Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle - Nordlys


Anbefalte innlegg

aico skrev (56 minutter siden):

[....]Jeg savner litt av enkelheten jeg opplevde med bare noen få kniver som jeg kjente veldig godt,[...]

Dekomplisering av livet, reduksjon av antall valg man må gjøre og ting  man må forholde seg til. "Frugal- and Simple Living", eller KISS (keep it simple stupid) som man også kan si. hvem kjenner ikke på den trangen.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig @aico og @zimwalker

Om noe så er jeg også rimelig opptatt av å ha et rimelig minimalistisk liv. Mer tid og penger til annet. Og jeg er lite materialistisk.

Når det gjelder å kjøpe ting har jeg noen enkle leveregler for å unngå unødvendige impulskjøp.

F.eks lar jeg alltid mulige kjøp vente 7-10 dager for å tenke over om jeg virkelig trenger det eller ikke. Noe annet er hvis jeg trenger nye tursko og de kommer på tilbud, da handler jeg fort.

Kom derfor raskt til konklusjonen at jeg ikke trenger noen Helle Nordlys. Den vil ikke kunne gjøre noe praktisk som ikke noen av mine andre kniver gjør omtrent like bra.

Og om 2 måneder kommer sikkert «the new shiny thing» som alle «må ha» uansett. Og den trenger jeg heller ikke 😂

Tvert i mot så var denne tråden et spark i rompa for å forenkle enda mer på ting som har akkumulert seg over årene uten at jeg har tenkt over det. Gav vekk et par kniver og multitool til mine barn i helga, og la ut to primuser for salg.

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (57 minutter siden):

Veldig enig @aico og @zimwalker

Om noe så er jeg også rimelig opptatt av å ha et rimelig minimalistisk liv. Mer tid og penger til annet. Og jeg er lite materialistisk.

Når det gjelder å kjøpe ting har jeg noen enkle leveregler for å unngå unødvendige impulskjøp.

F.eks lar jeg alltid mulige kjøp vente 7-10 dager for å tenke over om jeg virkelig trenger det eller ikke. Noe annet er hvis jeg trenger nye tursko og de kommer på tilbud, da handler jeg fort.

Kom derfor raskt til konklusjonen at jeg ikke trenger noen Helle Nordlys. Den vil ikke kunne gjøre noe praktisk som ikke noen av mine andre kniver gjør omtrent like bra.

Og om 2 måneder kommer sikkert «the new shiny thing» som alle «må ha» uansett. Og den trenger jeg heller ikke 😂

Tvert i mot så var denne tråden et spark i rompa for å forenkle enda mer på ting som har akkumulert seg over årene uten at jeg har tenkt over det. Gav vekk et par kniver og multitool til mine barn i helga, og la ut to primuser for salg.

Man kan også få litt mer orden i hodet på denne måten 👍

Det er imidlertid mye annet man kan bruke penger på, som ikke gir noen varig glede. En kniv har du hele livet 😉

Heter det ikke multiverktøy forresten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (45 minutter siden):

Man kan også få litt mer orden i hodet på denne måten 👍

Det er imidlertid mye annet man kan bruke penger på, som ikke gir noen varig glede. En kniv har du hele livet 😉

Heter det ikke multiverktøy forresten? 

GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Veldig enig @aico og @zimwalker

Om noe så er jeg også rimelig opptatt av å ha et rimelig minimalistisk liv. Mer tid og penger til annet. Og jeg er lite materialistisk.

Når det gjelder å kjøpe ting har jeg noen enkle leveregler for å unngå unødvendige impulskjøp.

F.eks lar jeg alltid mulige kjøp vente 7-10 dager for å tenke over om jeg virkelig trenger det eller ikke. Noe annet er hvis jeg trenger nye tursko og de kommer på tilbud, da handler jeg fort.

Kom derfor raskt til konklusjonen at jeg ikke trenger noen Helle Nordlys. Den vil ikke kunne gjøre noe praktisk som ikke noen av mine andre kniver gjør omtrent like bra.

Og om 2 måneder kommer sikkert «the new shiny thing» som alle «må ha» uansett. Og den trenger jeg heller ikke 😂

Tvert i mot så var denne tråden et spark i rompa for å forenkle enda mer på ting som har akkumulert seg over årene uten at jeg har tenkt over det. Gav vekk et par kniver og multitool til mine barn i helga, og la ut to primuser for salg.

Vi er alle forskjellig, gudskjelov. Sundt med en balanse i livet og ikke pådra seg alt for mye eiendeler en ikke trenger, men noen ganger må lyste og litt ufornuft få slippe til om det gleder og krydrer livet. Sånn er det i alle fall for meg. Vi dør en gang, og inntil det skjer skal jeg gjøre det som gir livet og hode mitt et innhold jeg setter pris på innen rimelighetens grenser. 😉🤗

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (11 timer siden):

Dekomplisering av livet, reduksjon av antall valg man må gjøre og ting  man må forholde seg til. "Frugal- and Simple Living", eller KISS (keep it simple stupid) som man også kan si. hvem kjenner ikke på den trangen.

Det er vel derfor vi pakker sekken og drar til fjells for å leve det enkle liv så ofte vi kan.

Hjemme er jeg derimot en mislykket minimalist. I teorien vet jeg hva som skal til, men med 101 hobbyer så er det krevende å omsette til praksis 🙃

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (17 minutter siden):

Det er vel derfor vi pakker sekken og drar til fjells for å leve det enkle liv så ofte vi kan.

Hjemme er jeg derimot en mislykket minimalist. I teorien vet jeg hva som skal til, men med 101 hobbyer så er det krevende å omsette til praksis 🙃

 

Og hvordan lever du det enkle liv til fjells? Med Nordlys-kniven såklart. Da trenger du bare den og ikke sag eller øks - enkelt. Mange bruksområder. Var sånn jeg tenkte hvertfall 😝 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fortsatt på kniven, og ville antakelig avbestilt i dag dersom den fortsatt ikke var sendt fra Helle. Men det er den angivelig. Ble sendt på fredag, og nå er det mandag kveld. Når jeg poster dette er den fortsatt ikke mottatt av Post Nord.

"Registered

The sender has sent information on a shipment item with this ID, but we have not yet received the shipment item. If you have any questions, please contact the sender"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (8 timer siden):

Det er vel derfor vi pakker sekken og drar til fjells for å leve det enkle liv så ofte vi kan.

Det har du helt rett i. Rydder i hodet på den måten, men kan jo ønske at man finner samme roen inn i overfloden (les utstyrsboden) og hverdagen ellers.  Men men, ingen er perfekt, men tenke - det kan vi. Tenk om... :-)

PS: Får et bilde i hodet av denne tråden; ... av unger på julaften som svært utålmodige syns middagen varer evig - og bare ønsker at klokka skal gå fortere så de kan få begynt på julegavene. ;-)

Endret av zimwalker
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Det har du helt rett i. Rydder i hodet på den måten, men kan jo ønske at man finner samme roen inn i overfloden (les utstyrsboden) og hverdagen ellers.  Men men, ingen er perfekt, men tenke - det kan vi. Tenk om... :-)

PS: Får et bilde i hodet av denne tråden; ... av unger på julaften som svært utålmodige syns middagen varer evig - og bare ønsker at klokka skal gå fortere så de kan få begynt på julegavene. ;-)

Hvilken kniv er det dere har som dere mener er bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (49 minutter siden):

Tja, du kommer langt med en blå morakniv. 

Kan ikke vise deg på bilder i sosiale medier med influencer hansker og en blå mora! hallo! hvor er selvrespekten og sansen for kvalitet, rustikk og noe annet svada jeg ikke kommer på i farta 🤣

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (31 minutter siden):

Tja, du kommer langt med en blå morakniv. 

Ok, tar du med øks og sag da? Metall med skarp kant for å skrape spon fra ved/never, og lage gnister mot tennstål? Det høres jo ut som Nordlys gjør ting enklere for brukeren og ikke mer komplisert, som de andre her påstår? Orden i hodet.


Det er ikke alle som trenger disse egenskapene til Nordlys. De fleste trenger kanskje bare å kunne skjære i en pølse, spikke en pinne og sløye en fisk. Da funker blå mora bra. Nordlys er for oss som er opptatt av villmarksteknikk og som setter pris på estetikken og de naturlige materialene.

 

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei. Tar kun med øks og sag på elgjakt. 

Har dog aldri brukt tennstål på tur.

Jeg bruker ikke en blå morakniv jeg heller, men en hjemmelaget samekniv. Min farfar laget kniver. Tunge, upraktiske, men 10 / 10 i estetikk, materialer og affeksjonsverdi.

Denne fikk jeg jula 2019. En uke før han fylte 90 år. Ikke verdens beste kniv, men verdens beste kniv for meg 🥰

Screenshot_20240729_225945_Instagram.jpg.4bc79e5a82d0f9b21c47961293ccefcc.jpg

Endret av ingen87
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (7 timer siden):

Helle Galgalu har også fått en oppdatering. Kan ikke den konkurrere med Helle Nordlys egentlig? Skarp bladrygg har den også fått. :) 

Kan godt hende! Tviler på at den er like bra til hugging som Nordlys pga formen, men hvem vet, kanskje den duger? Personlig ville jeg ikke hatt innprentet Afrikas kontinent på slira, men det er bare sånn jeg er. Vil ha minst mulig med inskripsjoner/merker/signaturer. Men kniven ser jo fin ut den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (37 minutter siden):

Kan godt hende! Tviler på at den er like bra til hugging som Nordlys pga formen, men hvem vet, kanskje den duger? Personlig ville jeg ikke hatt innprentet Afrikas kontinent på slira, men det er bare sånn jeg er. Vil ha minst mulig med inskripsjoner/merker/signaturer. Men kniven ser jo fin ut den.

Hvis du er så opptatt av å hugge så ta heller med øks.

Jeg bruker sjelden hammer når jeg skal skru skruer.

Velg riktig verktøy til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (26 minutter siden):

Hvis du er så opptatt av å hugge så ta heller med øks.

Jeg bruker sjelden hammer når jeg skal skru skruer.

Velg riktig verktøy til jobben.

Ok så ta med et spesialisert verktøy til alle oppgaver? Hvordan får du det til å stemme med «dekomplisering» og det enkle liv som det snakkes om her? Hva om du glemmer eller mister en av de tingene? Har du husket å ta med alle verktøyene? Jeg mener hvertfall at det er lettere å pakke og huske færre ting.


Man vet ikke alltid om man trenger å hugge før man drar på tur. En øks veier fort 0,5 kg. Den er selvfølgelig bedre og mer spesialisert, men her det snakk om muligheten for å hugge med noe som er brukbart. Jeg var også sånn at jeg tenkte jeg måtte ha med øks, men det frister veldig å ikke ta den med pga. vekt og volum og at det er flere ganger jeg ikke trenger den enn motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (1 minutt siden):

Ok så ta med et spesialisert verktøy til alle oppgaver? Hvordan får du det til å stemme med «dekomplisering» og det enkle liv som det snakkes om her? Hva om du glemmer eller mister en av de tingene? Har du husket å ta med alle verktøyene? Jeg mener hvertfall at det er lettere å pakke og huske færre ting.


Man vet ikke alltid om man trenger å hugge før man drar på tur. En øks veier fort 0,5 kg. Den er selvfølgelig bedre og mer spesialisert, men her det snakk om muligheten for å hugge med noe som er brukbart. Jeg var også sånn at jeg tenkte jeg måtte ha med øks, men det frister veldig å ikke ta den med pga. vekt og volum og at det er flere ganger jeg ikke trenger den enn motsatt.

Hvis en stor kniv ikke funker bra til å hogge med så er det mye bedre med komboen liten kniv og øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (2 timer siden):

Hvis en stor kniv ikke funker bra til å hogge med så er det mye bedre med komboen liten kniv og øks.

Nettopp. Hvis jeg skal ha bål så tar jeg ofte med en liten kniv og en liten øks.

PS! Hvorfor poster du to poster etter hverandre og siterer deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (2 timer siden):

Ok så ta med et spesialisert verktøy til alle oppgaver? Hvordan får du det til å stemme med «dekomplisering» og det enkle liv som det snakkes om her? Hva om du glemmer eller mister en av de tingene? Har du husket å ta med alle verktøyene? Jeg mener hvertfall at det er lettere å pakke og huske færre ting.

Å ta med en liten kniv og en øks er vel ikke å komplisere ting?

Forøvrig - personlig - pleier jeg verken å glemme eller miste ting. Noe felttjeneste i Forsvaret lærer deg så er det å ha stålkontroll på personlig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (2 timer siden):

Man vet ikke alltid om man trenger å hugge før man drar på tur. En øks veier fort 0,5 kg.

I bålsesongen pleier jeg også å ha med ei lita øks. Ja, det hender at jeg lar kniven ligge hjemme, og tar med denne i stedet. Den duger som kniv også i de fleste tilfeller, og den splitter småved til kaffebålet. Den tåler batonering også.  😁 
I tillegg har jeg med ei lita foldesag som både kutter ved og lager gnist med tennstålet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (27 minutter siden):

Nettopp. Hvis jeg skal ha bål så tar jeg ofte med en liten kniv og en liten øks.

PS! Hvorfor poster du to poster etter hverandre og siterer deg selv?

Ok bra, da vet du at du skal ha bål. Når jeg drar alene er jeg ikke alltid sikker på om jeg finner ved eller orker å lage bål.

Det var bare fordi jeg kom på noe etter at jeg skrev det første, skulle kanskje ikke gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (23 minutter siden):

I bålsesongen pleier jeg også å ha med ei lita øks. Ja, det hender at jeg lar kniven ligge hjemme, og tar med denne i stedet. Den duger som kniv også i de fleste tilfeller, og den splitter småved til kaffebålet. Den tåler batonering også.  😁 
I tillegg har jeg med ei lita foldesag som både kutter ved og lager gnist med tennstålet. 

Ok kult valg 😊 Da ville jeg hvertfall ikke hatt en så stor kniv som Galgalu, men noe lite og nett som f.eks Helle Mandra flatslipt  (FG). Eventuelt en lommekniv som Opinel no. 8? De er utrolig kjekke og billige lommekniver. Helle sine lommekniver er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (30 minutter siden):

Å ta med en liten kniv og en øks er vel ikke å komplisere ting?

Forøvrig - personlig - pleier jeg verken å glemme eller miste ting. Noe felttjeneste i Forsvaret lærer deg så er det å ha stålkontroll på personlig utstyr.

Hehe, det er bra du har kontroll, men å ha én gjenstand på beltet som kan brukes til mange ting må vel være mindre komplisert enn å ha flere (minst to) gjenstander? Men om denne kompleksiteten er noe som må problematiseres er selvfølgelig noe annet! Kan godt hende at det på sikt er bedre å ha øks og kniv, bare at jeg ikke har funnet det ut enda. Da ville jeg i såfall hatt en liten og hendig kniv. Kanskje Mora Wit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.