Gå til innhold
  • Bli medlem

Ku-angst..


dede

Anbefalte innlegg

Jeg er generelt litt pysete av meg men har jo alltid tenkt at det å gå på tur er ikke særlig farlig..  Men nå har jeg fått en ny skrekk - nemlig kyr.  Og det vrimler av dem i turområder i Rogaland.  Toppet seg for 2 uker siden.  Kyrne sto på ei mark og det var en elv mellom marka og veien men med ei "bru" for traktorer (elva gikk i rør).  Jeg vurderte det dermed som greit nok å gå på veien.  Men da jeg passerte kyrne løp de først motsatt vei på marka - og så plutselig løp hele flokken opp på veien bak meg.  Heldigvis var det ferist foran meg så jeg slapp å løpe så langt.. og kyrne stoppet før feristen..  Dette var en umerket løype og bonden hadde jo kanskje med vilje satt kyrne med kalver der (men var en ku med kalv på merket løype også denne helgen).  Jeg treffer jo kyr "overalt" - både med og uten kalver.  Og de stopper meg mer og mer når de står i veien og det mangler muligheter til å gå rundt - da snur jeg om ikke det er uhorvelig langt..da hender det jeg stopper og venter og håper det kommer folk. 

Gikk en tur ved sjøen for en tid tilbake der jeg valgte rullesteinene som de fleste der gjorde (mye folk) men han som gikk på gresset fikk seg en løpetur.. Og det hjalp jo ikke på ku-skrekken..

Noen gode tips?  Jeg er vant til hest - så tenker de ikke er farlige- men disse kyrne altså.. er det kalver der vet jeg det er farlig - men nå er jeg altså redd for kun voksne kyr også - selv om de ser rolige ut..

Bildet med port - der tok jeg en annen vei - de andre bildene er litt eldre og er kuflokkker der jeg passerte  - men i dag tror jeg ikke jeg hadde gjort det..

ku3.jpg

ku2.jpg

ku1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuer er nok ikke så farlige som du tror. Men en ting kan man jo bite seg merke i, begynner man å løpe vil de gjerne bli med! De ser vel forholdsvis dårlig og, så kommer gjerne nærme, av ren nysgjerrighet. Går man rolig, gjerne mens man småprater litt, vil de i 99/100 tilfeller oppføre seg pent. De vil gjerne ha litt kos, og kan være litt "brå" i bevegelsene, nærgående kan de bli også om hele flokken kommer. Men de tåler "en trøkk", så man kan dytte seg frem gjennom flokken, så lenge man unngår brå lyder og bevegelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med kyr, er ikke redd dem og leser dem relativt bra, likevel har jeg stor respekt for dyr jeg ikke kjenner og går aldri bort til storfe jeg møter på tur. 

Akkurat som rundt hester er løping og brå bevegelser aldri noen god idé, trekk rolig unna, gå rundt og ikke gjennom flokken. Mange kyr er nysgjerrige og vil gjerne bort for å hilse på. Hvis man går og bærer på bærspann og slikt så er gjerne bøtter med kraftfôr noe mange kyr kjenner veldig godt, og bøtter og spann eller alt som kan minne om det er ofte en kumagnet. Hvis en kommer mot deg og man ikke ønsker kontakt så har jeg ofte stor suksess med å heve armen over hodet, knipse litt med fingrene og lage en shhh - lyd. Regner med at du som hestemenneske kjenner teknikker for slikt, funker ofte på kyr også, men mulig det funker best om man kan lese dyra til en viss grad.   

I utgangspunktet er kyr som slippes på beite veldig sjelden aggressive, dyra skal jo gjerne håndteres utenom beitesesongen også og sinte kuer blir sjelden gamle. Det er greit å være oppmerksom på at morsinstinkt er noe man ikke bør utfordre. Gjelder stort sett alle arter så greit å holde seg unna kalver, lam, føll, fugleunger, rådyrkje, elgkalver og alt annet som mor gjerne vil beskytte, hvis man ikke er i en kontrollert situasjon (du kan klappe lammene på Åpen Gård liksom ... )   

Kyr liker ikke hund! IKKE ta med hund til steder du vet det er storfe, hele flokken i full galopp mot deg for å ta bikkja, DET er skummelt (selvopplevd).    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 time siden):

Kyr liker ikke hund! IKKE ta med hund til steder du vet det er storfe, hele flokken i full galopp mot deg for å ta bikkja, DET er skummelt (selvopplevd). 

Dette er kjent ja. Lært på den harde måten 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Belted Calloway" - morsomt å se. Siden vi går mye samme plasser - hvor er disse?

 

Storfe er  ikke like morsomt noen ganger. I sjøkanten, hvor jeg vandrer på vinterstid, er  det mange flokker med storfe på sommeren, og jeg kan ikke si jeg liker å gå med dyr rundt meg. Noen ganger er det nødvendig for å kommer fram, og så langt har det gått bra.....

 

Ved "Skogen" innenfor Bjødnali, går det høylandsfe ute hele året, og jeg er a lltid litt dpent på hvoe de står når jeg skal rundt Engjavatnet. Bare et par ganger har dyra hindret. en gang sto det enku med kalv rett forran oss da vi kom rundt en knaus. Vi rygget forsiktig bakover og gikk rundt på andre siden - uten problem.

En annen gang sto det en kalv helt alene ved veien da jeg kom ruslende. Da kom hele flokken oppover mot oss. Jeg stoppet opp og kalven sprang mot de som kom opp i mot veien. Jeg kunne fortsette...

 

Så til dagens gode råd: stokk.. Det ser ut som de fleste dyr respekterer en stokk... Det skal ikke mer til enn å holde stokken litt forran så viker kyrene til side.

Uten stokk, ler bare sauene av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hytte med ca. 2 x 20 kyer på hver side hos naboene. Kyr er sabla nysgjerrige og noe som likner på kraftforspann er ganske riktig magnet. - Og så kan de springe nok så rask. Har også sett kyer hoppe over piggtrådshegn. Men stort sett fredelige, hvis de får tilsyn av bonden. Og lar sig drive med stokk eller vandrestaver. Må man drive er det viktig å få satt bjellekua i drift. Man kan forsøke sig med ulike tilråp: Hssss synes å være den norske løsningen. Elginnen er vokst opp på støl! Jeg har noe succes med cowboyenes Yeehaa, men best for meg er Østrigske alpe råpet: HOOAAH!  Hund er ikke bra!

Men de kan også forville sig, hvis de går på fjernt beite uten tilsyn (som de jo skal ha!) Har annet sted opplevd eiere som skulle samle flokken på høste. Eierne søkte alle rask tilflukt på traktorerne. Måtte få "cowboys" på hest til å samle. Kyr og andre flokkdyr opfatter ikke ryttere som mennesker, men som et samlet og til dels ufarligt "dyr". Har selv redet meget tett på hjort uten de tok notits.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rejohn - bildet er fra tur til Brusaknuden - gikk via Karten så før oppstigningen til Brusaknuden.  Men det er ikke helt nytt (men god illustrasjon av kyr i turløyper) så vet ikke om de fortsatt driver med det.  De andre bildene er fra rundtur ved Grimslifjellet i Sandnes.  Ble jo kortere tur med å droppe å gå gjennom porten (men via porten kommer en jo etterhvert ned til det beitet der det andre bildet var tatt og må over det også..). Jeg har vel møtt høyfjellsfeet ved Skogen også - men der blir jeg av og til blitt stoppet av elva også (det er det andre jeg er pysete for..) så en stund siden jeg har gått der. Like greit? Kyrne som løp etter meg og også de jeg måtte passere nå i helgen ved å dytte unna en som gnagde på en gjerdeklyver var ved bursfjellet - på hver sin side.. så tryggeste vei dit nå er fra ålgård (står kyr der og..men tenker det som regel er mulig å passere om de ikke står ved gjerdeklyveren).

Synes ikke kyrne reagerer like lett som hester når jeg ber de flytte seg.  Bruker gåstaver og stemme. Er vel redd for at de istedet for skal komme mot meg når jeg jager.. På gården der jeg hadde hest jaget vi jo flokk med 10-12 hester inn fra jordet.  Da viftet jeg i tillegg med jakken om jeg ikke fikk fart på dem.  Gikk da forbi den bakerste og ville jo ha de opp i god fart for å få alle med inn..  Jager jeg kyr bakfra går de jo gjerne bare videre på den veien jeg skal så ser ikke helt at det er løsning.  

Får bare prøve å tøffe meg opp og bruke litt mer lyd.  Ellers må jeg jo vente til vinteren med de fineste turene..

Vet det finnes kvegdriftsturer til hest (bla på Kvistli)- ser morsomt ut - kanskje det er en ting for å eksponere seg for kyr (selv om hesten nok løper raskere enn ei sur ku så har en vei ut da?)

Jeg har jo vært i tenkeboksen på å få meg hund siden jeg ikke har hest lengre - men tror jeg må tenke litt til på det nå ja.. og så dropper jeg bærspann (godt tips).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.