Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste og utstyr for hytte-til-hytte sommertur på Setesdal- og Ryfylkeheiene


Anbefalte innlegg

Vil dele hva jeg normalt pakker i sekken på en hytte-til-hytte tur i Setesdal- og Ryfylkeheiene sommerstid.

Dette er overhode ikke noe fasit eller nødvendigvis noe som passer alle, men basert på mine erfaringer fra vandring i dette terrenget i ca 35 år. Andre vil kanskje klare seg med mindre, andre vil ha med mye mer. Erfaring spiller også en stor rolle i forhold til hvor mye man kan/bør kutte av utstyr, hvordan man kan bruke utstyret, generell form, kjentskap til ormådet og terrenget og ikke minst trygghet. Noen føler seg kanskje ikke trygge og føler de trenger mer for sikkerhets skyld. Ikke noe galt med det.

Kan legge til at dette ikke er noe slags ultralight oppsett. Når jeg skal handle nytt så ser jeg ofte på pris, vekt, ytelse og holdbarhet, men jeg er ikke en sånn type som kjøper nytt utstyr hele tiden fordi det kommer noe nyere og hottere. Som dere vil se av detaljene nedenfor.

Når jeg pakker ca slik som dette så er ofte følelsen etter tur at jeg har brukt alt i sekken og ikke savnet noe. Da har jeg truffet optimalt.

Vil legge til at for akkurat denne turen så var langtids værvarselet veldig bra med sol, sky og dagtemperaturer på 15-22 grader, og laveste meldte nattemperatur på ruten 8 grader. Så kan selvfølgelig lystløgnerne i Yr bomme (noe de gjør ofte), men jeg vil allikevel klare meg greit med dette innholdet.

Viktigst av alt: ikke vær for opphengt i utstyr. Bruk det dere har, lån, kjøp brukt, og kom dere ut på tur. Nordmenn er ekstremt glade i turutstyr og noen tror gjennom effektiv reklame at man omtrent må ha Everest ekspedisjonsutstyr for å komme seg ut på tur, men det stemmer ikke. Dere har sikkert noe liggende som er bra nok.

Først ett par oversiktsbilder av alt utstyret lagt ut på verandaen før avreise:

01alt.thumb.JPEG.ea814103145e3c30c3ae87640ade8b9c.JPEG

02oversikt.thumb.JPEG.9315499cbf89cefbe08a93ed825a17fd.JPEG

 

Sekken Berghaus Freeflow 40 liter

Sekken er en 15+ år gammel Berghaus Freeflow 40 liter. Når jeg kjøpte denne for et gavekort jeg fikk til jul av familien så var dette første sekken jeg hadde sett med slike alminiumsspiler som bøyer ryggen og så har man bare ett nett i kontakt med ryggen. Det virket for meg genialt. Nå er det nesten mer norm enn unormalt - hvertfall i mellomstor-sekk kategorien. Jeg kjøpte 40l liter bevist for bruk til hytte-til-hytte, og fordi jeg ikke ha hadde noen sekk mellom 20 liter og 100 liter den gang.

Sekken har en stor sideåpning på hver side med glidelås som går nesten hele lengden på sekken. Veldig glad i disse. Der putter jeg vannsflaske, dagens snack og kanskje vindjakke. Lett tilgjengelig uten å måtte åpne sekken. På fremsiden er det en mesh-lomme hvor jeg typisk legger kart og kompass. Dette igjen sikrer jeg til sekken med en lett karabiner så ikke jeg mister det.

Noe annet jeg liker godt er at topplokket har ikke mindre enn tre lommer. På innsiden har den en meshlomme hvor jeg typisk legger lommebok og bilnøkler som ikke skal frem igjen før turen er over. På utsiden er det en stor og en liten lomme. Den lille lommen er ment for et regntrekk, men det pleier jeg ikke ta med (mer om det senere).

Er utrolig fornøyd med denne sekken. Som dere kanskje kan se på bildene så er den like god som ny selv om den er over 15 år gammel. Ikke en rift, ikke en ødelagt glidelås og ikke noen ødelagte spenner.

PS! Kan legge til at sekken overhode ikke blir full av det jeg har med meg. Kunne sikkert klart meg med en 30 liters sekk, men jeg kan ikke forsvare å kjøpe en ekstra sekk for å spare de få grammene.

03sekkforan.thumb.JPEG.91d8cf3ff596c0124013ebe3809c2f64.JPEG

04sekkbak.thumb.JPEG.c83b2531779f85fd71b323289d99c3f2.JPEG

 

Skotøy

Denne turen var det som sagt meldt veldig fint vær. Jeg har gode, sterke ankler og har ikke behov for ekstra ankelstøtte når jeg går med så lett sekk. Skovalget ble Viking Anaconda Light GTX. Jeg vet mange ikke liker å gå med GTX, men jeg har ikke noe problem med det. Svetter egentlig lite på beina, og med disse så er jeg som regel tørskodd hele dagen. Over disse har jeg noen små, lette gamasjer fra Inov-8. Disse er av tøy og er ikke vanntette, men jeg trenger de kun for å unngå bøss og kvister i skoene. Elastiske og lette å få på. Merker ikke at jeg går med de engang.

Har også med noen gamle Adidas sandaler for bruk rundt hytta eller hvis jeg bare vil lufte tærne litt.

05sko.thumb.JPEG.0d3e8c9e0db4a1b74c308ef629ea0611.JPEG

 

Klær

Har med følgende klær enten på kropp eller i sekken:

  • to par ull boksershorts (ett par til å gå med og ett par på hytta)
  • to par ullsokker (ett par til å gå med og ett par på hytta)
  • en lett kortermet Devold merinoull t-shirt
  • en langermet Devold merinoull genser
  • en ultralight løpeshorts
  • Fjellräven Keb bukser
  • lett Bergans vindjakke
  • lett Patagonia dunjakke
  • caps
  • tørkle - brukes til å tørke svette, grov-filtrering av vann, kan brukes til nedkjøling når det er varmt ved å dynke den i kaldt vann å knytte rundt halsen, og i verste fall som fatle eller kompress/bandasje

Nå vil noe kanskje savne regntøy og hadde værvarslet sett dårlig ut så hadde jeg muligens pakket ned noe (eller utsatt turen), men på sommerstid så synes jeg det er utrolig klampt å gå i regntøy eller Gore-tex og føler ofte jeg blir like fuktig av svette som av regnet. På Setesdal- og Ryfylkeheiene sommerstid er det som regel aldri spesielt kaldt, og jeg foretrekker som regel da heller å gå litt våt i f.eks shorts og ull som tørker fort. Vindjakken fra Bergans er jeg veldig glad i og den holder lett yr borte. Buksene fra Fjellräven er G-1000 og holder også yr ute.

06klr.thumb.JPEG.3f2f1aa317184c81ad80196392f481f5.JPEG07klr.thumb.JPEG.38f3b521d0d190dead7cd46e81623ba8.JPEG

 

Pakkposer og lakenpose

Jeg nevnte ovenfor at ryggsekken kom med et regntrekk, men det pleier jeg ikke å ta med. Min erfaring er at om det blir dårlig vær så fungerer slike regntrekk litt, men ikke optimalt. Om det pøser ned så kommer det til slutt inn regn bak fra ryggen, og blåser det så tar vinden godt tak i regntrekket.
I stedet så foretrekker jeg å putte alt i sekken i en stor vanntett pakkesekk. Da får ryggsekken bare bli våt, men innholdet er allikevel tett.

Hadde med en stor 30 liter Osprey pakksekk som jeg stappet alt ned i, og så hadde jeg også med en Silva 12 liter som jeg hadde klærne i (den lå også inne i den store pakkesekken). Sekken til klærne var egentlig mest for å organiserer innholdet i sekken litt.

Brukte en Bergans lakenpose til overnatting. Finnes lettere i silke, men fikk denne på et supertilbud hos DNT for noen år siden, og - igjen - så kan jeg ikke forsvare å kjøpe en som er 4 ganger dyrere for å spare noen 10-talls gram.

08pakksekkoglakenpose.thumb.JPEG.f877855970c48ab3bb3273fce314ced8.JPEG

 

Mat og drikke

1 liter Nalgene flaske. Ja, finnes lettere og sikkert bedre vannsflasker. Kunne sikkert bare brukt en Imsdal flaske uten problem. Men Nalgene flasken tåler juling og senest på denne turen så mistet jeg den på fjellet når jeg skulle fylle den opp en gang. Ikke sikkert på at en Imsdalsflaske hadde tålt det. Og litt nostalgi også. Har sikkert hatt denne i 20 år og den har vært med på mange flotte turer.
På dagtid når jeg går så fyller jeg den ofte ikke opp med mer enn halvparten alt etter når jeg forventer å få fylt på vann. Noen ganger går jeg bare med den tom. På Setesdal- og Ryfylkeheiene er det aldri lagt fra vann.
Når jeg er på hytta derimot så fyller jeg den som regel opp full.

Har med noen tabletter med smak for litt variasjon. Gir god smak i vannet.

Ellers en pakke knekkebrød og tubeost. Fyller på med nye knekkebrød og pålegg underveis på turen på de selvbetjente hyttene.

En lite pose turmiks.

Siden første hytte jeg skulle til var ubetjent så hadde jeg også med en Real turmat til middag, og en ferdig havregrøt til frokost. Resten av turen gikk på selvbetjente hytter.

Jeg er glad i god mat og drikke, men på slike turer så veier ofte vekten mer enn smaken. Min prioritet er kalorier og magefyll :-) Når det er sagt så finnes det nok av godt på de selvbetjente hyttene så jeg lider ingen nød: fruktcoctail, pannekakemiks, kjeks etc.

Ref. den tråden som har gått den siste uken om alkohol/rus så ser dere at jeg ikke har bært med noe som helst. Ikke avholds, men der og da vurderte jeg at jeg ikke gadd å bære noe, og ikke hadde jeg spesielt lyst på heller.

09mat.thumb.JPEG.3bd74a94a887d7afa301d0d6f2240886.JPEG

 

Diverse småplukk

  • kart i en Sea-to-summit kartmappe med et silva speilkompass.
  • myggolje
  • nødvarsel fløyte
  • hodelykt
  • toalettpapir i vanntett pose
  • DNT nøkkel (ikke behov for det på denne turen, men den lå i turutstyret)
  • Solbriller
  • Sammenleggbart sitteunderlag (sitter ikke på sekken da det kan bøye aluminiumsspilene i ryggen)
  • mobiltelefon (Nokia 800 Tough med 2 simkort for Telia og Telenor dekning). Trenger ikke powerbank da denne har ca 40 dagers strøm.

10diverse.thumb.JPEG.ea9b531ec0dc7ea71b629e15894a4d92.JPEG

 

"Toalettvesken"

Har en Sea-to-summit veske som jeg tror opprinnelig er en toalettveske for samling av diverse småplukk. Rulles fint sammen, og har en hendig krok du kan bruke for å henge den opp når den er åpen.

Inneholder:

  • tannbørste og tannkrem
  • 2 sett med ørepropper for eventuell snorking og annet bråk.
  • fyrstikker i vanntett beholder og lighter
  • solkrem
  • sportstape
  • Compeed
  • 2 stk Ibux og 2 stk Paracet
  • lommespeil for å kunne se der man vanligvis ikke kan se
  • lupe for f.eks små fliser (denne bruker jeg oftere enn man tror)
  • pinsett
  • sikkerhetsnål for vannblemmer eventuelt quick-fix på tøy om en knapp skulle ryke etc.
  • liten Leatherman multitool
  • Forsvarets hudsalve. Dette er et fantastisk multi-purpose produkt, Kan brukes for tørre lepper og tørr hud, gnisninger på innsiden av lårene, firestarter, og mye, mye mer.

11mappelukket.thumb.JPEG.0d35b5caca1c5d4183dd20c5ab288bfc.JPEG

12mappepnet.thumb.JPEG.46e038fe09bba5a7f1e4044581b39d8f.JPEG

13mappeinnhold.thumb.JPEG.033e9a5108e22f184bf2260394864674.JPEG

Endret av GrendelRaptor8
Skrivefeil i overskriften
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • GrendelRaptor8 endret tittelen til Pakkliste og utstyr for hytte-til-hytte sommertur på Setesdal- og Ryfylkeheiene

Jeg holder på å pakke til en tur i Frafjordheiene i dag, og har med mye det samme som deg. Litt mindre "dill og dall" og mer mat, men jeg har - selvsagt  - med Gore-tex bukse og jakke. Vel å merke lette plagg, men vanntett. (Norrøna Recon blir hjemme denne gangen, med god værmelding.)  Etter mer en 40 år med tur i disse områdene vet jeg av erfaring at det kan komme nedbør uansett værmelding.

Jeg går også med vanntette sko (ALFA Impact), som holder meg tørr på beina, og som kan brukes til å hoppe over en bekk eller to. Det er alltid mulig å gå våt på beine, men det er ikke helt behagelig. Nå må jeg også legge til at de skoene henger på vått fjelle og våte steiner....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nøktern og grei pakkliste det der ja.

Jeg er vanligvis ikke så interessert i andres pakklister etter noen tiår på tur, men jeg planlegger en litt lengre fjelltur med ungene i år, og det er litt ny setting. Har begynt planlegging med både kart og pakklister, og merker at jeg er straks litt mer usikker enn normalt. Så nå gløtter jeg til og med på andres lister for å se om det er noe jeg ikke har tenkt på :)

Jeg liker også sekken din! 
Jeg har en Freeflow 35 som åpenbart er noen liter mindre, men virker også å være litt enklere med færre bjeller og fløyter. Dette er også for meg en gammel favoritt som stadig blir med på tur. Selv om ingenting har gått i stykker enda, så begynner slitasjen å bli veldig synlig og jeg har forberedt meg på at den ikke vil vare evig. Som del av denne forberedelsen plukket jeg opp en tilsvarende modell fra Haglöfs som var satt ned 75% på min lokale Obs sport. Den er lettere (trur den inngår/inngikk i LIM serien) og ser beder ut, men den er ikke like god. Det er faktisk overraskende at det kan være så stor forskjell på to sekker som ser så like ut, men Berghaus gjør alt bedre. Bedre å bære, bedre ventilasjon i ryggen og gjennomført mer praktiske løsninger.
Mitt mageplask inn i "lettpakke"-verden var ifm. en 4-dagesr hytte-hyttetur på Dovre med ett par ambisiøse dagsetapper. 60-literen hadde akkurat blitt donert bort, så det stod mellom denne og Para Ranger :) Mao. hver sin ende av skalaen. Para Ranger hadde blitt for teit, så 35L måtte holde. Etter mye kamel-svelging og selvransakelse klarte jeg til slutt å snurpe igjen sekken rundt ett innhold jeg hadde en viss tru på at skulle holde :D Det gikk veldig bra og var ett vendepunkt ifht. pakking av sekk

image.thumb.png.dc17664a7590de31dcc82da515f66142.png

spacer.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.