Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips for telt tur med 4 åring i molde/hustadvikaa området?


Tor Åge

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til noen fine steder der man kan overnatte litt i telt med en 4 åring på slep.

Er selv ikke så vant til telt turer selv, så det blir nok litt prøv og feil for far også 😅

Har ordnet soveposer, Liggeunderlag, stormkjøkken. Lett kuppeltelt for 3p..  Telt lanterne. Etc. Og en 65 liters sekk som jeg begynner å mistenkte kan bli for liten🙈

Men det store spørsmålet er hvor kan man dra..? 

Som regel ikke mer enn en natt eller to ser jeg for meg. 😅 

 Kan være greit om man kan kjøre bil mesteparten/et stykke av veien da de små ikke orker å gå så langt. 

Osvatnet kan være et alternativ.. Tenker det er greit om det er i nærhet av vann.  Da kan man jo fiske litt også. 

Andre tips omkring moldr området eller litt lengre unna taes imot med stor takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå holder jeg til på andre siden av Moldefjorden, så jeg kan ikke si  så mye om aktuelle sted akkurat i Molde omegn.

Men har selv en 6-åring som har vært med på telttur siden han var 3. 

Så nært veien/bilen er nå det jeg ville ha gjort dersom dere begge er litt rustne eller uerfarne på telttur. Det er fint å ha en "exit" dersom det skjærer seg eller han vil hjem.

Kos og moro er nøkkel! :) De beste kosebamsene, en god godnattbok og en god overraskelse (sjokolade). Det er veldig spennende i teltet og rundt.

Tålmodighet og tur på barnets premisser, ikke far sine. (Dere er på tur, 4-åringen er ikke "på slep" :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig klar over at det er pappa som er med på slep😅 

Dette må helt klart være på barnets premisser skal det bli suksesss.

Og de første turene bør være nærme bilen, så kan man heller strekke turen etterhvert som man blir vant og trygg😊

Det blir nok garantert med mye kos og snop for å  vise at tur det er gøy. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jenter på 9 og 12 har vert med på mange teltturer siden de var bittesmå. Men aldri to netter på rad, enda.

Fe første gangene/årene handler det om å bli vant med å sove på liggeunderlag i sovepose, og ha de koselig.

De kan finne på å makke seg ut av soveposen opptil flere ganger på en natt, sitte seg fast i snoren til hetten og bli irritert på den, etc. Så de første turene er faktisk veldig greit å ta i hagen, terrassen eller rett ved bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første telttur i hagen var fullstendig katastrofe. De var nok bare 3-isj år den gangen. Heldigvis har det gått bare oppover etter det :)

Når det funker i hagen så funker det stort sett over alt, bare du tar det gradvis, så ikke mist motet om det butter litt i mot i starten. 
I vår familie er jeg den eneste voksne som setter pris på det enkle teltlivet (glamping går litt bedre), så det var vært meg og ungene (tvillinger) alene på telttur siden den spede begynnelsen i hagen. Allerede da de var 8 var de så glade i teltlivet at de ville være med på vintertur. Jeg var såpass trygg på ferdighetene og turgleden deres at jeg tok sjansen på å ta de med meg 3 dager alene på fjellet i vinterferien. Langt fra bil (ca. 1 mil), men med telefondekning og avtale med en grunneier om rask scooter-evakuering hvis det skulle bli nødvendig.
Bortsett fra en liten pakke-fadese som gjorde at far ble litt svett ett øyeblikk, så ble det en fantastisk tur og er nå en årlig tradisjon. 
Som andre har nevnt, små steg, retrettmulighet og planlegg turer med distanser og aktiviteter som passer for barnet, så har du kanskje en tur-kammerat i mange år framover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent i området, dessverre. 

Tenkte kanskje at rådene om kort avstand til vei/bil osv. snevret ned utvalget av turmål såpass at det ble lettere å velge blandt de plassene du vet om.
Konkrete tips er alltid kjekt, men det er også bare du som vet hva 4-åringen din liker, så ifht. fisking, bading, klatring i trær osv. så med utgangspunkt i det du vet kan du komme ganske langt ved å søke på nett og spørre andre lokalkjente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok optimistiske mål om å komme seg litt lengre på tur etterhvert som man blir vant. 

Da er det jo greit å sofa surfe og drømme seg bort litt. 😊

 

Fisking, bading og klatring er alltids populært her. Så skog og vann er ting man ser etter på tur.

 

Og så er det jo ikke til å komme bort ifra at kanskje det blir en voksentur til noen av disse stedene innimellom også. 

Endret av Tor Åge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.