Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel og lett GPS


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har en Garmin Gpsmap 62. 

Men jeg lurer på om noen har forslag til en mye mindre og lettere (og billigere) mottaker som bare viser UTM koordinater. 

Siden jeg stort sett navigerer etter kart og kompass så er GPS'en bare med i tilfelle jeg roter meg bort. Og da trenger man jo bare å få opp koordinatene der man er. 

Går kanskje an å bare bruke mobilen siden den alltid er med, men jeg stoler ikke helt på den ifm. batteri og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Øystein_ skrev (1 time siden):

Hei. 

Jeg har en Garmin Gpsmap 62. 

Men jeg lurer på om noen har forslag til en mye mindre og lettere (og billigere) mottaker som bare viser UTM koordinater. 

Siden jeg stort sett navigerer etter kart og kompass så er GPS'en bare med i tilfelle jeg roter meg bort. Og da trenger man jo bare å få opp koordinatene der man er. 

Går kanskje an å bare bruke mobilen siden den alltid er med, men jeg stoler ikke helt på den ifm. batteri og sånt. 

Tenk hvor mange stabile driftstimer en mobil har hver eneste dag. Det er null problem å stole på mobilen som gps.
I hvert fall om det bare er for backup. På mange turer (også lange) er mobilen det eneste jeg bruker, men kompass er alltid med uansett.

Tips er å ha mobilen i flymodus når den ikke er aktivt i bruk for å bruke veldig mye mindre strøm. Flymodus har ingen innvirkning på GPS-chipen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en eller annen HV øvelse fikk vi utdelt noen sånne små gule mottakere som bare viste koordinater. Sikkert fordi de var billige. 

Men jeg er ikke kar om å huske hva de het. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 29.6.2024 den 8.55):

brukar Garmin eTrex til samme formål.

Har pr. nå en Oregon 700 (brukes til sykkel og urbane) GPSmap65 til å litt mer "bortgjemte steder og å vinterturer. Kjøpte nylig en Etrex32, da denne er litt mindre og mer "sexy" på racersykkelen, og ville ha en mindre og nettere til urbane turer. (jeg "må" tracke alle turer som er tur).. men den var utrolig treg i responsen, både kart-scrolling, og på å komme tilbake å vise kartet når skjerm var på igjen etter dvalemodus. Ikke hver gang, men irriterende. Reklamerte, fikk ny, like dan, så da solgte jeg den på Finn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

Har pr. nå en Oregon 700 (brukes til sykkel og urbane) GPSmap65 til å litt mer "bortgjemte steder og å vinterturer. Kjøpte nylig en Etrex32, da denne er litt mindre og mer "sexy" på racersykkelen, og ville ha en mindre og nettere til urbane turer. (jeg "må" tracke alle turer som er tur).. men den var utrolig treg i responsen, både kart-scrolling, og på å komme tilbake å vise kartet når skjerm var på igjen etter dvalemodus. Ikke hver gang, men irriterende. Reklamerte, fikk ny, like dan, så da solgte jeg den på Finn.  

Eg brukar ikkje kart på. Brukar den som TS er ute etter; kun til koordinater. Så detta problemet har eg ikkje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.