Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle - Nordlys


Anbefalte innlegg

Bjørnar Ø skrev (10 timer siden):

Bruk kommentarfeltet når du bestiller.

Dette syntes jeg er dårlig kommunisert på helle siden sider og burde vært bedre belyst. Når jeg så gjennom bestillingsmulighetene finner jeg ikke noe om dette, eller at det er mulig. 

Når det er sagt, så syntes jeg selv at tennstål løkke er mer fornuftig på Nord Slira. Da denne er mer en chopper og stor kniv jeg hadde brukt for å lage til bål. Ikke bruker jeg den like mye til fin arbeid, som jeg vil med Nordlys. Mulig jeg blir å runde ryggen på nordlys om den blir for skarp, så den er bedre å smi, lage skje osv. Liker ikke at bruks knivene mine har for skarp rygg. (personlig smakssak) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GrendelRaptor8 skrev (3 minutter siden):

Takk for veldig opplysende svar.

Jeg har selv mer enn en kniv (naturligvis), men er ingen samler. Når jeg tenker etter så er det egentlig utrolig få kniver og multitool jeg har kjøpt selv. De fleste er gaver, premier etc. All familie og venner vet jeg har en jobb hvor jeg er mye i felt, driver med jakt, friluftsliv etc og vet jo at slike gaver er safe-bet.
Når jeg tenker etter så kan jeg faktisk bare huske å ha kjøpt en kniv og et multitool selv. Når jeg begynte på befalsskolen for en mannsalder siden så skjønte jeg fort at en samekniv fra uunnværlig og kjøpte en slik. På tiden brukte alle Buck 110 i beltet i leir (fikk min i gave av foreldrene mine når jeg kom inn på befalsskolen), men etter noen år kom plutselig Leatherman så da kjøpte jeg en slik.
Kan i farta bare komme på at det er disse to jeg har kjøpt. Kan være flere hvis jeg kikker i boden.

Når det er sagt så har jeg fått flere veldig fine og nyttig kniver og multitool i gave og premier så jeg har absolutt det jeg trenger.

Men jeg er litt slik at "en kniv er en kniv". Misforstå meg rett: jeg vet det selvfølgelig er stor forskjell på kvalitet, og jeg som andre setter pris på en kvalitets kniv. Når vi er inne på Helle så tror jeg at jeg har to stk selv og de er prima kvalitet. Det jeg mener er at jeg bruker kniv i naturen og på jakt til å slakte, spikke pølsepinne, bruke tennstål, lage opptenningsved etc.
Utenom kanskje ved slakting (bruker kun Swingblade til det siden jeg fikk en slik til jul for noen år siden) så tenker jeg sjelden eller aldri: "skulle ønske jeg hadde en kniv som var 0,5mm tynnere eller hadde 1,5 cm lenge skaft" for da kunne jeg spikket en bedre pølsepinne. Jeg tror uansett hvilke kniv jeg putter i beltet eller sekken så gjør den det den skal uansett. Jeg plukker naturligvis etter hva jeg skal. Vet jeg at jeg skal hugge litt ved i skogen så tar jeg samekniv i stedet for en foldekniv. Har jeg med primus så tar jeg kanskje en foldekniv etc.

Men for personer som har kniv kanskje litt som hobby så forstår jeg fasinasjonen. Jeg samler på klokker, men hadde ikke trengt mer enn en😀

Skal innrømme at denne kniven ser utrolig lekker ut. Var å kikke på Helles nettside i går, og kanskje for første gang siden jeg kjøpte samekniven og leatherman'en for over 30 år siden så vurderer jeg faktisk å bruke noen kroner på å kjøpe en kniv selv. Ser ut som et smykke. Men om jeg hadde kjøpt den så er jo spørsmålet om jeg hadde turt bruke noe så fint. Jeg har alltid den innstilling at ting er verktøy og skal brukes. Jeg bruker også de dyreste klokkene jeg har. Men kanskje jeg ubevist hadde latt dette smykke ligge i knivboksen og tatt andre, gamle slitere? Håper ikke.
Jeg er lite spontan av meg når det gjelder å kjøpe ting så jeg får dvele med dette noen dager og sjekke om 7-10 dager igjen om lysten er like stor eller om det bare var en spontan tanke og kjøpsimpuls.

Når dere som har bestilt har fått deres så kommer det sikkert litt reviews her, men jeg antar at de fleste som bruker over 2000 kr på denne kniven kanskje ubevist kommer til å være veldig fornøyd. Om ikke så av egen samvittighet 😂

Vel, klokker er farlige greier. Jeg har hatt noen runder med slike treningsklokker, smartklokker og you name what. Så her for en stund tilbake, fikk jeg en klokke av en kar som følger meg på YouTube. en helt enkel, tradisjonell klokke uten noen dilldall. Å jeg ble helt hekta. Jeg har aldri vært inne å sett eller søkt på klokker i det hele tatt. Nå er jeg innom hele tiden 🤣
Tror dette kan veldig lett sammenlignes med min kniv samle sjuke. 🙈

Denne kniven, samt en del andre Helle kniver er rene smykker og flott håndverk. Det er rett og slett litt stas å bruke noe andre har lagt så mye tid å sjel i. 
Jeg er nok stygt redd for at jeg kan komme til å lage noe video og ta noen bilder av denne i kombinasjon med nord i tiden framover. Men jeg har lyst å fortelle litt historie om Helle og vise litt av fabrikken også. Slik at man forstår at dette ikke bare er enda en kniv. 

Bruker man 2000 på en kniv en eller kanskje 2 ganger, er nok et review litt farget av at de må være fornøyd. Men har man brukt et ti talls tusen på kniver de siste årene og har alt fra a til å.... så er det litt lettere å tro at vedkommende snakker sant eller er hysterisk petimeter på hva som passer han best. 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (36 minutter siden):

Takk for veldig opplysende svar.

Jeg har selv mer enn en kniv (naturligvis), men er ingen samler. Når jeg tenker etter så er det egentlig utrolig få kniver og multitool jeg har kjøpt selv. De fleste er gaver, premier etc. All familie og venner vet jeg har en jobb hvor jeg er mye i felt, driver med jakt, friluftsliv etc og vet jo at slike gaver er safe-bet.
Når jeg tenker etter så kan jeg faktisk bare huske å ha kjøpt en kniv og et multitool selv. Når jeg begynte på befalsskolen for en mannsalder siden så skjønte jeg fort at en samekniv fra uunnværlig og kjøpte en slik. På tiden brukte alle Buck 110 i beltet i leir (fikk min i gave av foreldrene mine når jeg kom inn på befalsskolen), men etter noen år kom plutselig Leatherman så da kjøpte jeg en slik.
Kan i farta bare komme på at det er disse to jeg har kjøpt. Kan være flere hvis jeg kikker i boden.

Når det er sagt så har jeg fått flere veldig fine og nyttig kniver og multitool i gave og premier så jeg har absolutt det jeg trenger.

Men jeg er litt slik at "en kniv er en kniv". Misforstå meg rett: jeg vet det selvfølgelig er stor forskjell på kvalitet, og jeg som andre setter pris på en kvalitets kniv. Når vi er inne på Helle så tror jeg at jeg har to stk selv og de er prima kvalitet. Det jeg mener er at jeg bruker kniv i naturen og på jakt til å slakte, spikke pølsepinne, bruke tennstål, lage opptenningsved etc.
Utenom kanskje ved slakting (bruker kun Swingblade til det siden jeg fikk en slik til jul for noen år siden) så tenker jeg sjelden eller aldri: "skulle ønske jeg hadde en kniv som var 0,5mm tynnere eller hadde 1,5 cm lenge skaft" for da kunne jeg spikket en bedre pølsepinne. Jeg tror uansett hvilke kniv jeg putter i beltet eller sekken så gjør den det den skal uansett. Jeg plukker naturligvis etter hva jeg skal. Vet jeg at jeg skal hugge litt ved i skogen så tar jeg samekniv i stedet for en foldekniv. Har jeg med primus så tar jeg kanskje en foldekniv etc.

Men for personer som har kniv kanskje litt som hobby så forstår jeg fasinasjonen. Jeg samler på klokker, men hadde ikke trengt mer enn en😀

Skal innrømme at denne kniven ser utrolig lekker ut. Var å kikket på Helles nettside i går, og kanskje for første gang siden jeg kjøpte samekniven og leatherman'en for over 30 år siden så vurderer jeg faktisk å bruke noen kroner på å kjøpe en kniv selv. Ser ut som et smykke. Men om jeg hadde kjøpt den så er jo spørsmålet om jeg hadde turt bruke noe så fint. Jeg har alltid den innstilling at ting er verktøy og skal brukes. Jeg bruker også de dyreste klokkene jeg har. Men kanskje jeg ubevist hadde latt dette smykke ligge i knivboksen og tatt andre, gamle slitere? Håper ikke.
Jeg er lite spontan av meg når det gjelder å kjøpe ting så jeg får dvele med dette noen dager og sjekke om 7-10 dager igjen om lysten er like stor eller om det bare var en spontan tanke og kjøpsimpuls.

Når dere som har bestilt har fått deres så kommer det sikkert litt reviews her, men jeg antar at de fleste som bruker over 2000 kr på denne kniven kanskje ubevist kommer til å være veldig fornøyd. Om ikke så av egen samvittighet 😂

Hvis jeg ikke blir fornøyd så får jeg en gnagende følelse og kan ikke bare late som, så jeg skal si fra 😅

Jeg synes kniven ser røff ut, som om den er ment for hard bruk. Ikke noe fiks-fakseri med forskjellige materialer på skaftet, og slira har ingen inngraveringer eller noe annet som gjør den til et smykke. Bladet er blankt i starten men vil få mange små riper etterhvert som som den brukes og slipes. Dette gjør den bare kulere.

Du har nok rett i at for de fleste så er kniv bare en kniv, men for meg er det en fascinasjon og hobby, som henger sammen med friluftsinteressene. Kniven er en slags følgesvenn på en måte, hvis det gir noen mening. Ikke noe bruk og kast. Vil liksom ha «den ene». Kanskje det blir Nordlys. Håper ikke jeg opplever den som for tung. Ideelt ønsker jeg at den er så lett at jeg ikke kjenner den er der. Mora Wit er en sånn kniv. Den er egentlig den ene, men så ville jeg ha en sånn fra Helle også, med mer klassisk kniv-utseende. Wit ser mer spesiell ut med det svarte bladet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Dette syntes jeg er dårlig kommunisert på helle siden sider og burde vært bedre belyst. Når jeg så gjennom bestillingsmulighetene finner jeg ikke noe om dette, eller at det er mulig. 

Når det er sagt, så syntes jeg selv at tennstål løkke er mer fornuftig på Nord Slira. Da denne er mer en chopper og stor kniv jeg hadde brukt for å lage til bål. Ikke bruker jeg den like mye til fin arbeid, som jeg vil med Nordlys. Mulig jeg blir å runde ryggen på nordlys om den blir for skarp, så den er bedre å smi, lage skje osv. Liker ikke at bruks knivene mine har for skarp rygg. (personlig smakssak) 

Sant, er ikke sikkert jeg ønsker løkke på Nordlys likevel. Er jo bare å ha tennstålet i f.eks. brystlomma på skjorta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (9 timer siden):

Dette syntes jeg er dårlig kommunisert på helle siden sider og burde vært bedre belyst. Når jeg så gjennom bestillingsmulighetene finner jeg ikke noe om dette, eller at det er mulig. 

Når det er sagt, så syntes jeg selv at tennstål løkke er mer fornuftig på Nord Slira. Da denne er mer en chopper og stor kniv jeg hadde brukt for å lage til bål. Ikke bruker jeg den like mye til fin arbeid, som jeg vil med Nordlys. Mulig jeg blir å runde ryggen på nordlys om den blir for skarp, så den er bedre å smi, lage skje osv. Liker ikke at bruks knivene mine har for skarp rygg. (personlig smakssak) 

Hadde ikke en fra Helle svart på meldingen  min med spm om venstreslire, så hadde jeg ikke bestilt kniv enda.  Hadde planer om en Nord med venstrslire, dropper det nå. Ble sagt det skulle komme før sommeren. Er dog ikke komminsert ut at det er mulig. Droppet å spørre om tennstålløkke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (32 minutter siden):

Noen av dere som bestilte kniv på fredag som har fått annet enn bestillingsbekreftelse?

Yes, jeg bestilte på fredag, fikk melding i går at den var på vei ned langs vestlandet. melding i dag om at den forventes levert senest i morgen, men håper de kjører den ut i dag (den er ankommet Bergen) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 minutt siden):

Når det er sagt, så har jeg veldig dårlig erfaring med PostNord og krysser fingrene for at den ikke forsvinner slik som mange andre pakker jeg har ventet på (sendt med PostNord) 

Pleier vanligvis å ikke bestille fra steder som bruker Post Nord pga varierende erfaring med de. Gjorde ett unntak denne gangen. Tar sikkert litt ekstra tid siden jeg bestilte avvikende slire. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves sies det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (3 timer siden):

Noen av dere som bestilte kniv på fredag som har fått annet enn bestillingsbekreftelse?

Jeg bestilte på søndag og har ikke fått annet enn bestillingsbekreftelse. Dersom sendinger blir forsinket på grunn av ferieavvikling forventer jeg at det blir opplyst om enten på hovedsiden til nettbutikken eller sammen med bestillingsbekreftelsen. Jeg er lite tålmodig med nettbutikker som ikke sender ordren raskt (innen et par dager) uten info om hvorfor, og pleier å kansellere ordrer dersom de uten forklaring ikke er sendt etter ei uke. 

Jeg bestilte også ei ekstra slire til Helle Nord på lørdag, og det er like taust om den ordren.

Edit: Jeg handlet direkte fra nettbutikken til Helle.no.

Endret av Hege P.
La til kommentar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (2 timer siden):

Jeg bestilte på søndag og har ikke fått annet enn bestillingsbekreftelse. Dersom sendinger blir forsinket på grunn av ferieavvikling forventer jeg at det blir opplyst om enten på hovedsiden til nettbutikken eller sammen med bestillingsbekreftelsen. Jeg er lite tålmodig med nettbutikker som ikke sender ordren raskt (innen et par dager) uten info om hvorfor, og pleier å kansellere ordrer dersom de uten forklaring ikke er sendt etter ei uke. 

Jeg bestilte også ei ekstra slire til Helle Nord på lørdag, og det er like taust om den ordren.

Edit: Jeg handlet direkte fra nettbutikken til Helle.no.

Helle skal normalt sende varene 5-10 dager etter mottatt bestilling, godt de ikke skrev virkedager. 😅   Antar at de har en del kniver som skal ut i disse dager, men har jeg ikke hørt noe innen mandag så kommer avbestillingen fort med mindre de kommer med noe info om hvorfor. Tar sikkert litt tid å lage slire, dog skalder det ikke å informere kunden om forsinkelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (21 minutter siden):

Helle skal normalt sende varene 5-10 dager etter mottatt bestilling, godt de ikke skrev virkedager. 😅   Antar at de har en del kniver som skal ut i disse dager, men har jeg ikke hørt noe innen mandag så kommer avbestillingen fort med mindre de kommer med noe info om hvorfor. Tar sikkert litt tid å lage slire, dog skalder det ikke å informere kunden om forsinkelser.

Enig. God kommunikasjon mellom kunde og forhandler er viktig for begge parter. Nesten som den meldingen jeg fikk fra Glitre nett om at strømmen hadde gått hos meg -på epost. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (1 time siden):

Helle skal normalt sende varene 5-10 dager etter mottatt bestilling, godt de ikke skrev virkedager. 😅   Antar at de har en del kniver som skal ut i disse dager, men har jeg ikke hørt noe innen mandag så kommer avbestillingen fort med mindre de kommer med noe info om hvorfor. Tar sikkert litt tid å lage slire, dog skalder det ikke å informere kunden om forsinkelser.

Du har såååå lyst på en kniv til et par tusen kroner som man har ventet en stund på at skulle slippes, og så vil du avbestille om du må vente et par dager ekstra?

Gir ingen mening.

Tenker at om du virkelig har lyst på kniven så spiller vel noen dager ekstra ingen rolle.

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (13 minutter siden):

meldingen jeg fikk fra Glitre nett om at strømmen hadde gått hos meg -på epost. 😁

Sannsynligvis har 99% av Glitres kunder epost på mobilen.

Skulle de satt seg ned å ringt rundt til sine 170000 kunder?

Eller sendt brevpost så du fikk feilmeldingen neste uke?

Jeg får forøvrig varsel på epost OG SMS fra Glitre når det er noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (8 minutter siden):

Du har såååå lyst på en kniv til et par tusen kroner som man har ventet en stund på at skulle slippes, og så vil du avbestille om du må vente et par dager ekstra?

Gir ingen mening.

Tenker at om du virkelig hat lyst på kniven så spiller vel noen dager ekstra ingen rolle.

Hehe, enig i den altså 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte min på Fredag ettermiddag. Fikk beskjed om at den kan hentes i pakkboks hvor jeg bor nå i kveld. Er fortsatt på camper tur, så får ikke plukket den opp før i morgen. Jeg regner med at de fleste hører noe i løpet av en dag eller to. Jeg håper for en gang skyld at vi her på vestlandet blir prioritert først 🤣 Jeg har vært med på pakker som har blitt sendt fra vestlandet, til Oslo for så å bli sendt tilbake til vestlandet. Du snakker meg om latterlig postgang noen steder. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Jeg bestilte min på Fredag ettermiddag. Fikk beskjed om at den kan hentes i pakkboks hvor jeg bor nå i kveld. Er fortsatt på camper tur, så får ikke plukket den opp før i morgen. Jeg regner med at de fleste hører noe i løpet av en dag eller to. Jeg håper for en gang skyld at vi her på vestlandet blir prioritert først 🤣 Jeg har vært med på pakker som har blitt sendt fra vestlandet, til Oslo for så å bli sendt tilbake til vestlandet. Du snakker meg om latterlig postgang noen steder. 

 

Då satser vi på fyldig og godt review imorgen kveld…. 😀😃 iallefall bilder og førstehånds inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (10 timer siden):

Jeg bestilte min på Fredag ettermiddag. Fikk beskjed om at den kan hentes i pakkboks hvor jeg bor nå i kveld. Er fortsatt på camper tur, så får ikke plukket den opp før i morgen. Jeg regner med at de fleste hører noe i løpet av en dag eller to. Jeg håper for en gang skyld at vi her på vestlandet blir prioritert først 🤣 Jeg har vært med på pakker som har blitt sendt fra vestlandet, til Oslo for så å bli sendt tilbake til vestlandet. Du snakker meg om latterlig postgang noen steder. 

 

Du bestilte med ren slire? Se Helle oppgir september som leveringstidspunkt på slire med tennstålholder, både som løs slire og kniv med slire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (16 timer siden):

Enig. God kommunikasjon mellom kunde og forhandler er viktig for begge parter. Nesten som den meldingen jeg fikk fra Glitre nett om at strømmen hadde gått hos meg -på epost. 😁

Nå kan man vel velge hvilke måte man ønsker info på fra strømleverandør/netteier. Så hender det også at systemene svikter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (16 timer siden):

Du har såååå lyst på en kniv til et par tusen kroner som man har ventet en stund på at skulle slippes, og så vil du avbestille om du må vente et par dager ekstra?

Gir ingen mening.

Tenker at om du virkelig har lyst på kniven så spiller vel noen dager ekstra ingen rolle.

Kundeservice er en fin ting, som en del faktisk er litt opptatt av. I allefall blant kunder. Det hadde ikke koste Helle mye å legge ut info om est. leveringtidspunkt for de forskjellige slirekonfigurasjonene. Evt så burde det stått på ordrebekreftelsen. Hjelper ikke om produktet man er intr i er aldri så bra hvis kundeservicen ikke holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (12 minutter siden):

Hjelper ikke om produktet man er intr i er aldri så bra hvis kundeservicen ikke holder mål.

Ok, jeg kjøper en kniv. Og er kniven bra vil jeg heller aldri trenge noen form for kundeservice i etterkant.  Litt som at den beste garantien er den du aldri får bruk for. Men selvsagt er vi alle forskjellige og vi kan ha ulike meninger. 

Endret av Krankman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (41 minutter siden):

Ok, jeg kjøper en kniv. Og er kniven bra vil jeg heller aldri trenge noen form for kundeservice i etterkant.  Litt som at den beste garantien er den du aldri får bruk for. Men selvsagt er vi alle forskjellige og vi kan ha ulike meninger. 

Bedre kundeservice vil mest sannsynlig øke prisen på knivene også. Noen er kanskje villig til å betale for det, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle har helt sikkert like bra kundeservice som de har gode produkter. 
Vi er i en periode hvor de fleste produksjonsbedrifter har ferieavvikling. Helle er sikkert heller ikke fullt bemannet. Kanskje ferievikarer?

I tillegg slipper de en ny kniv i juli som sikkert gir de mer arbeid. Men de ivrigste setter vel pris på allikevel at de slipper Nordlys nå og ikke venter til alle er tilbake i jobb i august for da måtte man ventet enda lenger.

—————

Kan noen av dere som har bestilt Nordlys legge ut bilde med kniven ved siden av Casstrøm Lars Fält og Mora Garberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.