Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova tømme trykket før man tar av drivstoffslangen


OptimusPrimus

Anbefalte innlegg

Hei!

Synes det er vanskelig og tømme drivstoff tanken på min nova brenner (bruker da en optimus 1L tank).

Jeg har bøyd drivstoffrøret til pumpet slik at det skal ligge inntil kanten av flasken. Når jeg skal slukke så snur jeg brenneren til OFF posisjon samtidig som jeg har den på full åpning. Da brant den til den slukket av seg selv etter kanskje 4-5 minutter.  Hører at det fortsetter og sive ut luft selv etter at flammen slukker.  Ventet til jeg ikke hørte noe mere lyd.  Jeg trodde da at trykket i flasken hadde utlignet seg og prøvde å skru av pumpen  da jeg ville sette den på en annen flaske. Men da var det fortsatt litt trykk i flaska og det kom drivstoffsøl ut.  Opplever også ofte at det blir litt drivstoffsøl når jeg kobler fra slangen.

Har jeg vært for utålmodig og ikke ventet lenge nok eller er det noe annet som kan være feil med flaska/pumpa eller har jeg feil fremgangsmåte.   Noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en eldre Optimus Nova, som jeg liker veldig. Har vært driftsikker - må selvfølgelig renskes av og til og fyrer i øvrig med tennveske - ikke bensin. Tennveske/parafinsøl er ikke så eksplosivt som bensin. Og så ken den fin reguleres til simmerkoking ved finere gastronomisk matlaging!!

Min modell har en liten CEJN kopling med kontraventil. Mange feilbetiener dennne for "ringen" skal være "skutt frem" - så lukker ventilen og ikke søl. Alminnelig logikk ønsker å skyve "ringen" tilbake mot flasken. Det er feil, så er ventilen altså åpen = søl. 

Senere modeller kan ha annen type kopling som kan ha tilsvarende problematikk!?? Undersøk dette. Endelig kan man, når trykket er helt nede på et minimum forsiktig skru pumpen litt ut, så fiser overtrykket ut der uten søl, hvis du holder flasken oppover.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

Min modell har en liten CEJN kopling med kontraventil. Mange feilbetiener dennne for "ringen" skal være "skutt frem" - så lukker ventilen og ikke søl. Alminnelig logikk ønsker å skyve "ringen" tilbake mot flasken. Det er feil, så er ventilen altså åpen = søl.

Dette var veldig merkleg. Eg har alltid dratt ringen mot flaska, det har alltid stengt ventilen og eg har aldri opplevd søl.

Eg måtte finne fram brennaren no for å prøve teorien din. Men ringen på koplinga mi går kun ein veg, og det er mot pumpa. Brennaren min er av dei aller tidlegaste, med umagnetisk rensenål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, at jeg har forklart det dårlig! Nova har visst gjennom tiden vært utrustet med ulike koplinger til flasken. Jeg er godt kjent med CEJN koplinger fra trykkluft! Man utløser ved å dra tilbake og lar "koplingsringen" hoppe frem - den er fjederbelastet. Men man kan dytte den bakover i "utløserstillingen". Så er ventilen åpen = søl. For å utløse skal man selvsagt dra "ringen" mot flasken for så å la den springe frem med fjederbelastingen. Dette skjer automatisk, hvis man ikke "tvinger" den tilbake mot flasken. Og så bør koplingen få en dusj silikonespray av og til for full funksjon. Det er riktig at "ringen" bare går en vei: tilbake og frem. Den kan ikke skyves lenger frem. Så løs ut og la hoppe frem - ikke la den stå i "tilbakeposisjon", hvilket den kan.

På trykkluft utløser man og lar denogså  springe frem, så det er lukket for luften. Hos meg er det bare en meget liten utgave av CEJN koplingen. Hvis jeg husker rett har elgkalven en utgave med en form for bajonettkopling, som jeg ikke har i nærheten for test. Jeg kan ikke forklare det bedre. 😀

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (18 timer siden):

Jeg har en eldre Optimus Nova, som jeg liker veldig. Har vært driftsikker - må selvfølgelig renskes av og til og fyrer i øvrig med tennveske - ikke bensin. Tennveske/parafinsøl er ikke så eksplosivt som bensin. Og så ken den fin reguleres til simmerkoking ved finere gastronomisk matlaging!!

Min modell har en liten CEJN kopling med kontraventil. Mange feilbetiener dennne for "ringen" skal være "skutt frem" - så lukker ventilen og ikke søl. Alminnelig logikk ønsker å skyve "ringen" tilbake mot flasken. Det er feil, så er ventilen altså åpen = søl. 

Senere modeller kan ha annen type kopling som kan ha tilsvarende problematikk!?? Undersøk dette. Endelig kan man, når trykket er helt nede på et minimum forsiktig skru pumpen litt ut, så fiser overtrykket ut der uten søl, hvis du holder flasken oppover.

Elgen

Takk for tips, skal sjekke det med kobling.  problemet mitt var at det overtrykket fiser ut med søl selvom jeg åpnet den veldig forsiktig :D  . for prøve å vente enda lengre og være enda mer forsiktig når jeg åpner hehe.  Skal sies at det var bensin på tanken, men det var fordi jeg fikk en flaske med primus powerfuel, kommer nok til å gå over til tennvæske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OptimusPrimus skrev (3 timer siden):

problemet mitt var at det overtrykket fiser ut med søl selvom jeg åpnet den veldig forsiktig :D  . for prøve å vente enda lengre og være enda mer forsiktig når jeg åpner hehe.

Det sitter vel en ventil som lukker, når du tar ut hannkoblingen. Så jo saktere og mer forsiktig du tar det fra hverandre jo mer søl. Så rask som mulig er rett metode på de fleste hurtigkoblinger. 
Test med lite trykk på egnet sted, før du øker trykket. Bruk vernebriller/skjerm slik at du ikke får sprut i øynene, eller legg ei lita fille over koblinga når du tester. Rusk i ventilen kan låse den i åpen stilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (12 timer siden):

Mulig, at jeg har forklart det dårlig! Nova har visst gjennom tiden vært utrustet med ulike koplinger til flasken. Jeg er godt kjent med CEJN koplinger fra trykkluft! Man utløser ved å dra tilbake og lar "koplingsringen" hoppe frem - den er fjederbelastet. Men man kan dytte den bakover i "utløserstillingen". Så er ventilen åpen = søl. For å utløse skal man selvsagt dra "ringen" mot flasken for så å la den springe frem med fjederbelastingen. Dette skjer automatisk, hvis man ikke "tvinger" den tilbake mot flasken. Og så bør koplingen få en dusj silikonespray av og til for full funksjon. Det er riktig at "ringen" bare går en vei: tilbake og frem. Den kan ikke skyves lenger frem. Så løs ut og la hoppe frem - ikke la den stå i "tilbakeposisjon", hvilket den kan.

På trykkluft utløser man og lar denogså  springe frem, så det er lukket for luften. Hos meg er det bare en meget liten utgave av CEJN koplingen. Hvis jeg husker rett har elgkalven en utgave med en form for bajonettkopling, som jeg ikke har i nærheten for test. Jeg kan ikke forklare det bedre. 😀

Elgen

Ja, det er noko i forklaringa di, slik eg les det, som stemmer veldig dårleg med virklegheita.

Eg drar ringen attende, og då stenger ventilen utan søl. Ringen sprett ikkje fram att, og det er heller ikkje mogleg å skuve denne fram att. Eg forstår faktis ikkje korleis denne kan feilbrukast. Men slik du forklarer det, brukar eg han likevel feil, og skulle hatt masse søl, som eg aldri har hatt.

Koplingane på kompressoren min fungerer på akkurat same måte. Ringen står fast i bakre stilling, og ventilen er stengt, heilt til eg koplar til att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.