Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått testa/sett nærmere på LY teltene, spesielt LY 1? Ser på Nortent at disse er kommer for salg 15.03.2025. En kar som har testa 

Sitter å ser på forskjellige telt til neste sesong for vinterbruk. Det at Nortent kommer med LY serien med muligheter med doble stangsett pirrer meg veldig. Digger doble stenger selv om det strengt tatt ikke er must. Ser veldig romslig ut om man skipper innerteltet, noe man heller har med om behov? Om dette teltet er lett å sette opp og du bruker maks 5 minutter, så ser jeg kjempe potensiale å bruke dette teltet som dagstur telt. Dette er genialt når enn trenger en rast på 1 time eller 2 i dritt vær. Skal uansett kjøpe meg nytt telt til neste vinteren, men lurer på moro skyld å kjøpe dette ekstra som dagstur telt eller for korte turer. Kan feks fint om man setter opp en basecamp for 1-2 uker å bruke dette videre for en natt eller 2. Blir spennende å se om dette duger for vær og vind. Men når det er sagt som er ikke LY ett UL telt, nesten 2,5 kg, ikke så viktig for meg, da jeg har dette i sleden/pulken.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
Dompappen skrev (Akkurat nå):

Noen som har fått testa/sett nærmere på LY teltene, spesielt LY 1? Ser på Nortent at disse er kommer for salg 15.03.2025. En kar som har testa 

Sitter å ser på forskjellige telt til neste sesong for vinterbruk. Det at Nortent kommer med LY serien med muligheter med doble stangsett pirrer meg veldig. Digger doble stenger selv om det strengt tatt ikke er must. Ser veldig romslig ut om man skipper innerteltet, noe man heller har med om behov? Om dette teltet er lett å sette opp og du bruker maks 5 minutter, så ser jeg kjempe potensiale å bruke dette teltet som dagstur telt. Dette er genialt når enn trenger en rast på 1 time eller 2 i dritt vær. Skal uansett kjøpe meg nytt telt til neste vinteren, men lurer på moro skyld å kjøpe dette ekstra som dagstur telt eller for korte turer. Kan feks fint om man setter opp en basecamp for 1-2 uker å bruke dette videre for en natt eller 2. Blir spennende å se om dette duger for vær og vind. Men når det er sagt som er ikke LY ett UL telt, nesten 2,5 kg, ikke så viktig for meg, da jeg har dette i sleden/pulken.

For ikke snakke om høyden på 107 cm i innerteltet!

Skrevet
Dompappen skrev (På 11.2.2025 den 15.36):

Synes teltet virker bra. Men skulle ønske innerteltet dekket det ene ytterteltet. Det er litt unødvendig med to yttertelt på ett solo-telt. To åpninger er ok, men to yttertet er ett for mye.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (33 minutter siden):

Synes teltet virker bra. Men skulle ønske innerteltet dekket det ene ytterteltet. Det er litt unødvendig med to yttertelt på ett solo-telt. To åpninger er ok, men to yttertet er ett for mye.

Tenkte det samme tidligere. Uten stort fortelt å stå og romstrere i har jeg egentlig blitt litt mer lunken+ på to fortelt, men det er mest fordi jeg vil ha hele pulken inn i det ene forteltet. 

Vektmessig er man i samme sjiktet som Vern 1. En åpenbar ulempe med Ly er at man trenger et ganske stort flatt område for et godt oppsett (ikke utypisk tunnel). Stor fordel mot Vern 1 er bedre ventilasjonsluker. Det er kanskje det svakeste punktet på Vern 1.

Er det noen som vet om luftelukene på Ly kan lukkes helt (solid) og helt med mesh?

Ly 1 kunne fint vært mitt go-to vintertelt på soloturer, men sentimentale (og generelt forbruksfornuftige) grunner gjør at jeg tviholder på nåværende teltpark... Inntil videre 😅

Skrevet
Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Synes teltet virker bra. Men skulle ønske innerteltet dekket det ene ytterteltet

Første inntrykket mitt da jeg så første filmen på teltet oppslått, var hvor lite og "klaustrofobisk" innerteltet så ut. Men som jeg tolker Nortent og ser hvordan dette innerteltet er plassert, tenker jeg at den har to funksjoner: 1. Få bukt på kondens problematikken, 2. Myggnetting når det er mye mygg og knott. Tanken er du skipper innerteltet når du ikke har behov for det. Jeg mener at dette er plassert slik at for å skape mest mulig luft rundt hele innerteltet og unngå at denne kommer i kontakt med ytterteltet (noe jeg opplever stadig med mitt fjellheimen ekstrem) når det er mye vær og vind. Det ser ut som det også er mye luft rundt på begge sidene av innerteltet og at der er avstand mellom inner- og ytterteltet på sidene, samt at det er mulig å stramme og løsne muligheter for innerteltet. Noe de også har i Vern serien (i alle fall for 1, slik jeg tolker det). Dette er noe jeg har savna i mitt fjellheimen, som gir gode muligheter å justere innerteltet for å unngå at det kommer i kontakt med ytterteltet. Forteltene på begge sider har nokså bratte vegger, samt med den ekstra høyden på teltet veldig utsatt for å bli trykt inn, selv ved lite vind, så da tror jeg en slik plassering av innerteltet som du ønsker vil da hindre sirkulasjon av luft gjennomstrømming og du mister halve forteltet om du plasser den mot vinden. Var en kar på youtube som satte den opp i forholdsvis god vind og man kunne lett se at halve forteltet på den ene siden forsvant, han la knapt merke til det selv og fant ut han vil prioritere den andre siden for kokkelering og heller ha bagasjen på den siden med vind.

Status for min vurdering av telt til neste vinter:

* Barents south pole 2

* Nortent vern 1

* Nortent LY 1

* Durston x-mid

Skal bruke hele våren for å se og vudere :-)

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (11 timer siden):

Er det noen som vet om luftelukene på Ly kan lukkes helt (solid) og helt med mesh?

Av det jeg har sett på filmer, ikke at jeg har sett så nøye etter heller, så har jeg ikke sett at det er mesh på lufteluka, da den er en del av "inngangen" som har et lite overheng for å beskytte mot vind og regn. Nortent skriver at teltet er for den lange turen, men legger litt mer trykk på at dette er vinter telt, selv om det kan se ut som helårs telt. Men om man ser på vekta på hele teltet inkl, footprint som er man oppe og nikker på 3,5 kg om velger de robuste pluggene. Da er det ikke regnet med ekstra stangsett om du går for det. Mygg/knott beskyttelsen tror jeg du finner i innerteltet.

Ser at det er flust av briter som har testa dette teltet i flere mnd nå. Noen som vet om noen som har testa teltet i mer nordiske forhold? Det er jo det teltet er laga for og ikke for å stå oppslått på en forblåst haug i England. De har fa#§! meg ikke snø der borte.

Endret av Dompappen
Skrevet
Dompappen skrev (1 time siden):

Første inntrykket mitt da jeg så første filmen på teltet oppslått, var hvor lite og "klaustrofobisk" innerteltet så ut. Men som jeg tolker Nortent og ser hvordan dette innerteltet er plassert, tenker jeg at den har to funksjoner: 1. Få bukt på kondens problematikken, 2. Myggnetting når det er mye mygg og knott. Tanken er du skipper innerteltet når du ikke har behov for det. Jeg mener at dette er plassert slik at for å skape mest mulig luft rundt hele innerteltet og unngå at denne kommer i kontakt med ytterteltet (noe jeg opplever stadig med mitt fjellheimen ekstrem) når det er mye vær og vind. Det ser ut som det også er mye luft rundt på begge sidene av innerteltet og at der er avstand mellom inner- og ytterteltet på sidene, samt at det er mulig å stramme og løsne muligheter for innerteltet. Noe de også har i Vern serien (i alle fall for 1, slik jeg tolker det). Dette er noe jeg har savna i mitt fjellheimen, som gir gode muligheter å justere innerteltet for å unngå at det kommer i kontakt med ytterteltet. Forteltene på begge sider har nokså bratte vegger, samt med den ekstra høyden på teltet veldig utsatt for å bli trykt inn, selv ved lite vind, så da tror jeg en slik plassering av innerteltet som du ønsker vil da hindre sirkulasjon av luft gjennomstrømming og du mister halve forteltet om du plasser den mot vinden. Var en kar på youtube som satte den opp i forholdsvis god vind og man kunne lett se at halve forteltet på den ene siden forsvant, han la knapt merke til det selv og fant ut han vil prioritere den andre siden for kokkelering og heller ha bagasjen på den siden med vind.

Status for min vurdering av telt til neste vinter:

* Barents south pole 2

* Nortent vern 1

* Nortent LY 1

* Durston x-mid

Skal bruke hele våren for å se og vudere :-)

Fjellheimen er kjent for å ikke være det beste teltet på dette området.

Tviler på man trenger 90cm mellom inner- og yttertelt for å hindre kontakt. Mitt Unna har 10cm, og fikser det helt fint. Man kunne hatt 15cm, eller 20cm, og dermed fått mye bedre plass i innerteltet.

Første inntrykket mitt da jeg så første filmen på teltet oppslått, var hvor lite og "klaustrofobisk" innerteltet så ut. :-)

Første som slo meg var at dette så unødvendig trangt ut, når man kunne dratt ut innerteltet i ene forteltet.

Med bare 210x75 cm er innerteltet jammen ikke stort. Lite gulvplass til overs om man bruker et Wide underlag.

Sammenligner man med Hilleberg Unna, har man 230x110 cm gulvplass.

IMG_7916.jpeg.7100f02b31c2804a24f6e77e3da1f5c7.jpeg

IMG_7917.jpeg.946f88f0a759755fadceffbc653d12d9.jpeg

Skrevet (endret)

Av det jeg har sett på filmer, ikke at jeg har sett så nøye etter heller, så har jeg ikke sett at det er mesh på lufteluka, da den er en del av "inngangen" som har et lite overheng for å beskytte mot vind og regn.

Det er i så fall litt skuffende synes jeg for vintertelt-bruk. Det er mange ganger man vil ha den "solide" delen av lufteluka helt åpen, men vil ha myggnettingen igjen for å stoppe lett fokksnø. Føyker det mye er man nødt til å lukke begge, men det skal litt mer til. 

Hvis du liker det store mellomrommet mellom inner- og ytterduk burde du vurdere Fjällräven-telt også. Der vil du også finne plenty med avstand mellom inner og ytter.

Endret av sneakyowl
Skrevet
sneakyowl skrev (2 timer siden):

Det er i så fall litt skuffende synes jeg for vintertelt-bruk. Det er mange ganger man vil ha den "solide" delen av lufteluka helt åpen, men vil ha myggnettingen igjen for å stoppe lett fokksnø. Føyker det mye er man nødt til å lukke begge, men det skal litt mer til

Absolutt ening ang mesh i lufteluka. Så en annen på youtube (eller kanskje samme kar) som klaga på ventilen som hadde åpnet akkurat passe med litt vind. Da får du en liten flik av døra/inngangen/lufteluka som blafrer godt i litt vind. Han mente det burde vært en eller anen form for feste anordning av denne "fliken", så slipper den å ligge å blafre i vinden. Det ser ut som NT har slått to fluer i et smekk her, lufteluke og inngang. Mange videoer jeg har sett sier de at dette er inngangen(e) til LY 1. Men som du skriver at det bare er "solid" lufteluke heller, da det blir som iglo inngang for meg men en bardun som henger i veien. Det finnes egentlig bare en inngang her, den fra den ene siden av forteltet. De to andre er bare en gigantisk lufte luke du kan hive inn/ut bagasje fra :-). Alt for smal når du har mye klær, pulksele og svær samekniv i beltet vinterstid. Nekter å strippe før jeg går inn i teltet. Uten den ene siden inngangen hadde jeg ikke vurdert LY 1 i det hele tatt.

Apropos side inngangen er det to barduner som må settes skrått ser det ut som, disse ligger lavt og sperrer en del av de inngangen de også i. Du kan sikkert sette de rett ut, men da spørs om de gjør like nytt om det er mye vind.

Har vurdert Fjellreven og Hilleberg, samme vurderingen nå som før, som gjorde at jeg ente opp Fjellheimen extrem :-). Liker også tanken på støtte Norsk produsent ovenfor søta bror, selv om jeg digger svenskene og svenske produkter.

image.thumb.png.54cafe984547aa44fa453d3d9324cec6.png

• Liker 1
Skrevet (endret)
Dompappen skrev (56 minutter siden):

Det ser ut som NT har slått to fluer i et smekk her, lufteluke og inngang. att.

image.thumb.png.54cafe984547aa44fa453d3d9324cec6.png

Samme løsning som på Hilleberg Nallo. Jeg synes det er praktisk og velfungerende

Endret av Krankman
Skrevet

Keb Endurance 4 har også en sånn endeåpning/ventilasjonsluke i det minste forteltet sitt, men den "døren" har også fullverdig mesh eller solid lufteluke med glidelåslukking, som sett i video her. Forstod jeg deg rett @Dompappen at Ly 1 ikke har dette?
image.thumb.png.d97d3aa6812160d1ab3480a9ee16e21d.png

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (2 timer siden):

Keb Endurance 4 har også en sånn endeåpning/ventilasjonsluke i det minste forteltet sitt, men den "døren" har også fullverdig mesh eller solid lufteluke med glidelåslukking, som sett i video her. Forstod jeg deg rett @Dompappen at Ly 1 ikke har dette?
image.thumb.png.d97d3aa6812160d1ab3480a9ee16e21d.png

Det som er sløkket med Endurance tunellteltene (2 og 3 manns), er at det er så elendig luftemuligheter på sommeren.

Både Shape modellene, Helsport Lofoten, Barents Outdoor, og flere andre teltprodusenter har mulighet for å rulle opp hele eller deler av forteltet på tunneltelt, samtidig som man kan lufte ekstra i motsatt ende. Enten ved å rulle opp ytterduken i fotenden, eller ved å åpne en ekstra stor lufteventil ved bakken.

Dette gjør at jeg aldri bruker mitt Abisko Endurance 3 telt på sommeren, hvis det er varmt vær. Man blir helt kokt. Alle forsøk på å prøve å rulle opp ytterdukene i fortelt eller fotende har vert mislykket.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet

Noen her som har handlet fra Nortent?

Legger telt i handlekurven og frakten blir oppgitt til 613 kroner.  Det er vel litt voldsomt.   Blir teltet sendt i oppslått tilstand? 😆

Skrevet
Brewtools skrev (16 minutter siden):

Noen her som har handlet fra Nortent?

Legger telt i handlekurven og frakten blir oppgitt til 613 kroner.  Det er vel litt voldsomt.   Blir teltet sendt i oppslått tilstand? 😆

Jøsses. Sendes de fra et lager i utlandet? Det er er jo fraktpriser man forventer fra USA.

Skrevet
Bryggekar skrev (32 minutter siden):

Jøsses. Sendes de fra et lager i utlandet? Det er er jo fraktpriser man forventer fra USA.

Ja, de gjorde faktisk det.  Meget spesielt må jeg si.     Sendte de en mail om frakten og fikk svar isted.   Jeg fikk en rabattkode på 10% på hele kjøpet, så da la jeg inn bestilling på ett Ly1. 

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.