Gå til innhold
  • Bli medlem

Nortent LY - Nytenking innen tunneltelt?


Anbefalte innlegg

  • Marius Engelsen endret tittelen til Nortent LY - Nytenking innen tunneltelt?

Jeg satt å så på det selv tidligere idag og det ser spennende ut, men generelt synes jeg nortent virker som veldig tunge telt? Men med 3 stenger på så lite "telt" om du skjønner burde det jo være veldig stabilt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del havner dette teltet midt i ingenmannsland. Som vintertelt/tidlig vår, nei, ønsker da stort fortelt. Som sommertelt/tidlig høst, nei, altfor tungt. 3,7kg, forstår ikke helt hvem NT tenker målgruppen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme luftingslösning for varme dager som på Kaitum og veier 100g mindre enn Kaitum 3. Mitt Kaitum er litt ustö når man åpner begge åpningene helt, der er jo det her bedre, men det gjör oftast ingenting siden det sjelden blåser veldig mye når du trenger all den luftningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (38 minutter siden):

Ser ut som eit fint telt, men Hilleberg Kaitum har vel mange av dei samme kvalitetane trur eg? 

Edit; ser at Ly skil seg frå Kaitum med å ha like lange stenger.

 

knaper skrev (15 minutter siden):

Samme luftingslösning for varme dager som på Kaitum og veier 100g mindre enn Kaitum 3. Mitt Kaitum er litt ustö når man åpner begge åpningene helt, der er jo det her bedre, men det gjör oftast ingenting siden det sjelden blåser veldig mye når du trenger all den luftningen. 

Ja, Kaitum er jo også ett bra telt i den stilen :) 

Sideinnganger er noe jeg har satt pris på, som på mitt Orion telt. I orion ligger man samme veien, men mulig man har brattere vegger der, som gjør ting bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (12 timer siden):

For egen del havner dette teltet midt i ingenmannsland. Som vintertelt/tidlig vår, nei, ønsker da stort fortelt. Som sommertelt/tidlig høst, nei, altfor tungt. 3,7kg, forstår ikke helt hvem NT tenker målgruppen er.

Samme som jeg tenker om Vern 2 og 3.

Kult telt, men for vinter vil jeg ha stort fortelt egentlig. Ellers liker jeg "nytenkingen".

Litt kuppeltelt-karakteristikk i tunnel-utførelse - Så hvorfor ikke bare gå for Vern 2? 😁

Fin pris for øvrig. Det er nok mye telt for pengene i likhet med Vern 1 jeg har blitt glad i på kort tid.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 22.6.2024 den 21.05):

Synes tunnelteltet LY2 har løst mange av svakhetene til tunneltelt.

- Her har man sideinnganger.

- To fortelt.

- Suveren ventilasjon på varme dager.

- Fleksible åpninger, og god utsikt fra myggfri sone.

Hva synes folket?

https://nortent.com/no/products/nortent-ly2
 

IMG_5941.jpeg

IMG_5940.jpeg

IMG_5939.jpeg

Eg greier ikkje å sjå kva som er ulikt andre tunneltelt, anna enn alternativ inngang i enden av forteltet, der ein i så fall må krabbe over alt sot som ligg oppbevara i forteltet. Akkurat det er noko eg aldri har savna. Eg greier meg veldig godt med tradisjonell sideinngang.

Eg vil også ha innerteltinngangen heilt borttil ytterteltinngangen, noko som dette teltet feilar kraftig på (basert på mitt inntrykk etter å ha studert bilete). Dette er både for å kunne nå inn i innerteltet utanfrå, og for å kunne åpne ytterteltglidelåsen for lufting, utan å krype alt for langt ut av soveposen.

Skal eg ha meg nytt tunneltelt, er det fortsatt Hilleberg Kaitum som står øverst på ynskjelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På påsketur i Jotunheimen på 90-tallet delte jeg telt med en kamerat. Hans telt var et Helsport telt, to stenger, liggeretning på tvers og inngang på begge sider. Stormmatter rundt hele. Husker ikke hva teltet het. Eneste nyvinningen jeg kan se at Nortent gjør her er å inkludere en ekstra teltstang. Usikker på om det gjør så mye mer enn å øke vekten og eventuelt stabiliteten ved heftig storm (men det er for spesielt interesserte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (1 time siden):

På påsketur i Jotunheimen på 90-tallet delte jeg telt med en kamerat. Hans telt var et Helsport telt, to stenger, liggeretning på tvers og inngang på begge sider. Stormmatter rundt hele. Husker ikke hva teltet het. Eneste nyvinningen jeg kan se at Nortent gjør her er å inkludere en ekstra teltstang. Usikker på om det gjør så mye mer enn å øke vekten og eventuelt stabiliteten ved heftig storm (men det er for spesielt interesserte). 

Jeg har ett Helsport-telt, arvet etter fattern, som ikke usannsynlig er samme telt. Og jeg tenkte akkurat det samme... Ly har litt mer mulighet til å åpne ytterteltet for bedre ventilasjon og utsikt, men ellers lite nytt å se her. Den tredje stangen har jeg aldri savnet på mitt Helsport, og det til tross for at det trolig er mitt mest brukte vintertelt. 
Ikke ment som kritikk til Nortent - Jeg liker det gamle Helsport-teltet. To sideinnganger og god plass innvendig er grunnen til at det har blitt med så mange ganger når vi har dratt to personer på vintertur. Hver sin tumleplass og inn/utgang på hver side av teltet gjør livet litt enklere om vinteren, og kan ikke si at større fortelt har vært noe stort savn. Jeg er ikke ekstremt telt-nerd, så det kan være ting jeg ikke legger merke til, men jeg må innrømme at jeg ikke ser så mye åpenbar nytenking her. Mer velprøvde løsninger med en dæsj inspirasjon fra nyere trender. Ingen grunn til at det ikke skal være bra nok, men for meg løser det ingen problem som ikke er dekket av de teltene jeg allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (4 timer siden):

På påsketur i Jotunheimen på 90-tallet delte jeg telt med en kamerat. Hans telt var et Helsport telt, to stenger, liggeretning på tvers og inngang på begge sider. Stormmatter rundt hele. Husker ikke hva teltet het.

 

aico skrev (1 time siden):

Jeg har ett Helsport-telt, arvet etter fattern, som ikke usannsynlig er samme telt. Og jeg tenkte akkurat det samme...

Kan det være Helsport Rundhø 2? Eksempel på et slikt telt kan sees i denne Finn-annonsen. Eventuelt Helsport Runshø S3 som i denne annonsen?

Ellers har vel Helsport hatt et noe lignende design i det noe nyere Helsport Stjernetind 2 (lenke til tysk test av teltet), som jeg har vært litt nysgjerrig på tidligere, dog uten stormmatter. Nortent Ly tilfører ikke veldig mye nytt til Stjernetind-designet, sånn egentlig, foruten en ekstra telstang og noe ekstra liggebredde. Stjernetind kan også ha «hel åpning» på ene sida ved å rulle bort forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (3 timer siden):

Kan det være Helsport Rundhø 2? Eksempel på et slikt telt kan sees i denne Finn-annonsen. Eventuelt Helsport Runshø S3 som i denne annonsen?

Rundhø 2 ser mindre ut. S3 virker mer likt i størrelse, men innerteltet har glidelåsløsningen du ser på Rundhø 2.
Fant ikke så mange bilder sånn på strak arm, men her er iaf. 2 jeg fant som er spesifikt av teltet
 

image.thumb.png.00b6056a3d450531263375dc1abb6a66.png

image.thumb.png.9f1a7d4bcb4284968dba7642b93e0f0c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.