Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
Bjørnar Ø skrev (På 9.12.2024 den 14.47):

Er vel bare FG utgaven av Nordlys som har tynt blad.

Mulig jeg postet i feil tråd her. Men ja, det var alternativ til FG utgaven jeg hadde i tankene da noen jo mener bladet på denne blir i tynneste laget.

Skrevet
zimwalker skrev (1 time siden):

da noen jo mener bladet på denne blir i tynneste laget.

Jeg var vel en av dem, men det var i stor grad fordi forventningene var kalibrert ut fra at dette skulle være en FG variant av Nordlys. Det ville vært en interessant kniv for meg, men det var ikke det Helle hadde i tankene.

Den FG-modellen de har laget kunne nesten hatt ett annet modellnavn, for selv om profilen er helt lik, er det to veldig forskjellige kniver.
Og jeg tenker at den differensieringen sikkert er gjort med intensjon. Mindre overlapp og potensielt større marked totalt sett. Folk flest er jo ikke som oss/meg, som legger uforholdsmessig mye vekt på små detaljer. Så når modellen først er lansert, så kan jeg forstå hvorfor det ble sånn.

Men den er langt fra uinteressant slik den er heller. Jeg har en god stund vært fristet av Helle Dele, men her snakker vi snevert bruksområde. Litt for snevert til at jeg foreløpig har klart å bla opp.
Og jeg trur Nordlys FG kanskje ligger an til å snappe opp den plassen som var øremerket Dele i knivskuffen min. Vanskelig å se for seg at den ikke vil være en oppgradering for turkjøkkenet, samtidig som den kan brukes til de fleste andre knivoppgaver jeg normalt må løse på tur - noe Dele strengt tatt ikke kan …eller iaf bør.

• Liker 1
Skrevet (endret)
aico skrev (46 minutter siden):

Jeg har en god stund vært fristet av Helle Dele, men her snakker vi snevert bruksområde

og som fort kunne blitt en av knivskuffens uoppfylte intensjoner :) Kjøpte for et par år siden denne
https://www.spyderco.com/catalog/details/FB46G/Bow-River-trade-/1800
tenkt som en oppgradering til turkjøkkenet.  2,7mm blad, planslipt, billig rustfritt stål (8Cr13MoV). Likevel er det fortsatt Mora 2000 som oftest dekker behovet for "kjøkkenkniv" når jeg går. Gammel vane, liker og er ikke er redd for å miste den...hmmm.

Endret av zimwalker
Skrevet
zimwalker skrev (7 timer siden):

og som fort kunne blitt en av knivskuffens uoppfylte intensjoner :) Kjøpte for et par år siden denne
https://www.spyderco.com/catalog/details/FB46G/Bow-River-trade-/1800
tenkt som en oppgradering til turkjøkkenet.  2,7mm blad, planslipt, billig rustfritt stål (8Cr13MoV). Likevel er det fortsatt Mora 2000 som oftest dekker behovet for "kjøkkenkniv" når jeg går. Gammel vane, liker og er ikke er redd for å miste den...hmmm.

Så dere har med egen kniv til å lage mat på tur? I såfall hvorfor ikke bare ta Opinel no 8?

Skrevet
Harald Blåtann skrev (15 minutter siden):

Så dere har med egen kniv til å lage mat på tur? I såfall hvorfor ikke bare ta Opinel no 8?

En kniv til alt på tur her. Har klart meg med det de siste 45 årene, så da skal jeg klare noen til.

• Liker 1
Skrevet
Bjørnar Ø skrev (3 minutter siden):

En kniv til alt på tur her. Har klart meg med det de siste 45 årene, så da skal jeg klare noen til.

Samme her. En kniv dekker alt.

Er det planlagt tur med bålkos så er det kanskje med en liten Granfors øks eller foldesag i tillegg, men kun en kniv. Om ikke den samme kniven funker til å kutte opp et kjøttstykke, spikke en grillpinne, lage featherstick samt spikke litt mens man venter på maten så tror jeg man har valgt en snål kniv.

• Liker 2
Skrevet

Ja, ville hvertfall ikke kjøpt en dyr kniv for å kun dekke behovet for tilberedning av mat. Her er det mange muligheter: victorinox lommekniv, som også har masse andre funksjoner, eller som allerede nevnt Opinel no 8 (f.eks bushwacker) - tar mye mindre plass, lettere og er mye billigere. 
For min del går jakten på den optimale kniven ut på å finne en kniv som funker til alt. Og det har vi altså funnet med Nordlys (skandislip). Er ikke interessert i noen andre kniver. 
Jeg er egentlig overrasket over hvor få anmeldelser som har kommet på Nordlys. Burde gått rystelser gjennom hele kniv-verdenen.

Skrevet
Harald Blåtann skrev (1 time siden):

nei, det er vel derfor det er så vanskelig å rettferdiggjøre Dele, selv om det sikkert er en god kniv.

Da blir det mer en kniv for hyttetur / ferietur der det er fokus på god mat (dvs. lage god mat på plasser der det sjelden finnes gode/skarpe kniver fra før), og sikre seg at mann har en god kniv. Det er jo noe jeg allerede gjør, men jeg er ikke helt klar til å dedikere 2400 kroner til ett så snevert formål**.
Jeg liker å lage god mat på turer i skogen også, men å bære med seg en dedikert kokkekniv ala Dele blir litt råflott og jålete etter min mening. De som gjør det er nok mer opptatt av gode instagram-bilder enn å optimalisere pakklisten sin.

**) I en perfekt verden hadde det vært fult mulig å rettferdiggjøre dette ved å bruke Dele som kjøkkenkniv hjemme. Jeg har noen kjøkkenkniver som er helt OK, men aldri tatt helt av på den fronten, så jeg kunne nok med ganske god samvittighet bladd opp for en god, norskprodusert kokkekniv. Problemet er at jeg ikke bor alene, og til tross for gjentatte formaninger til husstandens medlemmer brukes alle kniver til alt, og alle kniver går i oppvaskmaskinen - uansett type, prisklasse og materialer. Det er en kamp jeg nå har gitt opp.

• Hehe 2
Skrevet

Jeg har noen kniver, av merket Scanpan, som ble solgt grisebillig, på OBS!, for en del år siden. De var så billige at jeg fryktet det var bare søppel, men det var verdt et forsøk. De ble levert med ei simpel plastslire/bladbeskytter. Det viste seg at disse var langt bedre enn prisen skulle tilsi, og det gjør at jeg har et godt utvalg av kniver som kan være med på turer der det er litt mer fokus på matlaging. Jeg finner de ikke noen steder lenger.

Det som er problemet med vanlige "turkniver" til matlaging er at, selv om en får de med riktig slip og tynt blad, så er de ofte utformet, så de mangler en del egenskaper som en gjerne vil ha i en kniv til matlaging. Blant annet er gjerne skaft og egg i, omtrent, samme plan. Da blir det dårlige hakkegenskaper. Når ting er såpass lite optimalt, så tror jeg at jeg ville valgt en allroundkniv, som dekker det meste, også ville jeg eventuelt supplert med en enkel kniv med tynt blad. Gjerne foldekniv. Opinel er nevnt. Victorinox har en variant, som jeg tror er verdt et forsøk. Har vært nære på å handle en slik, flere ganger, men har besinnet meg, hver gang😅

Skrevet
Larix skrev (22 minutter siden):

Jeg har noen kniver, av merket Scanpan, som ble solgt grisebillig, på OBS!, for en del år siden. De var så billige at jeg fryktet det var bare søppel, men det var verdt et forsøk. De ble levert med ei simpel plastslire/bladbeskytter. Det viste seg at disse var langt bedre enn prisen skulle tilsi, og det gjør at jeg har et godt utvalg av kniver som kan være med på turer der det er litt mer fokus på matlaging. Jeg finner de ikke noen steder lenger.

Det som er problemet med vanlige "turkniver" til matlaging er at, selv om en får de med riktig slip og tynt blad, så er de ofte utformet, så de mangler en del egenskaper som en gjerne vil ha i en kniv til matlaging. Blant annet er gjerne skaft og egg i, omtrent, samme plan. Da blir det dårlige hakkegenskaper. Når ting er såpass lite optimalt, så tror jeg at jeg ville valgt en allroundkniv, som dekker det meste, også ville jeg eventuelt supplert med en enkel kniv med tynt blad. Gjerne foldekniv. Opinel er nevnt. Victorinox har en variant, som jeg tror er verdt et forsøk. Har vært nære på å handle en slik, flere ganger, men har besinnet meg, hver gang😅

Av og til er mann heldig med ting som er billig også.
En gang vi glemte å ta med brødkniv på bilferie kjøpte jeg en helt tilfeldig, billig brødkniv på en dagligvarebutikk i Lofoten. Det har vært vår fortrukne brødkniv her hjemme de siste 20 årene :)

Det finnes også noen tur-kniver som gir deg kjøkkenkniv-lignende egenskaper, bl.a. ett grep som gir deg litt klaring mot underlaget. Hvis den kniven ellers fungerer til det den skal gjøre, så er jo det kjekt, men jeg vil ikke henge meg alt for mye opp i slike detaljer. Matlaging på tur er stort sett ganske primitive greier, så hakking blir aldri det samme som på kjøkkenbenken hjemme. En litt for liten, tynn skjærefjøl på ustabilt underlag og en håpløs ergonomisk arbeidsposisjon. Under slike forhold vil en optimalt utformet kokkekniv ha begrenset verdi. Det jeg anser som viktigst er at kniven har god bladgeometri slik at den skjærer rent (ikke skviser eller splitter det som skal skjæres) og at bladet er tilstrekkelig langt til å skjære over det som normalt er med av mat (brød, bacon, kjøttfilleter o.l.). 
Jeg har både Opinel og den serraterte utgaven av Victoinox-kniven, men ingen av de blir med på fottur. Det var heller ikke planen når jeg kjøpte de. Opinel no. 9 har jeg på kontoret for å tilbrede mat til lunsj, og Victorinox'en er "brødkniven" vi tar med på bilferie (når vi husker det). Det har aldri fristet å ta med noen av de i sekken på skog-/fjelltur da jeg har andre foldekniver jeg anser som langt bedre til den bruken. Opinel er ett røverkjøp av en picnic-kniv, men som lommekniv synes jeg den er klønete og upraktisk. Victorinox'en er.... hmm.. hva skal jeg si.. Enkel?. Dette er Victorinox effektivitet på sitt beste og værste. Den gjør det den skal, til lavest mulig pris - og det merkes. Den kutter som ett lasersverd, men ikke spesielt allsidig. Som Opinel dekker den ett snevert bruksområde veldig bra.

Skrevet
Harald Blåtann skrev (6 timer siden):

For min del går jakten på den optimale kniven ut på å finne en kniv som funker til alt.

Hvis man er ærlig med seg selv så tror jeg "en kniv som funker til alt" er omtrent alle kniver man får kjøpt over 50 kr.

Jeg er 100% sikker på at jeg med denne Mora kniven til 50 kr Mora Basic 511 Karbonstål uten problem kan kutte mat, spikke, lage feathersticks, kløyve små vedkubber, slakte et rådyr, kappe tau etc.
Og den hadde sikkert holdt i mange, mange år før den tok kvelden. Jeg har faktisk aldri i mitt liv ødelagt en kniv, så jeg ville egentlig blitt forundret om jeg hadde klart å ødelegge denne heller.

Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (33 minutter siden):

Hvis man er ærlig med seg selv så tror jeg "en kniv som funker til alt" er omtrent alle kniver man får kjøpt over 50 kr.

Jeg er 100% sikker på at jeg med denne Mora kniven til 50 kr Mora Basic 511 Karbonstål uten problem kan kutte mat, spikke, lage feathersticks, kløyve små vedkubber, slakte et rådyr, kappe tau etc.
Og den hadde sikkert holdt i mange, mange år før den tok kvelden. Jeg har faktisk aldri i mitt liv ødelagt en kniv, så jeg ville egentlig blitt forundret om jeg hadde klart å ødelegge denne heller.

Jeg er stort sett enig, men vil ikke si den morakniven der funker til «alt», siden den ikke kan brukes som en samekniv som man kan hugge med (heller ikke skarp rygg til tennstål, men ok det kan man lage selv). Dvs. du blir avhengig av å ta med øks og/eller sag. Mange vil sikkert mene at man uansett bør ha sag, og det er kanskje riktig, så kan hende den kniven er optimal fordi du vil spare så mye vekt når du uansett tar med sag. Jeg har kommet til den konklusjonen, men synes likevel det er veldig kult å bruke en kniv til å hugge greiner osv. med. Føles mektig. Jeg er enig i at Mora sine kniver er fantastiske. Derfor jeg kjøpte Mora Wit, som er nesten 50 ganger dyrere enn den du viser til. Kan godt hende det er jåleri, men jeg er glad i naturmaterialer. Tenker en sånn type liten kniv i kombinasjon med ei lita sag er lurt hvis man ikke ønsker å ha en større kniv hengende og man vil være litt diskret. Så mine brukskniver i dag er Mora Wit (når jeg vil være mer ninja) og Nordlys (når det er snakk om villmark).

Oppdaget tilfeldigvis i dag at Opinel selger sager, og da jeg så dem så falt kjeven min i gulvet. Endte opp med å bestille sag n12. Den veier bare 100 gram og går i jakkelomma. Ikke dyr. De har også en n18 men tror ikke jeg trenger så stor sag.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Harald Blåtann skrev (10 timer siden):

Fordi jeg har mine egen preferanser og foretrekker Mora 2000. Har og er vel kjent med Opinel som jeg også har anbefalt til andre som trenger en liten kniv. Og ja, har noen ganger med egen kniv til matstell på tur. Har også noen ganger med primus, selv om det sikkert hatt gått greit med bål også. Er bare sånn jeg foretrekker det.

Endret av zimwalker
Skrevet
zimwalker skrev (43 minutter siden):

Fordi jeg har mine egen preferanser og foretrekker Mora 2000. Har og er vel kjent med Opinel som jeg også har anbefalt til andre som trenger en liten kniv. Og ja, har noen ganger med egen kniv til matstell på tur. Har også noen ganger med primus, selv om det sikkert hatt gått greit med bål også. Er bare sånn jeg foretrekker det.

Mora 2000 (og Kansbol) er bra.
Jeg har med rødspritbrenner, kjele og stekepanne fra Trangia og en liten kvistbrenner som også funker som vindbeskyttelse og stativ for rødspritbrenneren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.