Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrt vs billig telt og vanntetthet?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del rundt samt sett en del videoer etc. og jeg kommer stadig over videoer hvor folk klager på telt som lekker vann. Sikkert hundre grunner til at det skjer, men MSR er et av teltene som har hatt problemer med dette ser jeg. Ganske dyre telt også. 

Det absolutt viktigste med et telt er vertfall for min del at det ikke slipper inn vann. Om en glidelås slår seg vrang i løpet av en tur kan jeg nok leve med, men våkner jeg i en vannpøl så kan jeg med sikkerhet si at teltturen er spolert. 

Nå har jeg heldigvis fått testet teltet mitt som er et Urberg 2-person G3 telt. Det har holdt en hel uke mer regn fra og til ute. Mitt telt har teipede sømmer etc. Teltet kostet 1.500 kr. inkludert frakt. Hvordan har det seg at svindyre telt kan slippe inn vann? Jeg er klar over at feil kan skje etc. men et svindyrt telt bør man da kunne stole på holder 100% tett?

Eller er materialet i duken så "flott" at det ikke klarer og holde vannet ute? Jeg tenker da på tynnere duker for å spare fekt samt elastiteten disse nylondukene har på godt og vondt.

Om jeg må bære 0.2kg. ekstra for å sikre at jeg er tørr så gjør jeg selvsagt det?

Nå sier jeg ikke at alle billigtelt er bedre for det er dem garantert ikke, men jeg snakker om billigtelt av god kvalitet. Telt til godt under 2.000 kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt på internett må tas med en stor klype salt. Det er f.eks. mange som ikke vet hva kondens i et telt er eller kanskje at Gore-tex jakka eller skoene er våte fordi man svetter og ikke pga. regnet.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (Akkurat nå):

Alt på internett må tas med en stor klype salt. Det er f.eks. mange som ikke vet hva kondens i et telt er eller kanskje at Gore-tex jakka eller skoene er våte fordi man svetter og ikke pga. regnet.

Ja, det er jeg klar over. 

Kondens minsker man vel sjansen for hvis man har god lufting feks.? Noe mitt telt har fått mye skryt for vertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at de fleste som klager på at telt lekker enten 1) er uerfarne og bruker et telt med nylonduk for første gang, og basert på kun én tur med regn konkluderer med at teltet er lekk. Faktum er derimot at de aller fleste telt med nylonduk har søm som utvider seg ved første regnskur. Etter dette er teltet "potte tett". Eller 2) er uerfarne og mistolker kondens som at teltet er lekk. 

Telt som ikke er vanntette tilhører for det meste fortiden, hvor tidvis materialene var annerledes. Kjøper du et telt av noenlunde grei kvalitet idag er dette et "ikke-problem", foruten brukerfeil/manglende kunnskap eller i et veldig sjeldent tilfelle produksjonsfeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 minutt siden):

Har inntrykk av at de fleste som klager på at telt lekker enten 1) er uerfarne og bruker et telt med nylonduk for første gang, og basert på kun én tur med regn konkluderer med at teltet er lekk. Faktum er derimot at de aller fleste telt med nylonduk har søm som utvider seg ved første regnskur. Etter dette er teltet "potte tett". Eller 2) er uerfarne og mistolker kondens som at teltet er lekk. 

Men hvorfor har ikke disse nylondukene tapede sømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (Akkurat nå):

Fordi de ikke trenger det :) Mer som kan ryke over tid, mer vekt...

Hvor mye kan tapede sømmer veie og dem trenger dte vel hvis teltet lekker den første natta?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Hvor mye kan tapede sømmer veie og dem trenger dte vel hvis teltet lekker den første natta?

Tell timer i bruk til tapen slipper taket så skjønner du hvorfor en del telt ikke opererer med dette...

 

Hvorfor skal du tape en søm som ikke lekker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Espen Ørud skrev (4 minutter siden):

Tell timer i bruk til tapen slipper taket så skjønner du hvorfor en del telt ikke opererer med dette...

 

Hvorfor skal du tape en søm som ikke lekker?

Muligens et godt poeng.... 

Jeg skal følge med på tapen i mitt telt og gi beskjed når den glipper taket :) 

For å sove tørt den første natta?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går det ikke ann å tape sømmene uansett da? Når dem løsner så vil vel fortsatt sømmene "trutne" til som det sies over? Da kan man vertfall ligge de første nettene uten å bli våt... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Men går det ikke ann å tape sømmene uansett da? Når dem løsner så vil vel fortsatt sømmene "trutne" til som det sies over? Da kan man vertfall ligge de første nettene uten å bli våt... ?

Jeg har Helsport-telt fra 1994. Brukes stort sett hvert år. Sømmene er fortsatt tette. Hva hadde de oppnådd ved å tape de sømmene i 1994? Løs tape og høyere vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 minutt siden):

Jeg har Helsport-telt fra 1994. Brukes stort sett hvert år. Sømmene er fortsatt tette. Hva hadde de oppnådd ved å tape de sømmene i 1994? Løs tape og høyere vekt?

Løs tape gjør vel ingenting så lenge det er tett? Hvor mye mer veier et telt med tapede sømmer kontra ett uten? 

Litt kjipt å måtte putte teltet i vann før man bruker dte første gangen for at sømmene skal trutne til? Altså hvis det er tillfelle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet ut av telling på hvor mange plagg jeg har der teipen på sømmene har gått opp i limen etter en stund.

Det er en grunn til at telt uten tape er uten tape. Den trenger det ikke.

Det påfører nok mye mer tid under produksjonen også, da ville det vært høyere pris.

Jeg setter pris på at teltene mine er tette uten

 Dersom det mot formodning skulle vise seg å være utett så må man frem med seamsealer eller reklamere til produsenten.

Mine 2 kroner om temaet i alle fall 

Endret av kgjersda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (35 minutter siden):

Løs tape gjør vel ingenting så lenge det er tett? Hvor mye mer veier et telt med tapede sømmer kontra ett uten? 

Litt kjipt å måtte putte teltet i vann før man bruker dte første gangen for at sømmene skal trutne til? Altså hvis det er tillfelle....

Nei, det er ikke kjipt - det har vært helt vanlig lenge. Og problemfritt. Der er ikke akkurat sånn at vannet sildrer inn i strie strømmer før sømmen tetter. Det er endog mulig at mitt telt også var sånn første gangen i 1994, husker ikke - det var uansett ikke et problem for DA hadde jeg husket det....

Hvor lang tid tror du det hadde vært før du hadde sett videoer med folk som klager over dyre telt med flagrende løs tape? Jeg har noen billige gapahuk-telt til ymse bruk - prisen jeg har betalt for dem tatt nøye i betraktning så er jeg ikke overrasket over, eller hyler om det på nett når maljer løsner, sømmer går opp, de lekker litt strikken i stengene har blitt dobbelt som lang som stengene, stenegerne splintrer og må tapes osv osv osv...

Jeg kommer stadig over folk på nett som har bruk sitt 1499,- telt 1 fra lørdag til søndag hjemme på den drenerte gressplenen som er i vater og ikke kan skjønne at folk gidder betale mer enn 1700,- for et telt. Så lenge folk er fornøyd så er alt ok for min del. Jeg kan ikke huske en eneste reportasje med han med billigteltet fra 1982 som fortsatt bruker det året rundt på fjellet...


Jeg tror ikke det er fordi hukommelsen er så dårlig...


(Jeg er for øvrig ikke tilhenger av at turutstyret skal være så dyrt som mulig, men handler stort sett kvalitetsvarer til sterkt reduserte priser. )

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvordan kan det være problemfritt og våkne opp våt første natten i regnvær? 

Å teste teltets vanntetthet på en planrett plen rett under himmelen uten trær etc i mellom i skikkelig regnvær over tid er vel ikke noe forskjell om teltet sto oppslått et annet sted? Eller er det slik at regnet på et eller annet mystisk vis er mer slu i skogen eller når man ikke er hjemme og finner veien gjennom teltduken lettere? 

Jeg hadde nok vært en av dem som hadde flydd lettere i flint om jeg våknet den første natten i regnvær med våt dunpose grunnet et telt som ikke har trutnet ennå... Jeg hadde nok ikke våknet å tenkt, "jaja, pyttsan. Er jo nytt telt og jeg ga jo ikke mer enn 10.000 kroner for det, samt 5.000 for dunpåsan" 

hvis man vet om det på forhånd kan man selvsagt kanskje dyppe det i vann først? Jeg tenker at til den prisen kunne dem kanskje kunne kostet på noen vanndråper på fabrikken før dem sendte det ut? 
 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Hvordan kan det være problemfritt og våkne opp våt første natten i regnvær? 

Å teste teltets vanntetthet på en planrett plen rett under himmelen uten trær etc i mellom i skikkelig regnvær over tid er vel ikke noe forskjell om teltet sto oppslått et annet sted? Eller er det slik at regnet på et eller annet mystisk vis er mer slu i skogen eller når man ikke er hjemme og finner veien gjennom teltduken lettere? 

Jeg hadde nok vært en av dem som hadde flydd lettere i flint om jeg våknet den første natten i regnvær med våt dunpose grunnet et telt som ikke har trutnet ennå... Jeg hadde nok ikke våknet å tenkt, "jaja, pyttsan. Er jo nytt telt og jeg ga jo ikke mer enn 10.000 kroner for det, samt 5.000 for dunpåsan" 

hvis man vet om det på forhånd kan man selvsagt kanskje dyppe det i vann først? Jeg tenker at til den prisen kunne dem kanskje kunne kostet på noen vanndråper på fabrikken før dem sendte det ut? 
 

Selv om trådene må trutne så blir man ikke våt. Det måtte jeg gjøre med mitt men det var ikke særlig krise. Jeg kjører alltid utstyrssjekk/prøve på nytt utstyr (også en unnskyldning til å dra ut hehe).

Er redd kostnaden på et telt hadde vært høyere om det skulle blitt "vanna" på fabrikken. Trenger masse vann og plass for å gjøre det. Jeg har et telt som er nærmere 20 år som jeg tror har tapede sømmer men dette slipper inn noe vann om jeg ikke husker feil uten at det er kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig ikke som mål og ha et telt i generasjoner. Jeg bruker det ett pr eller to eller tre så kjøper jeg nytt, eller kanskje noe annet for å prøve etc. det kan man hvis man gir 1500 for et telt. Gir mat 10 laken for et telt så må man jo nesten behandle det med silkehansker og ta vare på det. For meg er nok telt en gjenstand som blir brukt for så og bli kastet. 

Miljøvennlig er det sikkert ikke, men har ikke bil, så det veier nok opp 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg har vel egentlig ikke som mål og ha et telt i generasjoner. Jeg bruker det ett pr eller to eller tre så kjøper jeg nytt, eller kanskje noe annet for å prøve etc. det kan man hvis man gir 1500 for et telt. Gir mat 10 laken for et telt så må man jo nesten behandle det med silkehansker og ta vare på det. For meg er nok telt en gjenstand som blir brukt for så og bli kastet. 

Miljøvennlig er det sikkert ikke, men har ikke bil, så det veier nok opp 😅

Det er akkurat det du ikke må. Har du ett kvalitets telt så kan du behandle det røft. Det tåler å stå i skikkelig drittvær. Og det står der når du kommer tilbake like fint som når du gikk fra det 

Har fått ut 400 døgn av ett Hilleberg telt, da blir ikke døgnprisen så ille . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (8 minutter siden):

Tape sitter svært dårlig på nylonduk. Derfor brukes det ikke. I tillegg til at teltet er tett etter én god regnskyll. 

Så det vil si at må vente til å bruke teltet i praksis før det har stått gjennom en god regnskyll? På hjemmesidene til caravan.no står det at det kan gå en hel sesong før sømmene trutner.... 

Da setter jeg heller mer pris på en god polyester duk med tapede sømmer. Vertfall til mitt bruk. Skulle det begynne å lekke om et par år, så blir jeg ikke ruinert om jeg må kaste å kjøpe nytt. Mest trolig trenger jeg nok bare ytterduken uansett og den koster nok ikke all verden. 

Jeg forstår at nylon trolig er et stoff som tåler mer og som man kan stramme lettere. Noe som er fint på steder hvor det er sterk vind over tid etc. men det hjelper jo egentlig lite om teltet står oppreist på høyfjellet i storm når vannet siler inn.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Bjerknez said:

Så det vil si at må vente til å bruke teltet i praksis før det har stått gjennom en god regnskyll? På hjemmesidene til caravan.no står det at det kan gå en hel sesong før sømmene trutner.... 

Da setter jeg heller mer pris på en god polyester duk med tapede sømmer. Vertfall til mitt bruk. Skulle det begynne å lekke om et par år, så blir jeg ikke ruinert om jeg må kaste å kjøpe nytt. Mest trolig trenger jeg nok bare ytterduken uansett og den koster nok ikke all verden. 

Jeg forstår at nylon trolig er et stoff som tåler mer og som man kan stramme lettere. Noe som er fint på steder hvor det er sterk vind over tid etc. men det hjelper jo egentlig lite om teltet står oppreist på høyfjellet i storm når vannet siler inn.... 

Nå har jeg hatt en god del telt fra Hilleberg og Helsport, alle med nylonduk. Personlig aldri hatt noe reelt problem med at teltene lekker. 

Mulig det tar en sesong eller to før det trutner i Sahara. Ellers vil nok én god regnskyll være nok. Sømmene utvider seg pga regnet, noe som tetter hullene som evt medfører lekkasje. 

Hilleberg f.eks lager kun produkter av høyeste kvalitet. Hadde langvarig lekkasje grunnet materialvalg vært et problem hadde de selvfølgelig endret materialene/gjort tiltak. 

Tror ikke du skal ofre dette noe særlig bekymring overhodet. Kjøp et telt som passer ditt bruk, så blir du nok fornøyd. De fleste tilfeller av "lekkasje" skyldes manglende forståelse materialenes egenskaper eller brukerfeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett. Tiden får vise hvordan mitt telt vil holde. Jeg skal nok inrømme at jeg nok ikke kommer til å slite det ut, å strengt tatt er jeg ganske noob når det kommer til dette, men jeg synes jo det er innafor og spørre og grave litt samt kaste ut noen meninger ut fra det ståstedet jeg har :) 

Skal snart sette tektet mitt på prøve. Om en ukes tid skal jeg ut på en uke med villcamping/fricamping. Så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.