Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (13 minutter siden):

Er det andre forskjeller enn at den er FG?

Er de laget av samme materiale? Samme slire?

Det er litt annet stål hvertfall, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Ryggen på kniven tynnere. Tipper samme slire.

Annonse
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (1 time siden):

Noen grunn til at den er dyrere annet enn at den er nyhet?

Har lagt merke til at de andre FG-knivene til Helle har vært dyrere enn de andre. Kanskje det er nye nytt produksjonsutstyr de har kjøpt inn som må nedbetales? De har ikke holdt på lenge med FG.

Skrevet
Harald Blåtann skrev (2 minutter siden):

Har lagt merke til at de andre FG-knivene til Helle har vært dyrere enn de andre. Kanskje det er nye nytt produksjonsutstyr de har kjøpt inn som må nedbetales? De har ikke holdt på lenge med FG.

Dvs. mândra er også dyrere i FG-variant. Det er vel egentlig det eneste eksemplet…

Skrevet (endret)

Regner med at FG i navnet står for "Flat Grind".
bilde.png

Men når de annonserer til norske kunder bør de kunne skrive at kniven leveres med flatslipt blad, ikke "flatgrind-blad", som ikke er norsk.

Går mye i slikt nå om dagene, som når en norsk butikk annonserer med at  de har fått inn et nytt norsk "brand" i nettbutikken sin, for i neste setning snakke om dette nye "merket". Sukk.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Skrevet
Harald Blåtann skrev (5 timer siden):

Ryggen på kniven tynnere.

2,1mm ...det er 30% tynnere enn skandi-varianten. Som allerede er en tynn kniv i dette segmentet.

Dette skjønner jeg ikke helt. Kan det være trykkfeil?
Hvis dette stemmer er det jo mer en kokkekniv med slire, enn den allsidige fulltangekniven jeg hadde sett fram til.
Det har for så vidt hent at jeg har ønsket meg en turvennlig kokkekniv også, men det er langt fra noe akutt behov. Nei, håper nesten på trykkfeil for dette var ikke helt det jeg hadde ventet meg.

• Liker 1
Skrevet
zimwalker skrev (5 timer siden):

Regner med at FG i navnet står for "Flat Grind".
bilde.png

Men når de annonserer til norske kunder bør de kunne skrive at kniven leveres med flatslipt blad, ikke "flatgrind-blad", som ikke er norsk.

Går mye i slikt nå om dagene, som når en norsk butikk annonserer med at  de har fått inn et nytt norsk "brand" i nettbutikken sin, for i neste setning snakke om dette nye "merket". Sukk.

Enig. Sånne ting kan irritere meg forferdelig. Det virker som enkelte (les: mange) har et mindreverdighetskompleks av å være norsk og at de må ty til et globalt språk for å føle seg litt ekstra proffe, som om engelsk på en måte gjør dem mer avansert eller moteriktig og hipp. Har flere sånne personer på jobb og jeg blir flau på deres vegne.

Skrevet
aico skrev (4 timer siden):

2,1mm ...det er 30% tynnere enn skandi-varianten. Som allerede er en tynn kniv i dette segmentet.

Dette skjønner jeg ikke helt. Kan det være trykkfeil?
Hvis dette stemmer er det jo mer en kokkekniv med slire, enn den allsidige fulltangekniven jeg hadde sett fram til.
Det har for så vidt hent at jeg har ønsket meg en turvennlig kokkekniv også, men det er langt fra noe akutt behov. Nei, håper nesten på trykkfeil for dette var ikke helt det jeg hadde ventet meg.

Helt enig, var ikke dette jeg hadde sett for meg heller. Men har et lite håp om at den likevel kan fungere sånn som jeg håper. 
Det ser ut til å stemme når de skriver hvor lite kniven veier: 100 gram.

Frykter den blir for lett til å hugge med.

De kunne jo beholdt tykkelsen på 3,1 mm..

Skrevet
aico skrev (8 timer siden):

Den forsvant fra handlelista mi med en gang jeg så det tallet. 

Skrevet

Hva? Var ikke dette frelseren allikevel? Messias ankomst?

Godt jeg ikke bestilte den likevel da.
I tråden hvor jeg spurte om hjelp til ny kniv (https://www.fjellforum.no/topic/63149-ny-full-tang-kniv-helle-nordlys-casström-lars-fält-fällkniven-f1-eller-mora-garberg/) så ble jo denne anbefalt som "vinneren" lenge før den var sluppet på markedet. 

Bra jeg var litt tålmodig da for det var absolutt ikke en kjøkkenkniv jeg var ute etter.

Skrevet (endret)
GrendelRaptor8 skrev (27 minutter siden):

Hva? Var ikke dette frelseren allikevel? Messias ankomst?

Godt jeg ikke bestilte den likevel da.
I tråden hvor jeg spurte om hjelp til ny kniv (https://www.fjellforum.no/topic/63149-ny-full-tang-kniv-helle-nordlys-casström-lars-fält-fällkniven-f1-eller-mora-garberg/) så ble jo denne anbefalt som "vinneren" lenge før den var sluppet på markedet. 

Bra jeg var litt tålmodig da for det var absolutt ikke en kjøkkenkniv jeg var ute etter.

Litt usikker. Mora Companion har 2,0 mm tykt blad. Men det er skandislip da… Vi får se! Skal rapportere når jeg får den.

Endret av Harald Blåtann
  • Takk 1
Skrevet (endret)
Harald Blåtann skrev (2 timer siden):

Litt usikker. Mora Companion har 2,0 mm tykt blad. Men det er skandislip da… Vi får se! Skal rapportere når jeg får den.

Det kan du se på nettsidene til Mora

Companion (S) 2,5mm
Companion (C) 2,0 mm

Companion HeavyDuty (S) 3,2mm
Companion HeavyDuty (C) 3,2mm

Mora 2000 (S) 2,5mm

Endret av zimwalker
Skrevet (endret)
aico skrev (11 timer siden):

Ikke noe brekkjern nei. Har selv en Bark River Kephart 4 som er 2mm og som tåler litt, men den er i CPM-3v! Vil uansett aldri bruke den til noe hard bruk, selv om den nok tåler en del. Kniven jeg har på hofta skal være solid og tåle røff bruk. Kniven jeg bruker til matstell og filetering av fisk kan jeg ha i sekken eller bære på andre måter.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Skrevet
zimwalker skrev (1 time siden):

Ikke noe brekkjern nei. Har selv en Bark River Kephart 4 som er 2mm og som tåler litt, men den er i CPM-3v! Vil uansett aldri bruke den til noe hard bruk, selv om den nok tåler en del. Kniven jeg har på hofta skal være solid og tåle røff bruk. Kniven jeg bruker til matstell og filetering av fisk kan jeg ha i sekken eller bære på andre måter.

12C27 er faktisk et veldig sterkt stål (som ikke nødvendigvis sier hvor lenge eggen holder seg skarp). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.