Gå til innhold
  • Bli medlem

Funker topptursekker til annen bruk?


trondenheimer

Anbefalte innlegg

Er ute etter å erstatte min 30L Bergans sekk som har vært med på alt mulig fra dagsturer i fjellet til sydentur. Størrelsen er fin som en allrounder, men ønsker meg noe som er litt mer solid, både mtp bærekomfort og at det ikke går hull, samt at jeg liker å ha flere lommer å ha småting i. 

Har sett litt på forskjellige sekker hos Fjellsport osv, men heller for øyeblikket mot Dynafit Free 34 som ligger til 1200 på SkiStarShop. Er det noen åpenbare grunner til å gå for noe annet enn denne som en "one sekk to rule them all"? 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sekk er en sekk, de funker jo til det meste. Jeg kjenner ikke sekken du har valgt men førsteinntrykket er, at det er en sekk..

 

Utenom det så vil du få bedre lufting i rygg med andre sekker, dette er noe som betyr veldig mye for meg. Og det finnes mange andre sekker som gir bedre løsninger med tanke på ønsket om flere lommer å ha ting i. Jeg får ikke noe inntrykk av at akkurat den sekken har så mange lommer rundt om kring? Heller motsatt hvor den feks ikke har hoftebelte med lommer.

 

Er godt hoftebelte gjør også sekken mer stabil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med topptursekk, er at de ikke nødvendigvis er like gode til andre ting. "Skredrommet" stjeler for mye plass til at hovedrommet kan pakkes effektivt. Sekken er er Gregory Targhee 32.

Den sekken jeg bruker til alt, og helst også foretrekker til toppturer er en Gregory Alpinisto 35. Skal jeg ha med hjelm, har jeg et Silva hjelmfeste som passer fint å montere bakpå sekken. Spade, søkestang og liggeunderlag fester jeg utenpå. Men dog planlegger jeg ikke for turer der jeg skal bære ski.

Alpinisto sitter godt på ryggen, er god å bære med tung last, har fester på hoftebeltet som kan brukes til pulk. Den er er "klatreinspirert" så den er litt smalere, det gjør at den ikke begrenser bevegelighet ved skigåing (topptur/fjellski). Bruker den stort sett til alt sommer og vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Gabs88 said:

En sekk er en sekk, de funker jo til det meste. Jeg kjenner ikke sekken du har valgt men førsteinntrykket er, at det er en sekk..

 

Utenom det så vil du få bedre lufting i rygg med andre sekker, dette er noe som betyr veldig mye for meg. Og det finnes mange andre sekker som gir bedre løsninger med tanke på ønsket om flere lommer å ha ting i. Jeg får ikke noe inntrykk av at akkurat den sekken har så mange lommer rundt om kring? Heller motsatt hvor den feks ikke har hoftebelte med lommer.

 

Er godt hoftebelte gjør også sekken mer stabil.

 

 

Takk for godt svar! :)

Er enig i at den kanskje ikke har maksimalt med lommer, men ble litt solgt på lomme i skulderstropp og at den har flere forskjellige rom. 

Har du noen tips til sekker med bedre lufting, og evt flere lommer? Det er absolutt noe jeg selv verdsetter høyt, men har en ganske lav list for forbedring fra min lefsete og hullete Bergans, så er ganske grønn på hva jeg bør se etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, trondenheimer said:

Takk for godt svar! :)

Er enig i at den kanskje ikke har maksimalt med lommer, men ble litt solgt på lomme i skulderstropp og at den har flere forskjellige rom. 

Har du noen tips til sekker med bedre lufting, og evt flere lommer? Det er absolutt noe jeg selv verdsetter høyt, men har en ganske lav list for forbedring fra min lefsete og hullete Bergans, så er ganske grønn på hva jeg bør se etter :)

 

Jeg er osprey mann.. 🙄 

Kestrel 38 eller Talon er mine valg. Jeg har hatt Talon 33 i mange år og er veldig fornøyd men har sett litt på Kestrel. Godt med lommer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (9 timer siden):

Brukte topptur sekken min på rypejakta i fjor

Funker som regel bra , men dedikerte jaktsekker har skulderrem som bygger lite. En godt polstret skulderrem gjør at hagla / rifla ikke sitter godt til skuldra. Med rifle kan det i verste fall ende med skadeskyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (5 timer siden):

Jeg er osprey mann.. 🙄 

Kestrel 38 eller Talon er mine valg. Jeg har hatt Talon 33 i mange år og er veldig fornøyd men har sett litt på Kestrel. Godt med lommer 

Enig i disse forslagene. Osprey er også solid laget. De tåler mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.