Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet på Trangia


Nikolaikp

Anbefalte innlegg

Hei. Driver å titter etter ny matlagingsapparat til å ha med på tur. Har lest at mange her på forumet går god for trangia stormkjøkkenet. Så jeg lurer på om dette er et godt alternativ? 

Fik til jul for 2 år siden et stormkjøkken fra Intersport(?). Dette blir sjeeeeldent brukt da stekepanna og kjelene som fulgte med var så tynt så alt jeg prøvde å steke brent seg på kontakt med panna. (Ja brukte masse smør) Og det er da på laveste varme før flammen dør ut. Så etter det har jeg gått ibort fra stormkjøkken og sett på andre typer brennere. 

Men fikk nå øyet på trangia stormkjøkkenet. Hvordan er trangia settet til dette? Mtp varmejustering ol? Går det å steke feks pannekaker og fisk osv, uten at alt svir seg?

Har dere noen tips og erfaringer dere kan dele?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi rødsprit eller gassbrenner i stormkjøkkenet ditt her?

Uansett:

Jeg ser ofte folk som "tørrbrenner" pannene sine lenge uten å ha noe i blant annet. Det må jo være oppskrift på å kverke panna.
Det er ikke akkurat støpejernspanner som trenger å varmes i flere minutter før bruk. Med så tynne panner skal du helst ikke ha noe dødtid med kun tørr panne rett på flammen uten noe i.

Mine to Trangia 27 og 25 stekepanner er brukt veeldig mye og non-sticken på disse er fremdeles helt fine. På undersiden ikke så fine lenger, men de holder fremdeles opprinnelig form. Det er også en ganske stor suksessfaktor å beskytte pannene under transport. Den plastgreia som ligger i stekepanna når den kommer som ny må brukes, ellers så kan man ta en pose rundt stekepanna.

Du kan helt fint steke pannekaker og usvidd omelett i disse pannene med en gassbrenner som kan justeres (f.eks Trangia sine egne brennere). Får man ikke til å justere flammen godt nok kan man bidra med å løfte pannen høyere opp med håndtaket.

Pannekake-testen har jeg aldri skjønt. Det er jo verdens enkleste ting å steke? 🤔

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis drømmen er å steke pannekaker i skogen så kjøper du deg ei pannekakepanne av jern og en skikkelig bred brenner som Primus Gravity eller tilsvarende. Til mat som er litt mer hardfør så duger Trangia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Nikolaikp said:

Hei. Driver å titter etter ny matlagingsapparat til å ha med på tur. Har lest at mange her på forumet går god for trangia stormkjøkkenet. Så jeg lurer på om dette er et godt alternativ? 

Fik til jul for 2 år siden et stormkjøkken fra Intersport(?). Dette blir sjeeeeldent brukt da stekepanna og kjelene som fulgte med var så tynt så alt jeg prøvde å steke brent seg på kontakt med panna. (Ja brukte masse smør) Og det er da på laveste varme før flammen dør ut. Så etter det har jeg gått ibort fra stormkjøkken og sett på andre typer brennere. 

Men fikk nå øyet på trangia stormkjøkkenet. Hvordan er trangia settet til dette? Mtp varmejustering ol? Går det å steke feks pannekaker og fisk osv, uten at alt svir seg?

Har dere noen tips og erfaringer dere kan dele?:)

Ingen feil å gå for Trangia! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, sneakyowl said:

Snakker vi rødsprit eller gassbrenner i stormkjøkkenet ditt her?

Uansett:

Jeg ser ofte folk som "tørrbrenner" pannene sine lenge uten å ha noe i blant annet. Det må jo være oppskrift på å kverke panna.
Det er ikke akkurat støpejernspanner som trenger å varmes i flere minutter før bruk. Med så tynne panner skal du helst ikke ha noe dødtid med kun tørr panne rett på flammen uten noe i.

Mine to Trangia 27 og 25 stekepanner er brukt veeldig mye og non-sticken på disse er fremdeles helt fine. På undersiden ikke så fine lenger, men de holder fremdeles opprinnelig form. Det er også en ganske stor suksessfaktor å beskytte pannene under transport. Den plastgreia som ligger i stekepanna når den kommer som ny må brukes, ellers så kan man ta en pose rundt stekepanna.

Du kan helt fint steke pannekaker og usvidd omelett i disse pannene med en gassbrenner som kan justeres (f.eks Trangia sine egne brennere). Får man ikke til å justere flammen godt nok kan man bidra med å løfte pannen høyere opp med håndtaket.

Pannekake-testen har jeg aldri skjønt. Det er jo verdens enkleste ting å steke? 🤔

Er gassbrenner jeg tenker på ja👍 Jepp det vet jeg, har aldri skrudd på varmen uten noe i pannen👌 

Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolaikp skrev (1 time siden):

Kanskje dumt spørsmål, men hva er forskjellen på 25 settene og 27? Er det rett å slett størrelsen? 

Det er størrelsen ja. 25 er det største. 27 egner seg godt til 1-2 personer, og tar mindre plass i ryggsekken. Det er også et pluss med Trangia at både kjeler og kaffekjele passer oppi settet, slik alt pakkes kompakt, og vindskjermen er glimrende. Trangia kan selvsagt brukes med den lille spritbrenneren, gass, eller multifuelbrenner som er tilpasset settet. Godt valg.

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolaikp skrev (2 timer siden):

Kanskje dumt spørsmål, men hva er forskjellen på 25 settene og 27? Er det rett å slett størrelsen? 

Det er egentlig helt logisk om du veit bakgrunn.

Serie 25 var prosjektnr. Og er den største

Serie 27 kom seinere og er den mitterste.

Serie 28 er den minste.

Er et lite prosjekt å sette seg inni hvilke nr du bør ha, etter å ha bestemt størrelsen. Se Trangia.se for å se alle varianter. 

For å få et bra sett bør du velge hardanodisert vindskjerm og gryter i Duossal og panne med nonstick. 
Ligger mye på bloggen min om Trangia  

Trangia 27 er det mest brukte settet jeg har, kan brukes til alt. Selv pannene holder lenge om du har i smør etc før du setter de over varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.