Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjelesett til kvistbrenner/åpen ild


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter gode tips til grytesett til bruk på kvistbrenner. Er bekymret for smeltepunktet til aluminium, så da er det vel stål eller titan som er aktuelt. Hvordan forhindrer dere at sot smitter mellom kjelene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker for tiden kjeler ala de fra Snønix. https://snonix.no/collections/turutstyr/products/titan-turkjokken-pakke

Mange som selger de samme med forsjkellige brand. Synes de fungerer bra. Jeg kjøpte ikke settet men separat fra forskjelige merker med litt mellomrom.
Hver av mine kjeler har sitt eget trekk. Den lille går oppi den store men lokket på den store går da ikke helt på. Men det går greit siden det er på plass når trekket er snurpet igjen.
Ikke helt sikker på hvilken løsning som er på settet de selger siden det ikke er bilde av trekk(ene), det er jo og med en liten titanpanne.
Jeg har en annen stekepanne i titan fra noen år tilbake og titan er ikke det beste for panner. Titan er ikke en god varmeleder så det blir en tydlige hotspot i midten av panna på brenner.
Jeg har ikke testet den på kvistbrenner. Denne er jo bare 16cm så sikkert litt bedre fordeling enn på 20cm jeg har. Til å svi ting kjapt er den nok grei.
Jeg bruker som regel en Trangia Gourmet panne. Den har fått jobbe mye både på brenner, bål og kvistbrenner selv om det er alu-panne. Har gått helt fint selv om den er litt ujevn i bunnen. Dog er den ca 20 år så litt må man regne med.
Jeg har også kaffekjelen fra snønix. Den er såpass vid i åpning at den kan erstatte en av de andre kjelene. Kokt potemos i den bl.a. Men passer ikke oppi noe av det andre.

Ellers er alu helt kurrant å bruke så lenge men passer på varme. Kjeler med vann vil jo uansett ikke bli for varme, men desto faster innhold desto varmere kan det bli.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...når det er fastslått så skal det sies at jeg stort sett bruker titankjeler, men da basert på at vekten er lav. 

Jeg bruker litt av hvert ut fra hva som har vært gunstigst pris på tidspunktet for kjøp, men har god erfaring med Toaks og Keith. Angående sot så bruker jeg litt forskjellig til forskjellige turer. Noen ganger gnir jeg av det verste mot lyng osv og bare stabler dem i hverandre. Andre ganger har de hver sin lette pose. De fleste anerkjente merker kommer som regel i en eller annen pose.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.