Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som testet Marmot UL telt


Ugglan

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har testet marmots UL telt om sommeren? 

 

Er det bedre kondens enn for eksempel Hillebergs telt om sommern? Tenker at disse er ju litt tynnere s så kanskje mer luft som cirkulerer om sommern? Leiter ett noe telt der jeg får mye luft gjennemstrømming på sommern så minimalt med kondens.

 

Tenker på for eksempel disse: https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/marmot-tungsten-ul-2p-wasabi-109-4676?_gl=1*7p6yso*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwvIWzBhAlEiwAHHWgvbEin6d6ZuPU77ynGOOJfXRnnYqp9ktedS7PGPCSztQsWc_4RU5tnBoC6eUQAvD_BwE

 

Eller burde jeg bare bruke innerteltet om jeg vil få så lav kondens som muligt på sommern istedet? Syns det er litt kult at de bare veier sån 1 kilo.

Endret av Ugglan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett Marmot Vapor 4P. Det er samme type telt, men med tett innertelt og større størrelse. Ett av mine mest brukte telt, jeg er storfornøyd.

Polyesterduken tar større plass en silnylon duk nedpakket.

Vær obs på bredden. Bruker du to brede rektangulære liggeunderlag, kan det bli for smalt.

konstruksjonen med rette vegger, og en tverrstang i toppen, gir god romfølelse innvendig.

Største ulempen med disse teltene er nok mye vind. De kan være vanskelig å slå opp om være slår seg skikkelig vrangt, og den sure vinden kommer under ytterduken og blåser gjennom teltet. Men i normalt sommervær er dette ikke noe problem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Jeg har ett Marmot Vapor 4P. Det er samme type telt, men med tett innertelt og større størrelse. Ett av mine mest brukte telt, jeg er storfornøyd.

Polyesterduken tar større plass en silnylon duk nedpakket.

Vær obs på bredden. Bruker du to brede rektangulære liggeunderlag, kan det bli for smalt.

konstruksjonen med rette vegger, og en tverrstang i toppen, gir god romfølelse innvendig.

Største ulempen med disse teltene er nok mye vind. De kan være vanskelig å slå opp om være slår seg skikkelig vrangt, og den sure vinden kommer under ytterduken og blåser gjennom teltet. Men i normalt sommervær er dette ikke noe problem :) 

Aa okay.

Er det fine mot kondens da kanskje? Siden luft lett strømmer gjennem da eller?

Kan jeg bruke dette også for bara en person? Eller blir det veldigt kaldt da eller?

Endret av Ugglan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugglan skrev (1 time siden):

Aa okay.

Er det fine mot kondens da kanskje? Siden luft lett strømmer gjennem da eller?

Kan jeg bruke dette også for bara en person? Eller blir det veldigt kaldt da eller?

Jeg vil anta at kondens ikke er en stor utfordring her, men jeg har ikke prøvd teltet du spør etter.

Du kan bruke det til 2 personer om iike begge har brede rektangulære liggeunderlag. Og da går en person også helt fint. Kulde tror jeg ikke blir noen utfordring på sommeren, men om det blåser mye kan det sikkert trekke litt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Polyesterduken tar større plass en silnylon duk nedpakket.

Det er mulig det er en forskjell mellom Tungsten og Vapor. Marmot oppgir ytterduken til Tungsten som silpoly, som pakker likt som silnylon. Fra produktbeskrivelsen hos Fjellsport:
"Yttertelt: 20d 100% Polyester Ripstop, Sil/PU 1500mm F/R"

Altså, det er PU-belegg på innsiden slik at de kan teipe sømmene, men dette er jo felles for de fleste produsenter som bruker silnylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (16 minutter siden):

Det er mulig det er en forskjell mellom Tungsten og Vapor. Marmot oppgir ytterduken til Tungsten som silpoly, som pakker likt som silnylon. Fra produktbeskrivelsen hos Fjellsport:
"Yttertelt: 20d 100% Polyester Ripstop, Sil/PU 1500mm F/R"

Altså, det er PU-belegg på innsiden slik at de kan teipe sømmene, men dette er jo felles for de fleste produsenter som bruker silnylon.

Hmm…

I så fall må dette være ett slags nytt materiale, eller feil beskrivelse. Virker det ikke litt rart å ha silikonbehandlet polyester med PU belegg innvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (29 minutter siden):

Hmm…

I så fall må dette være ett slags nytt materiale, eller feil beskrivelse. Virker det ikke litt rart å ha silikonbehandlet polyester med PU belegg innvendig?

Jeg skal ikke si sikkert om det er en skrivefeil, men jeg har sett Marmot Tungsten referert som "silpoly" før. Som jeg skrev er det veldig vanlig at innsiden på ytterfeltet (og da gjerne silnylon som er vanligere enn silpoly) er PU-belagt, fordi det er lett å gjøre vanntett med teip fra fabrikk. Sjekk ut de fleste amerikanske telt så ser du dette. Sil/PU gir begrenset holdbarhet sammenliknet med Sil/Sil, og det er derfor jeg kun bruker Sil/Sil i det jeg lager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg har mange telt. Hvilket sikter du til for sammenligning på kondenssituasjon? Eks. Hilleberg Helags har åpning langs nesten hele ytterduken og vil gi en veldig god ventilasjon, sannsynligvis i samme gate som Tungsten.

Jeg hadde et Marmot Limelight 2p tidligere. Det var veldig behagelig å være i på sommeren. Veldig godt ventilert langs bakken og den tykke polyester-duken slipper ikke like mye strålevarme inn som nylonduk-telt. Samme opplevelse mtp. Strålevarme hadde jeg i Norrøna Falketind Dome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.