Gå til innhold
  • Bli medlem

Rutetips ønskes - Finse til Otta via Tyinkrysset


ryback

Anbefalte innlegg

https://www.komoot.com/tour/1667210166

Som del av mitt personlige "Lindesnes til Grensejakobselv i etapper"-prosjekt, tenker jeg å gå på ski med pulk fra Finse til Otta jul/nyttår i år.

Planen er å bruke ca 2 uker med en proviantering på Joker Tyinkrysset. Jeg har forsøkt å lage en rute på bakgrunn av ut.no sine skyløype-traséer. Er det noen som har innspill til valg av rute? Jeg er litt usikker mtp snødybde, men det er vel vanskelig å si noe om før det nærmer seg avgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snødybden rundt Tyinkrysset kan bli et problem. Selv om det kanskje kommer en del snø, så pleier det blåse "hatter og høyballer" tidlig på sesongen. Det betyr at snødekket kanskje ikke er heldekkende, så du kanskje må følge snøen og ikke terrenget.

Tyinvannet ville jeg ikke gått på så tidlig, det er ikke alltid isen har lagt seg ved jul og nyttårstider. 

Det er kanskje juks å ta bussen, men den stopper like nedenfor Fjellstua i Tyinkrysset og går opp til Tyin, å komme seg opp med pulken kan bli rimelig tungt. De på butikken kjører "leverings-scooter", så de kan kanskje de vet status på løypa opp til Tyin. Det er kanskje mest scootere som bruker den.

Ned til Tyinkrysset ville jeg prøvd å legge ruta så du kommer ned traseene til skibakken. Er det tynt snølag nedover, er det der du trenger minst snø for å komme ned. Eventuelt må du bort på Kongeveien for å komme ned med lite snø, den er forholdsvis bred og uten store steiner og buskas. Den går forbi Nystuen og nedover omtrent ved butikken.

FV252 til Eidsbugarden stenger så snart det kommer snø, den brøytes ikke. Dette kan være så tidlig som slutten av oktober. På veien kjøres det spor i "tidligløype" innover mot Eidsbugarden (før det er nok snø til løyper nede på Filefjell), så det går fint å følge veien helt fra Tyin. I stedet for å slite seg opp Sløtafjellet ville jeg fulgt veien fra Tyinholmen inn i Koldedalen og gått opp til Uradalsvannet derfra. Det er ikke så mye stein når du kommer opp første kneika fra Koldedalen, men når du kommer til Uradalsvannet, så heter det ikke Uradalen for ingen ting.. men det er kanskje mer snø der tidligere.

Bygdin pleier heller ikke fryse spesielt tidlig, kanskje seinere enn Tyin også. Men om lett reise var et poeng, og usikker is ikke var et tema, kommer du deg til Torfinnsbu fra Tyin på en "dag", og kan fortsette mot Valdresflya. Ved å gå opp Såteskard (1km inn på FV252), krysse Steinbusjøen, gå videre ned Vølodalen og så over Bygdin til Torfinnsbu. Det er 26km fra Tyin til Torfinnsbu den veien.

Jeg har hatt tilhold på Tyin noen år, men det er bare 10% av årene det har vært noe særlig skiforhold i terrenget ved jul og nyttårstider, som nevnt ødelegger som regel vinden for å få heldekkende teppe.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

Det kan kanskje være at det er bedre å gå fra Haukeli til Tyinkrysset via Finse på den tiden?

En mulig plan var å gå den etappen fra Haukeli til Finse til fots på sensommeren, men det kan være at det blir bedre å ta den på vinteren.

Å sykle fra Tyinkrysset til Dovre ser ut som en fin etappe som kan tas på en langhelg. https://www.komoot.com/tour/1677719651

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.