Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle - Nordlys


Anbefalte innlegg

Harald Blåtann skrev (5 minutter siden):

Hehe, det er bra du har kontroll, men å ha én gjenstand på beltet som kan brukes til mange ting må vel være mindre komplisert enn å ha flere (minst to) gjenstander? Men om denne kompleksiteten er noe som må problematiseres er selvfølgelig noe annet! Kan godt hende at det på sikt er bedre å ha øks og kniv, bare at jeg ikke har funnet det ut enda. Da ville jeg i såfall hatt en liten og hendig kniv. Kanskje Mora Wit.

Jeg er hvertfall villig til å se hvor bra Nordlys duger på sikt! Jeg tror den blir som en slags samekniv for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristian V. skrev (3 timer siden):

Ikke hør på sånne jålete knivfluencere som @tshansen

For bak dyre fantastiske kniver, som i mitt tilfelle er Casström Lars Fält og Mora Garberg,
lurer det seg alltids en mørk mørk hemmelighet...
20240730_173037.jpg.d343da2c4bbc9c3affbeebad72174c70.jpg
😜

Rustfritt også ja, din jålekopp 😜

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er de-komplisering og den optimale materie-deleren for det enkle liv, eller kombinasjon av slike er mye personlig preferanse. Ikke noe rett eller galt. For meg er den optimale løsningen en kontinuerlig prosess, og prioriteringene vil også variere avhengig av aktivitet.

Personlig er det sjelden jeg klarer å rettferdiggjøre vekten av ei øks. Med ei lett tursag og en ok kniv får jeg delt veden både på tvers og og på langs + mye mer. Om noe, tar jeg heller med en ekstra kniv av noe slag, det er ett viktigere redskap for meg og to kniver gir både redundans + mulighet til å optimalisere for ulike egenskaper. 
For å dra det litt inn på tema igjen, så trur jeg Nordlys har potensiale til å være en en-knivsløsning på turer der redundans ikke er viktig, men jeg vil vente til flatslip-varianten kommer, så jeg kan få ett inntrykk av begge før jeg gjør meg opp en mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jfr dette øks vs kniv pratet... Noen av oss har null økseinteresse. Jeg feks har nå hatt en Gränsfors Villmarksøks i 4 år uten å ha prøvd den en eneste gang fordi det viste seg at jeg ikke er interessert i økser! Jeg digger derimot å batonere med kniv. Det gir meg kos og sjelefred. Har en kasse full av kniver som jeg tar frem nå og da når jeg er alene hjemme og legger ut over stuebordet. Slutt å mase om disse øksene 😉

 

Endret av Krankman
  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (10 timer siden):

 

 

Jfr dette øks vs kniv pratet... Noen av oss har null økseinteresse. Jeg feks har nå hatt en Gränsfors Villmarksøks i 4 år uten å ha prøvd den en eneste gang fordi det viste seg at jeg ikke er interessert i økser! Jeg digger derimot å batonere med kniv. Det gir meg kos og sjelefred. Har en kasse full av kniver som jeg tar frem nå og da når jeg er alene hjemme og legger ut over stuebordet. Slutt å mase om disse øksene 😉

 

Jeg fikk AI til å løse dette: ja takk, begge deler.

Her er ØKS og NORDLYS

document.thumb.jpg.96eaeade1f85ba313052fed0dc0e0b88.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
  • Hehe 1
  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Jeg fikk AI til å løse dette: ja takk, begge deler.

Her er ØKS og NORDLYS

document.thumb.jpg.96eaeade1f85ba313052fed0dc0e0b88.jpg

Dette er vel mer en øks i Midnattsol, eller solnedgang. Nordlys er ikke helt slik (sist jeg så det hvertfall) 🤣

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (11 minutter siden):

Dette er vel mer en øks i Midnattsol, eller solnedgang. Nordlys er ikke helt slik (sist jeg så det hvertfall) 🤣

Helt enig, men en AI bot i USA har tydeligvis helt annen oppfatning enn oss av hva Nordlys er.

Godt å få bekreftet at AI ikke er helt klar til for å gjøre menneskeheten overflødig og erstatte oss.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (11 timer siden):

Jeg feks har nå hatt en Gränsfors Villmarksøks i 4 år uten å ha prøvd den en eneste gang fordi det viste seg at jeg ikke er interessert i økser! 

 

Jeg kjøpte ei Øyo Viking for et par år siden. Hadde den med på elgjakt første året, men nå bruker jeg den utelukkende til bøddeloppdrag i hønsehuset. 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (15 timer siden):

Hva som er de-komplisering og den optimale materie-deleren for det enkle liv, eller kombinasjon av slike er mye personlig preferanse. Ikke noe rett eller galt. For meg er den optimale løsningen en kontinuerlig prosess, og prioriteringene vil også variere avhengig av aktivitet.

Personlig er det sjelden jeg klarer å rettferdiggjøre vekten av ei øks. Med ei lett tursag og en ok kniv får jeg delt veden både på tvers og og på langs + mye mer. Om noe, tar jeg heller med en ekstra kniv av noe slag, det er ett viktigere redskap for meg og to kniver gir både redundans + mulighet til å optimalisere for ulike egenskaper. 
For å dra det litt inn på tema igjen, så trur jeg Nordlys har potensiale til å være en en-knivsløsning på turer der redundans ikke er viktig, men jeg vil vente til flatslip-varianten kommer, så jeg kan få ett inntrykk av begge før jeg gjør meg opp en mening.

Enig.
Blir spennende å se flatslip-varianten ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (23 timer siden):

Joda. du tok han der. Men han har nå hatt vett til skjære bort finger guarden, så litt tøff er han nå. ;-)

Altså, den er ORIGINAL uten guard, så det så 😜 

Hvem i sine fulle fem tør å gå åpenlyst inn i butikken og kjøpe kniv med guard?
Da må man isåfall bare mumle høyt og si "jaja håper ungen liker den her"...

Dette er forresten kniven jeg hadde i min ungdom for ca 30 år siden, så blå Mora er blitt trendy igjen nå det :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (På 29.7.2024 den 19.54):

Venter fortsatt på kniven, og ville antakelig avbestilt i dag dersom den fortsatt ikke var sendt fra Helle. Men det er den angivelig. Ble sendt på fredag, og nå er det mandag kveld. Når jeg poster dette er den fortsatt ikke mottatt av Post Nord.

"Registered

The sender has sent information on a shipment item with this ID, but we have not yet received the shipment item. If you have any questions, please contact the sender"

Fikk min i går. Gikk 5 dager fra Helle sa den var sendt til det dukket opp info hos Postnord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (8 timer siden):

Fikk min i går. Gikk 5 dager fra Helle sa den var sendt til det dukket opp info hos Postnord.

I går fikk jeg melding fra Post Nord om at pakken skulle komme om syv dager. I morges kom hentemeldingen. Noen må ha sparket dem i r*va. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (26 minutter siden):

I går fikk jeg melding fra Post Nord om at pakken skulle komme om syv dager. I morges kom hentemeldingen. Noen må ha sparket dem i r*va. 😁

Tvilsomt. Det er nok heller en ivrig sommervikar som ikke vet h*n skal rote bort eller forsinke for å opprettholde Post Nord normen.

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (26 minutter siden):

Tvilsomt. Det er nok heller en ivrig sommervikar som ikke vet h*n skal rote bort eller forsinke for å opprettholde Post Nord normen.

Hehe! Vel, jeg skal innrømme at Post Nord har blitt veldig mye bedre de siste par årene. I alle fall slik jeg har opplevd det. Varene har kommet raskt og til riktig hentested, i motsetning til Posten, som stadig utfordrer humøret mitt med å be meg hente pakker langt unna mitt vanlige hentested. Jeg som bor lengst nord i gamle Songdalen kommune (nå Kristiansand kommune) har et par ganger fått hentemelding fra Grimstad, bare for å nevne noe. Og en gang en Ally kano som ble fraktet til avsender og ikke til mottaker. Ble funnet etter et par uker. Jada, Posten kan også overraske positivt, men Post Nord er i ferd med å miste sitt rykte som "Post Hvor?" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått Helle Nordlys i hende, og mitt førsteinntrykk rett ut av eska er glimrende! Nydelig kniv. Passe lett, bedre i mine hender enn Helle Nord, som har et for tykt skjefte for mine hender. Og Helle Nordlys ble levert med løkke for tennstål, siden jeg ba om det i kommentar da jeg bestilte. Nå gleder jeg meg i ta den i bruk! 😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av Postnord er også på en stigende kurve. De leverer raskt og ofte før estimert tid. 
Også mer praktisk måte å beregne maksmål når en skal sende pakker.

Artig at Nordlys får så mye positiv omtale. Kanskje det henger en norskprodusert kniv i beltet når jakta starter. Det hadde vært stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 minutter siden):

Kanskje det henger en norskprodusert kniv i beltet når jakta starter.

Til jakt er enkelt.
For der har man faktisk en fasit, og man slipper å vurdere mange produsenter og modeller:

https://www.jaktogfriluft.no/friluftsliv/kniv-oks-og-sag/kniver/eka-swingblade-g3-orange

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (3 timer siden):

Da har jeg fått Helle Nordlys i hende, og mitt førsteinntrykk rett ut av eska er glimrende! Nydelig kniv. Passe lett, bedre i mine hender enn Helle Nord, som har et for tykt skjefte for mine hender. Og Helle Nordlys ble levert med løkke for tennstål, siden jeg ba om det i kommentar da jeg bestilte. Nå gleder jeg meg i ta den i bruk! 😀

Nydelig kniv, ligger godt i hånda. Godt balansert. La inn kommentar om venstreslire, fikk samme slire som deg. Et minus akkurat det, i forhold til hva som ble bestilt. Ingen stor greie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (7 minutter siden):

Nydelig kniv, ligger godt i hånda. Godt balansert. La inn kommentar om venstreslire, fikk samme slire som deg. Et minus akkurat det, i forhold til hva som ble bestilt. Ingen stor greie.

Min erfaring er at Helle er greie med å ordne opp om sånne ting, hvis du ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

For der har man faktisk en fasit, og man slipper å vurdere mange produsenter og modeller:

Det kommer litt an på hva man jakter. Og egentlig løser den et problem som ikke finnes😉 men jeg har to stk. selv, og til storvilt(les: elg) er det de som blir brukt.

Dog liker jeg å ha en mer all-roundkniv i tillegg. Swingbladen får slippe mat-, spikke- og båltjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (2 minutter siden):

Det kommer litt an på hva man jakter. Og egentlig løser den et problem som ikke finnes😉 men jeg har to stk. selv, og til storvilt(les: elg) er det de som blir brukt.

Dog liker jeg å ha en mer all-roundkniv i tillegg. Swingbladen får slippe mat-, spikke- og båltjeneste.

Bruker Swingblade på alt fra rype og due til rådyr og elg. Fantastisk til all slakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (31 minutter siden):

Min erfaring er at Helle er greie med å ordne opp om sånne ting, hvis du ønsker det.

Sender en mail i løpet av kvelden, så får vi ta det derfra. Startet  ferieuke 1 av 8 denne uka.  Med bopel fom base de 3 første ukene, er det rom for reklamasjoner og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om at det er den flatslipte versjonen som er den ultimate «outdoor-kniven», som Helle kaller det. De sier Nordlys som er kommet ut (i skandislip), er den ultimate outdoor-kniven, men det er fordi flatslip-versjonen ikke er på markedet enda, fordi jeg tror det er DEN som blir den ultimate outdoor-kniven!

Jeg har gjort noen tester med Mora Kansbol og Helle Mandra FG, som altså er i flatslip. Jeg har ikke noen problemer med å spikke bedre enn brukbart, og lage fin opptenningsved. Kløyving går også greit, men selvfølgelig ikke like bra som skandislip. Også er de helt rå til å kutte og hogge med. Ser for meg de må være utrolig bra til å sløye fisk og slakte dyr. 
Jeg har også lest div. på nettet som understreker at flatslip er en veldig god allrounder som ikke har noen vesentlige svakheter. Ikke like sterkt knivblad som skandi, fordi flatslip har mindre metall (derfor også lettere - enda en fordel). Litt usikker på hvordan den lettere vekta slår ut på hugging/kapping, men jeg tror en tynnere egg alt i alt gjør den enda bedre til dette. Jeg tror skandislip er mer spesialisert mot trearbeid, som spikking og kløyving. Skandislip har selvfølgelig en viktig plass, men når vi snakker om en altmulig-kniv, så TROR jeg versjonen i flatslip blir utrolig bra. Jeg tror imidlertid man må passe litt mer på eggen, siden den ikke blir like robust.

Tenk på dette. Vikingene brukte lange kniver, kalt sax (eller seax), som etter jeg skjønner var flatslipte kniver. Disse knivene brukte de til alt mulig, fra å kutte tau, til bearbeiding av trevirke og slakting av dyr (og mennesker?). Det er altså den type egenskaper vi ser etter når vi snakker om Nordlys fra Helle. Så vidt jeg klarer å finne så er de originale machetene også med flatslip.

Inntil videre er dette bare spekulasjoner! Hva tror folket?
 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.