Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt vs billig telt og vanntetthet?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Urberg er helt greie telt til en billig pris, det var det første teltet jeg kjøpte når jeg begynte med motorsykkel-turer. Men det var tungt og frustrerende å sette opp, i tillegg så tar tunge telt mye plass. Så når interessen gikk fra MC til fiske ble det fort et Hilleberg Niak telt.

Niak er et 2 personers telt som veier halvparten av det Urberg teltet ditt veier samtidig som det fint tåler en storm i fjellet, og du kan sette det opp på under 2 minutter. Dette er hovedteltet mitt og kommer fremdeles til å være det i mange år fremover. Dette kom vel på ca 7000 kroner, og er verdt hver eneste krone.

Men så ble det til at jeg hadde lyst til å prøve et såkalt "trekking pole" telt, så da ble det et X-Mid 1P Solid. Dette var i grunn et unødvendig kjøp men årsaken til at jeg kjøpte dette var at jeg hadde lyst til å teste det, samt at det er et telt som er så lett at jeg kan ta det med meg selv når jeg er usikker på om jeg kommer til å overnatte eller ikke. Og det er et absolutt fantastisk telt til turer som varer 1-2 dager.

Og tidligere i år endte jeg opp med å kjøpe enda et telt, denne gangen mest for morro skyld samt for å unngå slitasje på andre telt. Da kjøpte jeg et Coleman Galiano 2 telt. Dette er et pop-up telt som du kan ta ut av pakken og kaste opp i luften, så er teltet ferdig oppsatt når det lander... :) Det ble kjøpt for å ha i bilen og noe av det jeg liker med det er at det settes opp på 30 sekunder og ikke egentlig trenger noen teltstaker i det hele tatt så lenge det ikke er vind. Veldig hyggelig telt når man ønsker å kunne sette opp et raskt pauserom på bilturer.

De to siste kunne jeg glatt ha droppet, men når det kommer til sammenligningen mellom Urberg og Hilleberg så er det ingen tvil om at Hilleberg teltet er verdt å bruke 5 ganger så mye på. Svært holdbart, mye bedre løsninger i praksis, raskere å sette opp og å ta ned. Hvis jeg bare kunne hatt ett telt så hadde det uten tvil vert det jeg hadde beholdt.

Og med tanke på telt i samme vektklasse som det Urberg teltet du har kjøpt så finnes det da Hilleberg telt som tåler orkaner samtidig som de veier mindre enn ditt telt gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fjellræv skrev (Akkurat nå):

Dette har også en vannsøyle på 1500mm og det er vell heller ikke å regne som vanntett? 

Til nesten 6.000 kroner er vel 1500 vannsøyle litt i underkant kanskje? Nå er det vel egentlig ingen telt som er vanntette i ordets rette forstand. Vannsøylen sier vel hvor stort trykk over en viss periode duken tåler før det slipper gjennom vann? 

Ellers så ser jeg at 3.000 er en ganske vanlig vannsøyle på de fleste telt. Også de svindyre. 

Jeg jadde en Helsport Varanger lavvo. Det lakk vann første natten. 2 uker etterpå kom det også inn vann. Dette var et tekt som kostet tett opp til 10.000 kroner. Sikkert derfor jeg ble så overrasket over det Irberg teltet jeg kjøpte nå sist. 8 timer med massive regnbyger og mye vind og helt knusktørt inni. Det kom så mye regn at takrennene ikke klarte å ta unna. Jeg var bombesikker på at det var vått inne i det teltet. 

det sto oppe i 5 dager etter dette i skiftende regnbyger og fortsatt helt tett. Det er det viktigste for meg. Om den veier noen gram mer enn svindyre telt spiller liten trille for min del. Jeg skal heller ikke bruke det i orkan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Til nesten 6.000 kroner er vel 1500 vannsøyle litt i underkant kanskje? Nå er det vel egentlig ingen telt som er vanntette i ordets rette forstand. Vannsøylen sier vel hvor stort trykk over en viss periode duken tåler før det slipper gjennom vann? 

Ellers så ser jeg at 3.000 er en ganske vanlig vannsøyle på de fleste telt. Også de svindyre. 

Jeg jadde en Helsport Varanger lavvo. Det lakk vann første natten. 2 uker etterpå kom det også inn vann. Dette var et tekt som kostet tett opp til 10.000 kroner. Sikkert derfor jeg ble så overrasket over det Irberg teltet jeg kjøpte nå sist. 8 timer med massive regnbyger og mye vind og helt knusktørt inni. Det kom så mye regn at takrennene ikke klarte å ta unna. Jeg var bombesikker på at det var vått inne i det teltet. 

det sto oppe i 5 dager etter dette i skiftende regnbyger og fortsatt helt tett. Det er det viktigste for meg. Om den veier noen gram mer enn svindyre telt spiller liten trille for min del. Jeg skal heller ikke bruke det i orkan. :)

Trenger ikke nødvendigvis være høy vannsøyle pga høy pris, kommer an på hva teltet er ment for. Jeg kjøpte teltet mitt på tilbud til 5500, et trollheimen classic og det har vannsøyle på 5000 på ytterduk og 10000 i bunn. Ellers har f. eks hilleberg allak også 5000 på ytterduk mener jeg mens fjellreven abisko dome har 3000.

Har selv sett på Urberg-telt for å ha på finværsdager men på en lengre tur vil jeg kanskje ha noe lettere. Har ikke sett noe test eller video av de teltene i storm heller. 

Å kjøpe et svindyrt telt er ikke noe vits i starten synes jeg, generelt turutstyr. Etterhvert vil man se hvilken behov man har og det kan være helt annerledes enn i starten. Og behovene har en tendens til å forandre seg litt hele tiden, er vell ikke uten grunn at endel sitter på både 2-3-4 og sikkert flere telt hehe.

 

Her er et relativt dyrt telt synes jeg med vannsøyle på 1200mm. Det er også et 4-sessongstelt men jeg er i tvil om det er vanntett?

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke nødvendigvis være høy vannsøyle pga høy pris, kommer an på hva teltet er ment for. Jeg kjøpte teltet mitt på tilbud til 5500, et trollheimen classic og det har vannsøyle på 5000 på ytterduk og 10000 i bunn. Ellers har f. eks hilleberg allak også 5000 på ytterduk mener jeg mens fjellreven abisko dome har 3000.

Har selv sett på Urberg-telt for å ha på finværsdager men på en lengre tur vil jeg kanskje ha noe lettere. Har ikke sett noe test eller video av de teltene i storm heller. 

Å kjøpe et svindyrt telt er ikke noe vits i starten synes jeg, generelt turutstyr. Etterhvert vil man se hvilken behov man har og det kan være helt annerledes enn i starten. Og behovene har en tendens til å forandre seg litt hele tiden, er vell ikke uten grunn at endel sitter på både 2-3-4 og sikkert flere telt hehe.

Altså, jeg tviler ikke på at et telt til oppunder 10.000 kroner er bedre enn et telt til 1500 kroner. Det er uansett totalt utelukket for meg med et så durt telt. Jeg skal ha med mitt på MC tur så vekt er ikke noe issue. Pakkstørrelsen teller mer, men ikke hvis jeg må ut med 7.000 kroner til kun for det. Jeg kommer uansett stort sett til å bruke det i finvær. Regnbyger vil det nok oppleve, men ikke noe særlig mer enn det. 

Men for meg er det at teltet faktisk er vanntett rett ut av boksen viktig. Det er det eneste som bekymrer meg, å våkne på natten våt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, fjellræv said:

 

Her er et relativt dyrt telt synes jeg med vannsøyle på 1200mm. Det er også et 4-sessongstelt men jeg er i tvil om det er vanntett?

Telt som er beregnet for bruk under 0c har vel ikke behov for så høy vannsøyle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kgjersda skrev (Akkurat nå):

Telt som er beregnet for bruk under 0c har vel ikke behov for så høy vannsøyle?

Det er sant, men et 4-sessonstelt skal vel kunne brukes året rundt tenker jeg? Kanskje jeg pirker men jeg synes det hadde vært mer riktig å kalle sånt telt 1-sessonstelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KS10 said:

Tape sitter svært dårlig på nylonduk. Derfor brukes det ikke. I tillegg til at teltet er tett etter én god regnskyll. 

Sitter vel greit på nylon så lenge innsiden er PU behandlet, men sil/sil må man nok enten bruke spesialtråd som Hilleberg eller bruke sømforsegler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, fjellræv said:

Her er et relativt dyrt telt synes jeg med vannsøyle på 1200mm. Det er også et 4-sessongstelt men jeg er i tvil om det er vanntett?

Det er vel strengt talt ikke et 4 sesongers telt men heller et spesialisert vintertelt lager for å håndtere snø på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, fjellræv said:

Det er sant, men et 4-sessonstelt skal vel kunne brukes året rundt tenker jeg? Kanskje jeg pirker men jeg synes det hadde vært mer riktig å kalle sånt telt 1-sessonstelt :P

Hehe ja. Noen mener 4-sesong er for den fjerde sesongen (høyfjell i vinterstorm)

Jeg har også noen som er teknisk sett 3-sesong som passer høst, vinter og vår. Men som blir alt for varme på sommeren 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Men for meg er det at teltet faktisk er vanntett rett ut av boksen viktig. Det er det eneste som bekymrer meg, å våkne på natten våt. :)

Du våkner ikke plutselig våt på natten, jeg hadde vær mere bekymra for dårlig planlegging siden du må sette opp innerteltet ditt først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Fiskepadde said:

Sitter vel greit på nylon så lenge innsiden er PU behandlet, men sil/sil må man nok enten bruke spesialtråd som Hilleberg eller bruke sømforsegler. 

Mente silnylon, som Hilleberg bruker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (1 minutt siden):

Du våkner ikke plutselig våt på natten, jeg hadde vær mere bekymra for dårlig planlegging siden du må sette opp innerteltet ditt først :P

Joda, jeg våknet opp i Helsport lavvoen hvor det regelrett dryppet ned på soveposen. Soveposen var ganske våt og det var også liggeunderlaget etter vann som lå på bunnduken. Det var et telt med samme specs som Urberg teltet. 3000 vannsøyle og jeg tror det var polyester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (12 timer siden):

Gir mat 10 laken for et telt så må man jo nesten behandle det med silkehansker og ta vare på det. For meg er nok telt en gjenstand som blir brukt for så og bli kastet. 

Miljøvennlig er det sikkert ikke, men har ikke bil, så det veier nok opp 😅

Eg har dyre telt eg på ingen måte behandlar med silkehanskar. Har hatt dei i mange år, og er framleis i bruk. 

Å adde til haugen av skrot med hensikt ser eg inga meining med, bil eller ei. Men, pris på telt er eit personleg val, kva ein har høve til og synes rimar. Ingen problem med å ha respekt for det.

Elles tenker eg at dersom ein flyg i flint over fuktig sovepose og/eller telt, så får ein fly i flint ofte på tur? 

Kan ikkje seie anna en at for meg er problemet eit ikkje-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (2 minutter siden):

Eg har dyre telt eg på ingen måte behandlar med silkehanskar. Har hatt dei i mange år, og er framleis i bruk. 

Å adde til haugen av skrot ser eg inga meining med, bil eller ei.

Men pris på telt er eit personleg val, kva ein har høve til og synes timar. Ingen problem med å ha respekt for det.

Elles tenker eg at dersom ein flyg i flint over fuktig sovepose og/eller telt så får ein fly i flint ofte på tur? 

Kan ikkje seie anna en at for meg er problemet eit ikkje-problem.

Å holde seg tørr på tur er det absolutt viktigste. Spesielt hvis det er kaldt. Om en teltstang ryker, eller en glidelås går i vranglås er av mindre betydning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Å holde seg tørr på tur er det absolutt viktigste. Spesielt hvis det er kaldt. Om en teltstang ryker, eller en glidelås går i vranglås er av mindre betydning. 

 

Då har vi veldig ulike oppfatningar om kva som er kritisk på tur.

At det er vanskeleg/usjarmerande om alt vert gjennomvått ja, og potensielt kritisk under dei rette tilhøva.

At teltet treng ei natt til trutning får eg ikkje til å bli kritisk. Det er ikkje slik at det bøttar vatn inn i teltet. 

Om ei teltstang ryk eller glidelåset ryk går også stort sett bra, men kan potensielt bli veldig kritisk om det vert eit himla vêr og evt. mykje hard snøfokk på vinteren.

Men altså, stort sett så går det meste steike bra, både trutning, stangknekk og glidelås som ryk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Tessatroll skrev (2 minutter siden):

Men altså, stort sett så går det meste steike bra, både trutning, stangknekk og glidelås som ryk.

Så det du sier er at et billig telt med potensielt noe dårligere kvalitet kan forsvares?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som blir sagt på youtube men det er ikke alt som stemmer.

Av erfaring så er det ikke et problem om man kjøper kjente meker og modeller som er laget eller brukt mye i Norge. Til og med Biltema-teltet mitt til 300kr holdt unna en natt med regn. Men jeg tar heller med Barents-teltet mitt til 12.000 på tur der jeg er avhengig av at alt fungerer.

Samtidig har jeg som regel/alltid med jervenduken hvis det skulle oppstå et problem. 

Kanskje jeg velter primusen inni teltet å brenner hull på duken, da er i alle fall ikke sømmene det jeg bekymrer meg om lenger. Da er det bare å ta frem duken og krype nedi.

Å bygge seg opp erfaring av hva som fungerer og ikke får man ikke gjort via youtube. Noen tåler drit bedre enn andre. Her må man ut og brenne seg på feil utstyr og takle det som oppstår og lære til neste gang.

Jeg tar f.eks ikke lenger med fire sokkeskift på en kort tur. Jeg hadde hørt man måtte huske å ofte skifte sokker på tur. Det ble i overkant.

Endret av kgjersda
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (11 timer siden):

Helsport lavvoen hvor det regelrett dryppet ned på soveposen

Men var det på grunn av vanngjennomtrengning i duken, eller var det vann som om inn på grunn av lavvoens utforming, som jo gjerne har noen særegenheter med åpning i toppen, osv.?

Bjerknez skrev (11 timer siden):

det sto oppe i 5 dager etter dette i skiftende regnbyger og fortsatt helt tett.

Tolker jeg det riktig, når jeg oppfatter det som at du ikke lå i teltet, men at det bare sto oppslått?

I så fall, så har du, sannsynligvis, fått testet en av de tingene som er viktigst i telt, dårlig. Nemlig ventilasjonen. Fungerer ikke ventilasjonen, så blir det fort vått i et telt, lekkasje, eller ikke. Nå er det ikke slik at det er noen automatikk i at dyre telt har velfungerende ventilasjon, men billige telt har dårlig, men ofte er slike ting bedre bedre konstruert i dyrere varianter. De billige kopierer ofte bare de dyre, men uten helt å få med seg finessene og detaljene som gjør at det fungere som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av mine mest brukte telt er Marmot Vapor 4P. Det har teipede sømmer, og er en del år gammelt. Det lekker ikke, selv i skikkelig regnvær.

Når teipen evt. skulle løsne, og sømmen ikke er tett lengre, tar jeg en dæsj silikon i ett glass og rører ut med white spirit og pensler på sømmen (evt. ferdig kjøpt sømforsegler).

Til norge på langs ville jeg trolig ha vurdert teipede sømmer som en slags risiko. Men det er ikke som all teipen løsner fra den ene dagen til den andre og vannet fosser inn. Det begynner med en beskjeden drypp ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (2 timer siden):

Så det du sier er at et billig telt med potensielt noe dårligere kvalitet kan forsvares?sæ

Forsvarast? Eg har sjeldan behov for å forsvare mine val ved kjøp av utstyr til fritidsaktivitet. Men ok. Kjem an på kva du meinar med forsvare. 

Kva gjeld miljøsida finn eg det vanskeleg. I forhold til det som her er snakka om (teltfunksjonalitet) kjem det an på tiltenkt bruk. Ein kan få det meste til å funke. Kor lenge ein får det til og funke, og kor mykje vêr å juling det toler, heng often men ikkje alltid  saman med pris. 

Ein stangknekk kan få større konsekvensar med dårleg duk til dømes. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (41 minutter siden):

Ein kan få det meste til å funke. Kor lenge ein får det til og funke, og kor mykje vêr å juling det toler, heng often men ikkje alltid  saman med pris. . 

Det er nettopp det som er poenget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Men var det på grunn av vanngjennomtrengning i duken, eller var det vann som om inn på grunn av lavvoens utforming, som jo gjerne har noen særegenheter med åpning i toppen, osv.?

Tolker jeg det riktig, når jeg oppfatter det som at du ikke lå i teltet, men at det bare sto oppslått?

I så fall, så har du, sannsynligvis, fått testet en av de tingene som er viktigst i telt, dårlig. Nemlig ventilasjonen. Fungerer ikke ventilasjonen, så blir det fort vått i et telt, lekkasje, eller ikke. Nå er det ikke slik at det er noen automatikk i at dyre telt har velfungerende ventilasjon, men billige telt har dårlig, men ofte er slike ting bedre bedre konstruert i dyrere varianter. De billige kopierer ofte bare de dyre, men uten helt å få med seg finessene og detaljene som gjør at det fungere som det skal.

Jeg sov i teltet en natt ja med regn litt av og til. Helt tørt inni. Ingen dråper på innsiden. Knusk tørt. Er god lufting i teltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (2 timer siden):

Det er nettopp det som er poenget mitt :)

Ja eg har ikkje problemer med det poenget. Men eg ser heller ikkje den store krisa i at enkelte telt treng ei natt med trutning. Og eg ville, til mitt bruk, definitivt gått for eit kvalitetstelt som treng trutning framfor eit billig tapa. Fordi eg kjenner mine behov/min bruk. Og det mine behov som avgjer kva eg handlar. Og slik er det vel for alle, håper eg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.