Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbrenner\Matlagings apparat! Hvilke bør en velge?


MrVikingJack

Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer veldig an på.

Skal du på lange turer, korte turer?

Skal du bare koke vann for frysetørket mat eller liker du å kokkelere biff eller selvfisket fisk?

Skal du bare ut på varme dager eller skal kokeapparatet også brukes for å varme et vintertelt?

Vil du kose deg til kvistbrenner eller høre «jetmotoreren» fra en bensinbrenner?

Gjør det ikke noe om kokesettet er tungt og tar masse plass i sekken eller ønsker du Ultralight?

Som du skjønner så spiller mange faktorer inn. Hvis du kan fortelle litt mer om tenkt bruk så tenker jeg det vil være lettere å gi et konkret tips eller råd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.milrab.no/utstyr/turkjokken/brennere/jetboil-stash-gra-1/?gad_source=1

Jetboil Stash er min favoritt i Ultralett klassen. Denne egner seg i grunn bare til å koke vann. Svært drivstoffeffektivt, kompakt og godt designet.

Trangia osv er det mange som liker, jeg hater soten fra rødspritbrennere så den er ikke noe for meg. Rødsprit har også lavere energitetthet enn andre drivstoff, så du må bære med deg mer drivstoff. Men det er jo en god allround løsning.

Primus Primetech Stove Set er derfor min favoritt til matlaging, enkel gassbrenner hvor brenneren IKKE står på boksen. Men i stedet har slange mellom brenner og gassboks. Det er mye mer stabilt pga lavere tyngdepunkt. Settet har også fluxring som gir bedre effektivitet og raskere koketider for vann. Jeg er veldig fornøyd med dette settet.

Men det er også mange andre brennere som feks bensinbrennere som har mye for seg på langtur. Pga høyere energitetthet i drivstoffet.

PS, Jetboil stash burde koste under 1500 kroner og Primetech Stove Set også under 1500. Prisene er helt latterlige akkurat nå slik at de kan skape falske tilbud senere.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrVikingJack skrev (1 time siden):

Ser noen butikker online og ellers har salg av div Stove kits og burners ect. 

Så lurte på hvilke merker\modeller samt hva folk anbefalte for matlaging? 
(Vil Campe mye solo, nå og +1). 
 

 

Fiskepadde skrev (45 minutter siden):

Trangia på gass er jo ganske idiotsikkert.

Vel, jeg har personlig vært gjennom alt for mange brennere og oppsett i min friluftskarriere, og Trangia kommer alltid ut på topp som den beste kandidaten. Ja, skal du campe mye på vinter eller langt under null, er det fordelaktig med en bensinbrenner. Men dette kan du kjøpte utenom.

Pakkstørrelse, robusthet, vindbeskyttelse og alt i alt er det ingen som slår Trangia for min del. Det er rett og slett det ultimate turkjøkken. 
Merk deg at alle panner med slike radiator riller som jetboil, primus har noen osv er helt crazy når det kommer til å genere CO om du ønsker å lage mat inne i telt. Derfor unngår jeg dette som pesten. Den lille ekstra effekten det gir, er langt ifra verdt det når det kommer til risiko for CO (i telt) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

Pakkstørrelse. …. og alt i alt er det ingen som slår Trangia for min del. 

Tja. Er vel ikke så mange som er større et Trangia sett?

Har sikkert 8-9 forskjellige løsninger, primuser og brennere i boden. Ingen tar mer plass en Trangiaen

Endret av GrendelRaptor8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (7 timer siden):

Vel, jeg har personlig vært gjennom alt for mange brennere og oppsett i min friluftskarriere, og Trangia kommer alltid ut på topp som den beste kandidaten. Ja, skal du campe mye på vinter eller langt under null, er det fordelaktig med en bensinbrenner. Men dette kan du kjøpte utenom.

Pakkstørrelse, robusthet, vindbeskyttelse og alt i alt er det ingen som slår Trangia for min del. Det er rett og slett det ultimate turkjøkken. 

Yep, Trangia for ever! Selvfølge mp spritbrenneren byttes med gass eller multifuel. som finnes i løs vekt. Trangia selv bruker visst nå en Primusbrenner. Har selv en Optimus Nova og fyrer med tennveske. Trangia er nesten konstruert som en Nansenkjele. og gir derfor nesten optimal varmeutnyttelse og har bedste vindskjern, står stødig, om vinteren i snø med en form for fjøl under. Trangia finnes i stor og liten utgave til det som passer bedst for deg. Jeg haren stor ultralight - men uten kaffekjele, fordi jeg kan jo koke kaffi i en gryte, men dårlig mat i en kjele. Derfor anser jeg kjelen som overflødig. Teflon panne. Stor?? ja litt, men jeg pakker både brenner, gryte-håndtak, en grytesvamp og -klut og liten såpebeholder inn i Trangiasettet som så med 2 kjeler, panne, brenner og finerplate veier ca. 1000 g. Dette nærmer du deg rask ved løs brenner, vindskjerm, gryter mm. Jeg liker altså noe bedre mat enn bare frysetørket med vann på!! Kan derfor koke og bake hva som helst (brød) med dette oppsett.

Robust! En Elgkalv har min gamle original Trangia i rå aluminium ikke bra med pannekaker! Den ble påkjørt av bil ved rydding ved hjemtransport. Den fikk en omgang med bulkehammeren til bilen og funker stadig bra!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia ER absolutt et bra valg. Kjøpte mitt i 1991 og det fungerer fortsatt strålende. La til gassbrenner for endel år siden, men bruker også fortsatt rødspritbrenneren noen ganger.

Men igjen, hadde vært lettere å gi et godt råd om trådstarter sa litt om tenkt brukt. 
Skal man f.eks bare koke vann til frysetørket så er kanskje Jetfuel eller tilsvarende en bedre løsning.

Ski og pulk over vidda? Kanskje en multifunksjonell brenner.

Kose med å varme en kaffekopp på høsttur? Kvistbrenner?

I tvil eller «brukes til alt»? Kanskje Trangiaen

Endret av GrendelRaptor8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken brenner du går for vil jeg anbefale å sjekke ut finn.no for å se om du får tak i brukt til en god pris. Da blir eventuelt kostnaden ved å prøve og feile litt mindre da man ofte kan selge for det samme som man kjøpte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier "matlaging" går jeg ut i fra litt mer avansert bruk enn oppkok av vann for Real Turmat.

Trangia stormkjøkken, enten i 25 eller 27-størrelse (27 er minst) er vel som nevnt flere ganger opp her noe av det bedre du får om du skal kokkelere litt. Noen fordeler:

  • Ett sett hvor alt er i (unntatt drivstoff). Ikke noe løspakking av alt mulig kjøkkenustyr i sekken. Og ja, lite tar mer plass enn Trangia-settet, men nevn noen andre løsninger med alle de samme funksjonene og kjelene i ett som tar mindre plass?
  • Veldig god vindbeskyttelse gir effektive oppkok
  • Avstand fra flamme til stekepanne (eller ekstra stor kjele, ikke medfølgende i settene) er overlegen andre brennere, og gjør at man kan finkokkelere og ha kontroll på varmen mye enklere.
  • Rimelig i pris

Trangia har også kommet med en ny gassbrenner nå, Storm (Made in Sweden). Den skal visst være marginalt lettere og kraftigere enn Primus-versjonen de har brukt i mange år nå. Kunne tenkt meg å prøvd den. https://trangia.se/shop/gasbrannare-storm/

Nå blir Trangia 27-settet mitt stort sett kun brukt når jeg vet det skal kokkeleres litt mer avansert. For et litt lettere oppsett, men fremdeles ikke helt blåst matlagingsmessig bruker jeg en kombo av Trangia Triangle, Trangia Gassbrenner eller Primus Omnilite multifuelbrenner, Evernew 1.3l Titaniumskjele og Trangia 27-settet sin stekepanne. Både Triangle og brenneren får også plass inne i kjelen, så oppsettet blir relativt kompakt.

IMG_4802.thumb.JPG.ad3605229e56c3c8cd408f78dc682811.JPG

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, sneakyowl said:

Siden du sier "matlaging" går jeg ut i fra litt mer avansert bruk enn oppkok av vann for Real Turmat.

Trangia stormkjøkken, enten i 25 eller 27-størrelse (27 er minst) er vel som nevnt flere ganger opp her noe av det bedre du får om du skal kokkelere litt. Noen fordeler:

  • Ett sett hvor alt er i (unntatt drivstoff). Ikke noe løspakking av alt mulig kjøkkenustyr i sekken. Og ja, lite tar mer plass enn Trangia-settet, men nevn noen andre løsninger med alle de samme funksjonene og kjelene i ett som tar mindre plass?
  • Veldig god vindbeskyttelse gir effektive oppkok
  • Avstand fra flamme til stekepanne (eller ekstra stor kjele, ikke medfølgende i settene) er overlegen andre brennere, og gjør at man kan finkokkelere og ha kontroll på varmen mye enklere.
  • Rimelig i pris

Trangia har også kommet med en ny gassbrenner nå, Storm (Made in Sweden). Den skal visst være marginalt lettere og kraftigere enn Primus-versjonen de har brukt i mange år nå. Kunne tenkt meg å prøvd den. https://trangia.se/shop/gasbrannare-storm/

Nå blir Trangia 27-settet mitt stort sett kun brukt når jeg vet det skal kokkeleres litt mer avansert. For et litt lettere oppsett, men fremdeles ikke helt blåst matlagingsmessig bruker jeg en kombo av Trangia Triangle, Trangia Gassbrenner eller Primus Omnilite multifuelbrenner, Evernew 1.3l Titaniumskjele og Trangia 27-settet sin stekepanne. Både Triangle og brenneren får også plass inne i kjelen, så oppsettet blir relativt kompakt.

IMG_4802.thumb.JPG.ad3605229e56c3c8cd408f78dc682811.JPG

 

14 hours ago, GrendelRaptor8 said:

Trangia ER absolutt et bra valg. Kjøpte mitt i 1991 og det fungerer fortsatt strålende. La til gassbrenner for endel år siden, men bruker også fortsatt rødspritbrenneren noen ganger.

Men igjen, hadde vært lettere å gi et godt råd om trådstarter sa litt om tenkt brukt. 
Skal man f.eks bare koke vann til frysetørket så er kanskje Jetfuel eller tilsvarende en bedre løsning.

Ski og pulk over vidda? Kanskje en multifunksjonell brenner.

Kose med å varme en kaffekopp på høsttur? Kvistbrenner?

I tvil eller «brukes til alt»? Kanskje Trangiaen


 

Sku ha skrevet litt mer utdypende Hoved post!  

Målet for meg er og være så lite I Asfaltjungler som mulig.
Turer kan da være på vidda\fjellheimen eller langs forlatte veier\stier/skoger et eller annet sted i Norge\Europa! <
-Til fots eller på sykkel-

Matlaging er vel for meg bare laging av mat som smaker godt og fyller både mage samt et par Næringsbehov! 
(om det er Omelett\bacon and eggs og annet eller "rett i pose" -Real Turmat-. Er litt hips om haps for meg! )
 

Fine med Trangia (etter hva jeg kan se), er at man kan kokelere alt mulig! 
Samt virker veldig solid\trygt og bruke! 

Har også vært og kikka litt på MSR pocketrockets\SOTO windburners  (tror jeg de heter)  å den slags,
Da de virker lette og trenger bare "tilsette vann" i fancy tørrmat pakker! Samt minimal med oppvask! 
(kan evt da kjøpe en slags kopp\termos for og gjøre det koseligere enn Pose-spising). 


Har en 125L recon Sekk fra Norrøna, så plass er det nok alltid, til enten eller, da jeg som oftest vil vandre\gå meg bort alene! 

Tror heller ikke jeg vil Campe i minus 24-30 og ned, så hvor vidt jeg vil trenge et kjøkken som kan være med og varme teltet tviler jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke gå for ultralight aluminium. De, spesielt panne, bulker veldig lett. Jeg gikk for trangias stekepanne i duossal, som har stål inni aluminiumen. Den fremstår dønn solid. Hardanodisert aluminium på vindskjerm, ikke like solid som stål, men mye bedre enn dems tynneste aluminium. 

Jeg liker å kunne behandle utstyret uforsiktig og være sikker på at det fortsatt gjør det det skal, også etter noen uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.