Gå til innhold
  • Bli medlem

Kongevegen over Filefjell med telt.


JeanetteP

Anbefalte innlegg

Jeg skal på vandretur i sommer, og vil gjerne se Sognefjorden. Dette blir min første, lange, alenetur med telt, og jeg har derfor valgt en ganske "tryg" rute. Planen er å gå fra Vang til Lærdal, ta buss til Øvre Årdal, og derfra gå en rundtur i Utladalen.

Noen tips/erfaringer til telt langs Kongevegen? 

Eventuelt andre forslag til ting jeg burde få med meg når jeg først er i området Sognefjorden? Eller alternativer til Kongevegen? (Helst ikke de stedene det er mest turister)

Jeanette 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får i alle fall ikke sett mye av fjorden med den ruten, knapt nok når du tar bussen mellom lærdal og årdal.
 

Men det spørs også mye på hvilken terreng du ønsker å gå i. Det du har valgt nå er jo stort sett veier.

 

Det vil uansett ikke være noe stort problem å finne teltplass. 

 

Selv bor jeg i Utladalen, men syntes det er mye mer givende å gå oppe på fjellet enn i de mer trafikkerte strøkene. Det finnes feks en del hytter på fjellet som kan leies billig og da går man ofte på steder hvor det ikke en gang finnes sti. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Du får i alle fall ikke sett mye av fjorden med den ruten, knapt nok når du tar bussen mellom lærdal og årdal.
 

Men det spørs også mye på hvilken terreng du ønsker å gå i. Det du har valgt nå er jo stort sett veier.

 

Det vil uansett ikke være noe stort problem å finne teltplass. 

 

Selv bor jeg i Utladalen, men syntes det er mye mer givende å gå oppe på fjellet enn i de mer trafikkerte strøkene. Det finnes feks en del hytter på fjellet som kan leies billig og da går man ofte på steder hvor det ikke en gang finnes sti. 

Tusen takk for svar😊

Jeg vil jo gjerne se litt fjell og fjord når jeg først skal til Sognefjorden, så må nok revurdere ruten.

Terrenget er ikke så viktig, men jeg føler meg desverre ikke trygg på å bruke kart og kompass, og derfor vil jeg gjerne gå merka løyper. Bruker UT-appen. Har gått en del fjell- og toppturer, og vil heller gå terreng enn vei. 

Jeg har tenkt å reise kollektivt. Er det lett å komme seg rundt med ferje/buss, eller burde jeg ta med bil? Har jo sett mange steder på kartet jeg kunne tenkt meg å se, men det er jo litt avstand imellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, JeanetteP said:

Tusen takk for svar😊

Jeg vil jo gjerne se litt fjell og fjord når jeg først skal til Sognefjorden, så må nok revurdere ruten.

Terrenget er ikke så viktig, men jeg føler meg desverre ikke trygg på å bruke kart og kompass, og derfor vil jeg gjerne gå merka løyper. Bruker UT-appen. Har gått en del fjell- og toppturer, og vil heller gå terreng enn vei. 

Jeg har tenkt å reise kollektivt. Er det lett å komme seg rundt med ferje/buss, eller burde jeg ta med bil? Har jo sett mange steder på kartet jeg kunne tenkt meg å se, men det er jo litt avstand imellom.

 

Kan ikke skryte av kollektivtilbudet. Men du kommer deg rundt. Men du har også feks Tindevegen og Sognefjellet, området rundt Tyin og Eidsbugarden eller Snøveien i Lærdal som er fantastisk flott, der går det ingen busser.

 

Hvis jeg selv skulle ha opplevd området hadde jeg gitt blanke i Kongeveien, tatt med bilen, kjørt rundt og tatt dagsturer fra bilen. Da får du uten tvil opplevd mer både variasjon og fine turer. 

 

Forøvrig fungerer apper som UT, HVOR og  Varsom utenfor mobildekning. Du kan laste ned kart til appene og GPS fungerer fint så du trenger ikke nødvendigvis kompass for å navigere utenfor veien.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte på Gjende, f.eks Gjendebu og følge merket DNT sti gjennom landskap med mektige tinder, via den selvbetjente hytta Olavsbu, og ned hele Utladalen med øvre Årdal som siste stopp. Da er det i alle fall grei forbindelse med kollektivtransport til startpunkt og hjemreise. Jeg har planlagt denne turen iløpet av sommeren. Kanskje @Gabs88, som er lokalkjent, har synspunkter på denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bjellesau said:

Hva med å starte på Gjende, f.eks Gjendebu og følge merket DNT sti gjennom landskap med mektige tinder, via den selvbetjente hytta Olavsbu, og ned hele Utladalen med øvre Årdal som siste stopp. Da er det i alle fall grei forbindelse med kollektivtransport til startpunkt og hjemreise. Jeg har planlagt denne turen iløpet av sommeren. Kanskje @Gabs88, som er lokalkjent, har synspunkter på denne turen?

Har ikke gått turen selv men det høres ut som en veldig fin tur, det å for eksempel komme på oppsiden av Vettisfossen og gå ned Utladalen er noe av det jeg ville ha anbefalt.

Samtidig så har @JeanetteP i utgangspunktet valgt en tur i praksis er en sykkelsti, både Kongevegen og Utladalen er jo i praksis grusveier ikke villt terreng. Så det blir veldig annerledes i forhold til det som var planlagt.

Men hvis dette er første tur i området og Jeanette har et ønske om å oppleve Sognefjellene og Sognefjorden så ville jeg heller ha anbefalt å ha med bilen, da kan man feks:

* Gå deler av kongeveien. Jeg vet ikke selv hva som er best.

* Ta seg en tur i området rundt Tyin, feks innover mot Koldedalen.

* Kjøre til parkering i Utladalen og gå til Vettisfossen.

* Kjøre videre forbi Tindevegen og Turtagrø for å komme opp til området rundt Sognefjellshytta. Da kan man feks ta en tur-retur til Skogadalsbøen.

* Ned forbi Luster og Gaupne, inn til Jostedalsbreen.

* Og eventuelt kjøre via Sogndal, ta ferjen over til Lærdal og så opp på Snøvegen mellom Aurland og Lærdal. Det er jo igjen et fantastisk fint turområde.

 

Det blir jo igjen en veldig annerledes tur, hvor man gjerne kjører 50 km mellom hver tur man gå, for så å gå dagsturer eller todags turer.. Men jeg vil påstå at noe slikt vil være en mye finere tur enn for eksempel bare å gå Kongevegen.  Det er mange som syntes kongevegen er ganske kjedelig på grunn av at veldig mye av turen går langs veien på asfalt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 timer siden):

Kan ikke skryte av kollektivtilbudet. Men du kommer deg rundt. Men du har også feks Tindevegen og Sognefjellet, området rundt Tyin og Eidsbugarden eller Snøveien i Lærdal som er fantastisk flott, der går det ingen busser.

 

Hvis jeg selv skulle ha opplevd området hadde jeg gitt blanke i Kongeveien, tatt med bilen, kjørt rundt og tatt dagsturer fra bilen. Da får du uten tvil opplevd mer både variasjon og fine turer. 

 

Forøvrig fungerer apper som UT, HVOR og  Varsom utenfor mobildekning. Du kan laste ned kart til appene og GPS fungerer fint så du trenger ikke nødvendigvis kompass for å navigere utenfor veien.

 

 

Da har jeg forkastet turen jeg løst hadde  planlagt, og rykket tilbake til start😊 

Tusen takk for mange forslag. Er ikke så lett å planlegge når man aldri har vært i området. Jeg skal studere kart og stedene du nevner i løpet av helga. Det høres mer ut som min type tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (6 timer siden):

Hva med å starte på Gjende, f.eks Gjendebu og følge merket DNT sti gjennom landskap med mektige tinder, via den selvbetjente hytta Olavsbu, og ned hele Utladalen med øvre Årdal som siste stopp. Da er det i alle fall grei forbindelse med kollektivtransport til startpunkt og hjemreise. Jeg har planlagt denne turen iløpet av sommeren. Kanskje @Gabs88, som er lokalkjent, har synspunkter på denne turen?

Det høres veldig interessant ut. Hvor mange dager tenker du å bruke på turen? Skal sjekke kart i løpet av helga. Starter planleggingen fra scratch😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JeanetteP skrev (26 minutter siden):

Det høres veldig interessant ut. Hvor mange dager tenker du å bruke på turen? Skal sjekke kart i løpet av helga. Starter planleggingen fra scratch😁

Turen er ca 55 km målt på kartet. Jeg tenker 4 dager er fint for meg på denne turen. Stien går forbi både den selvbetjente Olavsbu og den betjente Skogadalsbøen. 

Endret av Bjellesau
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvert fall signere på at Kongevegen er mye vei og grusvei. Etappen over Filefjell er finest, men det er langt finere turer du kan gå andre steder uten at det må kompliseres så veldig med kjøring hit og dit. Du kan fint gå i DNT-stinett i Jotunheimen uten å være mer eller mindre plaget av "mye" trafikk eller vanskelig navigering. Det er mest inngangstiene til de "første" hyttene du vil treffe mest folk. Videre inn blir det mer spredd og veldig avhengig av vær om du i det hele tatt ser noen ute.

Når du er klar for leir går du bare et stykke utenfor sti og finner en fin plass.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2024 at 11:09 PM, Bjellesau said:

Turen er ca 55 km målt på kartet. Jeg tenker 4 dager er fint for meg på denne turen. Stien går forbi både den selvbetjente Olavsbu og den betjente Skogadalsbøen. 

Bare en liten presisering, Skogadalsbøen er selvbetjent/betjent avhengig av tiden på året man kommer. 

https://www.dnt.no/hytter/betjente/skogadalsboen/apningstider/  - Flott hytte, anbefaller på det sterkeste. Var der selv i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.