Gå til innhold
  • Bli medlem

Har fått en skrekk for lyn og torden på tur ... råd?


Anbefalte innlegg

De siste årene har det kommet snikende! En frykt for å bli fanget i lyn og torden på høyfjellet eller generelt på tur. Det startet etter å ha måtte storme ned en fjelltopp etter at det plutselig begynte å lyne og tordne (klar himmel rett før). Etter dette har jeg merket at jeg blir gående å studere himmelen og skyene... Nå er det snart dags for langtur, og jeg er redd dette skal få ødelegge for turen. Skal være en del på høyfjell.. Er man trygg i telt? Kan alle de generelle rådene, men greier liksom ikke roe meg. 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det litt på samme måten. Jeg fikk "skrekken" etter de to som ble truffet av lynet for noen år siden der hun ene døde. 

Mer lynvær er kanskje noe vi må bli vant til med klimaendringene og mer ekstremvær i fremtiden. 

Det er vel ikke så mye hjelp i rådene mine siden jeg ikke har noen klar løsning, men. 

Jeg prøver å legge meg til så jeg ikke ligger så veldig utsatt til. Ikke i nærheten av vann, gjerne så jeg har noen høyder rundt meg som kan ta av for støyten. Sånne generelle risikoreduserende tiltak som jeg har lest. 

Så tenker jeg at jeg statistisk sett har større tjangs for å omkomme på vei til og fra fjellet enn som følge av lynet. 

Tordenvær må man liksom bare regne med i fjellet hvis man skal gå på tur om sommeren og jeg har ikke tenkt å la en irrasjonell lynskrekk holde meg hjemme. 

Når det gjelder det å være i telt så er jeg litt redd for teltstengene i aluminium. Tror at om jeg skulle fått tordenvær om natta så ville jeg tatt ut stengene og lagt meg flatt under duken på det oppblåsbare liggeunderlaget. Da tenker jeg risikoen må være minimal for å bli truffet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man tar noen grunnleggende forholdsregler og feks unngår bakketopper og golfbaner når det står på som verst så vil ting gå helt fint.

19 minutes ago, Øystein_ said:

Så tenker jeg at jeg statistisk sett har større tjangs for å omkomme på vei til og fra fjellet enn som følge av lynet.

Det er kun 6 personer i Norge har mistet livet pga lynet siste 25 år. Ca 3000 døde i trafikken i samme periode og over 7200 har blitt lottomillionærer.

Og igjen, du hører lynet komme på avstand. Det er ikke slik at tordenværet henger over deg hele dagen. Så hvis du virkelig ønsker å være forsiktig så handler det bare om å unngå de mest utsatte stedene akkurat når du ser tordenværet er på sitt verste i ditt område. Normalt er dette maks 15-30 minutters tid.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (42 minutter siden):

Når det gjelder det å være i telt så er jeg litt redd for teltstengene i aluminium.

Eneste gangen jeg har vært veldig nervøs under tordenvær var på en sykkeltur Norge på langs i 2010 sammen med hunden min. Ei natt havnet vi direkte under et voldsomt tordenvær der lyn og smell gikk i ett. Hunden og jeg lå i et lite granholt nede i et søkk i terrenget i en Venor lavvo med midtstang av aluminium og bare ventet på det store smellet. Tenkte at dersom lynet tar teltstanga går det i alle fall fort..

Men det gikk bra da også. Siden har jeg valgt å lage meg ei stang av tre så sant det er mulig. Den natta hadde jeg ikke mye høy i hatten..

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltrollet skrev (11 timer siden):

Skal være en del på høyfjell.. Er man trygg i telt? Kan alle de generelle rådene, men greier liksom ikke roe meg. 😳

De aller fleste som blir skadet eller omkommer på grunn av lynnedslag blir ikke truffet av lynet direkte, men blir slått ut fordi elektrisiteten beveger seg i bakken et stykke ut fra nedslagspunktet. Det som skjer er at, siden elektrisiteten går lettere gjennom kroppsvev enn gjennom bakken, så vil den gå opp det ene beinet og ned det andre, og skade hjerte og andre organer på veien. Hvis man blir overrasket av tordenvær og ikke rekker å søke ly i en dalbunn eller i en trygg bygning, så er det beste rådet å finne en senkning i terrenget lengst mulig unna høye punkter og sette seg ned på huk med bena tett samlet. 
Ved overnatting i telt så gjelder det samme rådet, men hvis man ligger på bakken bør man ha et liggeunderlag som hindrer strømgjennomgang. 
Dette temaet ble tatt opp i noen nettartikler og i radioprogrammet Ekko/Abels tårn i fjor sommer, hvis jeg husker riktig. 

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 23.6.2024 den 9.10):

De aller fleste som blir skadet eller omkommer på grunn av lynnedslag blir ikke truffet av lynet direkte, men blir slått ut fordi elektrisiteten beveger seg i bakken et stykke ut fra nedslagspunktet. Det som skjer er at, siden elektrisiteten går lettere gjennom kroppsvev enn gjennom bakken, så vil den gå opp det ene beinet og ned det andre, og skade hjerte og andre organer på veien. Hvis man blir overrasket av tordenvær og ikke rekker å søke ly i en dalbunn eller i en trygg bygning, så er det beste rådet å finne en senkning i terrenget lengst mulig unna høye punkter og sette seg ned på huk med bena tett samlet. 
Ved overnatting i telt så gjelder det samme rådet, men hvis man ligger på bakken bør man ha et liggeunderlag som hindrer strømgjennomgang. 
Dette temaet ble tatt opp i noen nettartikler og i radioprogrammet Ekko/Abels tårn i fjor sommer, hvis jeg husker riktig. 

Tror du at et oppblåsbart liggeunderlag er nok isolasjon? Jeg tror det skal holde så lenge det ikke er veldig vått eller noe. 

Når det gjelder tordenvær så synes jeg at det skumleste er mens det er under oppbygging og du ser de mørke skyene sige innover. Spenningen tar knekken på meg :)

Når det først er igang så drar det jo fort over.

Et annet forslag er jo å legge toppturer og turer i høyden til morgen og formiddag. I Alpene er det jo enda tøffere tordenbyger og jeg ble fortalt av noen franskmenn at der begynner folk å gå i 4-5 tida om morgenen så de rekker neste hytte før ettermiddagsbygene kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (21 timer siden):

Tror du at et oppblåsbart liggeunderlag er nok isolasjon? Jeg tror det skal holde så lenge det ikke er veldig vått eller noe. 

Når det gjelder tordenvær så synes jeg at det skumleste er mens det er under oppbygging og du ser de mørke skyene sige innover. Spenningen tar knekken på meg :)

Når det først er igang så drar det jo fort over.

Et annet forslag er jo å legge toppturer og turer i høyden til morgen og formiddag. I Alpene er det jo enda tøffere tordenbyger og jeg ble fortalt av noen franskmenn at der begynner folk å gå i 4-5 tida om morgenen så de rekker neste hytte før ettermiddagsbygene kommer. 

Vi skal være over tregrensen, men skal ikke rangle på noen topper osv, kun være nede i daler, ved små vann osv. Men synes likevel det er skummelt, da man er høyt oppe og noen av stedene er relativt "flate" men med høye topper i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltrollet skrev (1 time siden):

Vi skal være over tregrensen, men skal ikke rangle på noen topper osv, kun være nede i daler, ved små vann osv. Men synes likevel det er skummelt, da man er høyt oppe og noen av stedene er relativt "flate" men med høye topper i nærheten. 

noen andre med gode for å berolige en fobisk sjel? det nærmer seg avreise, og selv med 0 lyn/torden på værmeldingen de neste 7 dagene er skrekken fremdeles satt som støpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltrollet skrev (13 timer siden):

noen andre med gode for å berolige en fobisk sjel? det nærmer seg avreise, og selv med 0 lyn/torden på værmeldingen de neste 7 dagene er skrekken fremdeles satt som støpt.

 

Frykt for ting som utgjør en stor fare er bare sunt og fornuftig, det holder oss i live. Frykt for ting som sannsynligvis ikke er farlig for oss er irrasjonelt og stjeler kun energi og livskvalitet. Dette havner dessverre i kategori 2, soleklart.

Kjangsen for hjertestans når som helst er større enn kjangsen for å bli truffet av lynet. Så om du ikke har en konstant redsel for hjertestans, er det heller ingen grunn til å være redd for å bli truffet av lynet egentlig. 

Det er også relativt lett å redusere risikoen for å bli truffet av lyn med 99,99%. Og det er å unngå å være høyeste punkt på store åpne flater under tordenvær når det er lynaktivitet, uten at det er andre topper eller trær rundt omkring. Men selv da er kjangsen for å bli truffet av lynet ufattelig liten.

Lyn fra klar himmel skjer ikke, og man både hører og ser tordenværet når det er på vei, så man har jo rikelig med tid til å vandre inn til ett tryggere område.

Man lever bare èn gang, og frykten din for lyn reduserer livskvaliteten din. Du har all grunn til å kunne legge fra deg frykten, uten at du blir utsatt for noen risiko.

Men hvis man har en så sterk frykt, for noe som har så ufattelig liten risiko for å inntreffe, så er det egentlig tema for en lege/psykolog. All mulig ukvalifisert rådgivning på Fjellforum kan jo øke frykten, om man ordlegger seg feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (På 22.6.2024 den 22.39):

 

Når det gjelder det å være i telt så er jeg litt redd for teltstengene i aluminium. Tror at om jeg skulle fått tordenvær om natta så ville jeg tatt ut stengene og lagt meg flatt under duken på det oppblåsbare liggeunderlaget. Da tenker jeg risikoen må være minimal for å bli truffet. 

Jeg ville ikke gått ut av teltet for å vifte rundt med teltstenger midt på natten. Er det fare for torden, plasser teltet lavt i terrenget. Ikke la fiskestenger stå opp langs teltet, men legg de ned litt unna teltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Störst risk är på toppen av ett berg mitt ute på havet eller sjö i en båt.

Det går att ha åskledare på tält stänger men men är då störst risk med ryggåstält och de har väldigt få idag kanske en del fisketält har liknande konstruktion.

Sätt ej upp tält nära toppar har man isyxa med kan man ju jorda stänger med en AL/koppar tråd till yxan som man sätter ner i marken en bit i från tältet.

Finns bra böcker att låna på bibliotek eller köpa med många goda råd.

Tidigare var det störst risk i Aug men nu kommer låg och högtryck ofta tätt och mer åska tidigare på året.

Man kan se på moln Cirrus ´fjädermolnˋoväder är på gång alt med barrometrer långt före det blir mörka åsk/regnmoln på himlen.https://olnispasidan.se/tolka-moln-och-forutse-vader/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en del topper med profesjonelle guider. Både norske og utenlandske. De er ganske opptatt å komme seg ned av fjellet hvis det er meldt lyn. De var mer bekymret enn det jeg var, men de skyldes kanskje min manglende erfaring med den slags vær. Sikkert lurt å høre på erfarne fjellfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Østerrike på ferie fikk vi ikke lov av verten vår å gå opp i fjellene når det var meldt såkalt "Gewitter". Tordenværet der er nok ganske mer intenst enn det vi er vant med her hjemme. Men det kan nok hende det blir mer vanlig med intense tordenvær etterhvert og da mp vi jo håndtere det. 

Jeg skjønner jo at man skal komme seg ned av topper og rygger hvis man ser det begynner å tykne i horisonten. Men det er jo ikke så lett å stikke ned fra vidda hvis man er på en ukestur. Ikke har man værmeldig heller. 

Og skal man la vær å dra på tur alle dagene det er utrygt for tordenvær så kan man jo ikke dra på tur med mindre det er 10 grader og nordavind :) . Det blir jo en stusselig sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan jo greit hoppe over toppbildet hvor du står med armene og gåstavene i været.

Kikk på været, pass på at leirplassen ikke stikker opp i landskapet og nyt været. Skikkelig tordenvær til fjells er et eget skue og en god anledning til å kjenne seg liten og ubetydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.