Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle - Nordlys


Anbefalte innlegg

GrendelRaptor8 skrev (3 minutter siden):

Helle har helt sikkert like bra kundeservice som de har gode produkter. 
Vi er i en periode hvor de fleste produksjonsbedrifter har ferieavvikling. Helle er sikkert heller ikke fullt bemannet. Kanskje ferievikarer?

I tillegg slipper de en ny kniv i juli som sikkert gir de mer arbeid. Men de ivrigste setter vel pris på allikevel at de slipper Nordlys nå og ikke venter til alle er tilbake i jobb i august for da måtte man ventet enda lenger.

—————

Kan noen av dere som har bestilt Nordlys legge ut bilde med kniven ved siden av Casstrøm Lars Fält og Mora Garberg?

Jeg har Mora Garberg, så kan legge ut bilde av disse ved siden av hverandre, men jeg har ikke Lars Fält (men har Casstrøm Woodsman). Får Nordlys i morgen ser det ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var innom helle fabrikker akkurat (på vei hjem) å jeg må si at Nordlys sitter skremmende godt i hånden. Gleder meg fælt til å bruke den litt (laget litt video innhold) 

Jeg har de fleste kniver, så kan ta noen bilder side by side i løpet av helgen. Jeg har Lars Fält, no.10 flere mora kniver ja you name it 🙈

Må sørge for å få meg en fisk i helgen også for å se hvordan den er å skjære filet med. 

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen kjappe bilder fra hjemme! Resten av knivene mine er på hytten, kommer mer! 
IMG_5528.thumb.jpeg.fbdbcaed4167d61c3b3759cb1c4ba870.jpeg

 Nord vs Nordlys

IMG_5529.thumb.jpeg.3880320e23506d3125948ab1dba6043d.jpeg

Utvær vs Nordlys

IMG_5530.thumb.jpeg.06ecc8695d5359439c609300a17b8f52.jpeg

Lars Fält vs Nordlys

IMG_5531.thumb.jpeg.60f93082619cfbf1cf7ca7bfc381f6ff.jpeg

liker spesielt godt at bladet på Nordlys er såpass mye tynnere enn Lars Fält

IMG_5532.thumb.jpeg.7b13cd868bd2a048abcfe0962849f9b6.jpeg

førsteinntrykket er jo som alltid. Wow for en kniv! Den sitter så utrolig godt i hånden og ser veldig bra ut i forhold til andre kniver jeg eier! 
men, hvordan den er i bruk til forskjellige oppgaver får jeg bruke helgen til å finne ut av 🔥

  • Liker 2
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baltazarmannen skrev (6 minutter siden):

Trur dinna kan være.bankers… hadde ikkje mange igjen på Helle visstnok, ny batch i september. Kan være kjekt å ha første ladning… 😀😀

Ja, de hadde 4 stykk som hadde noen skjønnhetsfeil i fabrikkutsalget i dag. To stykk forsvant mens jeg var der (pris 1499,-) Sitter å leker meg med kniven nå, lager små ved til kvistbrenneren. Prøver å få en god feel for hvordan denne kniven er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også kniven i dag:

IMG_9878.thumb.jpeg.7a293236a288c15a284db1e874c0be33.jpeg

Mitt inntrykk så langt er veldig bra. Jeg har spikket, hugget ned noen greiner og hakket/skåret grønnsaker på kjøkkenet.

Jeg tror Helle har funnet noen optimale kompromisser. Den er akkurat så lett at man fint kan ha den på beltet, men tung nok til å hugge greiner (må ikke ha øks og sag?). Vinkel på slipet er akkurat skarpt nok til å fungere akseptabelt på kjøkkenet, og såpass bratt at den er robust og tåler å hugges med (som den er designet for), uten at stålet tar skade så lett. Jeg er sikker på at kniven takler kløyving av ved veldig godt.
Nordlys klarer akkurat å skjære båter av et relativt hardt eple uten å kløyve det. Den klarer også å kutte tynne skiver av gulrøtter og poteter uten kløyving. Kniver fra Casstrøm sliter mer på disse testene, siden vinkel på slipet er enda brattere. Ser ut som Nordlys og Nord har samme vinkel. Jeg synes også disse to skjærer mat like bra/dårlig. Jeg har begynt å legge litt mindre vekt på dette området enn jeg gjorde tidligere, fordi jeg har gjort meg noen erfaringer om at matlaging på tur bør være enklest mulig. Generelt er bratt vinkel bra til spikking og kløyving, mens skarp vinkel er bra skjæring, hakking og sløying (man må også ta i betraktning om eggen har en mikro-kant (”micro edge”), som gjør den mindre bra til treskjæring og spikking ift. «true scandi», men mer robust/mindre fare for chipping). 
Jeg synes Mora Wit er mye bedre til å skjære mat med. Den er likevel meget god til å spikke med. Jeg tror Morakniv har funnet et veldig godt kompromiss for denne typen kniv. Hjemme går jeg ofte med Wit i beltet, klar til å brukes når jeg pusser opp opp eller lager mat eller skal noe utendørs.

Wit vil imidlertid ikke være like robust som Nordlys og kan ikke brukes på samme måte uten å ta skade på eggen tror jeg. Den er uansett ikke designet for å hugges med. Dvs. dersom man er på tur og har planer om å lage bål, så krever Mora Wit at man har med sag/øks, mens jeg tror Nordlys kan gjøre jobben alene (dette gleder jeg meg til å prøve!). Da tenker jeg et lite bål der man hugger opp greiner, og ikke trær. Hvis man mot formodning skal ta med sag og øks så ville jeg heller hatt Mora Wit, siden den er lettere, mindre synlig, bedre på skjæring og presisjon. Så for å oppsummere, så tror jeg Nordlys er kniven for alle som har en drøm om å klare seg med færre ting på tur (mindre rot i sakene?) og lettest mulig sekk. Syns det også er en gøy utfordring å lære seg å bruke et redskap på flere måter, helst sånn at den nærmest blir en forlengelse av deg selv og en god venn i hverdagen og på tur. 
Må forresten nevne at slira til Nordlys er akkurat like tung som slira til Wit, selv om slira til Nordlys er til en mye større kniv. Bra Helle! 

Jeg liker veldig godt hvordan Nordlys føles i hånden. Føles som jeg har god kontroll!

Tenk at Helle, en norsk bedrift med ansatte som har norske lønninger, klarer å produsere en slik kapabel og flott kniv, til en såpass konkurransedyktig pris. Det er ganske imponerende, synes jeg hvertfall.

Dette var morro!

Jeg har målt forholdet mellom tykkelsen på knivbladet og lengden på knivslipet til div. kniver som jeg har, med linjal. Jo lavere tall jo skarpere vinkel. Jeg synes Mora har et veldig bevisst forhold til å lage kniver som er gode til å kutte/skjære/sløye med (se også Mora Kansbol og Eldris, som har et kombinert slip).
 

Mora Wit: 0,38 

Mora Companion og Helle Alden: 0,40

Mora Lok og Mora Garberg: 0,43

Helle Arv: 0,44

Helle Nord og Nordlys: 0,46

Casstrøm Woodsman: 0,50

 
Kan også legge til at lommekniven Helle Raud M, som er helt fantastisk etter min mening, har et forhold på 0,31! Den er stor nok til å spikke brukbart med og er naturligvis veldig god til å skjære og kutte ting med. Den kan også åpnes med én hånd.

 

Endret av Harald Blåtann
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk også kniven i dag:

IMG_9878.thumb.jpeg.7a293236a288c15a284db1e874c0be33.jpeg

Mitt inntrykk så langt er veldig bra. Jeg har spikket, hugget ned noen greiner og hakket/skåret grønnsaker på kjøkkenet.

Jeg tror Helle har funnet noen optimale kompromisser. Den er akkurat så lett at man fint kan ha den på beltet, men tung nok til å hugge greiner (må ikke ha øks og sag?). Vinkel på slipet er akkurat skarpt nok til å fungere akseptabelt på kjøkkenet, og såpass bratt at den er robust og tåler å hugges med (som den er designet for), uten at stålet tar skade så lett. Jeg er sikker på at kniven takler kløyving av ved veldig godt.
Nordlys klarer akkurat å skjære båter av et relativt hardt eple uten å kløyve det. Den klarer også å kutte tynne skiver av gulrøtter og poteter uten kløyving. Kniver fra Casstrøm sliter mer på disse testene, siden vinkel på slipet er enda brattere. Ser ut som Nordlys og Nord har samme vinkel. Jeg synes også disse to skjærer mat like bra/dårlig. Jeg har begynt å legge litt mindre vekt på dette området enn jeg gjorde tidligere, fordi jeg har gjort meg noen erfaringer om at matlaging på tur bør være enklest mulig. Generelt er bratt vinkel bra til spikking og kløyving, mens skarp vinkel er bra skjæring, hakking og sløying (man må også ta i betraktning om eggen har en mikro-kant (”micro edge”), som gjør den mindre bra til treskjæring og spikking ift. «true scandi», men mer robust/mindre fare for chipping). 
Jeg synes Mora Wit er mye bedre til å skjære mat med. Den er likevel meget god til å spikke med. Jeg tror Morakniv har funnet et veldig godt kompromiss for denne typen kniv. Hjemme går jeg ofte med Wit i beltet, klar til å brukes når jeg pusser opp opp eller lager mat eller skal noe utendørs.

Wit vil imidlertid ikke være like robust som Nordlys og kan ikke brukes på samme måte uten å ta skade på eggen tror jeg. Den er uansett ikke designet for å hugges med. Dvs. dersom man er på tur og har planer om å lage bål, så krever Mora Wit at man har med sag/øks, mens jeg tror Nordlys kan gjøre jobben alene (dette gleder jeg meg til å prøve!). Da tenker jeg et lite bål der man hugger opp greiner, og ikke trær. Hvis man mot formodning skal ta med sag og øks så ville jeg heller hatt Mora Wit, siden den er lettere, mindre synlig, bedre på skjæring og presisjon. Så for å oppsummere, så tror jeg Nordlys er kniven for alle som har en drøm om å klare seg med færre ting på tur (mindre rot i sakene?) og lettest mulig sekk. Syns det også er en gøy utfordring å lære seg å bruke et redskap på flere måter, helst sånn at den nærmest blir en forlengelse av deg selv og en god venn i hverdagen og på tur. 
Må forresten nevne at slira til Nordlys er akkurat like tung som slira til Wit, selv om slira til Nordlys er til en mye større kniv. Bra Helle! 

Jeg liker veldig godt hvordan Nordlys føles i hånden. Føles som jeg har god kontroll!

Tenk at Helle, en norsk bedrift med ansatte som har norske lønninger, klarer å produsere en slik kapabel og flott kniv, til en såpass konkurransedyktig pris. Det er ganske imponerende, synes jeg hvertfall.

Dette var morro!

Jeg har målt forholdet mellom tykkelsen på knivbladet og lengden på knivslipet til div. kniver som jeg har, med linjal. Jo lavere tall jo skarpere vinkel. Jeg synes Mora har et veldig bevisst forhold til å lage kniver som er gode til å kutte/skjære/sløye med (se også Mora Kansbol og Eldris, som har et kombinert slip).
 

Mora Wit: 0,38 

Mora Companion og Helle Alden: 0,40

Mora Lok og Mora Garberg: 0,43

Helle Arv: 0,44

Helle Nord og Nordlys: 0,46

Casstrøm Woodsman: 0,50

 
Kan også legge til at lommekniven Helle Raud M, som er helt fantastisk etter min mening, har et forhold på 0,31! Den er stor nok til å spikke brukbart med og er naturligvis veldig god til å skjære og kutte ting med. Den kan også åpnes med én hånd.

 

Hahaha, stod akkurat på kjøkkenet å laget meg kvelds med kniven bare for å teste. Her deler vi veldig mange like inntrykk og erfaringer. 
Jeg føyer meg nok inn i rekken når det kommer til å bli imponert over hva Helle har fått til med denne kniven her. Rett og slett utrolig god.
jeg ble også overrasket over hvor godt den spikker sammenlignet med wit og temagami. 
Skal prøve skje testen i morgen. (som jeg gjør med alle kniver) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 minutter siden):

Hahaha, stod akkurat på kjøkkenet å laget meg kvelds med kniven bare for å teste. Her deler vi veldig mange like inntrykk og erfaringer. 
Jeg føyer meg nok inn i rekken når det kommer til å bli imponert over hva Helle har fått til med denne kniven her. Rett og slett utrolig god.
jeg ble også overrasket over hvor godt den spikker sammenlignet med wit og temagami. 
Skal prøve skje testen i morgen. (som jeg gjør med alle kniver) 

Kult! 
Hvordan går du frem for å lage skje? Er det ikke litt vanskelig å hule ut med en vanlig kniv? Vet det finnes noe som heter skje-kniv som man kan hule ut med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald Blåtann skrev (4 minutter siden):

Kult! 
Hvordan går du frem for å lage skje? Er det ikke litt vanskelig å hule ut med en vanlig kniv? Vet det finnes noe som heter skje-kniv som man kan hule ut med. 

Jeg bruker kniv på alt unntatt selve skålen, der har jeg egen skjekniv som er buet. Å ta ut for skikkelig "bolle" med vanlig kniv er umulig skal man ha fint resultat. 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker kniv på alt unntatt selve skålen, der har jeg egen skjekniv som er buet. Å ta ut for skikkelig "bolle" med vanlig kniv er umulig skal man ha fint resultat. 

 

Aha, dette må prøves når jeg får tid.

Du får rapportere hvordan det går med skje-produksjonen. Og i forhold til Casstrøm Lars Fält?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 20.7.2024 den 9.29):

Dette syntes jeg er dårlig kommunisert på helle siden sider og burde vært bedre belyst. Når jeg så gjennom bestillingsmulighetene finner jeg ikke noe om dette, eller at det er mulig. 

Enig i at dette burde vært bedre kommunisert. Det hadde ikke tatt Helle lang tid å legge ut litt tilleggsinfo om når de forskjellige slirevariantene ble tilgjengelig, samt evt når FG utgaven av kniven kan bestilles for de som ønsker den. Slire med tennstålhempe lanseres først i september i følge Helle, selv om kniven er vist med slik slire. Antar at det samme gjelder for venstreslire, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Edit: Hadde regnet med å kunne ta med nyinnkjøpt kniv på ferie til uke, slik blir det ikke. Får ta med meg en av de jeg har eller flytte ferien til september. 🤔

Endret av Bjørnar Ø
  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (2 timer siden):

Enig i at dette burde vært bedre kommunisert. Det hadde ikke tatt Helle lang tid å legge ut litt tilleggsinfo om når de forskjellige slirevariantene ble tilgjengelig, samt evt når FG utgaven av kniven kan bestilles for de som ønsker den. Slire med tennstålhempe lanseres først i september i følge Helle, selv om kniven er vist med slik slire. Antar at det samme gjelder for venstreslire, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet

Ja, dette er rett og slett for dårlig. Å de kunne spart seg mye spørsmål med å legge ut info rundt dette i forkant. Men men, de lager jo kniver, er ikke sikkert de er masters på kommunikasjon og markedsføring 🤣

Harald Blåtann skrev (4 timer siden):

@tshansen har du en samekniv? Kan du i såfall sammenligne med Nordlys og vurdere hvordan de er å kappe med? Dvs. å bruke som machete.

Ja, jeg har både Lapp kniven fra Helle, samt et par Strømeng kniver. Kunne nok sammenlignet hvordan den er å hugge med i forhold til disse. Personlig liker jeg veldig godt hvordan Sameknivene tar seg gjennom småskog og tynne greiner. Nord gjør jo også dette veldig bra. Noe øks ikke er like god på. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (4 timer siden):

Slire med tennstålhempe lanseres først i september i følge Helle, selv om kniven er vist med slik slire.

Legger de opp til at folk skal bruke enda mer penger ved å kjøpe ekstra slire? Hadde det ikke vært mer naturlig å lage løkke til tennstål med en gang dersom de likevel planla å lage det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (18 minutter siden):

Legger de opp til at folk skal bruke enda mer penger ved å kjøpe ekstra slire? Hadde det ikke vært mer naturlig å lage løkke til tennstål med en gang dersom de likevel planla å lage det? 

Nei dette er nok et tilbud de starter med for de som trenger det, eller har lyst på det. 
Jeg har tennstål løkke på slira til min Temagami og det er langt mindre brukt enn jeg trodde det skulle være. Og det hekter seg opp lettere i alt mulig rart. Så for de fleste tror jeg tennstål løkke er unødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (43 minutter siden):

Nei dette er nok et tilbud de starter med for de som trenger det, eller har lyst på det. 
Jeg har tennstål løkke på slira til min Temagami og det er langt mindre brukt enn jeg trodde det skulle være. Og det hekter seg opp lettere i alt mulig rart. Så for de fleste tror jeg tennstål løkke er unødvendig. 

Enig. Tennstålet veier også litt, for de som er interessert i å fordele vekt best mulig på kroppen. Liker også hvor rent designet er sånn som den er nå, uten løkke/vedheng.

Jeg liker kniven bedre og bedre. One knife to rule them all?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu fikk jeg meg ikke en liten lunsj bit også 😂

normalt sett ville jeg bare kjørt en pinne i gapet på en såpass liten fisk og grillet den på bålet, men var interessert i å finne ut om jeg kunne klare å skjære beinfri filet av en så liten fisk

Og ikke minst hvordan kniven håndterte en slik oppgave! 
IMG_5548.thumb.jpeg.185b2a69af36ace8ab6abcd0c48c692b.jpeg

Jeg liker faktisk svært godt at tuppen på kniven er såpass avrundet, det gjør at man ikke stikker den for dypt når den går gjennom skinnet. 
 

IMG_5549.thumb.jpeg.d4746900182c7929e7bdd3436f28186b.jpeg

jeg er nok litt ute av trening, og en så liten fisk hadde nok vært enklere med en kniv som flexer mer, men i forhold til hva det er! Veldig fornøyd og definitivt en kniv som blir å bytte plass med Temagami jeg har fra før 👏🏻🤌🏻

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.