Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle - Nordlys


Anbefalte innlegg

Harald Blåtann skrev (5 minutter siden):

Jeg har en teori om at det er den flatslipte versjonen som er den ultimate «outdoor-kniven», som Helle kaller det. De sier Nordlys som er kommet ut (i skandislip), er den ultimate outdoor-kniven, men det er fordi flatslip-versjonen ikke er på markedet enda, fordi jeg tror det er DEN som blir den ultimate outdoor-kniven!

 

Du har ett poeng der. Ser man på de store leverandørene av kniver på verdensbasis er det enklere å finne kniver med FG egg kontra skandislip. Her hjemme har det vel mye med tradisjoner å gjøre. Har kniver av begge typer og er ganske nøytral i valget. Begge typer egg har sine fordeler og ulemper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjørnar Ø skrev (8 minutter siden):

Du har ett poeng der. Ser man på de store leverandørene av kniver på verdensbasis er det enklere å finne kniver med FG egg kontra skandislip. Her hjemme har det vel mye med tradisjoner å gjøre. Har kniver av begge typer og er ganske nøytral i valget. Begge typer egg har sine fordeler og ulemper.

Skandislip har absolutt en viktig plass, og er foretrukken til trearbeid. Føler den blir mer av et spesialisert verktøy. Når våre forfedre brukte flatslip for over tusen år siden så er det noe å tenke på ift. tradisjoner. Men de brukte også skandislip til mindre kniver selvfølgelig. De var jo de virkelige ekspertene når det gjelder bearbeiding av tre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å tenke på hva kniven vil bli mest brukt til. For min del vil det bli hovedsakelig matlaging og behandling av vilt og fisk, med innslag av litt lett splitting av opptenningsved, så jeg avventer til jeg ser hvordan FG varianten står seg mot skandi. Med såpass tynt blademne så vil nok ikke forskjellene være enorme, men flatslip er vanligvis en bedre allrounder så da venter jeg like godt til den kommer og satser på at noen av de ivrigste knivnerdene her kjøper begge to og sammenligner så jeg kan ta et informert valg :D

Har en flatslipt Spyderco som fungerer som en allround-kniv i dag, men selv om den er god på det meste er den litt for optimalisert for fiske og saltvann til å bli full klaff i absolutt alle situasjoner. Det blir nok ikke Nordlys heller, men forhåpentligvis kan de utfylle hverandre bra

image.thumb.jpeg.b3c71cddabe6c4b084178284d4ecf13f.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Harald Blåtann said:

Skandislip har absolutt en viktig plass, og er foretrukken til trearbeid. Føler den blir mer av et spesialisert verktøy. Når våre forfedre brukte flatslip for over tusen år siden så er det noe å tenke på ift. tradisjoner. Men de brukte også skandislip til mindre kniver selvfølgelig. De var jo de virkelige ekspertene når det gjelder bearbeiding av tre.

 

Skandislip er ikke noe annet enn et resultat av dårlige stål... Før i tiden hadde man dårligere stålkvalitet enn det som er tilgjengelig den dag i dag, og derfor lagde man tykkere kniver for å kompensere for det dårlige stålet man brukte.

Resultatet ble skandislipen, som nå har blitt tradisjon.

En god kniv i et godt moderne stål med FFG slip vil være bedre til diverse spikking enn en kniv med skandislip og gir bedre presisjon samtidig som man bruker mindre krefter for å få kniven til å gli i gjennom treverket.

Kniver som ikke hadde vert mulig å lage med de stålkvalitetene man hadde tilgjengelig i Norge på 1950-1990 tallet.

Den eneste gangen skandislip er en fordel er dersom kniven skal brukes som øks eller brekkstang. Og folk foretrekker det stort sett fordi de ikke har prøvd noe annet samt at det er tradisjon her i Norge. De tror det er nødvendig, men det er det egentlig ikke.

Endret av Gabs88
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 timer siden):

 

Skandislip er ikke noe annet enn et resultat av dårlige stål... Før i tiden hadde man dårligere stålkvalitet enn det som er tilgjengelig den dag i dag, og derfor lagde man tykkere kniver for å kompensere for det dårlige stålet man brukte.

Resultatet ble skandislipen, som nå har blitt tradisjon.

En god kniv i et godt moderne stål med FFG slip vil være bedre til diverse spikking enn en kniv med skandislip og gir bedre presisjon samtidig som man bruker mindre krefter for å få kniven til å gli i gjennom treverket.

Kniver som ikke hadde vert mulig å lage med de stålkvalitetene man hadde tilgjengelig i Norge på 1950-1990 tallet.

Den eneste gangen skandislip er en fordel er dersom kniven skal brukes som øks eller brekkstang. Og folk foretrekker det stort sett fordi de ikke har prøvd noe annet samt at det er tradisjon her i Norge. De tror det er nødvendig, men det er det egentlig ikke.

Vel, jeg synes det er rart om folk før i tiden, for mange hundre år siden, ikke brukte flatslip. Jeg har søkt litt og finner overraskende lite om knivtypene som vikingene brukte. Men ser ut som saxene, disse lange knivene, var flatslipt.

Folk som har prøvd flatslip vs skandi av samme kniven ser ut til å foretrekke skandi til spikking. Mulig det er fordi de er vant med skandi fra før da? Bruk av FFG  vil sikkert kreve litt tilvenning. Uansett er ikke den mest optimale kniven til trearbeid det avgjørende for meg.

Leste en plass at skandislip på buschcraft-kniver er en motegreie som er innført av kjendiser som Ray Mears.

Jeg skal kjøpe Nordlys i FG. Så selger jeg sikkert den som ikke blir favoritten. Noen som vet når den blir lansert?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (7 minutter siden):

Men du har skrevet i to poster her at Vikingene brukte flatslipte kniver. 

At de brukte dem ja, men ikke hvor vanlig de var i bruk. Altså da mener jeg at jeg skulle ha sett avhandlinger om alle funn av kniver som er gjort, som oppsummerer hvilke kniver de brukte. Jeg ser hvertfall replikaer som er flatslipt. Så kan det hende at noen av saxene, som jeg tidligere sa var flatslipte, også i tilfeller hadde skandislip, men det vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel ikke sett eggen på de nevnte knivene og sverdene og det som kalles flatt i vikingperspektiv vil jo være en centimeter tykke kniver så da blir slipingen ganske få irrelevant.

 

Vi har heller aldri sett eggen på et vikingsverd eller kniv ettersom ingen sverd eller kniver fra den tiden har vert så godt bevarte at vi kan se slike detaljer. Selv de beste har rustet bort.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (28 minutter siden):

Så med andre ord - da er eventuelle konklusjoner egentlig bare spekulasjoner?

Virker sånn. Jeg har bare basert min påstand på replikaer jeg har sett, men disse er sikkert basert på antakelser, som Gabs88 er inne på. Jeg ville imidlertid trodd at flatsliping ikke akkurat er en liten detalj, da hele knivbladet gradvis blir tynnere mot spissen. Dette ville jeg tenkt at man burde sett fra et dårlig bevart  knivblad (hvertfall hvis de var 1 cm tykke), når stålet rustes jevnt over vil man fortsatt kunne se at bladet blir smalere mot spissen, så jeg er ikke overbevist om at det er tilfelle at vi ikke kan se slipingen på knivene fra vikingtiden. Men jeg er overhodet ingen ekspert på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Harald Blåtann said:

Virker sånn. Jeg har bare basert min påstand på replikaer jeg har sett, men disse er sikkert basert på antakelser, som Gabs88 er inne på. Jeg ville imidlertid trodd at flatsliping ikke akkurat er en liten detalj, da hele knivbladet gradvis blir tynnere mot spissen. Dette ville jeg tenkt at man burde sett fra et dårlig bevart  knivblad (hvertfall hvis de var 1 cm tykke), når stålet rustes jevnt over vil man fortsatt kunne se at bladet blir smalere mot spissen, så jeg er ikke overbevist om at det er tilfelle at vi ikke kan se slipingen på knivene fra vikingtiden. Men jeg er overhodet ingen ekspert på dette feltet.

Når noe ruster blir de tynneste og derfor skarpeste delene av bladet borte først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (20 timer siden):

Til jakt er enkelt.
For der har man faktisk en fasit, og man slipper å vurdere mange produsenter og modeller:

https://www.jaktogfriluft.no/friluftsliv/kniv-oks-og-sag/kniver/eka-swingblade-g3-orange

Finnes ikke fasit, men jeg ser hvor du vil.

Har vurdert swing blade selv, men aldri tatt steget helt ut. Hvis noe av jakten min var storviltjakt på innmark, så er det utvilsomt ett veldig optimalisert og effektivt verktøy, men det er ikke en jaktform jeg bedriver, så jeg har overbevist meg selv om at det er andre egenskaper som er viktigere for meg. Jeg skriver dette uten å ha prøvd en swing blade, men jeg har heller aldri følt at mine jaktkniver har kommet til kort. Og det er ganske tilfeldig at jeg ikke har prøvd en, for flere av de jeg jakter sammen med er trofaste swing blade tilhengere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er veldig kult med slira til Nordlys er at beltehempa kan roteres. Hvis den roteres 90 grader og man samtidig fester en annen hempe lengre ned på slira, f.eks. hempa av skinn til nøkkelringen som Helle selger (passer veldig bra, får man to festepunkt til beltet. Da kan kniven bæres horisontalt, noe jeg synes er den beste løsningen å bære kniven på. Da blir den skjult under skjorta og det blir mindre stress å gå på tur med en stor kniv på stier der det ferdig mye folk. Den blir også lettere å dra når man har sekk på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (På 27.7.2024 den 13.32):

Min er også lettere, 200 gram. Tenkte det var pga unøyaktig vekt, men da stemmer det sikkert. Bladet ser ikke ut til å være 3,1 mm som det står i spesifikasjon, men maks 3,0. Dette er en bra ting spør du meg.

Jeg synes den kapper (som en machete) veldig bra. Anbefaler å feste en snor i hullet, sånn at man kan holde lengre ned på kniven og dermed få mer kraft i kuttene med mindre energi fra armen. Ikke veldig mye som skal til for å kappe en gren.

Øks og sag blir nok hjemme fremover. Sparer over 600 gram i sekken også.

Har vært inne på Helle.no og gitt 5 stjerner 👌🏻🌟

Veide min på kalibrert vekt. Kniven veier 200 gr og slire veier 66 gr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Helle Nordlys - Flat Grind er bekreftet til midten av Oktober 2024 🤩 Det vil være endringer i forhold til vekt og tykkelsen på bladet i følge Helle selv...

image.png.ce1364be1af6e19af8dbf542344dd6df.png

Jeg er uansett så fornøyd med min kniv, at denne blir kjøp uansett så jeg kan samenligne. Skulle den ikke passe meg, gir jeg den vekk til en av mine patrons 🙌🏻

Blir uansett spennende.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.