Gå til innhold
  • Bli medlem

Er jeg dum som velger å gå en tur på 8 dager med minimal erfaring


henrikhoe

Anbefalte innlegg

På søndag starter ferden mot sverige og norge på tvers ruta i trøndelag. Jeg har laget 2 andre poster rundt hjelp med pakkliste rundt dette.

De siste 10-15 årene har jeg hatt 1 overnatting ute i skogen, går ofte tur, men overnatting er noe nytt.

Jeg er en person som når jeg først gjør noe, så går jeg all in. Folk på jobben var oppriktig bekymra for om jeg var forberedt fysisk og mentalt for en slik tur. Er jeg dum som vil gjøre dette?

F.eks jeg kjøpte meg ny osprey 100l sekk i går, som jeg prøcde på butikken med vekter, likte den svært godt,men i dag etter å brukt den bare 20-30 min så har jeg smerter på toppen/bak på skuldrene. Mens på bergans sekken så får jeg vondt i hoftepartiet. OSprey sitter perfekt på hoftene, men load lifters og eller stramming av skulderstroppene gjør at jeg får vondt i skuldrene. Er det bare fordi jeg har liten erfaring med så mye vekt?

Jeg trener mye styrke og er ganske muskuløs, men er jo ikke vnat med en sånn statisk vekt.

Bare merker at gjelden gikk over til å være litt mer nervøs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strammet hoftebeltet godt nok på Osprey? Vet du hvor tung sekken er?

Det er jo en del praktiske ferdigheter knyttet til å være så lenge på tur, alt fra matlaging med primus, opp/nedpakking av camp, og bekledning men fysisk sett bør det ikke være noe problem. Du skriver at du går ofte på tur, og trener styrke og har mye muskler, så forutsetningene bør være der. Jeg kjenner ikke ruta, så den skal jeg ikke si så mye om. 

Jeg tror det handler mye om å stille inn sekken rett. Korrekt rygglengde, korrekt stramming rundt hofta, rett innstilling rundt skuldra. Jeg har gått med mange dårlige sekker oppigjennom tida, og det er sjeldent etter 20-30 minutter at problemene kommer. Det kan også være nødvendig å justere underveis. 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

På en så kort tur står det jo ikke om liv og død. Du kan når som helst bryte og gå ut til sivilisasjonen. Så ikke overtenk. Pakk hensiktsmessig. Husk at en sekk ikke er statistisk, men dynamisk. Den kan småjusteres mens man går, og justeres i camp hvis man for eksempel vil prøve litt annen rygglengde eller hoftebelte stilling.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe estimat på hvor mye sekken vil veie? På en ukestur bør du kunne klare å holde vekta på rundt 20kg. Jo lettere sekk, jo mer komfortabelt å gå, så kutt ut alt du strengt tatt ikke trenger (masse ekstra skift, gensere, kjeler etc.). Ha også fokus på å fordele vekten i sekken riktig. De tyngste tingene inn mot ryggen.  

Når det kommer til passform handler det nok om å stille den inn riktig. Løsne først alle stropper. Så starter du med å stramme skulderstroppene, hev skuldrene og fest hoftebeltet. Hoftekammen skal treffe ca midt på hoftebeltet og strammes slik at mesteparten av vekten hviler på hoftene. Deretter fester du brystreimen. Til slutt justerer du de små stroppene på toppen av skulderreimene. Disse skal strammes slik at de er i konstant spenn, ikke mer. Strammer du for hardt vil du oppleve at toppen av skulderstroppene hever seg og det vil bli en glippe under nakken/skuldrene. Dette vil innvirke på bærekomforten. Strammer du for lite vil sekken føles mer ustabil og baktung. Er de strammet korrekt skal det være full kontakt mellom skulder/nakke og stroppene. Se også til at rygglengden er justert riktig. De fleste sekker i dag har mulighet til å justere denne. 

Følger du disse rådene vil du nok få en fin og behagelig tur. 

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

henrikhoe skrev (1 time siden):

F.eks jeg kjøpte meg ny osprey 100l sekk i går, som jeg prøcde på butikken med vekter, likte den svært godt,men i dag etter å brukt den bare 20-30 min så har jeg smerter på toppen/bak på skuldrene. Mens på bergans sekken så får jeg vondt i hoftepartiet. OSprey sitter perfekt på hoftene, men load lifters og eller stramming av skulderstroppene gjør at jeg får vondt i skuldrene. Er det bare fordi jeg har liten erfaring med så mye vekt?
 

Man kjenner normalt sekken ekstra godt de 2-3 første dagene på tur. Etter hvert så går spertene i toppen av ryggen bak skuldrene normalt over. Jeg har gått veldig mye på tur, men har alltid litt vondt fra sekken i starten av turen. Så lenge du ikke har alt for tung sekk, så tror jeg dette går veldig bra. Osprey er kjent for å lage gode sekker som passer godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute i 7 dager med relativt lite erfaring så det skal gå greit. Angående sekken din høres det ut som et justeringsproblem. Jeg justerer sekken veldig mye underveis der jeg varierer mellom å bære med hofta eller skuldrene. Litt vondt kan det gjøre siden jeg glemmer ofte å ta pauser så smerte har jeg blitt vant til hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kroppen din takler tung vekt på ryggen er så himla individuelt. Ta pauser før det begynner å gjøre vondt. legg inn 5 minuttere eller enda lengre pauser om behov hvor du drikker, tar av sekken og rister løs. Det er ekstremt fristende å bite sammen tenne å bare gå opp til den toppen først, men jo mer konsekvent og struktur du har på dette, jo bedre blir hele dagen og dagene framover. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra. Om ikke annet, så skal jo Redningstjenesten ha noe å gjøre i sommer, de også :)

Sekken høres kanskje bra ut. Hvis det sitter så godt i hoftene som du sier, så skal det bare være å justere (hvis mulig) rygglengden litt opp. Vekta skal helst ikke ligge oppå skuldrene, men mest mulig på hoftene. Skulderreimene er egentlig der for å holde sekken inntil ryggen - de skal "ta" på forsiden av skuldrene/øverst på brystet. Det er også derfor "loadlifterene" er der - for å dra toppen av sekken nærmere ryggen.

Jeg tar forbehold fordi det er lett å bli lurt her. En sekk hvor mye av vekten henger på skuldrene kan kjennes fin ut i hoftene, men det er skuldre/nakke/rygg det blir klaget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (På 28.6.2024 den 12.29):

Man kjenner normalt sekken ekstra godt de 2-3 første dagene på tur. Etter hvert så går spertene i toppen av ryggen bak skuldrene normalt over. Jeg har gått veldig mye på tur, men har alltid litt vondt fra sekken i starten av turen. Så lenge du ikke har alt for tung sekk, så tror jeg dette går veldig bra. Osprey er kjent for å lage gode sekker som passer godt.

Dette. Ja, kanskje sekken er justert dårlig for deg (søk opp hvordan justere sekk på youtube), men å gå med tung sekk når man ikke er vant til det _er_ litt vondt. De første 2-3 dagene spesielt.

Også finner man fort ut at å trene styrke på senteret har mindre overførbarhet til å bære tung sekk på fjellet og gå langt 😁 

Jeg tror du fikser dette. 8 dager med lite erfaring blir definitivt karakterbyggende, men hva kan gå galt?

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

henrikhoe skrev (På 28.6.2024 den 10.52):

På søndag starter ferden mot sverige og norge på tvers ruta i trøndelag. Jeg har laget 2 andre poster rundt hjelp med pakkliste rundt dette.

De siste 10-15 årene har jeg hatt 1 overnatting ute i skogen, går ofte tur, men overnatting er noe nytt.

Jeg er en person som når jeg først gjør noe, så går jeg all in. Folk på jobben var oppriktig bekymra for om jeg var forberedt fysisk og mentalt for en slik tur. Er jeg dum som vil gjøre dette?

F.eks jeg kjøpte meg ny osprey 100l sekk i går, som jeg prøcde på butikken med vekter, likte den svært godt,men i dag etter å brukt den bare 20-30 min så har jeg smerter på toppen/bak på skuldrene. Mens på bergans sekken så får jeg vondt i hoftepartiet. OSprey sitter perfekt på hoftene, men load lifters og eller stramming av skulderstroppene gjør at jeg får vondt i skuldrene. Er det bare fordi jeg har liten erfaring med så mye vekt?

Jeg trener mye styrke og er ganske muskuløs, men er jo ikke vnat med en sånn statisk vekt.

Bare merker at gjelden gikk over til å være litt mer nervøs. 

Ang smertene høres dette ut som en blanding av "ikke vant med sekk" og "riktig justering". Når jeg kjøpte meg den siste storsekken, tok det det 3-4 turer med riktig vekt før den var sikkelig tilpassa og jeg kune gå langt uten å kjenne en eller anna smerte. Så jeg tenker at det kan være lurt siden du er uerfaren og ikke helt riktig tilpassa sekk, å gå med lavest mulig vekt i sekken + hiv ut litt til. Selv med "all-inn" og "kjipt og ikke fullføre", så kan smerte helvete drepe turen din fullstendig. Så sant du ikke hyrer inn en "drill sargeant" som skriker deg i øret hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.