Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk - Trenger tips. Trollheta vs Osprey


henrikhoe

Anbefalte innlegg

Hei


Noen som har erfaring med Bergans Trollhetta V5 95L mot Osprey Aether Plus 100L.

Jeg har en 65L Bergans Romsdal eller hva den heter fra før. 

Virke rsom det ikke er lomme i bunn på sekken på trollhetta for å enkelt legge sovepose

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henrikhoe endret tittelen til Ny sekk - Trenger tips. Trollheta vs Osprey
Annonse
1 hour ago, henrikhoe said:

Hei


Noen som har erfaring med Bergans Trollhetta V5 95L mot Osprey Aether Plus 100L.

Jeg har en 65L Bergans Romsdal eller hva den heter fra før. 

Virke rsom det ikke er lomme i bunn på sekken på trollhetta for å enkelt legge sovepose

Hvorfor man skal ha inngang i bunn av sekk til sovepose forstår jeg ikke, for det er jo det siste som skal ut av sekken i leir. Jeg har alltid alt som ikke skal bli vått i en stor vanntett pose eller søppelsekk inni sekken, og da må er soveposen helt på bunn. Jeg ville bestilt og prøvd begge sekkene. Bergans er mer høyreist mens Osprey sekken mer som en potet i fasongen. Har hatt sistnevnte selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trollhetta 95l. Har brukt den med litt over 30kg og synes den var fin men nå har den begynt å sige ned litt på hoftebeltet (laga tråd her inne om det) men har kanskje bært tyngre enn anbefalt med den. Bytta den ut med recon pack fra Norrøna. Trollhetta har åpning i front som er veldig greit så har aldri hatt behov for eget rom til sovepose.

Ser at trollhetta 95l selges til 25-2600 som ikke er noe upris for den sekker heller.

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Hvorfor man skal ha inngang i bunn av sekk til sovepose forstår jeg ikke, for det er jo det siste som skal ut av sekken i leir. Jeg har alltid alt som ikke skal bli vått i en stor vanntett pose eller søppelsekk inni sekken, og da må er soveposen helt på bunn. Jeg ville bestilt og prøvd begge sekkene. Bergans er mer høyreist mens Osprey sekken mer som en potet i fasongen. Har hatt sistnevnte selv. 

Fornøyd med sistnevnte? Når du hadde den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (27 minutter siden):

Prøv på. 

Kikka på, og prøvde med vekter, Bergans Alpinist og Fjellreven Kajka for litt siden. Ble ikke videre imponert over bærekomfort. Sklei bare ned fra hofta. Andre elsker de sekkene. 

 

Skal prøve bergans sekken på lokale trondheims butikken i dag og osprey i en annen butikk. ca 1000 kr forskjell i pris. Takk for tipsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (14 minutter siden):

Jeg har trollhetta 95l. Har brukt den med litt over 30kg og synes den var fin men nå har den begynt å sige ned litt på hoftebeltet (laga tråd her inne om det) men har kanskje bært tyngre enn anbefalt med den. Bytta den ut med recon pack fra Norrøna. Trollhetta har åpning i front som er veldig greit så har aldri hatt behov for eget rom til sovepose.

Ser at trollhetta 95l selges til 25-2600 som ikke er noe upris for den sekker heller.

Tror jeg havner på 20-22 kg selv. Ja ser den var på tiblud, skal prøve å slutte lit ttidligere på jobb og stikke innom bergans å prøve den. Må egentlig ha ny sekk til helga. Godt poeng når du har åpning i hele front.

Mange snakker varmt om osprey også, så må vel bare prøve for å finne ut hva som blir best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har både Trollhetta og Aether plus (men ikkje akkurat den storleiken det vert spurt etter). Osprey-sekken er klart best på ryggen min, men det er også det einaste gode eg kan seie om han.

Det eg ikkje likar med Osprey-sekken, er alt anna av dill og ubruklege løysingar. Til dømes er ikkje topplokket sydd fast til sekken i nakken, men festa med to stroppar (ideen er visst at lokket kan takast av og brukast som dagstursekk). Mellom desse stroppane, er det åpent rett ned i sekken, så snølåsen stikk ut. Sjølv med regntrekk over sekken, er det åpning mellom topplokket og ryggen. Og det er masse glidelåsar på dei mest ubruklege plassane. Dette er både svake punkt og unødvendig vekt. Og det som ser ut som sidelommer, har åpning i botn! Det er altså hol tvers gjennom. Dei som har konstruert sekken kan i alle fall aldri ha vore på tur.

Drømmesekken min må vera ein Bergans-sekk frå 80-talet, men med dagens bæresystem frå Osprey,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (14 timer siden):

Hvorfor man skal ha inngang i bunn av sekk til sovepose forstår jeg ikke, for det er jo det siste som skal ut av sekken i leir. 

På en måte enig i logikken, men i mitt tilfelle er det ganske ofte at noe blir i sekken til jeg får bruk for det. Det kan feks være mat og brenner, hvis jeg ikke skal spise i leir. På min Recon-pakk blir det  fort én meter mellom topp og bunn, og siden det ikke er noen andre åpninger, bruker jeg ofte bunnåpninga for å få tak i ting som ligger dypt i sekken.

Jeg bruker ofte å ha telt i nederst i sekken (pga åpning i bunn), og det er jo det første man trenger i leir :)

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, ingen87 said:

På en måte enig i logikken, men i mitt tilfelle er det ganske ofte at noe blir i sekken til jeg får bruk for det. Det kan feks være mat og brenner, hvis jeg ikke skal spise i leir. På min Recon-pakk blir det jo fort en halvmeter mellom topp og bunn, og siden det ikke er noe åpning i mellom, bruker jeg ofte bunnåpninga for å få tak i ting som ligger nest nederst.

Jeg bruker ofte å ha telt i nederst i sekken (pga åpning i bunn), og det er jo det første man trenger i leir :)

Artig dilemma egentlig. Jeg pakker også ofte sekken fra turstart slik med teltet langt ned i sekken, kanskje nederst sammen med sovepose og liggeunderlag mm. Men, når leiren rives er teltet sist ned og da havner det øverst i sekken som regel. Åpningen i bunn er derfor ikke alltid så viktig i min turverden nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjarne H.S. said:

Artig dilemma egentlig. Jeg pakker også ofte sekken fra turstart slik med teltet langt ned i sekken, kanskje nederst sammen med sovepose og liggeunderlag mm. Men, når leiren rives er teltet sist ned og da havner det øverst i sekken som regel. Åpningen i bunn er derfor ikke alltid så viktig i min turverden nemlig.

Jeg gjør det nesten motsatt, når jeg uansett har front-åpning så pakker jeg teltet vertikalt inne i sekken. Og veldig mye blir pakket med tanke på nettopp det at jeg har front-åpningen tilgjengelig.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpning i bunn av sekken, gjerne med et eget adskilt bunnrom er for meg ideelt sted å ha teltet. Enkelt å få teltet ut uten å ta ut noe annet av sekken, og sekken kan være ferdig pakket inne i teltet før man går ut, river teltet og legger det inn i bunnrommet igjen. Om teltet er vått gjør det ingenting så lenge det man har i bunn av sekkens hovedrom er i en plastpose e.l.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Skal bare... said:

Eg har både Trollhetta og Aether plus (men ikkje akkurat den storleiken det vert spurt etter). Osprey-sekken er klart best på ryggen min, men det er også det einaste gode eg kan seie om han.

Det eg ikkje likar med Osprey-sekken, er alt anna av dill og ubruklege løysingar. Til dømes er ikkje topplokket sydd fast til sekken i nakken, men festa med to stroppar (ideen er visst at lokket kan takast av og brukast som dagstursekk). Mellom desse stroppane, er det åpent rett ned i sekken, så snølåsen stikk ut. Sjølv med regntrekk over sekken, er det åpning mellom topplokket og ryggen. Og det er masse glidelåsar på dei mest ubruklege plassane. Dette er både svake punkt og unødvendig vekt. Og det som ser ut som sidelommer, har åpning i botn! Det er altså hol tvers gjennom. Dei som har konstruert sekken kan i alle fall aldri ha vore på tur.

Drømmesekken min må vera ein Bergans-sekk frå 80-talet, men med dagens bæresystem frå Osprey,

At toppokket er festet med reimer både forran og bak er jo ganske vanlig på nedium og store sekker. Da kan man utnytte lastevolumet maksimalt, og legge noen store ting helt på toppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

At toppokket er festet med reimer både forran og bak er jo ganske vanlig på nedium og store sekker. Da kan man utnytte lastevolumet maksimalt, og legge noen store ting helt på toppen. 

Eg har hatt mange sekker, og er ikkje veldig einig i at ein får betre utnytting av volumet med slike topplokk enn gode gamle sekker med fastsydd topplokk. Problemet med den nevnte sekken, er at dette gjer at topplokket dekker så dårleg at det bare er ein vits.

Trollhetta har også slik feste av topplokket, men der dekker det i alle fall åpningen til sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Skal bare... said:

Eg har hatt mange sekker, og er ikkje veldig einig i at ein får betre utnytting av volumet med slike topplokk enn gode gamle sekker med fastsydd topplokk. Problemet med den nevnte sekken, er at dette gjer at topplokket dekker så dårleg at det bare er ein vits.

Trollhetta har også slik feste av topplokket, men der dekker det i alle fall åpningen til sekken.

Jeg får hvertfall plass til litt ekstra. Men all den tid man ikke bruker funksjonen er det diggere med fastsydd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.