Gå til innhold
  • Bli medlem

Fremtidens fjellturer? "Reiselivsprodukt"


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Husker her for noen få år siden hvordan fjellturer var - korte turer var med dagstursekk og appelsin og, kaffe og Kvikk-lunch, og lange turer var enten fra hytte til hytte med lett sekk, eller med storsekk og telt.

Utviklingen i de senere årene har gått over til joggeturer med rompetaske og lettvektsturer. Og ikke minst har vi fått gondoler og sherpatrapper. Og enda mer skal det bli,

Jeg leste en artikkel i en lokalavis her - der man nå tilbyr fjelltur langs nordlandsruta som "Reiselivsprodukt"! Se her

Sitat

I sommer arrangeres et prøveprosjekt, eller pilotprosjekt, der turvante folk kan melde seg på for å prøve ut ruta fra Børgefjell til Okstindan. Turen varer i åtte dager, og er på totalt 100 kilometer. Deltakerne bærer kun med seg en lettpakket sekk, mens bagasje og mat transporteres i bil mellom de ulike overnattingsstedene.

Jeg skjønner at dette er et forsøk på å skape blest og aktivitet i utkantstrøk i en kommune med lite næringsaktivitet, og å kalle det Børgefjell til Okstindan blir jo merkelig for ikke noe av turen er i disse områdene - man kan SE Børgefjell og man kan SE Okstindan men illusjonen er jo der..

Jeg ser her at mulighetene for å skape butikk og "næring" på bekostning av det enkle friluftslivet er veldig stor. Dette er nok bare starten på en trend der man får fraktet utstyret sitt fra plass til plass og kan gå med lett sekk mellom de ulike stasjonene. Ikke lenge til man kan gå Norge på langs og få fraktet bagasjen mellom stasjonene - det er ikke tull en gang!

Nå kan man kanskje si at vi som ikke er avhengige av guide kan benytte fjellet og allemannsretten som vi vil, og telte og stoppe hvor vi vil, og styre unna disse rutene som er laget, så indignasjonen er kanskje uberettiget, men det blir virkelig litt sånn "Stopp verden jeg vil av" opplevelse ut av det hele. 

Syns den her "What the hell am I doing here" passer godt..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, Kjell Iver said:

Nå kan man kanskje si at vi som ikke er avhengige av guide kan benytte fjellet og allemannsretten som vi vil, og telte og stoppe hvor vi vil, og styre unna disse rutene som er laget, så indignasjonen er kanskje uberettiget,

Dette er kanskje det jeg bekymrer meg mest over når det kommer til slike turer, de blir lagt til noen av de beste områdene så blir hyttene folk skal sove på bygd der folk nå setter opp telt, feks i nærheten av innløp og utløp på gode fiskevann. Da får man ikke lov til å sette opp telt der lengre.

Men det kan også resultere i Lofoten situasjoner hvor turistnæringen pusher på for at man ikke skal få lov til å sette opp telt i det hele tatt. Når slike ruter først er i drift så vil det fort bli slik at de som drifter rutene ser på de som ikke deltar og tenker at de er gratispassasjerer. Da er veien kort til lokal lobbyisme for å få innført camping og teltforbud.

 

Slike organiserte aktiviteter kan ofte rett og slett føre til innskrenkninger i allemannsretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du sier. Dessutom, på NPL, har jeg jo latt noen ta min pakning for en dag så jeg kunne slappe litt av med mindre pakning. 

Men takket vaere at jeg gått NPL så har jeg også erfart at Nordlandsruta mellom Börgefjell og Okstindan har det litt vanskelig sånn pr-messig. Det er langt fra by og kollektiv transport, den erbjuder ingen spektakulära fjell, man möter vei hver dag og det er opp et fjell og ned en dal hver dag. Det er heller ingen DNT-hytter mellom Skorovatn og Gressvasshytta, hvilket gjör hytte-til-hytte vandring dyrere og vanskeligere enn andre områder. 

Så jeg tror at det er, som du er inne på, mest et försök å få lite mer folk i et lite besökt område. Ikke fremst at få folk over på nye måter å gå i fjellet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig tema. Det er alt for mye tilrettelegging. Det å gå fra dalbunnen med busstopp og togstasjon med lavlandsvegitasjon til høyfjell med begrenset snaufjellsvegitasjon og se alle naturtyper imellom er uinteressant for de fleste. Bilveg inn i fjellheimen må det være, helst gratis. Bil til  tilrettelagt  sykkelveg med pukk og singel så det går fort og komme ned til ny shuttlig opp på fjellet.

På ein kveldstur etter jobb kan jeg glede meg over alle naturtypene, fossefall, fugler og dyr på tur fra 150 til 1100 moh og ned igjen. Turfolket vil kjøre fram til Sherpatrappa og mestre toppen. Trist utvikling!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, la oss prøve å snu dette litt på hodet, fjerne elementet at noen faktisk er kløktige nok til å tjene penger på et marked som faktisk er der. Vi kan alle være konservative og sitte hjemme i sofaen å fordømme, peke finger og være bedrevitere. 

Men hva om vi tar høyde for at overvekt, mental halse og behovet for å få folk ut i natureren er økende, vi snakker alarmerende tempo og om dette er hva som skal til for at folk finner inspirasjon, glede og start lyst til å komme seg ut. Ja, kjør på sier jeg. Enda mer av dette. Vi som faktisk "kan" dette, vet jo akkurat hvor vi skal holde oss unna. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (4 minutter siden):

Men hva om vi tar høyde for at overvekt, mental halse og behovet for å få folk ut i natureren er økende, vi snakker alarmerende tempo og om dette er hva som skal til for at folk finner inspirasjon, glede og start lyst til å komme seg ut. Ja, kjør på sier jeg. Enda mer av dette. Vi som faktisk "kan" dette, vet jo akkurat hvor vi skal holde oss unna

Vel jeg vet ikke - hvor skal grensen gå? Jeg traff det firmaet inni Børgefjell med 10-12 personer på vintertur på ski. Vi var to gubb som også var på tur alene - ble sikkert sett på som ekstreme - ikke vet jeg. Det er sikkert innafor at det blir arrangert sånne turer i et vernet område, men hvor mange slike firmaer skal kunne arrangere slikt? 
De har titalls scootere og kjører i kolonner i fjellet. Det er for meg uvant - og å frakte bagasje med bil langs veien mens folket går - ja det er uvant. Jeg vet det blir arrangert slike opplegg andre steder i verden men har tro på at det må reguleres i verneområder. 
Egentlig er jeg litt ferdig med fellesturer - ikke helt min greie men mange setter pris på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (17 minutter siden):

Vel jeg vet ikke - hvor skal grensen gå? Jeg traff det firmaet inni Børgefjell med 10-12 personer på vintertur på ski. Vi var to gubb som også var på tur alene - ble sikkert sett på som ekstreme - ikke vet jeg. Det er sikkert innafor at det blir arrangert sånne turer i et vernet område, men hvor mange slike firmaer skal kunne arrangere slikt? 
De har titalls scootere og kjører i kolonner i fjellet. Det er for meg uvant - og å frakte bagasje med bil langs veien mens folket går - ja det er uvant. Jeg vet det blir arrangert slike opplegg andre steder i verden men har tro på at det må reguleres i verneområder. 
Egentlig er jeg litt ferdig med fellesturer - ikke helt min greie men mange setter pris på det.

Det vil jo begrense seg selv i forhold til lønnsomhet, og det vil jo også reguleres av markedet. Er folk villig til å betale for noe slikt, så gjør de det, og de kommer seg ut, får en god opplevelse og kan leve resten av året på det. Blir det for mange, eller for dyrt, så sparker de bena under seg selv. Slik er det med all business. 

At man ikke har noe til overs for slikt, kan jeg forstå, men jeg ser også behovet for de som ikke kommer seg ut på tur uten å betale for det (om det gir mening) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøskutere er gjerne over grensen.. men jeg tenker at en viss tilrettelegging, både dnt hytter og bagasjefrakt får flere ut i fjellet. De (vi) som vil ha fjellet for oss selv - og som klarer det fint uten tilrettelegging liker gjerne ikke dette. Men jeg ser det sånn at en bør få flere ut i fjellet - ikke bare for folkehelse men for at folk skal se hvor fint det er.. og da blir man mer interesserte i å ta vare på naturen - så kanskje det kan hjelpe på f.eks. å få litt mindre vindmøller - og de som forsøker seg med bagasjetransport kan jo også utvikle seg videre til å bli en av de som vil gå med telt og alene etterhvert. Alle må starte et sted og da er kanskje bagasjetransport helt ok (og alle skal slutte en gang og når knærne el. Svikter er kanskje bagasjetransport det som gjør at en får noen år til etter at teltet og storsekken må legges hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke sånn DNT startet? Med personlige fjellførere som sørget for å få uerfarne fotturister fra hytte til hytte. Det er vel bare enda en aktør som vil gjøre butikk på dette. 
Oppsiden er at folkene som blir med på dette skaffer seg erfaring til å kunne klare seg bedre i naturen uten guide neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet i styringsgruppa for Nordlandsruta så jeg er kanskje inhabil (har ikke hørt om dette prosjektet før nå), men jeg klarer ikke helt å se problemet med dette sammenliknet med mye annet organisert turvirksomhet som arrangeres i fjellet.

1. Det skjer i en tid på året når naturen er relativt robust

2. Det skjer langs en etablert turrute (Nordlandsruta).

3. Det er begrenset til seks personer.

Hva med ti på topp? Trimpostkasser? Stolpejakter? Det genererer jo flere tusen besøkende inn i nye områder, der det knapt finnes stier, gjennom hele forsommeren og høsten.  Viktig folkehelsetiltak. Mye værre for naturen. DNTs fellesturer kan også ha langt flere deltakere, og sånn sett føre til mye større slitasje og forstyrrelser. 

Uten å skape en whataboutism/hva er verst diskusjon (ikke poenget her), så synes jeg det er viktig å poengtere hvor lite omfang det er snakk om her. Det er bedrifter som har mer omfangsrike teambuilding-turer. Ja det er uvant, men det er det fryktelig mye annet organisert turvirksomhet som er. Og folk går jo tross alt på føttene. 

PS. Jeg ville aldri meldt meg på noe slikt. Det stritter imot alt som jeg liker med friluftslivet. 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organiserte turer i fjellet er ikke noe nytt, som nevnt over er det noe som har eksistert lenge. Kan gjerne sammenlignes med organiserte fellesturer på de berømte pilegrimsledene i Frankrike og Spania - der kan man kjøpe seg plass i et organisert opplegg. Alt av overnatting og mat er fikset, bagasjen kjøres for deg og det som står igjen er å forflytte seg selv med en lett dagstursekk (paradoksalt nok relativt motsatt av hva en pilegrimstur egentlig var).

Der jeg er enig med (tror jeg) @Kjell Iver er når støttefunksjonen medfører unødvendig motorisert trafikk der det ellers ikke ville vært aktuelt. En bil som kjører på en asfaltert vei er greit, men om fellesturen innebærer at det må f.eks. søkes om løyve til å kjøre med snøskuter i nasjonalpark - ja da skaper fellesturen en trafikk som ikke ellers ville vært der og som ikke burde forekomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innlegg. Jeg vet jo at alt var bedre før :) Samtidig innrømmer jeg at jeg sitter litt i glasshus for jeg har nok selv også tilrettelagt for turer eller skånet naturen for slitasje med noen planker i de verste myrene. Det er den kjøringen av bagasjen og betalingen for noe som man egentlig enkelt kan klare selv som er vanskelig for meg.

Når jeg startet med friluftsliv gikk jeg hvor jeg ville bare ved å se i kart. Skjønte aldri den der hypen med å merkede ruter og fikk ofte høre "der er det ikke mulig å gå", men det var jo fremkommelig. Spesielt i Lomsdal Visten er det mye uland. Mange av de stedene jeg gikk den gangen har jo etterhvert også blitt gått av mange flere.

Problemet for meg er kanskje å si eller se hvor grensen skal gå. Det er ingen menneskerett å gå Nordlandsruta, og jeg tenker vel at de aller fleste skulle kunne klare å planlegge en slik tur og gjennomføre den med enkelhet - spesielt akkurat her hvor de går fra gård til gård mer eller mindre. Men så klart veldig enkelt å få et firma og betale for alt rundt dette - ser det og min kritikk er helt sikkert surmaget.  Det vi ser er bare en del av en langsiktig utvikling der mer og mer må være tilrettelagt, og aksepten for dette stiger i samfunnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen åpenbare problemer med det som gjøres her, og er enig med @dede og @ingen87 . I dette begrensede tilfellet er det stor sjanse for at den positive effekten av å få folk opp av sofaen og interessert i natur er større enn den tilsynelatende begrensede negative belastningen på naturen.

Der jeg deler @Kjell Iver sin skepsis er ifht. utvikling over tid. Hvor mye tilrettelegging må vi forvente oss i fremtiden hvis disse tiltakene blir populære? 
Og jeg er litt bekymret ifht. hvor behovet kommer fra. Vi er ikke så innmari late og feite. Greit nok at det er flere overvektige enn for noen tiår siden, men når jeg ser meg rundt så ser jeg utrolig mange spreke mennesker som over hodet ikke trenger ett slikt tilbud for å komme seg ut i naturen eller komme seg i form.
Jeg er litt redd for at vi i dag i stadig større grad forholder oss til "eksperter" i alt vi gjør. Vi er nesten der at det er i ferd med å gå fra å være en uvane til noe som forventes. Finne ut av ting selv kan være farlig. 
Og det er det jo. De første turene i fjellet hadde ett tilsnitt av ungdommelig overmot og en god porsjon flaks, men sånn skal det være. En skal ikke ta overmotet fra ungdommen (eller andre), det bor mange fine opplevelser og selv-utvikling der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nasjonalparkforvalter bruker jeg mye tankevirksomhet på dette med ferdsel og friluftsliv. 

- Hva har det å si for dyreliv at folk går toppturer med lupine-lykter? Dagaktive dyr trenger natta til å spare energi.

- Hvordan går det med vadefugler og fjellender når flere og flere skaffer seg packraft og kano? 

- Når man annonserer internasjonalt om Nordlandsruta, hvordan skal trykket på enkelte DNT-hytter håndteres?

- Har "ultralight-bevegelsen" åpna for at fjellene brukes på nye måter? 

- Hvorfor skal man ta én million hensyn til villrein, mens tamrein (som egentlig er ganske vill) skal håndteres som sau? De har akkurat samme økologiske funksjon i fjellet.

- Hvordan påvirkes naturen av fatbike, el-sykkel, kite og andre hjelpemidler som gjør at vår rekkevidde øker drastisk?

Slik kan tankene svirre, særlig under kjøreturen hjem. Nye ting, nye trender, det ukjente. Jeg må understreke at jeg også gjør flere av punktene over, så jeg vil ikke moralisere mellom rett og galt.

Selv om denne merkelige turen til Nordlandsruta strider mot alt jeg står for, så er det ikke noe som bekymrer meg nevneverdig. Samme med guidede fotturer og aktiviteter som egentlig bare er en ny struktur på noe som allerede finnes. Det er jo helt ordinære fotturer som gjennomføres. Hadde turen tatt 200 deltakere ville jeg sett annerledes på det. Dette er ikke noe annet enn en vennegjeng på tur, som ikke gidder å bære sekk.

Endret av ingen87
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men når vi snakker om dette med internasjonal promotering og fokus; Vet noen i hvor stor grad trafikken nå øker langs Nordlandsruta? Jeg har selv planer om å gå den etter hvert (og bære alt selv ;-) ), men må innrømme at jeg aller helst skulle sett at det går an å få være en del alene i fjellet.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge transport av gods går på vei og ikke motorisert i terreng ser jeg ikke noe problemer.Og hva med å se dte fra perspektivet til målgruppa; ikke alle er som Fjellforumdotno brukere. Jeg kunne tenke meg en slik tur for å få med de jeg kjenner som ikke vil gå med en 16,57 kg sekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 24.6.2024 den 20.36):

Vel, la oss prøve å snu dette litt på hodet, fjerne elementet at noen faktisk er kløktige nok til å tjene penger på et marked som faktisk er der. Vi kan alle være konservative og sitte hjemme i sofaen å fordømme, peke finger og være bedrevitere. 

Men hva om vi tar høyde for at overvekt, mental halse og behovet for å få folk ut i natureren er økende, vi snakker alarmerende tempo og om dette er hva som skal til for at folk finner inspirasjon, glede og start lyst til å komme seg ut. Ja, kjør på sier jeg. Enda mer av dette. Vi som faktisk "kan" dette, vet jo akkurat hvor vi skal holde oss unna. 

 

Kjem an på kva delar av tilrettelegging ein snakkar om då. TS nevner fleire variantar.

Har store problem med å skjøne korleis gondolar og sherpatråpper skal betre folkehelsa. Visuell forsøpling, støy og vonde knær derimot. ..

Edit; gløym min kommentar. Eg trudde eg var i ein annan tråd. Sorry! Forum og telefon er ikkje alltid heilt godt.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.