøve å finne veien - vi kjente oss ikke igjen når det var lyst og vi hadde klatret opp mye av veien i mørket.

Vi kom oss ned til slutt og var fornøyde med å være i live og uskadd, noe ikke alle andre var den dagen. Det var i hvertfall en som døde av steinras. Det døde også noen ca annenhver dag uka etterpå.

Vi fikk ikke brukt stegjern og isøksene vi hadde kjøpt men etter å ha pratet med de som var på toppen den dagen, om hvor bløtt og sleipt det var pga varmen, er jeg glad vi snudde. Ikke var jeg i god nok form til at det var trygt uansett forsåvidt. 

Alt i alt en veldig kul tur å ha vært på, skikkelig skummelt og utfordrende til tider og gøy å ha prøvd og kommet forholdsvis langt på egenhånd. (Bare rett under Solvay Hut). Men det er en sjanse for at også vi returnerer med guide.

 

 

 

20240726_061247.jpg

  • Liker 8
  • Takk 1
Skrevet

Takk for at du deler. Her er det mye nyttig læring for andre.
Folk har det ofte slik at de har lett for å dele suksesshistorier, og er ikke så glad i å forteller hvis ting ikke gikk helt etter planen.
Men som flere klokere personer enn meg har sagt før: det er av feil man lærer.

Jeg skal ikke pirke i noe som helst. Du har delt ærlig om tanker, vurderinger og situasjoner. Og jeg tror du har rett i det du skriver.

Den viktigste og riktigste beslutningen dere tok var å snu. Flere er så opphengt i å nå toppen at de pusher på videre uansett, og det er ofte for disse det kan gå galt. Denne beslutningen skal dere være stolte av!

Håper dere bruker denne lærdommen til å gjøre bedre forberedelser, trene og forsøke igjen senere. Kanskje med guide?

  • Liker 3
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (8 timer siden):

Takk for at du deler. Her er det mye nyttig læring for andre.
Folk har det ofte slik at de har lett for å dele suksesshistorier, og er ikke så glad i å forteller hvis ting ikke gikk helt etter planen.
Men som flere klokere personer enn meg har sagt før: det er av feil man lærer.

Jeg skal ikke pirke i noe som helst. Du har delt ærlig om tanker, vurderinger og situasjoner. Og jeg tror du har rett i det du skriver.

Den viktigste og riktigste beslutningen dere tok var å snu. Flere er så opphengt i å nå toppen at de pusher på videre uansett, og det er ofte for disse det kan gå galt. Denne beslutningen skal dere være stolte av!

Håper dere bruker denne lærdommen til å gjøre bedre forberedelser, trene og forsøke igjen senere. Kanskje med guide?

Vi tar med oss denne lærdommen videre ja 😊 Og sjansen er der for at vi prøver igjen med guide ja.

  • Liker 1
Skrevet

Hei

Ærlig rapport, enig med GrendelRaptor8. Matterhorn er et farligt fjell, hvor flere omkommer hvert år. Hodepinen kunne vel være høydesyke?

Elgen

Skrevet

@Fjellsikrer95 takk for at du deler erfaringene, og så ærlig om hva dere vektla før dere startet. Jeg har mange ganger tenkt hva i all verden enkelte tenker på når de legger ut på krevende turer og trosser både offisielle og kjentmannsfolk sine råd.  Veldig glad det gikk bra med dere, og at dere slapp utsette eventuelle redningsmannskap for risiko med å bli reddet ned. 

  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.