Gå til innhold
  • Bli medlem

Bivy bag


ole_brum

Anbefalte innlegg

Hvis du er glad i tarp, men ennå ikke har testet en bivy bag, bør du seriøst vurdere å sy din egen. Den er lett, pakkbar gir følelsen av å ligge tettere på naturen. Og myggtett! Og med litt innsats kan du lage din egen :) 

Etter å laget flere ulike typer bivy bags har jeg landet på et design som både ivaretar komfort, pakkvolum og vekt. Siden jeg har begynt å selge disse via Aust Gear kan jeg ikke gi bort hele oppskriften, men jeg vil her dele nok til at de som har lyst kan få til noe liknende :) 

Jeg jobbet lenge med å skape et design som gir en funksjonell bivy bag, som ser bra ut og som er enkelt å sy. Jeg lot meg sterkt inspirere av Stitchback Gear sin tutorial. Den er tilgjengelig her: https://www.stitchbackgear.com/articles/easy-to-make-bug-bivy

Det som er supert med denne oppskriften er at den gir et volum ved å lage en vertikal søm, uten å bruke flere paneler. Her er det kun en overside og underside, hvilket gjør det enkelt å få et godt resultat. En nøkkel for å få fine sømmer er å bruke en fransk søm (French seam) som gjemmer råkantene til stoffet. Jeg gidder ikke sy toppstikning i tillegg. Blant tingene jeg har gjort annerledes fra Stitchback sitt design er å lage en langsgående glidelås som gjør det mye lettere å komme seg inn og ut. I tillegg har jeg gjort bivy bagen bredere og lagt til små bardunfester i hjørnene og på oversiden for å holde stoffet vekk fra ansiktet.

Av materialer ville jeg gått for en bunnduk av silnylon på 20-40D, men Tyvek som jeg har brukt bør også fungere fint. Overdelen bør være pustende, og her er en kombinasjon av 20D ripstop nylon og myggnett supert. Kun myggnett er luftigere og supert på varme dager. 2 mm strikk er fint til «barduner». Nål: Microtex 80. Tråd: Gutermann Mara 100/Sew-all. 
 

IMG_9295.jpeg

IMG_9299.jpeg

IMG_9301.jpeg

IMG_9312.jpeg

IMG_9318.jpeg

IMG_9315.jpeg

IMG_9283.jpeg

  • Liker 6
  • Takk 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantastisk!

Jeg har i lengre tid fundert på å lage en slik sak til meg selv og bikkja. I realiteten ville det blitt en to-manns bivybag, da bikkja er 35 kg tung og har en skulderhøyde på ca. 75 cm. I mitt hode ville det også kunne fungert som "hundehotell" om jeg velger å legge meg i hengekøye. Bivybaggen kunne da monteres under køya slik at bikkja lå i skjul for regn og beskyttet mot alt for mye småkryp. 

Nå liker jeg å leke med tanken på å kanskje gjøre det selv, så foreløpig må jeg skuffe deg hva gjelder kjøp fra butikken din. Men om jeg om et par år skulle finne ut at jeg aldri blir noe søm-mester, så tar jeg kanskje kontakt da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man uansett "bør" ha en tarp over dette, hadde det ikke da vært like greit å laget det innvendige arealet større, typ. et selvstående innertelt? Jeg skjønner den lille plassen en bivybag gir når "værbeskyttelsen" også er den del av bagen, men ikke heelt denne.

Ser ut som fint håndtverk da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Siden man uansett "bør" ha en tarp over dette, hadde det ikke da vært like greit å laget det innvendige arealet større, typ. et selvstående innertelt? Jeg skjønner den lille plassen en bivybag gir når "værbeskyttelsen" også er den del av bagen, men ikke heelt denne.

Ser ut som fint håndtverk da!

Det kommer helt an på hva du ser etter. Hvis man liker å ligge under en tarp vil en bivy bag gi beskytte mot insekter, samtidig som den har minimalt med pakkvolum og vekt. Man kan selvsagt lage den like stor som et innertelt, men da øker både pakkvolum og vekt. For noen er dette et riktig valg, for andre går vinninga opp i spinninga 😊

Hva gjelder «tette» bivy bags i feks. goretex vil man oppleve kondens i 9/10 tilfeller. I tillegg vil den som regel veie 600-700 g sammenliknet med 200-300 g for en pustende bivy bag. Og goretex gir betraktelig høyere pakkvolum. Har man en lett tarp på 300-400 g blir totalvekten lik, men kombinasjonen av pustende bivy bag og tarp gir mindre kondens, høyere komfort, lavere pakkvolum og mer fleksibilitet 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.