Gå til innhold
  • Bli medlem

Matterhorn spontantur, uten erfaring


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er tre kamerater som har funnet ut at vi skal prøve å bestige Matterhorn om 3 uker, rundt 25. Juli (Lite vindu der vi har ferie samtidig). Vi har ingen erfaring fra sånt tidligere, annet enn typ Galdhøpiggen og andre norske toppturer.

Vi har lite tid når vi kommer, så vi har da tenkt å komme oss opp på fjellet og sove en natt der før vi begynner på siste etappen, to i én både akklimatisering og å kunne komme tidlig avgårde på turen.

 

Vi har ikke gjort så mye research og synes det var veldig mye forskjellig og motsigende info flere steder.

Noen spørsmål:

1. Kan man sove i noe hytte der oppe? Typ turistforeninghytte eller en man kan leie? Og hvis ikke, er det greit å sove i telt der?

2. Hvilke sko bør vi gå på? Har sett noen skriver at man kan gå på gode fjelljoggesko? Og må man ha med ispigger?

3. Hva slags klatreutstyr trenger man? Typ hjelm, klatresele og noe tau, evt. karabiner? Må man ha ishakke?

Takk på forhånd for seriøse svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke, det høres ut som om dette ikke er det beste å "rushe", spesielt med begrenset erfaring og kunnskap? Matterhorn virker som et mye mer seriøst fjell enn Galdhøpiggen (som er kanskje et av Norges enklere fjell å gå opp). Det kanskje helt fint å bare "winge" det, men kanskje ikke med den korte akklimatiseringen dere planlegger. Èn dag vs Fjellguide sitt program:

Sitat

Vi ønsker primært at du bruker 6 dager totalt med oss for å sikre at du er godt forberedt og at du er godt nok akklimatisert. Da bruker vi 3-4 dager i relevant terreng og sover 2 netter høyt for å venne oss til høyden.

Ut i fra noen kjappe Google-søk virker det som om det ikke lov å telte på fjellet(?). Da kan jeg se for meg at det _kan_ være litt styr å booke hytte(r). Jeg var litt på samme tanken om å gå Mont Blanc på egenhånd tidligere også, men slo det fra meg med at det blir mye styr å booke og få plass på hyttene når man ikke vet konkret når man kommer til å være på de. Endte med at bare det er verdt det å ta en guidet tur for, i tillegg til all ekstra sikkerheten det medfører på en ganske eksponert tur om man ikke har erfaring med det.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besteget både Matterhorn og Mont Blanc alene i 1993. Den gang var det nok mindre regler (eller så ble de bare håndhevet dårlig). På begge mine bestigninger så gjorde jeg det bare alene uten guide.

På Matterhorn er det ikke lenger tillatt å campe over 2800 meter. Dette blir håndhevet av politi. Løsningen er å overnatte på Hörnlihütte hvor dere må booke rom i forkant. Ser ut som de faktisk fortsatt har litt ledig nå i sommer.
Hele året så er det også tilgang til en emergency shelter som har ca 18-20 madrasser på gulvene. Det er null fasiliteter i dette shelteret utenom vegger og tak. Her kan man ikke booke, men må betale CHF 20 hvis dere bruker det.

Nå skal ikke jeg fortelle folk hva de skal eller ikke skal gjøre. Jeg aner ingenting om deres bakgrunn og forutsetning, men min personlige erfaring er at Matterhorn er ingen "walk in the park", og noe klatre/alpinisme erfaring vil jeg anbefale, selv om man går i kø i høysesongen. Normalruten som er nordøst Hörnli route kan ha så mange som 150 personer opp hver dag. Da blir det kø :-) Jeg var der litt utenom høysesongen og det var neppe mer enn 10-12 stk der den dagen jeg var der.
Som det står på nettsidene til
Hörnlihütte  "There are fixed ropes on parts of the route to help. Still, it should be remembered that several climbers may die on the mountain each year."

Her er en utstyrsliste spesifikt for Matterhorn som jeg synes virker fornuftig: https://highmountainguides.com/kit-list/matterhorn-equipment-list/

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig grei den lista @GrendelRaptor8.

Bestilte de Mammut skoene der nå, og så ser det ut til at vi kan leie stegjern og isøks der nede. Skal kontakte et av utleiefirmaene.

Vi tar med "vanlige" klatreseler og petzl hjelmen fra jobb. Vi tar med to-tre lengder med tau og noen karabiner og.

Ingen av oss har prøvd å klatre i is før, burde nok testet det først. Mener jeg har sett det finnes en innendørs vegg i oslo en plass, noen som har vært der? Verdt å ta turen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.