Rødtopp Skrevet 18. mars 2007 Skrevet 18. mars 2007 På min vei ute i naturen treffer jeg mange hyggelige mennesker, så som på Høgronden i 2004. Der traff jeg Snømannen. Siden da har jeg tilstadighet lurt på - hvem er egentlig toppentusiast? Siter
Mitandi Skrevet 18. mars 2007 Skrevet 18. mars 2007 Et litt filosofisk svar: En toppentusiast er en person som lett blir lei av ståk og mas i lavlandet og søker til høyden for å se tingene i perspektiv. En skikkelig toppentusiast gjør også mye sprøtt for å nå sine mål - og for å ha det gøy og trivelig underveis til målet. Toppentusiaster syns at fjellet gjør livet mer spennende og at det man lærer underveis hjelper en å mestre utfordringer i lavlandet. Dessuten blir man mer kjent med seg selv - både på godt og vondt. Denne kunnskapen gjør det enklere å være mer bevisst på hvilke styrker man har - og hva man bør jobbe mer med. For eksempel må undertegnede øve mer på å sove under blikktak på 3800m høyde i afrikas indre ;o) Altså: Toppturentusiasme er kilde til pur glede og - en mulighet til å vokse som menneske. Dersom man har gode venner å dele opplevelsene toppentusiasmen med, blir effekten desto større. Rødtopp og Langbein Rise - takk for motiverende turfølge og (som regel) smittende entusiasme ;o) Dere setter en ekstra spiss - både på toppturene og livet forøvrig. Klem - Blondi ;o) Siter
Dag G - Evje Skrevet 18. mars 2007 Skrevet 18. mars 2007 "På toppene finner jeg min fred og min frihet, dernede strever de andre" Fritt etter Henrik Ibsen Siter
Lars M Skrevet 18. mars 2007 Skrevet 18. mars 2007 Knapt så filosofisk, og en topentusiast er måske heller ikke det samme som en topsamler, men her er nogen, der har forsøgt sig med en definition (på engelsk) på en topsamler. http://www.peakbagger.com/pbgeog/Essay.aspx Siter
Quippini Skrevet 19. mars 2007 Skrevet 19. mars 2007 Støtter opp om Mitandis filosofiske betraktning - svært godt formulert! Men står over blikktakene i Afrika - dertil er det alt for mye fjell i Norge Siter
Kjell-Erik Skrevet 19. mars 2007 Skrevet 19. mars 2007 Stå på toppen og se at det er mange andre topper jeg ikke har vært på.... enda Se ned på lavere topper..... å føle seg fri. Se opp mot enda høyere topper.... kanskje neste gang eller..... Vite at det er rundt 5000 topper høyere enn 3000 meter.... og det i Alpene. Lengte etter nye turer hver vinterstopp. Planlegge mer turer enn mulig i et laaaangt liv. Være evig optimist: tåkedekket kan jo statistisk sett lette, selv om sjansen er veldig veldig liten. Sitte i to timer på en topp å bare nyte utsikten. ..... og vite at hver eneste topp kan være den siste. Carpe diem. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.