Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok ein gondol? - på Sulafjellet denne gong


Tessatroll

Anbefalte innlegg

Foto nedanfor er frå 2016, og ein særdeles fin nærtur på Sulafjellet saman med gode venner. Ein nærtur som kjennes ut som ein "fjerntur", med ei flat "vidde" på toppen, og utsikt mot både ope hav, fjord, spisse tindar og mjukare kystfjell. Eit fjell som er mykje brukt til rekreasjon, av folk i alle aldrar og "kategoriar".  

I går stemte Sula kommunestyre ja til å bygge ut gondol på Sulafjellet. Om dette ikkje blir stogga høgare opp i systemet, så skal det sprengast fjell og byggast installasjonar. 

Initativet kjem i kjent stil frå Flakk gruppen, som vitterligen har nok peng frå før.

Viktige omsyn til natur og folkehelse skal ein altså sette over styr for at nokre ytterst få mennesker skal tene seg nokre fleire blanke kroner. I tillegg er det ikkje eingong remotely originalt i høve reiseliv. Altså, kor mange sherpatråpper, via ferrata "anlegg", zip lines og gondolar treng ein eigentleg? Vil ein ha naturoppleving i naturen, eller sirkus?

Det blir i alle fall ikkje meir Devoldull på meg om det skal farast slik åt med mine etterkomarar sin arv.

 

 

DSC_0176.jpg

DSC_0210.jpg

DSC_0205.jpg

DSC_0229.jpg

DSC_0223.jpg

DSC_0228.jpg

  • Trist 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så Veronica Skotnes sitt innlegg om dette på Instagram. Det er riktig at Flakk-gruppen står bak, de eier også Devold. 

Er usikkert på om det å unngå å kjøpe Devoldprodukter vil ha særlig påvirkning på denne saken, Flakk-gruppen satser tungt på reiseliv og Devold er bare en av flere ting de har investert i. Skal man påvirke her må man sørge for at kommunestyrets vedtak blir påklaget opp til Statsforvalteren og gå den veien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (13 minutter siden):

Er usikkert på om det å unngå å kjøpe Devoldprodukter vil ha særlig påvirkning på denne saken, Flakk-gruppen satser tungt på reiseliv og Devold er bare en av flere ting de har investert i. . 

Er heilt samd i det med handelsboikott, noko eg også skreiv i mitt opprinnelege innlegg.

Men, så er det detta prinsippet og det å ta eit aktivt standpunkt. Og det faktum at å handle Devold vil kome med ein emmen smak i munnen for min del. Og det at eg er lei av at ei gruppe så til de grader skal dominere reiselivet i ein region (ikkje minst at dei flyg helikopter over hovudet på ein når ein er i fjellet.. 62° nord)

At det verkeleg store slaget står ein annan stad enn ved handlekassa er dog heilt klart! Og heldigvis vert kampen teke. 

Det er berre å krysse fingre for at regionale mynder sett ein stopp, og at dei igjen ikkje vert overkjørte frå sentralt hald, om det skulle gå så langt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (16 minutter siden):

Og det faktum at å handle Devold vil kome med ein emmen smak i munnen for min del.

Helt enig med deg her - og det ergrer meg ettersom jeg er godt fornøyd med flere produkter i skapet hjemme fra nevnte produsent. 

Jeg leste ett intervju med eieren av Flakk-gruppen, og det er tydelig at fokuset var rettet mot vel bemidlete turister som betaler for å få dekket bord. Svett utendørs-opplevelse står nok ikke på planen der i gården. Da er gondol mitt i blinken, om man ikke skulle fraktet alle turistene til fjells med helikopter. Og turminner slik dine bilder viser blir en saga blott. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke alt fritt frem? Anlegg over viss størrelse både i sum mv. skal konsekvensutretes. Husker ikke regelverket presis lenger. Hva sir Fylkets miljø avdeling? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Nå er ikke alt fritt frem? Anlegg over viss størrelse både i sum mv. skal konsekvensutretes. Husker ikke regelverket presis lenger. Hva sir Fylkets miljø avdeling? 

Det gjenstår å sjå korleis regionale mynder og evt etterkvart sentrale stiller seg til dette. Me kryssar fingrane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som storforbruker av Ull fra Devold kommer jeg bare til å legge igjen enda mer kroner om Flakk gruppen klarer å få til dette. Større muligheter for MTB løyper, paraglider, ekstremsport og annen aktivitet som kan hjelpe til å løfte lokalmiljøet på mange positive måter. 
 

Jeg har famile på Sula og det eneste jeg kan se på som negativt er det grunneierne som bor i direkte nærhet til trassene i forhold til støy. Håper de legger det til en plass hvor det er skjermet. 
Se bare til Voss hva de har fått til der, eller Loen. 

Nei, dette er noe jeg virkelig ønsker velkommen. 🙏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 timer siden):

Vel, som storforbruker av Ull fra Devold kommer jeg bare til å legge igjen enda mer kroner om Flakk gruppen klarer å få til dette. Større muligheter for MTB løyper, paraglider, ekstremsport og annen aktivitet som kan hjelpe til å løfte lokalmiljøet på mange positive måter. 
 

Jeg har famile på Sula og det eneste jeg kan se på som negativt er det grunneierne som bor i direkte nærhet til trassene i forhold til støy. Håper de legger det til en plass hvor det er skjermet. 
Se bare til Voss hva de har fått til der, eller Loen. 

Nei, dette er noe jeg virkelig ønsker velkommen. 🙏🏻

Eg og du vert nok ikkje samde, og det er greit :) 

Loen er eit skrekkdøme som gir meg mareritt om natta. Eg skjønar heller ikkje behovet for å stadig skape dårlege blåkopiar.

Elles hjelp det lite med gode lokalmiljø utan inntakt natur (og det er vanskeleg å få godt lokalmiljø med så store tiltak tredd nedover øra). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (12 timer siden):

Eg og du vert nok ikkje samde, og det er greit :) 

Loen er eit skrekkdøme som gir meg mareritt om natta. Eg skjønar heller ikkje behovet for å stadig skape dårlege blåkopiar.

Elles hjelp det lite med gode lokalmiljø utan inntakt natur (og det er vanskeleg å få godt lokalmiljø med så store tiltak tredd nedover øra). 

Nei men det er lov å være uenig, syntes det er greit å belyse begge sidene og at folk faktisk tenker ulikt i disse sakene! Jeg kjenner litt på at det er litt konservativt ekko kammer her inne til tider. 
 

jeg kan ikke skjønne eller forstå at å tilrette legge for dette i natur som ellers står stort sett urørt får annet enn positive ringvirkninger! Sulafjellet er stort og utilgjengelig for de fleste, nå kan det bli lekegrind for masse lokale idrettslag, forskjellige aktiviteter og få enda mer tilskudd til lokal økonomi som er grunnlaget for å ivareta folk på bygda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Nei men det er lov å være uenig, syntes det er greit å belyse begge sidene og at folk faktisk tenker ulikt i disse sakene! Jeg kjenner litt på at det er litt konservativt ekko kammer her inne til tider. 
 

jeg kan ikke skjønne eller forstå at å tilrette legge for dette i natur som ellers står stort sett urørt får annet enn positive ringvirkninger! Sulafjellet er stort og utilgjengelig for de fleste, nå kan det bli lekegrind for masse lokale idrettslag, forskjellige aktiviteter og få enda mer tilskudd til lokal økonomi som er grunnlaget for å ivareta folk på bygda 

Jepp det er lov å være uenig og jeg kan knapt  beskrive hvor heidundrende uenig jeg er i tenkemåten din

I alle fall ut fra denne ene kommentaren.

Vet ikke om det er dette du prøver å si, men bevist eller ikke, sier du at urørt natur er verdiløs med mindre den blir en lekeplass?

Og nei småbygders mening er ikke å selge seg bit for bit til høyestbydende, for korttids finansiering av sykhjemsplasser. Det er som om småkommuner kun er blitt forvaltere av ressurser bak en disk. Dessverre er dette virkeligheten i den nyliberale patologien vi lever i, men det er ikke slik det bør være. Ingenting  vil overleve i lengden på denne måten.

Teknisk sett er det kanskje konservativt å ønske bevaring av naturen, men utenfor dette ekkokammeret er det fortsatt ganske radikalt  å velge konservering foran grunker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (11 minutter siden):

Jepp det er lov å være uenig og jeg kan knapt  beskrive hvor heidundrende uenig jeg er i tenkemåten din

I alle fall ut fra denne ene kommentaren.

Vet ikke om det er dette du prøver å si, men bevist eller ikke, sier du at urørt natur er verdiløs med mindre den blir en lekeplass?

Og nei småbygders mening er ikke å selge seg bit for bit til høyestbydende, for korttids finansiering av sykhjemsplasser. Det er som om småkommuner kun er blitt forvaltere av ressurser bak en disk. Dessverre er dette virkeligheten i den nyliberale patologien vi lever i, men det er ikke slik det bør være. Ingenting  vil overleve i lengden på denne måten.

Teknisk sett er det kanskje konservativt å ønske bevaring av naturen, men utenfor dette ekkokammeret er det fortsatt ganske radikalt  å velge konservering foran grunker.

Ja, men det skal du også få lov å være, men det er forskjell på natur!  Bare for at natur er urørt behøver ikke alt å vernes. Jeg ønsker ikke at all natur bygges ut, men natur noen plasser kan helt fint bygges ut uten at det betyr at alt dyreliv og fugleliv slutter å eksistere. 

Men Norge er et motbydelig land, det ser vi masse eksempler på. Jeg ønsker heller dette velkommen, enn de store data senter, vindmølle parker osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 timer siden):

Nei men det er lov å være uenig, syntes det er greit å belyse begge sidene og at folk faktisk tenker ulikt i disse sakene! Jeg kjenner litt på at det er litt konservativt ekko kammer her inne til tider. 
 

jeg kan ikke skjønne eller forstå at å tilrette legge for dette i natur som ellers står stort sett urørt får annet enn positive ringvirkninger! Sulafjellet er stort og utilgjengelig for de fleste, nå kan det bli lekegrind for masse lokale idrettslag, forskjellige aktiviteter og få enda mer tilskudd til lokal økonomi som er grunnlaget for å ivareta folk på bygda 

Hardangervidda er vel et godt eksempel på at tilrettelegging har ført til negative ringvirkninger. Høy slitasje på naturen, en villreinstamme ute og kjører og masse søppel. 

For å få gleden av noe stort og utilgjengelig så bør det helst forbli stort og utilgjengelig. 

Jeg tror at jo mer tilgjengelig naturen blir, jo mer kommer allemannsretten under press. 

Så er det liksom dette med almenningens tragedie. Du ønsker ikke at all natur skal bygges ut, men bare den der du ferdes. Men hvis alle tenker sånn lokalt så blir jo alt bygd ut. 
 

Så skjønner jeg også argumentet for å få mer liv og besøkende til bygda, det blir jo mer omsetning for reiselivet. Det er klart at de som drar på ferie for å bære en 30 kilos sekk opp 1000 høydemeter kan telles på en hånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (34 minutter siden):

Så er det liksom dette med almenningens tragedie. Du ønsker ikke at all natur skal bygges ut, men bare den der du ferdes. Men hvis alle tenker sånn lokalt så blir jo alt bygd ut. 
 

Nei, på lik linje som jeg er for skogsdrift, jeg er for at naturen blir brukt og tilrettelegges for bruk, uten at det skal gå på bekostning av Urskogen og verna områder som er langt mer utsatt hvis det blir slitasje enn andre plasser. 

Alt dette kan settes på spissen, man kan vinkle det i alle grader og knuse det ned i atomer. 

Noen er hysteriske, konservativ og imot alt som er nytt eller kan bidra positivt. Andre er litt mer liberal og ser større nytte av dette og ja, det kan faktisk komme meg til gode rundt noen av de aktivitetene jeg foretrekker å gjøre i naturen. Så får vi være enig om å være uenig. Det kan jeg leve helt fint med. 

Nå skal jeg inne å shoppe mer ull fra Devold 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tshansen said:

Ja, men det skal du også få lov å være, men det er forskjell på natur!  Bare for at natur er urørt behøver ikke alt å vernes. Jeg ønsker ikke at all natur bygges ut, men natur noen plasser kan helt fint bygges ut uten at det betyr at alt dyreliv og fugleliv slutter å eksistere. 

Men Norge er et motbydelig land, det ser vi masse eksempler på. Jeg ønsker heller dette velkommen, enn de store data senter, vindmølle parker osv. 

Enig at vindmøller, datasentre osv på mange måter er større utfordringer en denne gondolbanen.  Likevel. 

Uansett, om du er bekymret for kommuneøkonomien er nok det beste skrinlegging. Om 5-10 år blir kommunen utpresset av en eller annen slendrian som forlanger kommunen betaler vedlikeholdsutgifter mens han selv høster inntektene. Det er som regel gangen i slike saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (9 timer siden):

Nei men det er lov å være uenig, syntes det er greit å belyse begge sidene og at folk faktisk tenker ulikt i disse sakene! Jeg kjenner litt på at det er litt konservativt ekko kammer her inne til tider. 
 

jeg kan ikke skjønne eller forstå at å tilrette legge for dette i natur som ellers står stort sett urørt får annet enn positive ringvirkninger! Sulafjellet er stort og utilgjengelig for de fleste, nå kan det bli lekegrind for masse lokale idrettslag, forskjellige aktiviteter og få enda mer tilskudd til lokal økonomi som er grunnlaget for å ivareta folk på bygda 

Her kviler det så mange føresetnader eg ikkje er samd i at faktisk eksisterar, at eg må svare når eg er på ein PC 😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 26.6.2024 den 15.53):

Nå er ikke alt fritt frem? Anlegg over viss størrelse både i sum mv. skal konsekvensutretes. Husker ikke regelverket presis lenger. Hva sir Fylkets miljø avdeling? 

Vel, de bygger jo vindturbiner i hytt og pine, tydeligvis uten hensyn til natur og friluftsliv. Men forsøk å bygge en utedo uten å søke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (9 timer siden):

Vel, de bygger jo vindturbiner i hytt og pine, tydeligvis uten hensyn til natur og friluftsliv. Men forsøk å bygge en utedo uten å søke..

Vindkraft har vore regulert annleis enn anna arealforvaltning der plan- og bygningslova er det overbyggande lovverket. Men detta trur eg er i endring, utan at eg er heilt oppdatert på kvar i prosessen ein står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp helt av, vindturbiner og gondoler i fjellet kommet til å blekne i årene som kommer. 

https://www.nrk.no/trondelag/nve-skal-utrede-alle-verna-vassdrag-i-norge-1.16929354

Alle vet at Norge trenger MYE kraft i årene framover. Altså noe helt hinsides av mengder. Jeg tørr å vedde mye kroner på at de blir å finne løsninger på hvordan dette kan gjøres. ref link over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man først åpnet for bygging et nytt sted er det kjørt. Hvis det kommer gondol dit følger det restaurant, sykkelløyper, gapahuker, toalettanlegg, forsøpling, slitasje og whatnot. Dermed et av stedene som faktisk bør rykke et godt steg oppover i køen for å få vindmøller, fremfor andre steder hvor naturen forblir mer intakt.

Det å «ta hull på» et nytt område natur må sitte uhyre langt inne. Jeg forstår uroen din angående departementet @Tessatroll. Veien til politisk overstyring av forvaltningen er kortest der.

Det er forøvrig noe underlig å benevne de som ønsker å bevare naturen konservative. I alle fall i politisk betydning av ordet, for det er fra den siden det er størst vilje til å ofre natur for næringsinteresser.. 

  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.