Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Hiker+ mutter til tank løsnet


OptimusPrimus

Anbefalte innlegg

Hei, skulle feste tanken til brenneren etter å ha tatt en service på den, når jeg strammet mutteren som fester tanken til brenneren, så gikk den mutteren i stykker, dvs den løsnet fra røret.

Brukte kanskje litt for mye kraft når jeg strammet, selv om følte at jeg ikke tok så voldsomt i.

Er dette noe som går ann å fikse eller er det bare å hive brenneren og hele skiten på dynga?

Legger ved bilde.

PXL_20240626_115548753.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
dsk skrev (17 timer siden):

Litt usikker på hvordan denne "moderne" versonen er, men det ser ut som om mutteren er like hel, får du den tilbake på plass, og en pakning inn mellom mutteren og røret så kan det bli bra igjen. 

Mutteren er ikke helt hel, dvs det var en toppskive i messing som tettet mellom mutter og brenselserør som brakk av fra resten av mutteren , se bilde. Vet ikke om denne kanskje har vært loddet fast til mutteren kanskje eller om det har vært en del av selve mutteren 

PXL_20240627_220352491~2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å skru av røret i andre enden, og tre på en ny mutter?

Om jeg ser riktig, og mutteren skal dra dette røret på plass, så ser jeg ikke helt hvordan dette kan repareres uten å demontere røret og tre på ny spesialmutter?

Ny tank kan sikkert skaffes på finn.no, optimus norge på facebook, depotsjefen, etc.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (38 minutter siden):

Går det an å skru av røret i andre enden, og tre på en ny mutter?

Om jeg ser riktig, og mutteren skal dra dette røret på plass, så ser jeg ikke helt hvordan dette kan repareres uten å demontere røret og tre på ny spesialmutter?

Ny tank kan sikkert skaffes på finn.no, optimus norge på facebook, depotsjefen, etc.

Ser ut som om røret er sveiset fast i tanken i andre enden , da ser det nok ut som jeg enten må få tak i noen som kan sveise eller få tak i løs tank eller en deleprimus , eller kjøpe alt nytt.. som en funfact så passer drivstoffslangen fra en "vanlig" nova brenner også på brenneren i en hiker. Kanskje ikke så rart iom at det også er en nova brenner , men det gjorde at jeg også lekte litt med tanken på å kjøpe en nova pumpe, kanskje en 0,35l primus flaske (passer lengdemessig inn), en nova slange og så feste dette på en eller annen måte, men ser jo det at det fort kommer opp i 1500kr'ish og det blir billigere og vente til det dukker opp en brukt hiker+ på finn.no eller kjøpe en eldre 111 hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OptimusPrimus skrev (5 timer siden):

 som en funfact så passer drivstoffslangen fra en "vanlig" nova brenner også på brenneren i en hiker. Kanskje ikke så rart iom at det også er en nova brenner , men det gjorde at jeg også lekte litt med tanken på å kjøpe en nova pumpe, kanskje en 0,35l primus flaske (passer lengdemessig inn), en nova slange og så feste dette på en eller annen måte,

Det er jo ikkje Nova-brennar i Hiker+, sjølv om brennaren liknar veldig. Nova har brenselrøyret vannrett inn mot spindelen. Hiker+ har det loddrett ned på spindelen.

Du bør i så fall ha eit bend på Nova-slangen, ellers stikk han rett opp kanten av flammene, så slangen kjem ikkje til å vare lenge. I forhold til kjelen, kan det også bli problematisk.

Endret av Skal bare...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet her ser ut til å være det samme som på bremserør på biler. Det vil si at det er tredd på en slyngemutter og deretter er røret flenset i enden. Hvis du kjenner noen som jobber på et bilverksted kan du høre med dem om de har tilsvarende størrelse.

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.