Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers - Min første tur - Oppdatert pakkeliste


henrikhoe

Anbefalte innlegg

Hei

For noen måneder siden spurte jeg om hjelp til min første tur, jeg skal begynne friskt og gå norge på tvers fra Stjørdal.
https://www.dnt.no/turtips/turomrader/sylan/signatur-norge-pa-tvers/

Har nå kommet frem til følgende pakkeliste, basert på været som er meldt fra og med neste uke, denne finnes her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XGkftrRVjBgK3oqxlgfA2oZny67oPERO9YJbvowg6UA/edit?usp=sharing

Noen som har noen formening her, all maten er ikke klar enda, så vekt mangler der. Sekken som skal bære alt er en Osprey Aether Plus 100

Her er opprinnelig tråd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende det holder, men jeg synes 2x 100g bokser med gass virker litt på kanten for 7 dager hvor nesten alle måltid er basert på oppvarmet vann. Dog så er Jetboil veldig effektiv og bruker hvert gram gass godt.

Jeg ville i det minste byttet de med én 230g boks :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med forrige taler hvis planen er at det skal rekke til hele turen.
Med betjente hytter langs hele ruten er det nok rikelig med mulighet til å supplere med mer gass underveis, og da gir det mening. 2x100 gir deg mer kontroll på hvor mye du har igjen ifht. 1x230. Da kan du ha en primær og en backup. Så bruker du backupen kun fra primærboksen går tom til du har fått tak i en erstatning. 

Jeg gjør egentlig ofte det samme selv, bare at jeg gjerne har 230g primær + 100g backup.

Forøvrig er pakklister mye personlig preferanse, så det er vanskelig å si at noe er feil. Personlig synes jeg det var i overkant mange vanntette pakkposer. På sommertur vil jeg normalt ha 1-2 vanntette pakkposer.

Jeg har aldri testet Lifestraw Go, men for meg ser det ut som konseptet er basically en Nalgene-flaske med integrert filtrering. Da tenker jeg at både Nalgene og Lifestraw Go blir litt råflott. Jeg hadde nok tatt bare en av de, og kanskje noe enklere ala tynnvegget vannflaske fra matbutikken hvis du vil har litt ekstra vannkapasitet til camp o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @aico sier er pakkelister nokså subjektivt, men det er i alle fall noen ting jeg ville endra på hvis det var opp til meg:

  • Redusert antall batteribanker til én. Med mindre både telefon og klokke skal brukes særs aktivt til navigasjon/logging, så burde det holde etter mitt skjønn. Som regel har man mulighet til å spare litt batteri på å sette telefonen i flymodus, da man sjelden trenger å være tilgjengelig til enhver tid på fjellet på slike turer (man vil jo oftest være utenfor dekning i løpet av dagen uansett, og da sluker telefonen noe ekstra strøm dersom den ikke er i flymodus).
  • Ingen kart/kompass/GPS? Baserer du deg utelukkende på navigasjon via mobiltelefon? I tilfelle kan jeg til en viss grad forstå to batteribanker
  • Droppa pute, og heller brukt ullgenser/dunjakke eller andre klær som pute
  • Redusert antall vanntette pakkposer en del. Ut fra mengden klær etc. du beskriver virker det for å være i overkant mange, og store (Exped Pump Bag kan jo også brukes som pakkpose for sovepose o.l.)
    • Enkelte av de mindre pakkposene kan kanskje erstattes med typ ziplock-poser, som både pakker mindre og veier nærmest null?
  • 11 kopper kaffe + te hadde vært for lite for undertegnede i alle fall 😅 Dette er dog høyst subjektivt
  • Personlig hadde jeg bytta ut ullgenseren med en dunjakke som pakker mye mindre. Benyttes kun ved pauser/campering uansett, og da er det jo sjelden et problem med svetting/fukt
  • Sommerstid dropper jeg softshelljakka til fordel for ei lettere og tynnere vindjakke. Veier mindre, pakker mindre, og tørker fortere. I ruskevær blir det skalljakka uansett
  • Hadde kanskje lagt til en liten lapp for å fikse evt. punktering/lekkasje i liggeunderlag. Veier så godt som null, men gir en ekstra trygghet.

Ellers kan det være greit å legge inn selve sekken som et punkt i pakkelista også, da vekta av sekken også må bæres ;) Og det samme med bukse (og sko) du skal gå i, eller planlegger du utelukkende å basere deg på shorts? Jeg antok at du skulle ha noen av klærne du lista opp på kropp, eller er alt i lista ting du tenker å ha med i tillegg til klærne du starter ut med?

Men igjen, ingen fasit, kun noen kjappe innspill fra min side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill mtp 200g kakao/toddy. 

Jeg har hatt dette med på turer i godt vær om sommeren, men aldri drukket noe av det. På vinteren derimot, veldig godt.
Du kan sikkert redusere litt vekt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen går forbi hytter daglig selv om man ikke sover der som er (selv)betjente. Der kan du lade, kjøpe eller lage mat som gjør du ikke trenger å bære med deg mye mat om du ikke vil. Jeg har aldri vært i området, men av erfaring serverer de fleste betjente hytte veldig god lunsj som bare koster litt mer enn en realpose. 

Jeg ville hatt med eget sett med ullklær (trøye, stilongs, sokker, lue) til å sove i da det kan være kalde netter og det er viktig å alltid ha noe tørt til natten. En ekstra ledning (ta en kort liten) som back-up om en av de skulle ryke. 

Personlig ville jeg aldri tatt med stol på lang tur, men for andre er det en absolutt nødvendighet. Du må pakke det som er viktig for deg. Men bare ta med det du faktisk skal bruke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Pellefant skrev (På 25.6.2024 den 16.32):

Denne turen går forbi hytter daglig selv om man ikke sover der som er (selv)betjente. Der kan du lade, kjøpe eller lage mat som gjør du ikke trenger å bære med deg mye mat om du ikke vil. Jeg har aldri vært i området, men av erfaring serverer de fleste betjente hytte veldig god lunsj som bare koster litt mer enn en realpose. 

Jeg ville hatt med eget sett med ullklær (trøye, stilongs, sokker, lue) til å sove i da det kan være kalde netter og det er viktig å alltid ha noe tørt til natten. En ekstra ledning (ta en kort liten) som back-up om en av de skulle ryke. 

Personlig ville jeg aldri tatt med stol på lang tur, men for andre er det en absolutt nødvendighet. Du må pakke det som er viktig for deg. Men bare ta med det du faktisk skal bruke. 

Visste ikke det var mulig å kjøpe mat på hyttene på veien. Har ikke surret meg til å bli DNT medlem enda, så trodde den muligheten utgikk. Men hvis jeg kan lade telefon, og ta meg en hvil bare på dagen, hadde jo det vært knall. Kanskje jeg bør melde meg inn som medlem i dag.

Takk for tips :)

Endret av henrikhoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (På 25.6.2024 den 16.14):

Et lite innspill mtp 200g kakao/toddy. 

Jeg har hatt dette med på turer i godt vær om sommeren, men aldri drukket noe av det. På vinteren derimot, veldig godt.
Du kan sikkert redusere litt vekt her.

Takk fort tipset, tror jeg da dropper kakao,toddy og te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 25.6.2024 den 10.23):

Litt enig med forrige taler hvis planen er at det skal rekke til hele turen.
Med betjente hytter langs hele ruten er det nok rikelig med mulighet til å supplere med mer gass underveis, og da gir det mening. 2x100 gir deg mer kontroll på hvor mye du har igjen ifht. 1x230. Da kan du ha en primær og en backup. Så bruker du backupen kun fra primærboksen går tom til du har fått tak i en erstatning. 

Jeg gjør egentlig ofte det samme selv, bare at jeg gjerne har 230g primær + 100g backup.

Forøvrig er pakklister mye personlig preferanse, så det er vanskelig å si at noe er feil. Personlig synes jeg det var i overkant mange vanntette pakkposer. På sommertur vil jeg normalt ha 1-2 vanntette pakkposer.

Jeg har aldri testet Lifestraw Go, men for meg ser det ut som konseptet er basically en Nalgene-flaske med integrert filtrering. Da tenker jeg at både Nalgene og Lifestraw Go blir litt råflott. Jeg hadde nok tatt bare en av de, og kanskje noe enklere ala tynnvegget vannflaske fra matbutikken hvis du vil har litt ekstra vannkapasitet til camp o.l.

Gode tips, har nok bare brukt så mange vanntette pakkposer fordi jeg har hatt så mange tilgjengelige, og liker å pakke mat, klær og alt andre greier i de. Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 25.6.2024 den 15.43):

Som @aico sier er pakkelister nokså subjektivt, men det er i alle fall noen ting jeg ville endra på hvis det var opp til meg:

  • Redusert antall batteribanker til én. Med mindre både telefon og klokke skal brukes særs aktivt til navigasjon/logging, så burde det holde etter mitt skjønn. Som regel har man mulighet til å spare litt batteri på å sette telefonen i flymodus, da man sjelden trenger å være tilgjengelig til enhver tid på fjellet på slike turer (man vil jo oftest være utenfor dekning i løpet av dagen uansett, og da sluker telefonen noe ekstra strøm dersom den ikke er i flymodus).
  • Ingen kart/kompass/GPS? Baserer du deg utelukkende på navigasjon via mobiltelefon? I tilfelle kan jeg til en viss grad forstå to batteribanker
  • Droppa pute, og heller brukt ullgenser/dunjakke eller andre klær som pute
  • Redusert antall vanntette pakkposer en del. Ut fra mengden klær etc. du beskriver virker det for å være i overkant mange, og store (Exped Pump Bag kan jo også brukes som pakkpose for sovepose o.l.)
    • Enkelte av de mindre pakkposene kan kanskje erstattes med typ ziplock-poser, som både pakker mindre og veier nærmest null?
  • 11 kopper kaffe + te hadde vært for lite for undertegnede i alle fall 😅 Dette er dog høyst subjektivt
  • Personlig hadde jeg bytta ut ullgenseren med en dunjakke som pakker mye mindre. Benyttes kun ved pauser/campering uansett, og da er det jo sjelden et problem med svetting/fukt
  • Sommerstid dropper jeg softshelljakka til fordel for ei lettere og tynnere vindjakke. Veier mindre, pakker mindre, og tørker fortere. I ruskevær blir det skalljakka uansett
  • Hadde kanskje lagt til en liten lapp for å fikse evt. punktering/lekkasje i liggeunderlag. Veier så godt som null, men gir en ekstra trygghet.

Ellers kan det være greit å legge inn selve sekken som et punkt i pakkelista også, da vekta av sekken også må bæres ;) Og det samme med bukse (og sko) du skal gå i, eller planlegger du utelukkende å basere deg på shorts? Jeg antok at du skulle ha noen av klærne du lista opp på kropp, eller er alt i lista ting du tenker å ha med i tillegg til klærne du starter ut med?

Men igjen, ingen fasit, kun noen kjappe innspill fra min side.

Skal bruke en del gps, så tror jeg må ha to batteribanker. Gode tips med pakkposer, har også brukt til mat, og tiltenkt skittentøy, gassbrenner etc etc. Veldig glad i den rab jakka, og den er vel vindtett også. og er veldig tynn. Godt tips med punktering, har med noe til teltet. 

Planlagt å bruke en osprey aether 100L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henrikhoe skrev (6 minutter siden):

dropper kakao,toddy og te.

Enig, og blir det "uggent" vær, så kan du alltids handle på en selvbetjent/betjent hytte. 

Angående pakkposer, så er vel også pumpeposen til Exped en pakkpose, to funksjoner der. Jeg pleier å ha soveposen i denne, da disse gjerne skal i bruk på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henrikhoe skrev (1 time siden):

Visste ikke det var mulig å kjøpe mat på hyttene på veien. Har ikke surret meg til å bli DNT medlem enda, så trodde den muligheten utgikk. Men hvis jeg kan lade telefon, og ta meg en hvil bare på dagen, hadde jo det vært knall. Kanskje jeg bør melde meg inn som medlem i dag.

Takk for tips :)

Det bør du vurdere. Vær klar over at dagsbesøk (altså stikke innom hytta å lade mobil/powerbank, bruke WC etc) også koster. Du sparer fort inn medlemskontingenten på forskjellen på pris mellom ikke-medlem/medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.