Gå til innhold
  • Bli medlem

Ankelbrudd - opptrening


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg var så uheldig å knekke foten på en tur her for 10 dager siden - gikk alene - skled i vått gress. (Kom meg ned fra turen med å støtte meg på en grein - gjennom et u-land av et terreng - bregner, nedfallstrær, steinur og kratt 200 høydemeter.) Glemmer ikke den! Brukte 3 timer ned. 

Skal inn til operasjon neste uke for å skru inn plate, sy i sammen sener og slikt. 
6 uker i gips osv - noen med erfaring i  opptrening av fot etter benbrudd? Er litt spent på kne og ankel når benet er sammengrodd - virker veldig ømt. Mitt aller første beinbrudd - satser på det var det siste.

  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lite hyggelig ut det der, Kjell Iver!

Selv fikk jeg et tretthetsbrudd i fotsålen like før sist jul og akkurat det begrenser aktivitetsradien min ennå. Likevel så presser jeg på, selv om turlivet til fots begrenser seg i år. Packraften blir dermed langt mer brukt og desto færre bæreetapper med tung bør er planlagt i sommer. 

Tips om opptrening av foten kan jeg ikke mye om, annet enn å bruke den så godt det lar seg gjøre ;)

God bedring! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig, men tenker det er naturlig med fysio og trening etter operasjon. Tipper du får gode tips der og så er det vel bare å ta tiden til hjelp. Krysser fingrene for at du er raskt tilbake i form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig sak Kjell Iver. Satser på at du kommer deg fort tilbake!

Har hatt noen opptreninger etter avbrekk på grunn av brudd og operasjoner i fot. Alle gangene har det vært ulik trening og progresjon, så kommer an på brudd og operasjon. Fikk fysio til å sette opp treningsøvelser og få tips de siste gangene. Bruk tipsene som fysio gir, og stå på så kommer du tilbake. Det motiverende er at du kjenner fremgangen uke for uke så lenge du jobber på. 

Tips mens du er ute av drift er å prøve å være litt aktiv for å holde oppe sirkulasjon i foten. Når du får klarsignal er det greit å være litt tålmodig om ikke smerter begrenser naturlig. Overbelastet selv etter siste gang, og da ble det problemer med sener/slimpose over kneskål og undersiden. Så greit å huske på at muskler og kondis henter seg raskere inn enn sener og muskelfeste etter avbrekk. Fysio sier helt sikkert noe om det.

Ankel kan være en utfordring. Fikk skrudd sammen ankel etter ett uhell en gang (knust ankel og brudd i tynne leggbein). Tok ett par måneder før kunne gå uten smerte, og 1-2 år før jeg fikk nok bevegelse i ankel til å få hælen i bakken i motbakker. Tøying og toppturer på ski var det som fikk tilbake bevegelsen. Ble bra til slutt.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.