Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
tesk skrev (9 timer siden):

Jeg har også ventet spent på FG varianten av Nordlys. Har lenge tenkt at jeg skal komplettere samlingen med en flat grind til bruk på høyfjellet. Hadde egentlig siktet meg inn på Casstrom No. 10 SFK Full Flat Grind, men så vil jeg jo helst kjøpe norsk Helle hvis mulig 🇳🇴

Ja, den endte opp med å være litt tynnere i bladet enn forventet. Forstår at det er nedtur for buschcrafterne, men er ikke dette den ultimate fjellkniven? Hør meg ut.

Mine turer på høyfjellet er typisk 7-10 dager. Reinsjakt, rypejakt og de siste årene mer og mer loffing med fiskestang. For å sikre bålkos uten tilgang på trær har jeg alltid med en titan kvistbrenner

Jeg har gått med forskjellige fulltange kniver. Helle Temagami og Casstrom No 10 Scandi er favorittene, men her kan Nordlys FG være bedre over tregrensen:
-Lettere å bære når alt skal på ryggen (denne er ikke uvesentlig)
-Lettere å gjøre opp fisk med tynnere blad
-Lettere å flå dyr (litt sammensatt, jeg har med 2 kniver på jakt)
-Lettere å smøre og skjære brød med flat grind og lengre knivblad
-Ikke spesielt mye dårligere til kvistbrenning. Det er som regel tynne kvist og vierkratt det går i

Hva tenker dere?

Men alt dette kan du vel gjøre minst like bra med en ikke-fulltang kniv? Spesielt i en slik fauna hvor dunking på kniven for å splitte større vedkubber er uaktuelt (har nå drevet slik "dunking"/"Battonering" på ikke-fulltang kniver i over 40 år uten å knekke noen så behovet for at det kun er fulltang som er egnet til slikt virker muligens litt overdrevent i mine øyne).

Så sparer du litt vekt også.

Om norsk er ønsket så har vel ikke minst nevnte Helle en haug med tur/fjell kniver til alle disse behovene som ikke er full-tang, og som er både lettere og billigere. Så støtter du fortsatt norske produkter :-D

• Liker 1
Skrevet

Pleier dere å gå med kniv i beltet hjemme også? Jeg synes det er veldig praktisk å ha en kniv i beltet – til å skjære opp ting på kjøkkenet, åpne emballasje, pakker, lage opptenningsved, skjære/hogge ned greiner som har vokst for mye rundt innkjørselen eller hagen. Kan fikse ting på sparket når man alltid har en kniv på seg. Her synes jeg Mora Wit utmerker seg, fordi den er så lett og fin å på beltet. Jakken dekker over den så den er veldig diskret. Og ser overraskende bra ut mot vanlige klær innendørs. Kommer alltid tilbake til denne kniven. Nordlys er også glimrende til sånne ting også, men er åpenbart en større sak og jeg tenker folk, familie, venner, fremmede, vil reagere litt når de ser denne kniven?

Nå bor jeg foreløpig alene, men ser for meg at hvis jeg går med Nordlys hele tiden hjemme så virker det litt sært? Kanskje har dere foldekniver til hjemmebruk, men jeg ønsker å ha én kniv, den samme, til alt – hjemme og på langtur. Så hvis jeg drar på villmarkstur så vil jeg ha med den kniven jeg bruker ellers. Mulig jeg bare er sær på dette.

Skrevet
Harald Blåtann skrev (21 minutter siden):

Pleier dere å gå med kniv i beltet hjemme også?

Jeg er 90% foldekniv. 100% på jobb og 80% på fritiden.

Siden vi har ganske laidback kleskode på jobb, går jeg i de samme klærne hjemme som på jobb, så lenge jeg ikke skal ut på tur eller gjøre noe som krever andre klær, dermed er det den kniven jeg foretrekker til jobb som ligger i lomma mesteparten av tiden jeg ikke er på jobb også. Det har i lengre tid vært en Spyderco Dragonfly 2 med wharncliffe-blad i k390.
spacer.png

Jeg foretrekker foldekniv hjemme og på jobb siden det er mer diskret**, samtidig som jeg synes det er mer lettvint og trygt med en foldekniv til små oppgaver ettersom den enkelt kan lukkes når den ikke er i aktiv bruk - og slippes ned i lommen når jeg er ferdig. Ikke at jeg synes en slirekniv er utrygg, men den er ubeskyttet så lenge den er ute av slira og når jeg holder på med noe som krever en viss konsentrasjon er jeg ikke alltid så bevisst på hvor jeg legger fra meg kniven, samt at det krever som regel litt mer konsentrasjon å få den trygt tilbake i slira. 

spacer.png

**) Dette med diskret kan kanskje diskuteres, når den ligger på samme plass, hver dag, så når mann til slutt ett punkt der det ikke er så veldig diskret lenger

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (47 minutter siden):

spacer.png

**) Dette med diskret kan kanskje diskuteres, når den ligger på samme plass, hver dag, så når mann til slutt ett punkt der det ikke er så veldig diskret lenger

Bra den ikke ligger i framlomma..😀

Skrevet
Harald Blåtann skrev (39 minutter siden):

Så da har du en egen kniv til turer i skog og mark?

Det er en pen måte å si det på.
Vi kan i hvert fall si at det ikke er akkurat den kniven, og at det som regel bare er EN i gangen, så nært nok :D

Som nevnt i tråden til Grendel Raptor, velger jeg gjerne kniv ut fra tiltenkt bruk, og "skog og mark" kan jo være så mangt.
Men selv om jeg ikke er like opptatt som deg av å finne en kniv som kan brukes til alt (eller nesten alt), så er det absolutt  noen gjengangere som passer godt til det jeg gjør mest og dermed tar hoveddelen av arbeidsbyrden, så det er ikke fult så ille som det kan høres ut. 

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.